Eten voor dun paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inseperable

Eten voor dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 22:44

Hallo!

Mijn NRPS merrie Farine is in korte tijd erg veel afgevallen. Ze is de 'slank' nu voorbij, en nadert 'mager'. Wat kan ik haar het beste voeren om aan te komen? En nog andere tips?

Extra info:
Ze staat 24/7 op de wei, maar kan naar binnen als ze dat wil. 's Morgens vroeg staat ze dan ook altijd nog in de stal en 's avonds gaat ze erin. Ik ga er dus vanuit dat ze binnen slaapt. Verder krijgt ze als het donker word (en dus koud) een deken op, die er 's ochtends weer vanaf gaat.

Wie helpt mij en mijn paard?

Liselot

Re: Eten voor dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:46

bij paarden die mager zijn voer ik meestal maismeel Ja

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:49

Wij geven ons paard dat mager was nu ook mais, het helpt erg goed Ja wanneer het paard dik genoeg is moet je het paard eerst nog dezelfde hoeveelheid geven en daarna lanzaam afbouwen, en om hem op dezelfde dikte te houden kan je hem het beste daarna meusli geven Ja

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:50

Misschien lucerne? heb er weinig verstand van maar dat krijgen ze bij ons geloof ik ook

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:52

je moet eerst vaststellen waardoor je merrie zo mager aan het worden is, voordat je het gaat oplossen met voeraanpassing.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:53

Maismeel help meestal wel, staat je paard buiten zonder deken? Het kan zijn dat ze teveel verbrand om zich warm te houden, sommige paarden kunnen nu eenmaal niet tegen de kou. Is ze goed ontwormd?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:54

melassevrije lucerne (van Subli), zemelen en melassevrije bietenpulp Ja

en natuurlijk onbeperkt ruwvoer, gras alléén is niet genoeg nu, je moet iets van hooi bijvoeren oid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:55

Ik zou eerst de oorzaak van de vermagering uitzoeken voor ik er stomweg meer of ander voer in ging stoppen. Maw eerst even tandarts/veearts erbij, indien nodig ook even bloedje trekken.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:56

Heeft ze geen worden oid?
Ik zou er eerst even iemand bij gaan halen...
Veel succes!

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:57

Ze heeft hem ook nog maar net zie ik in haar profiel, dus dan kan het best zijn dat het gewoon is omdat hij een ander ritme heeft, of gewoon minder eten krijgt dan op de andere stal Knipoog

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:12

Mais en pulp helpen goed.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:39

Ik zou inderdaad ook eerst beginnen met het bijvoeren van ruwvoer. Er zitten momenteel te weinig voedingsstoffen in het gras om daar alle energie uit te halen. Daarnaast zou je haar bij kunnen voeren met een basisbrok of muesli, als alleen hooi onvoldoende blijkt te zijn.
Bij voldoende ruwvoer moet een pony zich best warm kunnen houden, ook zonder deken.

Kimberly1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:49

Eerst even een vraag, hoe komt het dat ze zo is afgevallen?? Weet je de oorzaak daarvan?? Je kan wel veel gaan voeren, maar als er lichamelijk iets mis is, kan je misschien beter eerst zoeken naar de oorzaak, anders kan je blijven voeren en wordt ze er niet gezonder van.. Heeft ze toch geen wormen? Pulp en zemelen vullen goed, ik weet dat ze van pavo ook speciaal voer hebben voor paarden die moeten aankomen, weet zo niet precies welk voer dat is en wat daar in zit.. het staat vast en zeker op hun site: http://www.pavo.nl
Veel suc6 verder! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:13

OPG --> VS.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:05

Hoe dik is die deken die jij erop en eraf haalt, ik heb ook een vermoeden dat dat temp. verschil misschien te groot is.
Ik zou de deken op laten of eraf laten en niet blijven wisselen.
Als die deken lekker warm is en jij trekt die smorgens er weer af moet ze dat verschil weer zelf op gaan lossen, in de tijd dat je paard dat weer geregeld heeft doe jij hem er weer op.
Verder bietenpulp, maismeel en luzerne zijn fijne dikmakers of eventueel mais of kuil.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:15

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:17

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:24

mijn paard was ook te dun en die voer in nu s morgens brok met musli, en heel de dag in de wei tot 3 uur en als ze binnnen komt slobber en dikke plak hooi met wortels en `s avonds pulp met brok en musli en 2 plakken hooi met wortels en ze is al heel wa aan gekomen hoor succes ermee!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:32

Ik heb de mijne 1½ schep 'koeien'maïs gegeven toen hij te dun was. Daar reageren ze echt goed op Lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:16