Dikke benen door dracht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Dikke benen door dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 08:06

Hoi allemaal,

Mijn Welsh Cob merrie trof ik gisteren aan met twee erg opgelopen achterbenen en met voor twee dikke kogels. Nu had ik de afgelopen weken al gemerkt dat ze her en der in haar lijft wat vocht vasthield, maar hier heb ik verder geen aandacht aan besteed omdat ze dit meestal eens per jaar in deze periode een beetje heeft en omdat ze inmiddels 6 maanden drachtig is (en zwangere vrouwen houden immers ook vaak vocht vast). Ze liep nog gewoon tactzuiver, alleen een beetje stijf (lijkt logisch, gezien de dikte van haar achterbenen én haar buik). Ik moet er nog bijzetten dat ze 24/7 buitenstaat, maar de laatste paar dagen op een relatief klein en modderig stukje, zodat ze weinig reden had om te bewegen.

Nu is mijn vraag of hier Bokkers zijn die hetzelfde hebben meegemaakt met hun drachtige merrie, en zo ja, wat die er tegen gedaan hebben (behalve de veearts raadplegen)?

Bedankt!

ikenindi

Re: Dikke benen door dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:16

mss iedere dag een stukje met haar buiten wandelen op het harde zodat het wel afgedreven kan worden?

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:19

Dat is bij ons een bekend probleem. Eén van onze fokmerries heeft altijd dikke benen in de dracht. Behalve dat het er naar uitziet kan je er niets aan doen (muv zoveel mogelijk in de weide laten lopen). Volgens mij heeft het paard er ook niet veel last van en als ze straks geveulend heeft trekt het zo weer weg.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 08:28

Bedankt voor jullie reacties!

@Ikenindi: dat was idd het eerste waar ik ook aan dacht. Dat kan natuurlijk nooit kwaad!

@Vio: Dat klinkt geruststellend. Ik vond het vooral zo vreemd dat haar benen ineens zo dik waren, maar verder lijkt de merrie nog gewoon in goede doen. Omdat dit haar eerste veulen is, weet ik dus ook niet of dit voor haar 'normaal' is. Ze is overigens bijna 15; ik weet niet of leeftijd bij jouw merrie uitmaakte (bv. hoe ouder, hoe erger)?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:08

Controleer de kootholtes op wondjes.
Zodat je zeker bent van NIET naar binnen geslagen mok.

Witte voetjes en modder kunnen een risico zijn.

Is de huid van de kootholtes in orde, dan veel beweging geven.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 09:27

@Ariebren: bedankt voor de tip, maar volgens mij is het zeker geen mok want dan had ik dat wel eerder opgemerkt. Maar vanmiddag zal ik voor de zekerheid nog eens een keertje extra voelen in de kootholtes.

Gisterenavond waren de benen trouwens al ietsje dunner, en zeker na een half uurtje wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:35

Kan je niet zorgen voor een droger stuk land zodat ze meer loopt?

Liksteen kun je nog weghalen. En geen brok en kuil voeren maar hooi en eventueel een vitaminekoek. Dan moet ze wel opdrogen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:42

Of een overgang gehad van hooi naar kuil ??
Vooral het hooi en kuil van dit jaar is erg voedingsrijk.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 09:10

Bedankt weer!

Nee, ze krijgt gewoon ouderwets hooi en geen kuil (waar ik erg blij mee ben!). Brok krijgt ze niet, en liksteen gebruikt ze nooit. Ze heeft wel een overgang van veel gras en weinig hooi naar veel hooi en nauwelijks gras gehad. Ik wist niet dat het hooi/kuil van dit jaar extra rijk was, maar dat zou ook kunnen verklaren waarom ze sinds die overgang een stuk vetter is geworden: het gras is de laatste weken natuurlijk erg arm, maar ze heeft wel bijna 24/7 hooi kunnen eten.

Inmiddels gaat het overigens een héél stuk beter met haar benen; ze mag ook weer in de wei en loopt dus veel meer. Verder heb ik gewandeld over het harde en weer een paar keer buiten gereden. Daarna was duidelijk te zien dat het vocht een stuk minder was. Geen reden tot paniek dus, gelukkig!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:13

Wat jij als eind conclusie schrijft is bij mij op stal en ook in de regio bij heel veel paarden gebeurd.
De overgang van de schrale wei in sept, okt naar het super goede hooi van dit jaar gaf veel dikke benen en dunne mest bij veel paarden.