wat te doen met een dampig paard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cheiba

wat te doen met een dampig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 19:29

mijn verzorg paardje is al een tijdje verkouden. waarbij ze vooral snotterd maar soms ook hoest.
ik ben nu ook al een hele tijd bezig om haar conditie te verbeteren maar die lijkt niet echt beter te worden. (eerder slechter)
nou zei een vriendin van mij dat ze misschien dampig is. (maandag komt de DA)

maar nou is mij vraag: wat zijn jullie ervaringen met een dampig paard? en kun je met een dampig paard ooit nog normaal rijden? (eventueel wedstijden)

alvast bedankt voor jullie info.

Groetjes,

CarpeDiem

Re: wat te doen met een dampig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:49

Ik cross zelfs met mijn dampige paard Lachen Dus ja! je kunt nog gewoon rijden / wedstrijden rijden.

mits uiteraard op tijd behandeld, en goed verzorgd volgens de richtlijnen van de dierenarts.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:30

Er wordt naar mijn mening nogal snel over een dampig paard gesproken.

Als je snel en adequaat handelt bij een verkoudheid/hoesten dan kan dampigheid goed worden voorkomen.

Ik weet niet hoe lang je paard al verkouden is, hoe is hij/zij behandeld etc?
Recent stond er hier een topic over een paard met bronchitis, wat dat paard nog maar 3 weken had en de DA had het meteen over dampigheid Verward

Ik mis een stuk info over welke middelen paard heeft gehad om verkoudheid over te laten gaan, wat jij hebt gedaan aan de omgevingsfactoren en noem maar op.
Afhankelijk van bovenstaande, zou ik ergens anders zeker een 2nd opinion aanvragen voordat je aan de diagnose "dampigheid" vastklampt. Er kan zéker in het beginstadium heel erg veel worden gedaan en voorkomen.

Mijn paard was 3 of 4 jaar geleden erg gebaat bij homeopathie. Nog steeds eigenlijk.
Dus wellicht is dat een optie om een bezoekje te doen aan een goede homeopaat. Niet een prutser die zich na 1 dagcursus een homeopaat noemt.

Heel veel succes en beterschap!

Ohja, nog een tip. Bij de paardendrogist verkopen ze het boek "luchtwegziekten bij paarden".. dit boek heeft mij veel inzicht gegeven in het lichaam van paarden en watvoor gevolgen die luchtwegproblemen hebben op de rest van het lichaam.
Homeopathie wordt daar ook uitgelegd en van verschillende kanten belicht.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:44

mijn paardje is ook heel gevoelig op haar luchtwegen,en 1 keer dampig geweest(begin stadium volgens de veearts) vooral rond deze tijd van het jaar komt er soms een hoest periode opzetten,,ze staat op vlas,loopt bijna de hele dag buiten en krijgt goed hooi wat niet stoft op de grond,en zodra de R in de maand komt voer ik haar bij met speciaale kruiden voor de luchtwegen.toen ze er de eerste keer last van kreeg had ze medicijnen gehad,ventipulmin en een antibiotica,super spul,maar niet voor een al te lange tijd.
mij is altijd verteld dat als je paard begint te hoesten je moet stoppen met rijden,de longen worden anders te veel belast,meningen zijn daar erg over verdeeld,maar zodra mijn paar gaat hoesten (vaak begint het met als ik wil aan draven) dan stop iker meteen mee,en kijk ik het een paar dagen af,gaat ze op stal ook hoesten dan bel ik de veearts op.als je het verwaarloost(niet op tijd actie onderneemt) kan het uit komen op dampigheid,vaak is het te genezen hoor,maar als het heel erg is dan ben je vaak helemaal it gereden en word het vaak brongites genoemd.en moet het paard de rest van zijn leven op medicijnen blijven staan om het leven draagelijk te laten.
mijn paard is hoe dan ook beschadigd op haar luchtwegen en zal ieder jaar weer problemen mee geven,maar ik hou het zeer goed in de gaten,je moet het echt niet onderschatten.
vaak zie je het ook aan de ademhaling,ze krijgen dan een slag in de buik met uitademen,ze trekken dan wat op bij de liezen,en ook staan de neusvleugels verder open dan normaal.
ik hoop dat het allemaal mee zal vallen met je paardje,wel belangrijk om zo snel mogelijk een arts naar laten kijken hoor.
heel veel succes,en laat even iets weten als je meer weet.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 18:23

