welke ijzers kunnen helpen om de "klappen" op te vangen ??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellasdodo

welke ijzers kunnen helpen om de "klappen" op te vangen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:29

Welke ijzers zullen het paard helpen om de klappen op de vangen, mijn pony heeft een knie ( pees of banden) probleem en loopt instabiel/kreupel.. hierdoor zet ze het been ook een beetje lomp op de grond.. welk ijzer geeft haar been rust en kan helpen om de klappen op te vangen.. dus eigenlijk zoek ik voor haar Nike air max Haha!

annastasia

Re: welke ijzers kunnen helpen om de "klappen" op te vangen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:31

ik ben zelf ook nog een beetje op zoek naar een goed ijzer. MIjn paard heeft juist een afgerond ijzer nodig.
Je hebt rubberen ''ijzers'', maar ook ijzers welke je een zooltje onder doet of volspuit met vettec (dit is wel erg duur) maar schijnt nog weer beter te wezen dan een zooltje. Als je pony haar hoef niet normaal op de grond neerzet, dan zou een soort van equilibrium ijzer ook wel wat voor je pony wezen. Zo kan de hoef aan alle kanten goed afrollen en dat zorgt weer voor ontlasting aan de gewrichten

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:34

Is het geen optie om je pony gewoon zonder ijzers te laten lopen? Want een hoef is de meest natuurlijke schokdemper.

Anders bestaat er ook nog kunstof beslag. Er is iemand hier op bokt, die dat zelf onder haar eigen paarden slaat. Ik zal even voor je zoeken.

Maar zonder ijzers is natuurlijk ook gewoon te proberen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:34

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:36

Bellasdodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:39

haha, dank je wel allemaal.. ze staat nu ook op de blote voeten.. en ze staat ook al bijna 2 jaar stil..

maar ik vraag me af dat als ze een kruisbandletsel heeft dat als ik de spieren opbouw of ze dan niet minder tot geen last heeft van de instabiliteit.. en als het een aanhechtig van de pees is of ik dan niet schockwave kan doen.. en dan wil ik graag dat ze ondersteuning krijgt van een ijzer om te ontlasten.. verder idd altijd mijn paarden zonder ijzers.

Ik heb ook al een keer geprobeert om de spieren weer op te bouwen, maar ze ging toen om de knie te ontlasten enz de kogel overbelasten.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:42

is dit alles in overleg met je veearts?
Voor zulke specifieke problemen zou ik eerst met de veearts in overleg gaan, en bv onze voorgedragen oplossingen voorleggen.

Zo doe ik het ook, en ik moet zeggen dat we al een heel eind op weg zijn naar het juiste beslag voor mijn paard

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:43

Mijn paardje kreeg speciaal beslag. Ijzers die rond afliepen om het maar even zo te zeggen. Daarbij had ze een zooltje en tussen de hoef en het zooltje siliconen (gewoon bizon kit). Werkte super (was op advies van de hoefsmid btw)!

Bellasdodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:57

nee, nog niet bij arts geweest.. wel overleg gehad met fysio..
ze is nu 2 jaar terug afgekeurd op de blessure en ik heb geen twijfels over de kundigheid van de arts.. maar.. zie wel mijn pony elke dag fanatiek door het land gallopperen met de oren naar voren... dus heb niet het idee dat ze heel veel pijn heeft. missichen heeft ze wel baat bij het opbouwen van spieren.

ze heeft eerder wel eens op cytek ijzers gestaan, die doen ook goed afronden, maar verbeteren deed dat niet voor haar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:18

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:20

Mijn paard staat nu een jaar op kunstof beslag , zie ;
www.hoofcomplete.nl

Ik ben daar erg over te spreken deze "ijzers "dempen goed !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:52

tja toch laten de filmpjes die we gemaakt hebben een ander beeld zien, namelijk dat kunststof beslag even slecht dempt als ijzeren beslag

Bellasdodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 19:05

Arabesk schreef:
tja toch laten de filmpjes die we gemaakt hebben een ander beeld zien, namelijk dat kunststof beslag even slecht dempt als ijzeren beslag

en wat raad jij dan aan?? zijn er wel ijzers die de klappen kunnen opvangen?

Arabesk

Re: welke ijzers kunnen helpen om de "klappen" op te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:08

geen ijzers, maar hoefschoenen. Wij gebruiken hoefschoenen voor een paard dat artrose heeft en dat gaat prima.

