Help! Mijn paard is spierbevangen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SanneTilburg

Help! Mijn paard is spierbevangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 13:43

Sinds gisteren is mijn lieve 16-jarige KWPN merrie spierbevangen geraakt. Ik heb nog nooit zo iets vreselijks gezien, dus ik wil mijn verhaal even met jullie delen en jullie naar jullie ervaringen vragen zodat ik er iets van kan leren.

Ik zal even vooraan beginnen. Begin vorige week bleek mijn paard een hoefontsteking te hebben. Erg vervelend, ze liep licht kreupel en de hoef was warm. Vanaf het moment dat we het ontdekten heb ik haar natuurlijk niet meer gereden, maar wel elke dag een half uur aan de stapmolen gezet. En natuurlijk gepoetst en geknuffeld enzo, ja ik ben een echte muts met die dingen maar gelukkig vindt mijn paard het heerlijk Knipoog. Eind vorige week kwam de hoefsmid en hij heeft het ijzer er af gehaald en de onsteking open gemaakt. Hij zei al dat het wel een flinke ontsteking was en dat ik het goed in de soda of Biotex moest zetten, liefst twee keer per dag. Zaterdag kwam ik 's middags op stal om met de Biotex aan de slag te gaan, en ik zag al dat het bewuste been (linksachter) flink dik was. En toen ik aan het been wilde komen om te voelen, sloeg mijn paard naar me. Zo iets zou ze normaalgesproken nooit doen, dus ik wist meteen dat er iets niet goed was. Ik ben de staleigenaar gaan halen en hij zag het al in een oogopslag, bloedvergiftiging! Meteen de dierenarts gebeld en hij heeft haar ingespoten met onstekingsremmer en antibiotica, ook moest ze nog een paar dagen een vochtafdrijver krijgen.
Dus vanaf afgelopen zondag heeft ze elke dag 1 uur aan de stapmolen gestaan, en gelukkig ging het al redelijk snel weer beter. Ijzer is er ook weer terug onder gezet. Woensdag zag het been er al prima uit, en de plek van de onsteking in de hoef was nog wel wat gevoelig maar het been was niet meer dik of warm ofzo. Mijn paard was alleen inmiddels wel erg fris en chagerijnig geworden van de rust (ze heeft trouwens op drie dagen na ook elke dag overdag op de wei gestaan), dus in overleg met de staleigenaar hadden we besloten om gisteren (donderdag) weer even te gaan rijden zodat ze even kon lopen en dan konden we meteen zien hoe ze zou lopen.

Dus gisteren ben ik op mijn paard geklommen, ze was natuurlijk erg fris en draafde zelf na een paar passen stappen al met een vrolijk huppeltje aan en ik heb haar gewoon laten lopen. We hebben een rondje of 5 gedraafd en dat ging prima, daarna heb ik haar teruggenomen naar de stap. Toen viel het me al op dat ze heel laag ging lopen met haar hoofd, terwijl ik met lange teugels reed en bovendien rijd ik normaal nooit laag, dus dat was wel vreemd. Ik heb even door de bak gestapt en wilde weer gaan aandraven, maar het leek wel of mijn paard op slot zat. Er was bijna geen beweging in te krijgen. Dus ik ben meteen afgestapt want ik had wel door dat er iets niet goed was. Vanaf het moment dat ik afstapte begon mijn paard te trillen, te zweten en te pompen. Ook begon ze heel veel te flehmen. En het flitste meteen door mijn hoofd, bevangenheid. Ik heb haar dus supersnel afgezadeld en meteen naar stal gebracht, maar inmiddels liep ze al heel moeilijk en viel ze bijna in de gang. Het leek wel alsof de achterbenen verlamd waren, het was zo eng. Toen mijn paard veilig in de stal stond ben ik meteen bij de staleigenaar naar binnen gerend, en zo kalm mogelijk gezegd dat hij toch echt even heel snel moest komen kijken (al kwam het er waarschijnlijk niet zo kalm uit Tong uitsteken ).
We hebben mijn paard even uit de stal gehaald en toen liep ze nog veel moeilijker dan daarvoor en het zweten, flehmen en pompen was ook nog erger geworden. Dus meteen de dierenarts gebeld en met spoed laten komen. Hij was er al heel snel maar het leek zooo lang te duren.
Ondertussen ben ik in de stal blijven staan om te proberen haar gerust te stellen en haar te laten weten dat ze niet alleen was. Ze was inmiddels ook heel erg tegen de andere paarden aan het hinniken en van alles aan het proberen om de pijn weg te drukken, kuilen graven met haar voorbenen, proberen te gaan liggen (wat ze niet mocht dus ik moest haar steeds motiveren om weer omhoog te gaan), rondjes draaien, met haar hoofd slaan, ook tegen de muur aan, en ondertussen bleef ze maar trillen en zweten en pompen. Het was zo verschrikkelijk om te zien, ik zal het nooit meer vergeten en heb het vannacht nog wel 10 keer voorbij zien komen in mijn dromen. Het leek ook steeds of ze om ging vallen, heel eng. Ik probeerde steeds om bij haar te gaan staan en te kriebelen op haar hoofd, maar ik moest heel erg opletten voor de zwaaiende voorbenen. Af en toe keek ze me aan alsof ze me vroeg om te helpen, en dan probeerde ik weer te kriebelen en tegen haar te praten, maar even later draaide ze weer van me weg en ging me dan weer aan staan kijken alsof ze wilde zeggen 'doe nou eens iets!'. Mijn hart brak, het was echt vreselijk Huilen .