YES YES YES!!!
DA is vandaag geweest en ze is niet dampig.
Alleen heeft ze wel een lichte longontsteking (wat natuurlijk ook niet niks is.)
maar ik ben al wel heel blij dat ze niet dampig is

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:37

heel fijn om te horen,en hopelijk is ze snel weer helemaal beter.
succes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:41

hoe probeer je haar conditie te verbeteren dan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:11

geerke schreef:

daar was ik benieuwd naar....omdat ik het vermoeden heb dat jullie misschien met een snotverkouden pony flink aan het werk zijn gegaan,met het gevolg dat ze dus nu een longonsteking heeft.....zeg alsjeblieft dat het niet waar is...
ik hoop dat het wat beter met haar gaat nu......

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 14:18

geerke schreef:
geerke schreef:

daar was ik benieuwd naar....omdat ik het vermoeden heb dat jullie misschien met een snotverkouden pony flink aan het werk zijn gegaan,met het gevolg dat ze dus nu een longonsteking heeft.....zeg alsjeblieft dat het niet waar is...
ik hoop dat het wat beter met haar gaat nu......

gelukkig weet ik nog wel iets.

Ze was al een tijd verkouden, maar de eigenaar zei dat dit wel over ging. en de ene dag was het ook meer dan de andere dag. maar nee ik heb haar niet volop gereden zodat ze zeik nat was ofzo.
en na het rijden stap ik haar aan de hand met een dekentje op altijd een half uur uit.
waarschijnlijk heeft de eigenaar gewoon te lang gewacht om er een dierenarts bij te halen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:24

Mijn pony was 5 jaar geleden "acuut" dampig. De veearts gaf ons weinig hoop op veel verbetering.

1,5 jaar lang, 4/5 keer in de week conditietraining. En vooral de eerste helft van die periode is saai en eentonig.

Beginnend met stappen, nadat de 1,5 uur volgehouden werd, begon ik met 5 minuten draven in de week (per keer dat je rijd), elke week 5 minuten opbouwend.

En dat duurt heel erg lang, maar het resultaat is dat ze nu niet onderdoet voor een "gezond" rijpaard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:43

ik hoop dat het wat beter met haar gaat nu......[/quote]

gelukkig weet ik nog wel iets.

Ze was al een tijd verkouden, maar de eigenaar zei dat dit wel over ging. en de ene dag was het ook meer dan de andere dag. maar nee ik heb haar niet volop gereden zodat ze zeik nat was ofzo.
en na het rijden stap ik haar aan de hand met een dekentje op altijd een half uur uit.
waarschijnlijk heeft de eigenaar gewoon te lang gewacht om er een dierenarts bij te halen

iedere manier van rijden op een verkouden paard is niet goed....de dierenarts er niet tijdig bijhalen ook niet....maar erop gaan zitten helemaal niet...

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 15:32

volgens de DA kan het geen kwaad om een verkouden paard te rijden. zolang het maar lichte arbeid is. dus geen uren rijden en hem ook niet nat rijden. Ik heb dit eest overlegt met hun.
dat de DA niet optijd erbij is gehaald kan ik helaas niet helpen. ik ben meerdere malen na de eigenaar gegaan en gezegt dat ze een DA moet laten komen om even te kijken, maar zij vond dit niet nodig.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:12

Geerke, iets vriendelijker mag ook wel,iedereen moet leren van zijn eigen fouten , nietwaar Knipoog

Als een paard een beetje snotterd, pas ik de training meteen aan naar alleen stapritjes, om toch een beetje de conditie op peil te houden.
In het zweet rijden is vragen om problemen, daar krijgen ze 9 van de 10 keer longontsteking van.
Dat weet TS nu ook wel.

