Brok of toch meusli en waarom?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Brok of toch meusli en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 22:26

Wat voeren jullie brok of meusli? En waarom voeren jullie dat?
En wat is er nu beter brok of meusli? Of maakt het kwa samenstelling helemaal niets uit?
En wat is nu goede onderhouds brok of meusli? En hoe bereken je hoeveel je paard nodig heeft om genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen?

crow

Re: Brok of toch meusli en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:42

Meusli, ik vind het fijn dat ik kan zien wat er in zit en dat ze er beter op moeten kauwen. Geen melasse nodig of andere 'kleefstof' om er pellets van te kunnen persen.
Geef mijn paard ongeveer een kilo nature's best van pavo in 2 voerbeurten verdeeld, dus 1/2 kilo per keer en wat haver erbij. Pas nog bloed laten testen en alle waarden waren goed, ga er dus van uit dat hij zo voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt. (heeft er wel een himalayasteen bij )

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:45

Muesli wordt beter door het lichaam opgenomen. Ik heb jaren Muesli gevoerd maar nu krijgt ze granenmix en daar doet ze het ook heel goed op.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:46

Ik voer de pony's half om. Dus een halve sportbrok en een halve muesli. Ik vind het er zelf lekkerder uitzien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:47

euhmmm crow..in muesli zit vaak wel melasse hoor.

om de en of andere gekke reden krijgt mijn pony allemaal schilfers van brokken dus voer ik muesli.
het ziet er mooi uit ,en de paarden kauwen er vaak toch langer op omdat het kleiner is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:48

Ik heb er 2 op een vrij vette basisbrok staan (beide fjorden, kilootje per dag over 3 voerbeurten bij normale arbeid) en 1 op Subli Zonder (KPWN'er van 1.64, anderhalve schep totaal, over 3 beurten, = muesli zonder haver en zonder melasse met iets meer magnesium) omdat die wat minder ritselig is op dat voer.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 22:52

En waarom voeren jullie brok of meusli bij?
Is dat voor vitamines, mineralen en energie?
En als jullie het alleen voor de mineralen en vitamines voeren kun je dan ook de meusli of brok vervangen voor een compleet supplement in brokvorm en uiteraard onbeperkt hooi. Dan heb je inprincipe toch het zelfde aan bouwstoffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:53

Stomweg omdat brok en (structuur-)muesli een totaalvoeder is en ik onvoldoende kundig ben om alle vitamines en mineralen handmatig bij ruwvoer te voegen.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:56

Ik voer het voor de energie. De pony's lopen in de sport en worden dagelijks gereden, dat trekken ze niet op alleen hooi.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:56

Ze kunnen de vitaminen en mineralen beter uit de Muesli opnemen dan uit de brok. Iemand van Havens heeft het mij een keer uitgelegd, hoe precies weet ik niet meer maar voor de opname was Muesli dus beter. Ze hebben vit. en min. nodig om te presteren, alleen ruwvoer geeft weinig energie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:58

geen van beide

en hoe ik dat bereken? Zie onderschrift

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:59

felicity schreef:
En waarom voeren jullie brok of meusli bij?
Is dat voor vitamines, mineralen en energie?
En als jullie het alleen voor de mineralen en vitamines voeren kun je dan ook de meusli of brok vervangen voor een compleet supplement in brokvorm en uiteraard onbeperkt hooi. Dan heb je inprincipe toch het zelfde aan bouwstoffen?

je hebt gelijk hoor.
ik voer minimaal muesli met een supplement erdoorheen.
mijn supplement is helaas wel in poedervorm dus is wat muelsli wel makkelijk

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:59

in de ochtend twee kilo brok, in de middag 1 kilo muesli met wortels en in de avond twee kilo brok, daarnaast nog hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:00

Jemig, VIJF kilo krachtvoer op een dag? Heb je een volbloed van 4 meter hoog die topsport loopt? Haha!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:03

Het is afgestemd met de veearts, en ja hij staat stevig in de training (spierontwikkeling)straks word de brok meer afgebouwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:05

Ik voer op gevoel wat brok bij, ze krijgen gemiddeld een kilootje op een dag. Met voedingswijzers heb ik niks en kan ik ook niks, want het is zo afhankelijk van zaken zoals de verbranding per paard, wat je er mee doet en ik heb eigenlijk maar één graadmeter, mijn ogen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:09

Arabesk schreef:
geen van beide

en hoe ik dat bereken? Zie onderschrift

Als je niks doet met je paard misschien maar een paard moet dit ook uit het voer halen en niet alleen uit een liksteen of een schepje supplementen.
Jij eet toch ook geen shakes waar "alles" in zit?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:13

in hooi zit bijna alles wat een paard nodig heeft, maar je moet hem er wel genoeg van geven. Het enige dat te weinig in hooi zit, is natrium en dat zit in likstenen Pling

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 23:15

IK zit hier heel erg over na te denken.
IK voer mijn paarden alleen meusli voor de vitamines en mineralen. IK rijdt wel dagelijks maar niet super intensief en ze hebben daar genoeg energie voor. Ik voer ze ook onbeperkt hooi.
Nu krijgen ze s'ochtends en s'avonds een schep meusli. EIgenlijk voor het lekkere dus en de vitamines en mineralen. Maar inprincipe zou ik de meusli ook kunnen vervangen voor pavo vital (compleet supplement in brokjesvorm) en een goede liksteen. Dan krijgen ze toch het zelfde binnen aan vitamines en mineralen als de meusli?

@Ikima Je voert dan wel onbeperkt hooi bij. En daar haalt een paard toch ook zijn energie uit?
IK heb het dan ook niet over sportpaarden die moeten presteren.

Dus eigenlijk is zoveel verschillende soorten meusli, brokken eigenlijk helemaal nodig.
Laatst bijgewerkt door felicity op 28-11-08 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:15

Moet je wel kwalitatief goed hooi hebben en geen armetierige rommel waar niks in zit. En dan nog moet een paard er in de winter echt wel wat bij hebben, wortels is ook een goeie aanvulling. Verder krijgt een paard wat vijf keer per week aan de bak moet niet genoeg binnen met alleen maar hooi in de wintermaanden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:18

nou ik zat me net al af te vragen waar dat hooi te koop is waar alles inzit wat paarden nodig hebben??
dat hebben wij in elk geval niet,dus geven we ze er wat bij.

en dat kan prima, ze worden er echt wel 30 mee

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:18

Mijn paard krijgt 2 kilo granenmix per dag en 3x per dag een flinke portie hooi. Hooi alleen is niet voldoende om genoeg vitaminen en mineralen binnen te krijgen, hooi is voornamelijk vulling.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 23:21

Hoe weet je dat een paard niet genoeg binnen krijgt als hij onbeperkt hooi krijgt in de wintermaanden met eventueel een compleet supplement? En daar naast ook 5 dagen licht werk doet. Als hij genoeg energie heeft om het werk aan te kunnen moet het toch goed zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:23

Ik let ook op afvallen en dergelijke en verder kun je aan de vacht ook veel zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:24

daarom moet je eigenlijk ook "op het oog"voeren.
als jouw dier lekker in zijn vel zit en alles goed gaat dan voer je goed en moet je niks veranderen.

simpel zat