hoefbevangen paard..voer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicoleboogie

hoefbevangen paard..voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 11:00

Hoi

Ik weet niet of het hier helemaal goed staat...
Ik heb sinds 1 maand een nieuw paard alleen is hij hoefbevangen geweest.
Zowel de DA en hoefsmid hebben gezegd dat het geweest is alleen dat hij wel afmoet vallen,..zo'n 100 kilo!!!...
Nu is hij bij zn vorige eigenaar ook heel erg verwend met 3 kilo brok, 24/7 gras en veel suikerklontjes!!!
bij krijgt hij nu onbeperkt hooi en 2 x per dag wortels. met bijna geen arbeid ( max 1 x per week)
de wortels krijgt hij als de rest ook gevoerd wordt.

nu heb ik gehoord dat er wortel behoorlijk wat suiker zit...
wat kan ik hem dan het beste voeren???

xxmyrtheexx

Re: hoefbevangen paard..voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:16

hej,

is hij het geweest of is hij het nog?
als hij het is geweest gewoon hooi geven, 1 wortel per dag is zat, en verder heeft hij geen krachtvoer of wat dan ook nodig, want daar zitten ook veel suikers in en als hij niet zoveel doet hoeft hij ook niet zoveel te eten, verder op kort gras zetten en niet te lang naar buiten, want ze zijn extra gevoelig als ze HB hebben gehad. Als hij het nog heeft, alleen hooi geven dat een uur ingeweekt is in water, daardoor spoelen de suikers er een beetje uit, verder helemaal niks, geen gras geen wortels. Oftewel stalrust, je kan hem wel Komkommer of Brocoli geven. Kijk voor meer informatie even op het Centraal hoefbevangenheid topic
[BEH] Centraal Topic over hoefbevangenheid.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 11:22

hij is het geweest,.. volgens de hoefsmid hij kon nog zien dat hij het was geweest maar was al bijna uit de hoefgegroeid

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:26

Je kunt kijken voor Martsall Vito, dat voer ik mijn exbevangen paardje. Daarvoor heb ik safe and sound van dodson and horrel gevoerd, alleen daar is wat lastiger aan te komen. Maar heeft hij nu wel echt voer nodig? Aangezien hij zoveel moet afvallen, zou ik niet te veel bijvoeren. Goed hooi en een liksteen zijn dan denk ik verstandiger. Vooral omdat hij zo weinig werkt. De wortels zou ik niet voeren, daar zitten best wel wat suikers in. Kijk anders eens in het hoefbevangenheidstopic bij beweging.

Op de site van isapaardje staan ook wel handige tips enz http://www.home.versatel.nl/remcodo/bevangen.html

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:35

[BEH] Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Dit is de plek voor alle vragen over hoefbevangenheid.
Daar staat ook al heel veel informatie in over het voeren van je paard en als je er nog nieuwe vragen over hebt, kun je die ook hier stellen.
Daarom hier een slotje.