merrie met regelmatig buikpijn

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

merrie met regelmatig buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:37

een keer of 2 a 3 per maand heeft mijn merrie behoorlijke buikpijn en is ze niet vooruit te branden. Ze heeft dan geen koliek, ze mest en vreet namelijk dan gewoon goed.

Waarschijnlijk heeft de buikpijn te maken met haar hormooncyclus meestal heeft ze buikpijn vlak voor de hengstigheid en tijdens de hengstigheid.

De plek van de buikpijn is ook altijd hetzelfde een cm of 30 voor de uiers. De rest van haar buik kan ik dan gewoon indrukken maar daar gaat ze kreunen en slaan.
Wat is er tegen deze vorm van buikpijn te doen ik wil niet naar de hormoonpreparaten grijpen etc. dit omdat ik dat niet altijd een juiste oplossing vindt. Kent er iemand een middeltje tegen deze buikpijn.

gillian

Re: merrie met regelmatig buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:11

Misschien een keer laten scannen door de da.
Bij de paardendrogist hebben ze verschillende kruidenmengsels voor problemen met hengstigheid Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:16

Merrie op mijn vorige stal had het ook. Bleek problemen te hebben met hormonen en werd dan ook niet of slecht hengstig en ook veel buikpijn met hevige hengstigheid (in het voorjaar bijvoorbeeld). Leek ook op koliek, maar bleek een te groot geel lichaam te zijn (volgens mij), dat trekt aan de banden waardoor ze een soort buikpijn krijgen.

Paardje was ook gescand en heeft nu hormonen gekregen en is helemaal opgeknapt Lachen.

Let erop dat je duidelijk doorvraagt bij de dierenarts, vaak behandelen ze het als buikpijn (en dus meestal koliek) maar vertel er duidelijk bij dat het rond de hengstigheid is en dat je duidelijkheid wil!

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 07:43

Ik zou inderdaad even de dierenarts raadplegen. In de buik en in die streek zitten ook de baarmoeder en allemaal andere organen.
Om op safe te spelen en om de ergste dingen uit te sluiten zou ik haar even na laten kijken. Je kunt niet in haar buik kijken en Joost mag weten wat daarin gebeurd.

Succes!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:52

Dames, ik ben een gelukkig persoon.
Geen buik krampen, enz om de 3 weken.
Ben een man.
Ik wist niet dat een merrie ook die "menstruatie" pijnen kon hebben.
Maar Zap kon wel eens gelijk hebben.
Mijn oplossing van dit probleem zou zijn.
Zoek een leuke hengst op en ga een veulentje maken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 10:39

Ze wordt in het voorjaar gedekt. Nu dekken is geen optie. Ze wordt gewoon regelmatig hengstig en heeft daar verder ook geen problemen mee. Ze wordt ook altijd in de winter hengstig dus het probleem blijft waarschijnlijk de hele winter doorgaan. Verder is ze tijdens de hengstigheid ook niet vervelend of wat dan ook ze heeft alleen last van haar buik. Het is gelukkig niet zo een vervelende en gillende pismerrie wat je wel eens hoort.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:23

Dit zijn naar alle waarschijnlijkheid idd menstruatiekrampen. Wil je hiervan af komen, dan moet je een DA inschakelen en toch hormonen gaan geven.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:40

Ik zou liever niet gelijk met hormonen willen beginnen als het mijn paard zou zijn. Helemaal als je met haar wilt gaan dekken over een paar maanden zou ik eerst willen proberen of het paard de balans in het hormonale systeem zelf kan terugvinden.
Mij lijkt het zinvoller om eerst te kijken of je bv met behulp van een osteopaat kan proberen om haar hormonale balans te hervinden. Dus het paardenlijf zelf naar een oplossing laten zoeken.
Vaak krijgt een merrie bv bij een blokkade in de onderrug een soort uitstralende pijn tussen de buikspieren. Wat die overgevoeligheid kan verklaren. Dit hangt vaak samen met een verstoorde cyclus en is osteopathisch gezien te beinvloeden. (op http://www.icreo.com kun je goede osteopaten bij jou in de buurt vinden)

Lukt dit niet dan kun je altijd nog naar de meer ingrijpende middelen grijpen (lees hormoonpreparaten).
(Dit even los van het feit of je haar niet zou moeten laten onderzoeken of er niets 'ernstigers' in haar buik aan de hand is hoor, begrijp me niet verkeerd, ik wil alleen graag benadrukken dat hormoonbehandeling niet per definitie DE oplossing is.)