Een hoef kan optimaal schokken dempen als de hoef het meest optimaal mogelijk werkende hoefmechanisme heeft, een ijzer beperkt dat, bovendien draagt de straal niet mee. De straal en het straalkussen zijn dé nike-air van een paard.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 28-11-08 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:09

Bellasdodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 19:12

ja, precies, normaal staan ze bij mij redelijk natuurlijk bekapt flink op de straal.. en op de hele zool ipv op de rand.. wat doet dan de paardenschoen??

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:58

_Sigrid_ schreef:
Is het geen optie om je pony gewoon zonder ijzers te laten lopen? Want een hoef is de meest natuurlijke schokdemper.

Anders bestaat er ook nog kunstof beslag. Er is iemand hier op bokt, die dat zelf onder haar eigen paarden slaat. Ik zal even voor je zoeken.

Maar zonder ijzers is natuurlijk ook gewoon te proberen.

That's me. And me is hoefsmid hoor Knipoog Maar niet commercieel, verdien op een andere manier mijn centen en dus redelijk onafhankelijk.

@ Arabesk: niet jokke-brokken hoor Haha! Kunststof demt nog beter dan gewone ijzers en demt nog beter dan blote voeten!!!
Zie hier het wetenschappelijke bewijs: [BEH] Wetenschappelijk onderzoek inzake kunststofbeslag

Mijn ervaring is dat probleem-paarden (atrose en/of HKO) sterk verbeteren op kunststof-beslag. En doen het beter op kunststof dan op onbeslagen hoeven c.q. blote voeten.
Echter niet iedere gediplomeerde hoefsmid doet aan kunststof.
Er zijn wat kwakzalvers die wel kunststof eronder tikken, maar dat is om te huilen zo een slechte kwaliteit...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:47

Bellasdodo schreef:
ja, precies, normaal staan ze bij mij redelijk natuurlijk bekapt flink op de straal.. en op de hele zool ipv op de rand.. wat doet dan de paardenschoen??
Gister een paard op de kliniek laten nakijken die ook op de zool en straal liep en daardoor veel schade had opgelopen!! is onmiddelijk op aanraden van de arts op ijzers geplaatst omdat het paard niet meer normaal op het harde kon lopen en veel pijn had hierdoor!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:50

een paard loopt geen schade op door op de straal en op de buitenste rand van de zool te lopen

als een paard niet meer op het harde kan lopen, komt dat vaak doordat de zool gevoelig is, doordat het hoefbeen er op drukt en dat komt door een zwakke binding van de witte lijn

met het ijzer zíe je de gevoeligheid alleen niet meer, maar die is er nog wel degelijk en de oorzaak van het probleem is niet opgelost.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:33

De takken van de ijzer naar achter laten buigen. Dus niet rond. Vraag even of de Hoefsmit voor jou dit een idee vind.

verder las ik dat iemand ook een rond ijzer nodig heeft. Dit kan de smit ook doen. mijn paard staat hier ook altijd op. Zodat ze der pas goed kan afronden!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:53

MissDonna schreef:
De takken van de ijzer naar achter laten buigen. Dus niet rond. Vraag even of de Hoefsmit voor jou dit een idee vind.

Krijg je dan niet dat ze heel gauw het ijzer aftrappen? hebben wij nl ook aan gedacht, maar de mijne stapt heel ver over en krijgt het snel voor elkaar dat ze het ijzer eraf tikt

Citaat:
verder las ik dat iemand ook een rond ijzer nodig heeft. Dit kan de smit ook doen. mijn paard staat hier ook altijd op. Zodat ze der pas goed kan afronden
De smid heeft mijn ijzer van voren al een heel stuk afgerond, maar nu moet deze dus helemaal worden afgerond. Verder heeft hij zelf ook van het ijzer een eggbar gemaakt.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:13

Arabesk schreef:

Ja ik heb er natuurlijk ook helemaal geen verstand van , ik ben zelf goed te spreken over de kunstof ijzers .

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:32

azile schreef:
Ja ik heb er natuurlijk ook helemaal geen verstand van , ik ben zelf goed te spreken over de kunstof ijzers .

Je moet jezelf niet zo tekort doen, jij hebt praktijkervaring toch? En als ze goed bevallen bevallen ze goed. Welke heb je?

Maar uit het wetenschappelijke onderzoek wat Scoxxx aanhaalt blijkt dat kunststof zelfs beter dempt als blote voeten. Dus voor paarden met problemen kan kunststof heel goed werken. Je moet alleen een goede smid vinden die het er onder wil maken...

