Paard heeft ineens een dik en dicht oog

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NehnaDagmar

Paard heeft ineens een dik en dicht oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 17:06

De stalhoudster waar mijn paard op stal staat belde zonet op dat Mac uit de wei kwam met een heel dik oog en hij zit ook dicht. Vooral de bovenkant is erg gezwollen.
Ze weet niet of dit vanochtend ook al was, hij staat alleen in de wei dus kan geen klap gehad hebben. Hij is sinds een weekje iets verkouden (wat hoesten bij het rijden), zou het hiermee te maken hebben? Het klinkt meer alsof hij zich gestoten heeft, vinden jullie niet?

Het probleem is dat hij heel kopschuw is en ik haast niet aan z'n oog mag komen, dus het voorzichtig schoonmaken wordt heel erg moeilijk. Kan ik er misschien voorzichtig wat gekookt water overheen laten stromen (als dat wel lukt)? Of vinden jullie het zo erg dat er een veearts bij moet komen?

Anoniem

Re: Paard heeft ineens een dik en dicht oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:08

ik zou toch even de veearts bellen, als het verder gaat ontsteken kan hij blind worden aan dat oog, ik denk dat afgekoeld gekookt water hier niet bij helpt, aangezien het helemaal dicht zit, en er dus overheen stroomt..

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 17:09

Ja dat idee had ik ook al, dat ik het niet echt schoon kan maken omdat het dicht zit.
Maar denk je dat ik NU de veearts moet bellen of dat het morgenochtend ook nog kan?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:12

hij zal zijn oog gestoten hebben..en dus niet ontstoken dan toch?

ik zou de volgende morgen veearts bellen voor info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:12

NehnaDagmar schreef:
Ja dat idee had ik ook al, dat ik het niet echt schoon kan maken omdat het dicht zit.
Maar denk je dat ik NU de veearts moet bellen of dat het morgenochtend ook nog kan?

ik denk dat het morgenochtend ook nog wel kan hoor, ik kan het niet inschatten.. op een vorig stage bedrijf stond ook een fries met een dik dicht oog.. dit ging niet over, veearts kwam om de dag penicilline spuiten, later moest er gesmeerd worden, paard is toch blind geworden aan dat oog, dus ik ben er altijd heel voorzichtig mee nu.. vooral omdat je zegt dat het dicht zit. wat zie je als je het ooglid optild?

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 19:06

Als ik dat doe dan is het rood. Wat ik uit de meeste info op Internet kan vinden dan is het toch wel een ontstoken oog. Het traant en het ooglid is opgezwollen en de binnenkant is rood. Heb het zo goed als lukte schoon gemaakt met gekookt water en ga morgen naar de veearts voor zalf.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval Lachen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:09

"het oog" is altijd moeilijk te beoordelen....maar kan vaak grote gevolgen hebben..

Ik zou er zeker een telefoontje aan wagen...

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:30

Even bellen naar je DA voor advies. Vaak krijg je het advies enkele dagen met een zalfje te smeren en wanneer dat geen verbetering brengt gaan ze er even naar kijken. (al wordt zalf lastig met een kopschuw paard. was hij dat eerst ook al? als hij dat normaal niet is, zou ik er sowieso al a minute een DA bij hebben gehaald, dan heeft hij echt pijn!)

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:01

Ik ga morgenochtend meteen naar de VA voor advies!
Sullebulle: Nee, hij was altijd al erg kopschuw, vooral met onbekenden. Ik weet dus wel zeker dat de VA er niet aan mag komen zonder hem plat te spuiten. Als ik het doe dan valt het wel wat mee, dus een zalfje moet opzich te doen zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:05

plat spuiten? Nagelbijten / Gniffelen is een praam niet voldoende? het klinkt idd niet goed.. hopen dat het meevalt..

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:07

Mijn paard heeft dat altijd in de zomer....
Dan maken we het om de 2 uur schoon met kokend water. En vaak trekt het dan binnen 2 dagen weer weg Lachen

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:10

Zeker bellen! Mijn paard had dit een paar maanden geleden ook en dat bleek maanblindheid te zijn. Het oog was van binnen ook blauw, niet goed dus! Veearts erbij gehaald en die zei dat ik ook niet langer had moeten wachten omdat het snel verergerd!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:13

dees_daan, praam krijg je er ook heel moeilijk op. Maar ik denk niet dat het nu echt problemen gaat geven, het schoonmaken is ook gelukt vanavond Lachen
Laura_mc: Het oog ziet er vrij goed uit, alleen ietsje rood waar het normaal wit is. Ik hoop niet dat het zo ernstig is zeg dat hij blind wordt.. Morgen gelijk maar bellen!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:30

Het kan niks zijn of heel serieus!

Ik zie hier reacties staan zoals die van x_irisje_x ...Maar daar heb je dus helemaal niks aan..
Er zijn veel verschillende oogaandoeningen.. waaronder veel ernstige.

Je kan hopen dat het meevalt, maar dat kan je beter niet vanuit gaan en het verwaarlozen omdat iemand hier iets zegt...

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:35

ik ben het met PL eens, je kan beter 10 keer te vaak bellen dan 1 keer te weinig Lachen

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 12:38

Vanochtend was het oog weer helemaal open en niet meer dik, niks meer aan te zien Haha! Gelukkig maar!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:10

Toch in de gaten houden of je nergens op zijn oog een vlekje ziet komen, voor het geval dat er toch iets tegen de oogbol is gekomen.
Niet om je ongerust te maken, maar ook ik ben door ervaring erg voorzichtig met oogverwondingen. Bij mijn paard was er na een dag oogzwelling niets meer te zien, maar er bleek toch een beschadiging.