Toen de dierenarts er was heeft hij haar in de stal onderzocht en daarna moest ze er toch even uit om te kijken hoe ze liep. Dat lukte dus bijna niet meer, ze kon bijna niet meer lopen. Ik had het niet meer toen ik dat zag. Hij heeft haar een pijnstiller ingespoten die al snel moest gaan werken, en na een half uur moest ik nog 5 minuten met haar stappen. Ook heeft hij wat bloed afgenomen om te onderzoeken, zodat ze dan in kunnen schatten hoe erg het is en hoe lang het herstel ongeveer gaat duren.

We (staleigenaar was er gelukkig ook bij gebleven) hebben aan de dierenarts het hele verhaal uitgelegd en hij gaf aan dat we er eigenlijk niets aan konden doen voor zover hij het in kon schatten. De afgelopen anderhalve week heeft mijn paard dus rust gehad, maar wel elke dag op de wei en half uur of een uur gestapt, en ze heeft minder krachtvoer gekregen in die periode. Ook heb ik gisteren helemaal niet veel gedaan met haar, alleen die 5 rondjes in draf in de binnenbak. De dierenarts gaf al aan dat het soms gewoon niet helemaal duidelijk is waarom het gebeurd, en dat bv die 5 rondjes toch al teveel kunnen zijn geweest. Toch voel ik me erg schuldig.....

Ze mag nu de komende tijd niet op de wei, mag maar een kwart van de normale hoeveelheid voer, krijgt nog een tijd pijnstillers en krijgt extra vitamine E en selenium en olie over het voer. Ze mocht wel wat zemelen bij krijgen, anders eet ze al die poeders enzo niet op. Maandag kan ik bellen voor de uitslag van het bloedonderzoek, dan weten we hopelijk wat meer.

Het is een flink verhaal geworden, knap als je het helemaal uitgelezen hebt Knipoog.

Nu mijn vragen aan jullie. Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt? Was het toen ook zo heftig? Hoe lang heeft het geduurd voordat je paard weer in orde was? Is het nog wel eens teruggekomen? Dierenarts gaf namelijk aan dat daar een verhoogde kans op is. Hebben jullie ook vitamine E, selenium en olie bijgevoerd? Hoe lang heb je dat gedaan en had je het idee dat het hielp? Heeft je paard er nog iets aan over gehouden?

Sorry voor mijn mega-lange verhaal en al die vragen, maar ik heb het nog nooit eerder meegemaakt en ik wil er graag meer over lezen. Heb alles natuurlijk al gegoogled, maar ik wil graag jullie ervaringen weten.

Heel erg bedankt!

Groetjes, Sanne

vencedor

Re: Help! Mijn paard is spierbevangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:50

mijn paard liep een tijdje terug inderdaad ook zo, verschrikkelijk om te zien! Bij hem bleek het echter hoefbevangen te zijn.