Arabesk

Re: welke ijzers kunnen helpen om de "klappen" op te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:51

Een blote hoef is sterk maar toch elastisch, de veerkracht van de hoef kan een klap van meer dan 1000 kilo opvangen. Maar beslag, al dan niet van kunststof, houdt de hoef in een vaste vorm en driekwart van de schokabsorptie van de hoefwand gaat verloren. Het kunststof beslag geeft iets meer demping dan een hoefijzer, maar dat is een schrale troost vergeleken met het wegvallen van 75% van de schokabsorptie van de hoefwand. De schok van het grondcontact gaat in plaats daarvan naar de benen, naar gewrichten en pezen die niet zijn bedoeld om zoveel krachten op te vangen. Hierdoor slijten de gewrichten en pezen harder en ontstaan er sneller beenproblemen.

Kunststof beslag zou beter zijn omdat het de straal ondersteunt. In computerkringen noemen we dit "van een bug een feature maken". De dwarsverbinding is gemaakt voor de vermeende noodzakelijkheid van fixatie van de takken, niet zozeer om de straal te ondersteunen. Wanneer je de straal hierop laat steunen kun je problemen verwachten: De straal groeit immers met een andere snelheid dan de andere onderdelen van de hoef, terwijl de benodigde hoefslijtage om de onderdelen gelijk te houden ontbreekt. Bovendien wordt de straal maar gedeeltelijk ondersteund. Wat de effecten zijn op het randgebied kan je je met enig inlevingsvermogen wel voorstellen.

De hoefwand kan niet meer tussentijds worden bijgeraspt, de zool blijft (op de eerste week na) zwevend, en het hoefmechanisme zou goed hebben kunnen werken ware het niet dat kunststof beslag voorzien is van een dwarsverbinding tussen de twee takken waardoor de zijdelingse beweging onmogelijk wordt gemaakt.de hoefwand kan niet meer tussentijds worden bijgeraspt, de zool blijft (op de eerste week na) zwevend, en het hoefmechanisme zou goed hebben kunnen werken ware het niet dat kunststof beslag voorzien is van een dwarsverbinding tussen de twee takken waardoor de zijdelingse beweging onmogelijk wordt gemaakt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:46

Lieve Arabesk Haha! Tong uitsteken Leuk! Here we go again! Ik ben nu aan zet...

... Al jouw prachtige theorieën ten spijt, dit is niet wetenschappelijk onderbouwt en is ontstaan vanuit een sterk overtuigde PN-religie Knipoog.
Dewelk overigens zeer prachtig is, maar ook andere overtuigingen zijn zeer waardevol en hebben zichzelf ook al duizend maal in de praktijk bewezen.
Daarbij blijkt in de prakijk de PN-theorieën niet altijd te werken, helaas.

1. er vindt geen hoefmechnisme plaats na het laatste nageltje en aldus gaat jouw theorie "beslag houdt de hoef in vaste vorm" niet op;
2. schokken van grondcontact naar gewrichten via de hoefwand is natuurlijk ook klink-klare onzin Knipoog, omdat een hoef altijd gevuld is met zand/modder en derhalve valt deze theorie van jou ook in duigen. De beslagen hoef wordt, dankzij de natuurlijke vulling in de vorm van modder, gewoon volledig belast;
3. kunststof hoeft geen straal te ondersteunen omdat de hoef altijd gevuld is met zand en modder. Van een gedeeltelijke ondersteuning is dus geen sprake. Er vindt immers door de natuurlijke vulling een volledige ondersteuning van de straal plaats;
4. Ik heb een paardje zonder brug beslagen. Ijzertje blijft perfect zitten. Kortom ook zonder brug behoudt kunststof zijn perfecte eigenschappen;
5. de filmpjes die je geschoten hebt, zijn werkelijk prachtig! Maar zijn gefilmd op asfalt, alwaar een gemiddeld paard a. zijn werk niet verricht b. weinig inzicht geeft over hoe dezelfde hoef in zand presteert.

And last but not least, in het kader van het paardenwelzijn, om een paard wat beter loopt op kunststof te veroordelen tot blote voeten omdat de eigenaar een bepaalde religie aanhangt is (hoe mooi deze religie ook is) sterk af te raden. (understatement).

Neemt niet weg dat ik sommige onderdelen uit de PN-religie wel overneem, maar niet alles.