schrapen met de voorhoeven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mausjeh

schrapen met de voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 19:48

mijn friese merrie schraapt met haar voorbenen.
wat adviseren jullie? hoefijzers voor??

horse_girl

Re: schrapen met de voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:49

Wanneer doet ze dat? Als het is als je in de buurt bent, gewoon afleren dat ze schraapt!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:50

Wat voor doel zouden de hoefijzers voor jou dan moeten hebben?
Doet ze het uit verveling? Als je poetst oid? Dan zou ik proberen meer afwisseling te geven.

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 19:52

ze doet het niet als we bij haar zijn. ze is op dit moment bij een africhtingsstal, en die gaven ook aan dat ze het wel deed schrapen en dat ik beter uit voorzorg voor hoefijzers kon doen omdat ze anders doorging met schrapen en er een soort klompjes van kon gaan maken en dat beinvloed het stappen etc.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:55

Hoefijzers voorkomen normaal niet dat een paard niet gaat schrapen. En een paard stapt niet als hij gaat schrapen.
Denk dat hij meer afwisseling wil hebben.
Staat hij op stal, wat kan/doet hij op een dag.
In de wei met anderen, op stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:59

de mijne doet het ook om aandacht te krijgen (bijv als hij vast staat op de poetsplaats en ik loop even weg om iets te pakken) ik negeer het wel wat zijn doel is aandacht krijgen....
(mijn paard staat op ijzers maar niet om die reden)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:03

mausjeh schreef:
ze doet het niet als we bij haar zijn. ze is op dit moment bij een africhtingsstal, en die gaven ook aan dat ze het wel deed schrapen en dat ik beter uit voorzorg voor hoefijzers kon doen omdat ze anders doorging met schrapen en er een soort klompjes van kon gaan maken en dat beinvloed het stappen etc.

mijn pony heeft het een tijd gedaan op en stalling waar ze weinig hooi gaven, hij deed dit toen dus om aandacht te krijgen omdat hij hongerig was.
ik had hem toen op ijzers met widiapuntjes er op zodat de ijzers minder snel sleten.
zou wel even vragen of je dier genoeg voeding krijgt zodat ze het niet daarom doet.
sinds mijn dier op een stal staat waar genoeg gevoerd word schraapt hij helemaal niet meer en zijn ijzers dus ook niet meer nodig.

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:09

ellepel bij ons op stal krijgt ze genoeg voer en hooi! Maar ze staat dus nu op de africhtingsstal en daar doet ze het best wel veel!!! En bij ons op stal had ze wat meer afwisseling, op stal, in de bak en weide met nog een paar friezen. Bedankt voor het meedenken! Haha!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:16

Komt ze op de africhtingsstal niet buiten dan? (Nog geen antwoord gekregen op die vraag).
Als je zegt dat ze bij jou thuis wel meer afwisseling had en ze thuis niet deed.

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 18:19

nee ze komt daar niet buiten! maar kheb vanmorgen met de hoefsmid gebeld en die komt volgende week er ijzers onderzetten!! dus hier kan een slotje op!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:43

Dus ze krijgt ijzers omdat ze gaat schrapen omdat ze zich verveeld omdat ze niet buitenkomt?? Clown

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 18:50

zaterdag komt ze weer lekker thuis! dus dan kan ze elke dag weer lekker naar buiten, maar na overleg met de africhtingsstal en hoefsmid hebben we besloten haar voor toch op ijzers te zetten. Puur ter bescherming

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:55

Die van mij heb ik ook voor op ijzers staan, mede door het schrapen..

Hij doet het alleen met voeren, maar zijn voorvoet werd zo steil dat hij bijna overkoot ging staan. Aangezien zijn andere voet erg plat staat en groeit, heb ik er ijzers onder laten zetten.

Nu heeft mijn paard mooie, redelijk gelijke voorvoeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:45

mausjeh schreef:
zaterdag komt ze weer lekker thuis! dus dan kan ze elke dag weer lekker naar buiten, maar na overleg met de africhtingsstal en hoefsmid hebben we besloten haar voor toch op ijzers te zetten. Puur ter bescherming

maar als verveling de rede is en hij komt zaterdag weer thuis. waarom zou je ? weet je wel wat een ijzer met het hoefmechanisme doet ? en hoe verveelend ijzers zijn als het buiten nat is (en in de wei nat is) dan gleide ze zo veel sneller uit dus zo veel bescherming geeft het niet.... je maakt het eerder gevaarlijker...

(ik ben niet tegen ijzers maar wel als het helemaal geen nut heeft...)

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:39

mausjeh schreef:
mijn friese merrie schraapt met haar voorbenen.
wat adviseren jullie? hoefijzers voor??

mausjeh,

Probeer in ieder geval rubber mat(ten) in zijn stal te leggen. Dit beschermd in ieder geval het ijzer en als je toch geen ijzers neemt de voet. Vaak vinden de paarden het geluid erg leuk waardoor ze bezig blijven, met matten maakt het minder lawaai en zou het schrapen ook minder kunnen worden.

Hoeftniet

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:12

GEEN hoefijzers! Ze vinden het alleen maar leuker als het veel geluid maakt, Negeren als ze het doet.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:39

Ik denk dat het niet eens meer nodig is om er wat aan te gaan doen als ze het alleen uit verveling doet.
Doet ze het voor het geluid dan idd negeren.
Hoefijzers zou ik daarvoor er echt niet onder doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:26

Dat paard schraapt uit verveling! Dat doet ze ook met ijzers er onder.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:41

Jessix schreef:
Dat paard schraapt uit verveling! Dat doet ze ook met ijzers er onder.

Dat klopt.
Echter slijt dan het ijzer en behoud je de voet..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:18

Of je gaat kijken naar de verveling, dus de bron weghalen en niet de gevolg Clown

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:44

C_arola schreef:
Of je gaat kijken naar de verveling, dus de bron weghalen en niet de gevolg Clown

Dat is natuurlijk beter, maar helaas niet altijd mogelijk..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:46

femmefatale1 schreef:
C_arola schreef:

Dat is natuurlijk beter, maar helaas niet altijd mogelijk..

Waarom zou dat niet altijd mogelijk zijn??
Het paard deed het thuis niet omdat het vaak buiten stond en dat de verveling tegen ging.
Wat alleen een nadeel kan zijn is dat het paard het zich nu aangeleerd heeft en hij het nu kan gaan doen als je poetst, hij moet wachten op iets ed. Maar dat kun je tegen gaan door te negeren.

Apollo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 07:15

Hi,

Mijn 3-jarige deed dat ook zo erg. En dan vooral als ik er niet ben. Zijn hele voeten stuk! Erg jammer want hij heeft hele sterke hoeven.
We hebben hem vaker hooi gegeven. Buiten komt hij elke dag! En verder ben ik er iedere dag om hem te rijden/longeren/los te gooien in de bak.
Moet eerlijk bekennen dat ik die matten niet heb geprobeerd. Waarom niet? Geen idee, niet aan gedacht.
Wij hebben gekozen voor ijzers. Want zijn voeten waren zo beschadigd en het sleet snel verder af. Nu kon de smid er nog ijzers onder zetten.
Nu met ijzers schraapt hij stukken minder. Hij schrikt van het geluid. En hij krijgt snel een stal waar hij zijn buurman wel kan zien. Nu staat hij heel zielig tussen muren. Denk dat dat het stukje verveling is. Hij is heel sociaal en knuffelt graag met anderen. Dus hoop dat zijn nieuwe stalletje mijn mannetje helemaal gelukkig gaat maken.