Voer en hoefbevangen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij zulk voer kopen?

ja, ik ben professional en dat zou ik er zeker voor over hebben
2 (12%)
ja, ik ben particulier en zou er dat voor over hebben
6 (37%)
nee, ik ben professional en ben tevreden met wat ik heb
Geen stemmen
nee, ik ben particulier en tevreden met wat ik heb
5 (31%)
nee, ik ben professional en zie het punt niet zo
Geen stemmen
nee, ik ben particulier en zie het punt niet zo
1 (6%)
ik ben professional en het ligt aan de prijs
Geen stemmen
ik ben particulier en het ligt aan de prijs
2 (12%)

Totaal aantal stemmen: 16

Macusa

Voer en hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 19:41

Bestaat er een voer waarvan de fabrikant garandeert dat een paard er nìet hoefbevangen van kan raken? Zo nee, zouden jullie zulk voer kopen als het op de markt was?

ikenindi

Re: Voer en hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:26

ik ben tevreden met wat ik heb. ik weet niet of het bestaat. vast wel dat ze het garanderen, maar of het dan ook waar is...

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:33

Ik zou het zeker weten kopen. Als ik 100% zeker ben dat het effectief werkt, mag het zelfs ietsje meer kosten dan m'n 'normale' voer.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:39

Ik geloof niet dat voer alleen ervoor kan zorgen dat paarden niet hoefbevangen raken. Zaken als weidegang en de mate daarvan spelen zeker ook een rol. Ook ruwvoer moet kritisch bekeken worden. Zo zijn er vast meer omstandigheden die aan de kans op hoefbevangenheid meedragen.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:43

Ik denk ook niet dat er voer bestaat waardoor een paard niet hoefbevangen kan raken. Er is wel voer voor paarden die hoefbevangen zijn / zijn geweest dan wel de neiging daartoe hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:45

Ik snap de vraag niet. Er is al voer op de markt, speciaal voor hoefbevangen paarden zoals Safe & Sound

En als je paard gevoelig is voor hoefbevangenheid, dan geef je aangepast voer, naast alle andere voorzorgsmaatregelen als geen weidegang bij verhoogd fructaangehalte in het gras, speciaal hooi, weinig krachtvoer, etc. etc.
Op het topic [BEH] Centraal Topic over hoefbevangenheid.
zitten veel eigenaren met paarden die helaas om diverse redenen hoefbevangen zijn geraakt. Hoefbevangen raken kan door zoveel redenen ontstaan en voer is daar slechts één oorzaak van.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:39

Een fabrikant kán zoiets niet garanderen. Want hoefbevangenheid is niet alleen voerafhankelijk, maar heeft meerdere oorzaken.
Plus dat een paard doorgaans niet alleen voer van een fabrikant krijgt, maar daarnaast mag ik hopen datie ook nog ruwvoer in de een of andere vorm binnenkrijgt.

Kortom, het is leuk bedacht, maar niet mogelijk om zoiets te garanderen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:47

Het zit em niet alleen in het (krachtvoer) maar (vooral) ook in het ruwvoer
Van kuilgras raken ze veel eerder bevangen
Heb al 2 keer pony´s ''uitgeleend'' en kreeg ze 2 x bevangen terug
Bij mij is er nog nooit een pony/paard bevangen geraakt
Ik voer gewoon een (weinig) goede (en wat duurdere) brok
Verder geeft ik Eko hooi van goede kwaliteit
Op de wei strooi in geen kunstmest, en ze staan in de zomer mogen een uur of 6/7 op de wei
De Pony´s zijn bij mij niet meer bevangen geraakt

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:16

Volgens mij was de vraag:Zouden jullie voer kopen wat hoefbevangenheid tegen zou gaan??(áls het zou bestaan!!)
Maar bestaat het??Nee idd vaak zijn er ook andere factoren in het spel als alleen het voer.
Maar als het bestond...had ik er idd meer geld voor over. Pling

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:25

Ik vind de stelling een beetje vreemd. Waarom zou je een voer kopen om specifiek hoefbevangenheid te voorkomen? (Er vanuit gaande dat het paard nog nooit hoefbevangen is geweest.) Geldt dat dan alleen voor hoefbevangenheid, of ook voor aandoeningen zoals, Cushing, koliek, dampigheid, en ga zo maar door.

Ik heb overigens als antwoord gegeven; ja, ik ben particulier en heb het er voor over, maar wil het nog wel even toelichten. Ik voer 1 paard Safe and Sound omdat hij anderhalf jaar geleden hoefbevangen is geweest, en dit voer "veilig" is voor paarden die er gevoelig voor zijn. Mijn andere paard krijgt nog steeds gewoon biks omdat ze nooit klachten in die richting heeft gehad, en ik het een beetje onzin vind om "preventief" dat voer aan dr te geven.

Zoals iemand in dit topic ook al aangaf; hoefbevangenheid kent meerdere oorzaken dan alleen krachtvoer, dus is volgens mij ook niet te voorkomen met speciaal voer alleen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:51

Ik sluit mij aan bij de rest. Er zijn zoveel oorzaken dat je dat met speciaal voer niet allemaal kunt opvangen.

Ik heb mijn exbevangen paard ook safe and sound gevoerd. Nu voer ik vito van marstall, maar dat voer ik mijn andere 2 ook. Dat is net zo makkelijk dan 2 soorten voer te kopen.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:34

Tuurlijk bestaat dat voer niet. Tong uitsteken
Hoewel het wel nummer 1 oorzaak is, hoeft hoefbevangenheid niet altijd aan het voer te liggen. Knipoog

Wel kun je zo bewust mogelijk voeren:
* goede kwaliteit hooi
* safe and sound / fibergy : speciaal ontwikkeld voor paarden gevoelig voor bevangenheid
* geen extra's in de vorm van appels, wortels, brood etc.
=> enkel hooi, beetje safe and sound na het rijden en verder niks.
* eventueel een supplement van de Paardendrogist om de afvoer van afvalstoffen te stimuleren
* vooral niet overvoeren en goed opletten met gras!

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:38

Horrell & Dodson - Safe & Sound is wel heel veilig hoor, en Fibergy (van H&D) kan ook goed gevoerd worden. Natuurlijk zoals voorgeschreven gebruiken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 00:02

ik voer wat dat betreft ook veilig, zo suikervrij als maar te krijgen is en geen zetmeelproducten. overigens krijgen onze paarden ook geen krachtvoer. wel is het zo dat hoefbevangenheid meer oorzaken kan hebben dan alleen overvoeren.