Maar een paard dat verkouden is helemaal stiltzetten, ben ik het niet met je eens geerke. Aangepaste training, dat wel Ja

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 16:16

Knipoog

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:20

amazone77 schreef:
mijn paardje is ook heel gevoelig op haar luchtwegen,en 1 keer dampig geweest(begin stadium volgens de veearts) vooral rond deze tijd van het jaar komt er soms een hoest periode opzetten,,ze staat op vlas,loopt bijna de hele dag buiten en krijgt goed hooi wat niet stoft op de grond,en zodra de R in de maand komt voer ik haar bij met speciaale kruiden voor de luchtwegen.toen ze er de eerste keer last van kreeg had ze medicijnen gehad,ventipulmin en een antibiotica,super spul,maar niet voor een al te lange tijd.

Dat klinkt als mijn pony. Ze heeft 6 jaar als manegepony in een heel slecht klimaat geleefd (vochtig / klam, stoffig etc) en een verwaarloosde kou gehad. Op de manege hoestte ze ook vaak met aandraven. Nadat ik haar gekocht had, ging het twee maanden goed, daarna toch maar de DA laten komen, want ze hoestte weer. Ze heeft toen Ventipulmin gehad. Een jaar later (slecht weer in de winter, dus ze stond veel binnen) hoestte ze weer veel, dus toen weer DA laten komen (een andere dit keer, want die moest ook komen voor een koliekpaard). Van deze DA kreeg ze Ventipulmin en een zwaar antibioticum. Dit hielp wel, maar het is toch chronisch. In overleg met de staleigenaar heb ik haar toen naar een andere locatie verhuisd, ze kon daar de hele dag buiten staan (maar ook binnen als ze wilde).

Nu staat ze in 's nachts op stal, luik open dus ze kan haar hoofd naar buiten doen. Ze staat op vlas en krijgt nat hooi met Natuurmix. Dit gaat hartstikke goed; ik kan gewoon met haar rijden (vooral buitenritten).

amazone77 schreef:
mij is altijd verteld dat als je paard begint te hoesten je moet stoppen met rijden,de longen worden anders te veel belast,meningen zijn daar erg over verdeeld,

Daar zijn de meningen idd over verdeeld. Mijn dierenarts legde uit dat dat hoesten komt door slijm dat loskomt in de luchtwegen. Dat slijm 'kietelt' en zorgt voor een hoestreactie. Dat hoesten is eigenlijk heel goed, want het losgekomen slijm wordt zo uit de longen gewerkt. De DA adviseerde gewoon te rijden; goed opwarmen (lang stappen) en als ze toch ging hoesten bij het aandraven: terug naar stap (evt halthouden) en uit laten hoesten. Daarna even een stukje stappen en dan rustig doorgaan.
Ik heb eigenlijk nooit meer meegemaakt dat ze erg veel moest hoesten (twee of drie kuchen bij het aandraven); als ze veel zou hoesten zou ik het bij stappen houden. Bewegen is wel belangrijk!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:39

hoi hilary.het klinkt ook wel lochies dat het slijm dan los zou komen,maar mijn veearts zegt dat het gewoon heel slecht is om een paard te rijden wat hoest,de longblaasjes krijgen bij iedere kuch een opdonder,en dat klinkt ook wel weer lochies Knipoog ik vind het aan bijde kanten een waarheid in zitten,maar ik neem het zekere voor het onzekere,als mijn paard hoest rijd ik niet,wel wandelen langs de weg,maar niet erop,en al zeker ga ik niet draven,omdat de longen dan nog meer geprikkeld worden,verder staat ze ook swinters overdags buiten,en heeft ook een bovenluik in haar stal,maar die gaat vaak dicht,omdat aan de andere kant van haar stal een hele grote deur is en dan tocht het als ik de luik openlaat,ook hebben we dakraampjes in de stal,dus er is genoeg verse lucht,het is bij ons nooit klam of vochtig,dus aan het stal klimaat ligt het niet,waarom ze dan wel iedere winter zo bevattelijk is is voor mij nog steeds een raadsel,ben erg voorzichtig met haar.word ieder jaar netjes geent,en houd de stallen erg goed bij,weet gewoon niet wat ik nog meer kan doen dan wat ik nu doe.ik voer haar nu al weer een paar weken kruiden voor de luchtwegen,en tot nu toe gaat het goed.maar als ze echt weer begint te hoesten met rijden,dan moet ik mijn veearts weer bellen en krijgt ze een kuur.echt verkouden met snot en zo is ze eigenlijk nooit,dus het zit denk ik echt in haar longen.ik weet dat ze er altijd wel gevoelig voor zal blijven,de longen hebben nu eenmaal een klap gehad,het is helaas niet anders.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:21