Mij is verteld het bewuste paard NIET meer te laten lopen, op stal zetten en daar laten. Dik inpakken! Wanneer ze (moeten) lopen bestaat er kans op spierscheurtjes in ergste geval spieren die afscheuren, en dan ben je echt ver van huis! Dus lekker laten staan op stal en dikke dekens op dat is volgens mij alles wat jij nu voor haar kan doen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:56

ik heb je hele verhaal gelezen,maar heb gelukkig geen ervaring hier mee,ik wil je wel even heel veel beterschap en succes met je paardje wensen.en hoop dat alles weer goed zal komen.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 13:59

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik heb mijn paard gisteren inderdaad extra dik ingepakt zodat ze warm blijft. Ze moet van de DA wel 3 keer per dag 10 minuten stappen omdat door de lichte beweging de afvalstoffen eerder afgevoerd worden. Ik hoop ook heel erg dat alles weer goed komt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:05

Idd, ik weet ook niet beter als dat een spierbevangen paard absoluut niet de box uit mag. Paard wilt het niet eens.. Verder idd warm toedekken, zorg dat ze het lekker warm heeft.

Hoe warmer je paard is (niet zweten natuurlijk), hoe wijder de bloedvaten en hoe meer transport van afvalstoffen. Na enkele dagen zal je vooruitgang zien, maar ben ook hiermee erg voorzichtig..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:44

Citaat:
Ze moet van de DA wel 3 keer per dag 10 minuten stappen omdat door de lichte beweging de afvalstoffen eerder afgevoerd worden. Ik hoop ook heel erg dat alles weer goed komt.

dit vind ik echt vreemd..ga maar eens googlen je kan echt schade oplopen aan de spieren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:54

ik heb vroeger ook eens een paard spierbevangen gehad.,
die moest ook dik in de dekens en heeft toen ook een spuit gehad.
daar moest ik ook 2x per dag een eindje mee gaan wandelen vanwege de afvalstoffen.

ik weet niet meer hoe lang het herstel duurde

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:55

Ik heb een verzorgpony gehad dat een veulen had dat spierbevangen was. Moest aan het infuus en ik en de (echte) eigenaar hebben haar 2 weken lang medicijnen gegeven zodat het 'gif' dat uit de kapotte spiercellen komt sneller uitgeplast zou worden. En na een paar weken ging het ook weer prima met haar. Dat was in de zomer. Stond toen voor het eerst in de wei en heeft een beetje te veel plezier gemaakt.

In de winter, nadat ze allang gespeend was, heeft ze voor het eerst sneeuw gezien. Heeft ze zich weer te veel uitgeleefd. En net zoals bij hoefbevangen paarden geld 'eenmaal gehad, dan veel vatbaarder daarvoor'. Dus ik werd in de middag gebeld door de eigenaar, die zei ik snel naar de wei toe moest. Dus ik daar snel naar toe. Was hij er al met de trailer. Maar Alice (zo heette ze) kon al niet meer opstaan. Dus hebben we haar met drie man de trailer opgetrokken. Want lopen kon ze dus niet meer. Toen we bij de stal kwam hebben we haar met 6 man de stal in moeten trekken. Deken erover, dierenarts erbij, medicijnen gekregen. En na een poosje leek het beter te gaan. Ze at weer langzaam hooi. Iedereen dacht dat het wel goed zou komen. En toen ik de volgende morgen ging kijken, was ze dood.... Boos!

Geen happy ending dus helaas....

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:58

randie schreef:
Citaat:
Ze moet van de DA wel 3 keer per dag 10 minuten stappen omdat door de lichte beweging de afvalstoffen eerder afgevoerd worden. Ik hoop ook heel erg dat alles weer goed komt.

dit vind ik echt vreemd..ga maar eens googlen je kan echt schade oplopen aan de spieren.

Nou.. wat de dierenarts mij toen heeft uitgelegd, is dat spierbevangenheid, extreme spierpijn is over het gehele lichaam. En wat is spierpijn? Kleine scheurtjes in de spieren. Hierdoor krijg je giftige stoffen van de cellen die daarbij kapot gaan. (weet niet meer zeker of dit gewoon melkzuur is) Maar die stoffen zijn dus giftig. Het paard moet veel drinken en plassen om de stoffen weg te krijgen. Wanneer je gaat lopen, stroomt het bloed beter door de spieren, waardoor de schadelijke stoffen gemakkelijker afgevoerd worden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:06

Citaat:
Nou.. wat de dierenarts mij toen heeft uitgelegd, is dat spierbevangenheid, extreme spierpijn is over het gehele lichaam. En wat is spierpijn? Kleine scheurtjes in de spieren. Hierdoor krijg je giftige stoffen van de cellen die daarbij kapot gaan. (weet niet meer zeker of dit gewoon melkzuur is) Maar die stoffen zijn dus giftig. Het paard moet veel drinken en plassen om de stoffen weg te krijgen. Wanneer je gaat lopen, stroomt het bloed beter door de spieren, waardoor de schadelijke stoffen gemakkelijker afgevoerd worden.

dat klopt inderdaad. Maar die spieren zijn wel helemaal verkrampt..wat gebeurd er als jij gewoon met kramp door loopt? Als je soms
kijk dat de paarden inderdaad bijna niet KUNNEN lopen..

