Sprong dikker dan voor en na operatie OCD/ spieren kaak dik.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Sprong dikker dan voor en na operatie OCD/ spieren kaak dik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 21:29

Ik heb een heel raar paard; 2 dingen tegelijk....

In augustus geopereerd aan een flinke OCD chip in de sprong. Gewricht werd iets dikker na de operatie dan voor de operatie wat logisch was. zou een tijd duren volgens de arts dat het zou gaan slinken. Alles netjes volgens schema opgebouwd, boxrust, stappen, niet in een kudde etc.

Nu was ze sinds een paar dagen drukker qua bewegen in de paddock. Maandagavond werd de sprong in ene dikker aan de binnenkant (waar de chip zat) en aan de buitenkant uitlopend in nog een extra nieuwe bult Huilen .
Dierenarts is woensdag uiteraard meteen geweest en aanstaande woensdag gaan we naar de kliniek terug waar de chirurg haar weer gaat bekijken. Het zou nu eindelijk dunner moeten zijn ipv dikker worden. De foto's na de operatie waren schoon en volgens de chirurg was er bijna geen irritatie aan het gewricht toen het open lag op de tafel.
Wat zou dit nu kunnen zijn?

Tijdens de opname voor de operatie heb ik ze helemaal na laten kijken. Toen viel hen ook de dikte aan de zijkant van het hoofd op aan de linkerkant. Dit blijkt een spiertje van de kaak te zijn, loopt zeg maar van boven naar beneden langs de zijkanten van het hoofd. Kan komen door wisselen (ze is 2 jaar) of veel kauwen werd mij verteld. Schijnt veel voor te komen bij shets en friezen. Nu was het niet erg zeiden ze toen en verder onderzoek in principe toen niet nodig.
Nu is het rare dat dat spiertje dus in ene dikker werd vorige week en dus tegelijkertijd ook in ene aan de andere kant hetzelfde... Dit gaan ze dus ook verder bekijken woensdag.
Iemand ervaring met die kaak spiertjes? Blijft dit nu zo en kan het eventueel kwaad??

lith

Re: Sprong dikker dan voor en na operatie OCD/ spieren kaak dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 08:58

damm het zit ook niet mee...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 14:40

Niemand ideeen of tips Nagelbijten / Gniffelen . Ben best zenuwachtig voor woensdag.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:31

hallo
nou mijn vierjarige is ook in aug geopereerd, er zijn meerdere chips verwijderd in zijn sprong.
de sprong bleef iets dik, maar was niet te vergelijken met voor de operatie.
echter is hij eergisteren behoorlijk tekeer gegaan in de longeerkraal, racen, bokken gek doen.
nu staat zijn sprong ook weer mega dik.
da gebeld en de komende vijf dagen stappen aan de hand en koelen.
maar begrijpt dit dus ook niet!
maak me er grote zorgen om
jij ook sterkte!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:09

Kaak spieren, kauw spieren ???

Gebits probleem.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:32

slijmbeursonsteking? dus een overgevulde peesschede
dit is een overbelasting die precies bij het sprong gewricht zit
mijn paard heeft dit ook eens gehad eerste dachten ze aan ocd maar dat had die gelukkig niet
veel stappen op het harde en koelen dat was het wondermiddel

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:47

het duurt 6 maanden totdat gewrichten weer rustig worden na een operatie. Dus waarschijnlijk is het gewrcht van je paard weer wat geirriteerd geraakt door het meerdere bewegen.

Sommige gewrichten blijven na een ocd operatie altijd wat dikker. Maar een paard hoeft daar niet per definitie last van te hebben. Loopt ze ook kreupel??

Koelen kan in elk geval nooit kwaad En neem aan dat je dierenarts zelf ook wel stappen heeft ondernomen in de vorm van medicatie.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:28

Ze loopt niet echt kreupel er op. Wel laat ze naar mijn idee het been wel eens staan ipv het te draaien als ze om wil keren. Het is vandaag nog ietsjes dikker geworden ondanks de boxrust. Heb helaas geen medicatie gehad omdat ze nog niet weten wat er is. Het is niet warm ofzo alleen weer dikker geworden dan het al was.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:29

Ariebren schreef:
Kaak spieren, kauw spieren ???

Gebits probleem.

Kan dit al bij zo'n jonkie ze heeft echt hele kleine tandjes nog of kan het van het wisselen zijn?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:34

De masseter (kauwspier) is niet zomaar een spiertje!
Deze mega spier lijkt wel wat op een giga biefstuk.

Door teveel kauwen lijkt me erg sterk, aangezien paarden die 24 op land staan daar dan ook vast moeten hebben.
Je zou de kaken eens na kunnen laten kijken door een goeie tandarts (geen mond verzorger en ook geen dierenarts die denkt verstand te hebben)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:18

Ok dacht altijd dat je paard naar de tandarts laten gaan pas nut had met een jaar of 3 als alles gewisseld was Bloos

Ga het morgen op de faculteit wel even vragen of ze een goede tandarts kennen in de buurt van mijn stal of dat ze wellicht zelf er wat mee kunnen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:01

http://www.equinedentistry.com/DentalPrac.html

Hierbij de website van in Idaho gestudeerde mensen...
(Volgens mij staan ze er niet allemaal op)

Ik weet niet waar je woont?
Anders zijn Gerard rutten of Olav Franzel zeker een aanrader.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:11

We zijn vanmorgen geweest. Hij heeft eerst naar de kaakspiertjes gekeken. Was geen probleem zei hij. Normaal gesproken zie je dit bij 2 jarige meer onder het hoofd (onderkaak) maar soms dus ook bij de bovenkaak. Heeft te maken met het ontstaan/ groeien van de wortels van de kiezen en kan dus geen kwaad. Paard heeft er verder ook geen last van.