amazone77 schreef:
hoi hilary.het klinkt ook wel lochies dat het slijm dan los zou komen,maar mijn veearts zegt dat het gewoon heel slecht is om een paard te rijden wat hoest,de longblaasjes krijgen bij iedere kuch een opdonder,en dat klinkt ook wel weer lochies Knipoog

Als het slijm blijft zitten en het paard taai slijm moet ophoesten, dan krijgen de longblaasjes een flinke opdonder en kunnen ze knappen.
Die blaasjes gaan zomaar niet kapot bij het ophoesten van los, nog niet vastgezet slijm.

Persoonlijk zou ik er zeker voor kiezen om te blijven bewegen. Werken is een ander verhaal Lachen
Dat wordt hier ook verschillende keren uitgelegd.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:31

was nog helemaal vergeten om er bij te zetten dat mijn paard slijm verdunners erbij krijgt,als ze een kuur heeft.weet zo niet hoe het heet,maar het is eigenlijk voor kalveren.maar werkt ook prima bij hoestende paarden.verder volg ik gewoon de raad van mijn veearts op,zo gaat het iedere keer weer over,als een ander zijn paard gewoon door rijd,of in lichtere maten dan moet diegene dat gewoon doen,als die van mij hoest rij ik niet!

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:42

hoi ik zet hier ook even een berichtje neer misschien dat mensen met een dampig paard nog wat aan mijn ervaring kan hebben.

ik heb een super leuke pony gehad die begon met lichte hoest ik fenegriek gegeven en gedaan maar na de bevalling was de pony hartstikke ziek hoeste de longen uit de lijf.

antibiotica gehad dirtect op rust ventipulmin en dat 4 weken lang.

Helaas werd het er niet beter op de pony bleek allergies te zijn voor stof en na de bevalling was haar weerstand verminderd waardoor dit eruit kwam.
Ze werd al direct dampig genoemd door de Da maar ik had me twijfels na veel lezen informeren en bellen heb ik haar op homeopathie gezet dit hielp super ( ook de bodembedekking veranderd in vlas)
Maar na een lange tijd gebruiken van homeopathie en tussentijds even stoppen sloeg het niet meer aan.

De Da vertelde mij ook slijmoplossers te gebruiken zoals bisolvon enzo dit werkte ook goed maar uiteiendelijk niks....... de enigiste manier waardoor ze goed lucht kon halen was door niet meer te werken. We hebben tussentijds met pieken en dalen kunnen rijden tot de laatste maand een drafje was alleen maar hoesten alsof ze er in bleef piepend de bak door en eigenlijk geen uithoudingsvermogen meer.

Deze pony was compleet dampig en niet geschikt meer om te gebruiken bij rust hoorde je de slijm pruttelen door haar keel.

Wees dus voorzichtig met een beginnende dampigheid...... ik ben van mening dat dampigheid niet zoveel voorkomt dan word geroepen.
Zoals ik hierboven las 1 x dampig geweest..... een dampig paard is chronisch ziek en zal langzaam aan verslechteren.
Het si te vergelijken met mensen met longenfiseem langzaam gaan alle longblaasjes stuk door het harde hoesten.