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:08

jee wat een heftig verhaal !! lijkt mij idd ook verschrikkelijk om je paard zo te zien!
ik heb het ook nog nooit meegemaakt!

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:11

randie schreef:
dat klopt inderdaad. Maar die spieren zijn wel helemaal verkrampt..wat gebeurd er als jij gewoon met kramp door loopt? Als je soms
kijk dat de paarden inderdaad bijna niet KUNNEN lopen..

De spieren blijven niet verkrampt. Maar zijn er nog wel giftige stoffen aanwezig. Ik zeg ook niet dat je MOET gaan lopen, zeker niet als het paard het nog niet kan.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:14

dan zijn we het eigenlijk eens Haha! Knipoog. In ieder geval ts veel sterkte ermee!

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 13:55

Heel erg bedankt voor al jullie reacties, echt een fijn gevoel dat jullie met me meeleven, dat doet me goed.

En wat betreft het 'wel laten stappen/niet laten stappen' verhaal: persoonlijk denk ik dat het ook veel scheelt welke dierenarts er bij is geweest. De dierenarts die nu bij mijn paard kwam vond het dus beter als ze wel een klein beetje zou stappen, verdeeld over de dag, terwijl je inderdaad ook vaak hoort dat paarden met spierbevangenheid boxrust voorgeschreven krijgen. Voor beiden valt wel wat te zeggen denk ik.

Ik ben net weer even op stal geweest om haar even te laten stappen, maar ik heb de 10 min maar even ingekort naar 5 minuten, ik had nu namelijk het idee dat het weer heel veel pijn deed. En toen ik haar op stal zette, begon ze ook weer even te graven en met haar hoofd te slaan. Ik al bijna weer in paniek, maar gelukkig duurde het maar een halve minuut ofzo en toen stopte ze er mee.
De staleigenaar gaf aan dat deze reactie ook kon komen doordat mijn paard kwaad was (ze kan aardig beledigd zijn soms) omdat we haar net een spuit met pijnstillers in haar mond hadden gegeven. Ze wil namelijk helemaal niet meer eten, ze eet alleen nog hooi. Ze mag eigenlijk nog wel een klein beetje krachtvoer van de dierenarts (volgens mij ook zo'n discussie-punt Knipoog), maar sinds ze merkte dat daar medicijnen doorheen zaten weigert ze te eten.
Ik vind het niet zo erg omdat ze nog wel gewoon hooi eet, maar nu moeten we de pijnstillers dus aanmaken met een klein beetje water en in haar mond spuiten. Vond ze niet grappig...

Hebben jullie paarden in het begin van de bevangenheid ook niet meer willen eten? Is dat 'normaal'?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:11

tip:
maak de medicijnen aan in een beetje appelmoes en spuit het dan in haar mond. Dan blijft het beter in de mond. Water laten ze namelijk gewoon weer naar buiten lopen.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 14:23

Goede tip janoek! Ik merkte inderdaad net al dat het met water niet echt een succes was. Ik ga het straks zeker proberen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:37

Het opzuigen van appelmoes met de spuit lukt niet. Het werkt wel als je de spuit van achteren losmaakt en de appelmoes erin doet met een lepeltje. Dan werkt het net als een wormenspuit. En het appelmoes vinden ze nog lekker ook.

(helaas heeft mijn paard maanden op 3 benen gestaan door een ontstoken hoefbeen en moest zij dagelijks pijnstillers binnen krijgen, dan word je steeds handiger)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:42

janouk schreef:
Het opzuigen van appelmoes met de spuit lukt niet. Het werkt wel als je de spuit van achteren losmaakt en de appelmoes erin doet met een lepeltje. Dan werkt het net als een wormenspuit. En het appelmoes vinden ze nog lekker ook.

(helaas heeft mijn paard maanden op 3 benen gestaan door een ontstoken hoefbeen en moest zij dagelijks pijnstillers binnen krijgen, dan word je steeds handiger)

Nog een kleine tip als aanvulling:
Spuit het met kleine beetjes tegelijk..
Doe je teveel in 1x is het makkelijker voor je paard om het uit te spugen..
Of je moet goed kunnen spuiten, daar zit nl ook nog veel verschil in..