Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Dus ja! je kunt nog gewoon rijden / wedstrijden rijden.

geerke schreef:hoe probeer je haar conditie te verbeteren dan?
geerke schreef:geerke schreef:hoe probeer je haar conditie te verbeteren dan?
daar was ik benieuwd naar....omdat ik het vermoeden heb dat jullie misschien met een snotverkouden pony flink aan het werk zijn gegaan,met het gevolg dat ze dus nu een longonsteking heeft.....zeg alsjeblieft dat het niet waar is...
ik hoop dat het wat beter met haar gaat nu......

amazone77 schreef:mijn paardje is ook heel gevoelig op haar luchtwegen,en 1 keer dampig geweest(begin stadium volgens de veearts) vooral rond deze tijd van het jaar komt er soms een hoest periode opzetten,,ze staat op vlas,loopt bijna de hele dag buiten en krijgt goed hooi wat niet stoft op de grond,en zodra de R in de maand komt voer ik haar bij met speciaale kruiden voor de luchtwegen.toen ze er de eerste keer last van kreeg had ze medicijnen gehad,ventipulmin en een antibiotica,super spul,maar niet voor een al te lange tijd.
amazone77 schreef:mij is altijd verteld dat als je paard begint te hoesten je moet stoppen met rijden,de longen worden anders te veel belast,meningen zijn daar erg over verdeeld,
ik vind het aan bijde kanten een waarheid in zitten,maar ik neem het zekere voor het onzekere,als mijn paard hoest rijd ik niet,wel wandelen langs de weg,maar niet erop,en al zeker ga ik niet draven,omdat de longen dan nog meer geprikkeld worden,verder staat ze ook swinters overdags buiten,en heeft ook een bovenluik in haar stal,maar die gaat vaak dicht,omdat aan de andere kant van haar stal een hele grote deur is en dan tocht het als ik de luik openlaat,ook hebben we dakraampjes in de stal,dus er is genoeg verse lucht,het is bij ons nooit klam of vochtig,dus aan het stal klimaat ligt het niet,waarom ze dan wel iedere winter zo bevattelijk is is voor mij nog steeds een raadsel,ben erg voorzichtig met haar.word ieder jaar netjes geent,en houd de stallen erg goed bij,weet gewoon niet wat ik nog meer kan doen dan wat ik nu doe.ik voer haar nu al weer een paar weken kruiden voor de luchtwegen,en tot nu toe gaat het goed.maar als ze echt weer begint te hoesten met rijden,dan moet ik mijn veearts weer bellen en krijgt ze een kuur.echt verkouden met snot en zo is ze eigenlijk nooit,dus het zit denk ik echt in haar longen.ik weet dat ze er altijd wel gevoelig voor zal blijven,de longen hebben nu eenmaal een klap gehad,het is helaas niet anders. 
amazone77 schreef:hoi hilary.het klinkt ook wel lochies dat het slijm dan los zou komen,maar mijn veearts zegt dat het gewoon heel slecht is om een paard te rijden wat hoest,de longblaasjes krijgen bij iedere kuch een opdonder,en dat klinkt ook wel weer lochies