pony 31 veel winden laten en vieze slijm uit poepgat

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tesselaar1

pony 31 veel winden laten en vieze slijm uit poepgat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 10:08

Mijn oma van 31 jaar loopt sinds gisteren alleen maar te ontluchten en toen ik vanmorgen onder haar staart keek zat er allemaal vies geel slijm rond haar poepgat. Ze is echt oud en mager en aan het aftakelen maar wat ze nu heeft is nieuw voor mij dus ik was benieuwd of iemand hier weet wat het is.Haar ontlasting is al jaren minimaal want ze eet alleen nog maar seniorenvoer en een beetje hooi maar haar mest is nog wel altijd stevig maar niet veel.Ik ben absoluut niet van plan om met haar te gaan dokteren,want als ik merk dat ze pijn gaat krijgen laat ik haar vredig inslapen.Na zoveel jaar trouwe dienst(al 24 jaar) en liefde van haar wil ik haar echt niet laten lijden,maar zolang het motortje nog draait gaan we lekker verder met haar.Dus weet iemand wat ze heeft laat het me weten.

ellepel

Re: pony 31 veel winden laten en vieze slijm uit poepgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:32

lijkt me toch een darmprobleem.
maar hoe en wat?
dat gele slijm zou kunnen duiden op een ontsteking?

heb je ook wat veranderd in de voeding?
heeft je dier meer gras gegeten en staat het op zand?

moeilijk bij zo'n oud dier om dan er achter te komen, ziet de mest er verder nog wel hetzelfde uit?

tesselaar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 10:37

ze krijgt al jaren hetzelfde voer en mest maar heel weinig maar altijd wel harde mest,het is inderdaad een oudje en ouderdom komt met gebreken.Misschien heeft ze de laatste dagen wel wat stress gehad want onze andere pony heeft 4 dagen koliek gehad dus dagelijks is de veearts over de vloer geweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:39

apart dat de andere pony koliek heeft gehad en dat je oudje nu last heeft van winderigheid en slijm?

krijgen ze beiden wel hetzelfde hooi?
zou daar iets in kunnen zitten waar ze op reageren?

wat voor koliek had je andere dier dan ,is dat bekent waar dat door kwam?

tesselaar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 11:10

De andere pony heeft vaker koliek(eet alles wat ze tegenkomt) en mijn oudje heeft het nog nooit eerder gehad,ik hou het denk ik toch maar op iets wat met haar leeftijd te maken heeft.Haar darmwerking zal ook wel op een laag pitje staan en daar gaan denk ik toch wel wat kwaaltjes mee gepaard,ik zal haar ook maar eens wat lijnzaad gaan voeren krijgt de andere ook misschien dat dat bij haar ook baat heeft.
Het hooi komt bij mijn zwager vandaan en komt van een natuurweide en dit krijgen ze al zolang dat ik niet denk dat het aan het hooi ligt.In ieder geval bedant voor het meedenken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:13

Geel slijm duidt toch op een ontsteking. Het kan best zijn dat als ze een AB- kuurtje zou krijgen , dat het dan al snel weer beter gaat. Kan bv een ontstoken endeldarm zijn o.i.d.

NB oudere mensen (en paarden) hebben veel meer uitstulping aan de darm dan jongere mensen (paarden). Omdat juist in het laatste deel veel bacterien zitten kan dat dan gaan ontsteken omdat de poep blijft hangen in zo´n uitstulping zeg maar.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:56

Geel slijm is idd een onsteking. Toch even de DA erbij en dan is je paardje vast zo weer de oude.