paard kreupel na operatie: rust of juist bewegen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TJolieke

paard kreupel na operatie: rust of juist bewegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 10:34

Mijn paard is 9 dagen geleden geopereerd, ze hebben een sarcoïd verwijderd aan haar achterbeen, zie foto's.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZF6FAZEW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SGQXANXJ.jpg
Ik heb haar drie dagen in de kliniek laten staan, daarna weer thuis in de wei gezet en zou meteen weer mogen gaan rijden. Ze loopt er echter voor geen meter mee, gaat er op drie benen vandoor als ik met het halster aankom (laat zich nooit meteen vangen). Hoeven, kogel en de rest van het been lijkt niks mis mee te zijn. Ik geef haar nu elke dag Metacam, ze strompelt de hele dag op haar gemakje door de wei en dat is goed volgens de dierenarts want stilstaan is helemaal slecht, hij zegt wel dat hij niet had verwacht dat ze er zoveel last van zou hebben.
Nu begint ze ook rechtsvoor slecht te lopen waarschijnlijk omdat ze alles verkeerd belast. Die wond trekt flink pijnlijk dat kan ik me voorstellen, ze zet haar achterbeen wel gewoon naar voren maar zodra die gelijk komt met linksachter dan trekt ze het been alweer op.
Nu ben ik heel erg aan het twijfelen of ik haar niet toch heel rustig zal gaan rijden zodat ze zich door de wond-pijn heen moet zetten en misschien hierdoor beter gaat lopen. Wat vinden jullie?

Wildgirl

Re: paard kreupel na operatie: rust of juist bewegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:36

hmmmm lastig, ik zou wel haar voorbeen goed in de gaten houden en evt met je da overleggen; als ze daar hoefbevangen op wordt door overbelasting ben je nog verder van huis

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:36

Ik denk dat je dat het beste even kan voorleggen aan de DA die geopereerd heeft.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:37

even comtact met de DA opnemen ... Haha!

met dit soort dingen ben ik altijd toch erg huiverig
liever te vaak de DA lastigvallen dan straks met de gebakken peren te ziiten Knipoog

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 10:49

Hoefbevangen door overbelasting had ik nog niet aan gedacht, ook niet van gehoord moet ik eerlijk zeggen. Wel iets om in de gaten te houden dus. De dierenarts geeft me het idee dat ik een overgevoelig paard heb, ze zou gewoon moeten lopen. Ik kan me niet voorstellen dat een paard met zo'n wond er geen last van mag hebben. Morgen bel ik mijn eigen dierenarts even, komt hij maar even kijken. Hij heeft in de kliniek gewerkt waar ze geopereerd is, kan hij eventueel overleggen met de chirurg.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:54

Ik zou zeker met de kliniek contact opnemen en ik zou zeker niet rijden.
Hooguit aan de hand wat afstappen, maar niet zonder dat ik advies had gekregen van de kliniek.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:04

ai, dat klinkt niet fijn... het lijkt me ook wel een heel vervelende plek, waar die operatiewond zit.. gevoelig lijkt me..
is ze staand geopereerd? of hebben ze haar op haar rug gedraaid? misschien is er iets in haar rug of heup niet goed door het op haar rug draaien??

sterkte ermee!!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:23

TJolieke schreef:
Hoefbevangen door overbelasting had ik nog niet aan gedacht, ook niet van gehoord moet ik eerlijk zeggen. Wel iets om in de gaten te houden dus. De dierenarts geeft me het idee dat ik een overgevoelig paard heb, ze zou gewoon moeten lopen. Ik kan me niet voorstellen dat een paard met zo'n wond er geen last van mag hebben. Morgen bel ik mijn eigen dierenarts even, komt hij maar even kijken. Hij heeft in de kliniek gewerkt waar ze geopereerd is, kan hij eventueel overleggen met de chirurg.

Veel mensen niet, helaas worden veel paarden hoefbevangen door overbelasting en dus niet omdat ze teveel eiwitten binnen krijgen!
Ik zou zeker even contact met je da opnemen, succes ermee

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 11:37

juval schreef:
ai, dat klinkt niet fijn... het lijkt me ook wel een heel vervelende plek, waar die operatiewond zit.. gevoelig lijkt me..
is ze staand geopereerd? of hebben ze haar op haar rug gedraaid? misschien is er iets in haar rug of heup niet goed door het op haar rug draaien??

sterkte ermee!!

Ze is liggend op haar rug geopereerd, heeft dus in de takels gehangen zeg maar. Aangezien ik de klachten die ze heeft al met de kliniek heb overlegd ga ik er toch vanuit dat daar niets mis is gegaan, mochten de klachten daar wel vandaan kunnen komen dan zouden ze dat wel gezegd hebben neem ik aan.

Fijn dat jullie met me meedenken, voel me wat minder alleen met dit probleem.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 15:58

Ik heb haar net op een heel klein stuk wei gezet, apart van de rest. Kan ze in elk geval niet opgejaagd worden, ik betwijfel of dat gebeurde maar nu in elk geval zeker niet meer.
Zo kan ze nog wel lopen maar veel minder en ik hoop zo overbelasting en foute belasting van de andere benen te voorkomen.
Nog een vraagje: hoe zou ik hoefbevangenheid door overbelasting aan 1 voorvoet kunnen herkennen? Ik ben wel bekend met symptomen van "gewone" hoefbevangenheid maar ik zou dit toch ook graag willen herkennen mocht er sprake van zijn.