waarom wel of niet meer inenten???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

waarom wel of niet meer inenten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 19:17

ik denk dat dit wel bij medisch hoort.

ik heb een pony, ik heb hem nu bijna tien jaar.
de eerste 7 jaar dat ik hem had is hij keurig netjes elk jaar ingeënt tegen influenza en tetanus.
ik ben er op een gegeven moment mee gestopt omdat hij zomereczeem heeft en mij werd verteld dat inenten daar invloed op kan hebben.

allemaal prima dus de laatste 3 jaar heeft hij geen vaccinaties meer gehad.
hoefde ook niet want ik rijd geen wedstrijden.

maar.....nu hoor ik toch wel geluiden om mij heen dat inenten eigenlijk wel beter zou zijn voor mijn dier

oke fijn,maar tetanus is iets wat overal zit en totaal niet besmettelijk is lijkt mij

maar hoe zit het eigenlijk met influenza??
stel en ik ent mijn pony niet en hij krijgt influenza..dan is dat toch niet bemsettelijk naar andere paarden om mijn pony heen omdat die wel zijn geént?

ik wil eigenlijk niet meer enten, lijkt me eigenlijk wat overbodig.
pony is nu 17 en in elk geval tien jaar lang keurig netjes op tijd geprikt.

wie kan me wat meer info geven over waarom wel of niet inenten???

BlueStar

Re: waarom wel of niet meer inenten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:24

Ik dacht ook altijd dat enten moest, nu op de huidige stal doe ik het ook niet meer.

De huidige eigenaresse heeft uitgebreid gesproken met haar dierenarts en dit is haar uitgelegd.
Als een paard een verwonding heeft en de dierenarts moet komen, krijgen ze altijd voor de zekerheid een tetanus injectie, dus vooraf inenten is niet echt zinvol. Behalve als je een dier heb die altijd diepere wondjes weet te maken.

Influenza is net als bij de mensen een griepprik. Er wordt geënt met de virus die al geweest is. Dus als er weer iets heerst is het veelal een nieuwe/gemuteerde virus waar je paard dus niet voor ingeënt is geweest.

Wel wil ik zelf erbij zeggen, dat het bij ons op stal een gezonde groep dieren zijn, dus geen longproblemen, zware huidproblemen ed, en geen sportpony's meer door hun leeftijd.
Is je dier van zichzelf niet super gezond, zou ik het dus wel overleggen met je dierenarts. Sommige aandoeningen bij paarden/pony's vragen al zoveel van de weerstand dat enten juist veiliger is.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:24

mijn paard wordt geent omdatik wedstrijden rijd!
maar mijn pony van 19 wordt niet meer geent sinds ik daar geen wedstrijden meer mee rijd! en dat is sinds de laatste 5 jaar ofzo!

ook raar, rijdt je internationaal moet je 2 eer per jaar enten en rijd je gewoon zoals wij wedstrijden, dan is 1 eer per jaar genoeg! (heb ik wel es gehoord...)

kan geen kwaad om niet te enten is mijn gedachte....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:25

Ik denk dat van beide kanten wel iets te zeggen is, volgens mij wisselt het aantal paarden bij jou op stal met enige regelmaat? Je weet nooit wat een dier van buitenaf mee neemt. Dan zou ik zeggen blijven enten. Ik moet zeggen ik ent mijn honden ook nooit en dat is ook geen enkel probleem. Misschien eens contact met de dierenarts opnemen wat hij ervan vind?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:31

Ik ent omdat ik de mogelijkheid open wil houden om aan evenementen (nvvr) mee te doen en geen gelazer te krijgen als ik weer op trektocht zou gaan. Dit jaar gevraagd om alleen infuenza enting, maar gezien wat er in mijn paspoort staat heeft de DA dat volgens mij niet gedaan. Bij de vorige eigenaar werd mijn pony niet geent (geloofde ze niet in). Voor influenza vindt ik dat niet zo'n groot probleem, maar voor tetanus wil ik toch echt eens per 3 à 5 jaar enten.

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:32

ik ga dit even volgen, ik zit er aan te denken om ook niet meer te enten. Mijn paard staat bij een ander paard wat al jaren, ik denk nu al bijna 10 jaar, niet wordt geent. De mijne laat ik dus wel steeds doen, ik rij geen wedstrijden, kom alleen af en toe op het strand en kom bijna niet met andere paarden in aanraking. (Moet er al toevallig 1 op weg naar het strand tegenkomen, ik rij altijd alleen.)
Mijn paard is nu 17 en dat andere paard 23. Gaat bij haar ook goed, dus waarom zou het bij mij niet goed gaan, ik heb een sterk ras en meeste tijd staat ze heerlijk buiten niks te doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 19:34

honden en katten heb ik ook nooit laten enten, konijnen wel ,maar die kregen alsnog dus myxomatose en vhd virus Verdrietig

wat de tetanus betreft zit ik een beetje te twijfelen,maar ik zal de veearts es vragen wat nou wijsheid is.

kun je ook alleen tegen tetanus laten enten dan?

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:34

mijn paard heb ik ook net laten enten. voorheen deed ik het nooit, maar omdat we nu op les gaan heb ik het wel gedaan! (je komt dan op een manege) maarrem anders had ik het niet gedaan hoor! voorheen deed ik het ook nooit, toen ook nooit problemen gehad!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:39

Ik volg dit indd ook.
Heb altijd mijn paard laten enten. Heb indd ook gehoord dat dit Heb hem toen vorigejaar voorjaar niet laten enten.
En ik weet niet of het aan het weer lag deze zomer (voorjaar/najaar) maar hij heeft bijna tot amper gescheurd. (hij heeft wel gewoon ook medicatie die goed werkt. Maar tog blijf hij scheuren)