Toen moest ik haar laten stappen en draven op een rechte lijn. Vervolgens heeft de chirurg en een student haar achterbenen gebogen, overal gevoelt, gedrukt etc. Conclusie ze loopt niet kreupel. We gingen naar een ruimte waar haar been geschoren en ontsmet werd en voor het inspuiten wilden ze eerst het vocht aftappen. Naaldje er in en ipv vocht kwam er allemaal bloed uitlopen Nagelbijten / Gniffelen
De arts had dit niet verwacht maar verklaarde wel dat de sprong dus in ene dikker werd. Was dus een botbloeding. Helaas kon ze dus niet ingespoten worden ivm de bacterien door de bloeding. De arts denkt dat de sprong altijd wel dikker zal blijven dan de ander en verwacht dat het zich nu weer gaat vullen. Hij beaamde ook dat het gewricht idd een half jaar moet herstellen na de operatie van augustus. Nu dus maar afwachten dus. Eerst weer 2 weken boxrust en 'opbouwen'.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:14

Nou, heel veel sterkte ermee, het klinkt naar, maar niet heel gevaarlijk, ofzo..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:19

Dank je.

Klopt klinkt niet echt gevaarlijk ofzo. Ben blij dat ik gegaan ben nu weet ik wat er speelt alleen de tijd zal het leren hoe ze straks word als ze uitgegroeid is... Dierenarts kon geen genezing of toekomst voorspellen helaas.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:20

Da's dan ook wel weer eng he? Heel veel sterkte, hoor!

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:21

gatver, schrik wel een beetje van jou uitslag!
een botbloeding?wat moet ik me daar bij voorstellen?
ik heb het advies 10 dagen boxrust, 2 tot 3 daags stappen en koelen, ligt draf werk.
als het daardoor niet vermindert wil de da idd ook gaan inspuiten...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 18:19

Weet het ook niet precies wat het inhoud Bloos Maar denk niet dat het super ernstig is want anders had ik haar daar moeten laten denk ik. Vond het wel eng al dat bloed wat er uit liep Huilen

lith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:45

lekker dat je nu toch meer weet...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 11:17

Maar aan de andere kant weet ik ook weer niets. Sprong was na 2 dagen al weer volgelopen. Gister was ze ook een beetje vaag aan het doen. Liggend eten met lange tanden. Toen ging ze slapen ik haar overeind want vond het een beetje raar om voertijd want ze lag helemaal plat met ogen weg in ene. Zij suf overeind toen ik in mijn handen klappen en meteen haar slechte been uitrekken.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:20

mijn paard heeft ook een bult op de sprong. (aan de binnenkant, net boven het gewricht). Na een scan en foto's bij de dierenarts bleek dit een onschuldige blauwe plek te zijn. Dit verbindweefselt en zo blijft er een bult over.

ps. lees nu jouw bericht over je dierenarts bezoek. Mijn dierenarts zei dat de blauwe plek slechts een schoonheidsfoutje is.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:09

de dierenarts komt vanmiddag bij die van mij.
na tien dagen stappen en koelen is de sprong niet dunner geworden.
gek genoeg wordt hij dat wel tijdelijk na beweging.

wat ga jij nou doen nu hij weer volgelopen is?
wat een gedoe he, baal er ook mooi van!
had gedacht na die ocd operatie, geen problemen meer te hebben

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 11:24

De arts had al verwacht dat het weer vol zou lopen en mij gezegd dat ik geen actie hoefde te ondernemen. Het gewricht zal altijd dik blijven alleen bij twijfel of gekke dingen moet ik weer terug. Blijf het eng vinden die botbloeding (hoe ontstaat nu zoiets eigenlijk????) maar ja als hij zegt/ doet dat het geen kwaad kan.

Ik ben nu van de week al weer gaan stappen met haar. Is op de box onhoudbaar en lijkt mij ook niet goed voor het been. Moet haar rustig zien te houden. Van het weekend gaat ze weer los.

Ik had dat ook gedacht. Operatie en dan klaar na 6 weken rust. Zo werd het ook voorgesteld zo van dan halen we die chip er ff uit. Maar nu is het zo van het was wel een grote chip en het herstel is een half jaar. Dat heb ik toen niet meegekregen en het opereren moest toch gebeuren. Diagnose en de dag erna onder het mes. Geen tijd gehad om mij voor te bereiden en dus meer vragen te stellen enzo. Komt toch rauw op je dak zoiets en als je er verder geen verstand van hebt....

Hoe is het met je paard nu Kionana?

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:44

hey!
ja ongeveer hetzelfde verhaal als bij jou, de sprong stond wat dik en dit blijft waarschijnlijk zo.
hij schijnt hier geen last van te hebben en het inspuiten zou dan puur cosmetisch zijn.
tijdens het onderzoek liep hij echt rad en daarom zijn we weer voorzichtig begonnen met rijden.
toch denk ik achteraf, dat de sprong eerst dikker is geweest( na die uitspatting, liep toen ook niet rad).
dus de week stappen en koelen heeft hem ook wel goed gedaan.

waar ik van schrok was het feit dat het idd 6 maanden de tijd nodig heeft om te genezen.
ook dit was mij inderdaad niet bekend en het wordt idd ook zo gebracht dat je na ongeveer 6 weken idd alweer aan het rijden bent en alles zonder problemen verloopt.
terwijl ik me nu afvraag of je toch beter ''dingen'' nog even moet laten.

de tijd zal het uitwijzen!

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:49

hoop dat ie snel vooruitgaat , wij hebben ook een paard met ocd ik laat hem erin , paard heeft er geen last van , eruit kan altijd nog inmiddels 5 nooit een pas kreupel gezet!