Paard is overbouwd, wat zin de gevolgen hiervan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lolokanarie

Paard is overbouwd, wat zin de gevolgen hiervan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 21:01

Hallo

Ik rij een 4-jarige (bijna 5). Deze merrie staat dus veel hoger langsachter dan vanvoor. Het is echt duidelijk te zien. Nu vraag ik me af of ze werkelijk zo gebouwd is of als ze miscshien nog zou groeien.

En als het zo zou blijven, wat zijn de nadelen hiervan?

aeolusnr1

Re: Paard is overbouwd, wat zin de gevolgen hiervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:05

Of ze nog zou groeien ???? er zijn er wel die nog doorgroeien op die leeftijd hoor maar das eerder zeldzaam de grote rassen als " Vlaams Paard " , " Shire " , maar ook soms een " Ijslanders " en mssn nog een paar anderen ....
Nadelen tja , iets meer belasting op de voorhand denk ik, en ook een ietsje moeilijker kunnen ondertreden, maar als het niet bedoelt is voor de sport zal het eigenlijk nog niet eens erg opvallen denk ik zo, of het moest heel extreem zijn maar dan is er zeker wel meer mis dan dat alleen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 01:22

Het zou nog kunnen bijtrekken, licht een beetje aan je paard. Speur anders eens rond of nakomelingen van die hengst vaker overbouwd zijn of lang doorgroeien.

Het heeft tot gevolg dat ze meer op de voorhand loopt en dus moeilijker ondertreed en verzamelt. Ook zal de afdruk van het achterbeen minder krachtig zijn maar wat hierboven al wordt gezegd, je zult er pas last van hebben als het echt erg is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 07:24

Ik verwacht niet dat het met deze leeftijd nog bijtrekt.

Op de voorhand gebouwt zijn is voor de dresuur al moeilijker .
Overbouwt zijn maakt het nog moeilijker om het paard echt dragend te krijgen.
Voor de hedendaagse dressuur is dat dus wel een kleine belemmering.
Met de juiste training en doorzettingsvermogen kun je nog een eind komen, maar een paard dat recht is, of opwaarts gebouwt is, heeft het nu eenmaal wel een stukje makkelijker.

Dus een gebrek is het zeer zeker niet, maar voor de dressuur vind ik het wel een minpuntje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:14

Kan gerust nog bijtrekken. Wat voor afstamming is het en heeft ze achterstand in groei? Mijn zesjarige is nu pas uitgegroeid (denk ik, hij staat nu iig eindelijk in evenwicht) en ik heb vroeger een vierjarige gekocht van 1.62 die na anderhalf jaar ineens 1.69 was Nagelbijten / Gniffelen Moet er wel bij zeggen dat dat ruinen waren, die groeien gemiddeld wat langer door.

Nadeel is idd dat het paard moeilijker te verzamelen is. Dat paard moet immers nog meer ondertreden, buigen in het spronggewricht en het bekken kantelen om op dezelfde positie te komen als een paard wat in balans is. Voor springen zie ik eigenlijk niet echt een groot nadeel, misschien dat de voorbenen van het springen ook extra te lijden hebben maar ik denk dat dat wel losloopt.

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 11:55

vader is exploit du roulard

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:03

Een ander nadeel bij een overbouwd paard, is dat een zadel veel sneller geneigd is naar voren te schuiven en zodoende op of tegen de schouderbladen kan drukken. Daar kan een paard veel last van krijgen. Je kunt een zadel aan de voorkant wel extra laten opvullen zodat de ruiter in elk geval op een 'horizontaal vlak zit'. Dit voorkomt dat de ruiter hij niet overmatig voren helt en het gewicht teveel naar voren brengt. Maar daarmee los je niet het hele probleem op.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:14

ik hoop voor je dat ze nog een beetje groeit, maar die kans is niet echt groot, het kan wel natuurlijk maar ze is al bijna 5. heb zelf een merrie gehad die ook overbouwd was, uiteindelijk is dat zo gebleven helaas, ik wou er graag dressuur mee rijden, maar in de m zijn we gestrand. ze kon de achter hand er niet goed onderkrijgen, ze liep te veel op de voorhand. toch alles geprobeerd met de juiste training hiervoor, maar helaas, ze kon het niet bolwerken. heb haar als recreatiepaard verkocht, maar wel naar een heel goed adres gelukkig. ik hoop voor je, vooral als je de dressuur in wilt, dat ze nog wat groeit, en dat het overbouwde nog wat bijtrekt, maar ik heb mijn twijfels omdat ze al bijna 5 is.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:51

een overbouwd paard heeft niet erg veel gevolgen, mijn pony was ook erg overbouwd, en daar reed ike erste prijzen mee in de Z1, alleen het hogere werk zul je merken dat het moeilijker wordt, aangezien jou paard inverhoudeing tot andere paarden minder zakt achter, en meer op de voorhand loopt. Met de juiste training is de achterhand nog wel zo sterk te maken dat het allemaal wel makkelijker wordt, mar helemaal zo als de "echte' dressuurpaarden die al wat meer opwaarts gebouwd zijn krijg je hem niet, maar waarschijnlijk groeid ie nog wel wat, en trekt het gedeeltelijk nog wel weg.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:09

Die van mij is 6 en groeit nog steeds hoor. Was ook telkens overbouwd en groeide dan ineens voor weer bij. Nu is weer hetzelfde aan de gang.

bokkelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:18

als hij/zij zo blijft zal die in de dressuur moeite gaan krijgen met het verzamelen en de achterhand eronder zetten. Paarden die overbouwd zijn zullen ook bijna nooit spectaculair kunnen gaan strekken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:32

--> MD

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:13

Zorg dat je haar niet te zwaar in het werk zet.
Als ze niet te veel/zwaar hoeft te werken heb je de meeste kans dat ze nog wat bij trekt. Ze kan haar energie dan gebruiken om te groeien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:17

Wat voor een ras is het? Er zijn namelijk echt nog wel paardenrassen die doorgroeien en zich zowiezo nog verder ontwikkelen. Hoe zit ze in d'r bespiering? Vind je haar er volwassen uitzien of is het nog een puppy of puber om te zien??

Je kunt met goede instructie van een proffesional e.e.a. bespreken over de training die je zo'n paard het beste kunt aanbieden.

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:52

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:20

mijn paardje staat vanachter ook hoger dan voorraan, ze heeft het dan ook zeer moeilijk om in oprichting te lopen en haar achterhand onder te plaatsen.. nochtans reedt de vorige eigenaresse er Z1 mee.. maar ik heb echt moeite om haar omhoog te krijgen. voorwaarts, neerwaarts is ze superfijn en licht in de hand, maar als ze omhoog moet krijgt ze het lastig en wordt ze hard en zwaar in de hand..

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:26

Het kan best nog bijtrekken, mijn merrie was vroeger ook erg overbouwd. Toen ze een jaar of 9 was was het al een stuk minder, ze zal altijd wel iets overbouwd blijven maar niet meer zo erg als vroeger.
Het ligt ook aan het type paard, die van mij heeft een volbloed vader dus die zijn vaak al wat overbouwd.
Als die van jou ook veel bloed heeft dan hoort het wel bij het type paard.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:20

de merrie is 12 jaar en is een kwpn'er
ze is niet bepaald een fijn typtje..
haar voorbeentjes zijn ook te kort navolgens haar achterbenen, met een wat redelijk zware hals en de kont hoger of de schoft..