Men praat in mijn optiek wel heel luchtig over hormoonbehandeling, terwijl dit zo'n complex en gevoelig mechanisme is binnen een lichaam dat hormoonbehandelingen zeer vaak een veel te heftige inmenging vormen en niet iets om in eerste instantie mee te beginnen.
Maar goed, dat is mijn visie op het geheel.
Succes met je merrie, ik weet hoe lastig het is om dit soort problemen te overwinnen: complex gebeuren die hormonen!
(maar dat is het bij vrouwen ook Haha! )

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:44

Wij vrouwen slikken de pil, wat denk je dat daar inzit? Dat zijn ook hormonen. Ik vind niet dat hormoonpreparaten heftig zijn. Als het voor de merrie helpt en het paard van de pijnklachten af is, waarom dan niet?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 11:52

ik slik zelf de pil ook niet vanwege de hormonen die erin zitten. Hormonen zijn veel slechter voor je lichaam dan vaak wordt gedacht. (kijk maar naar de gigantische stijging in baarmoederhalskanker en vruchtbaarheidsproblematiek sinds het begin van het gebruiken van de pil)
Ik wil ook niet dat er zonder meer hormonen in mijn paard gegooit gaan worden vandaar dat ik zoek naar andere oplossingen.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:57

Kris schreef:
Wij vrouwen slikken de pil, wat denk je dat daar inzit? Dat zijn ook hormonen. Ik vind niet dat hormoonpreparaten heftig zijn. Als het voor de merrie helpt en het paard van de pijnklachten af is, waarom dan niet?

Sinds ik met de pil ben gestopt voel ik me een ander mens.
Had ook altijd het idee dat het allemaal wel mee zou vallen met die hormonen in de pil, maar gezien de veranderingen die ik merk sinds ik gestopt ben (geestelijk en fysiek) en de tijd die het me heeft gekost te 'ontpillen' (anderhalf jaar!) weet ik inmiddels wel beter.

Maar goed, ieder zijn eigen keus hierin, maar bedenk je goed dat het zeer moeilijk is deze dingen te benoemen als het om een dier gaat dat niet kan praten.

Bellasdodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:16

ik ben het eens om een dierenarts te vragen.. en in de tussentijd zou ik als ze weer zo'n "aanval" heeft haar 5 zetpillen in de kont duwen. dit haalt de pijn weg.. wij nemen toch ook een pijnstiller als je heel veel last hebt van je menstruatie...??

op mijn werk geven we paarden die koliek hebben 5 zetpillen en een kruidendrank.. daarna uur los in de bak en koliek is over.. dit kan natuurlijk niet met elke vorm van koliek. maar wellicht helpt het jou paard met de maandelijkse problemen.!

succes!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 14:36

paracetamol is een gevaarlijk middel om te gebruiken bij dieren. Katten gaan er zelfs van dood. Ik gebruik daarom ook niet zomaar humane medicijnen bij mijn eigen dieren.
Maar een lichte pijnstiller gebruiken is natuurlijk een goed idee.

Bellasdodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:14

hmmm, dan weet ik ook heel eerlijk gezegd niet of onze zetpillen dan paracetamol zijn of dat het iets anders is wat de pijnstilt... want we krijgen ze wel altijd via de dierenarts.. zal dat nog ff navragen... goed dat je dat zegt !! Lachen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:48

Bellasdodo schreef:
hmmm, dan weet ik ook heel eerlijk gezegd niet of onze zetpillen dan paracetamol zijn of dat het iets anders is wat de pijnstilt... want we krijgen ze wel altijd via de dierenarts.. zal dat nog ff navragen... goed dat je dat zegt !! Lachen

Dat is ibenprufen, (of hoe schrijf je dat)

Ik geef als het nodig is gewoon een aantal pillen bij de drogist verkrijgbaar.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:49

Zolang je maar geen paracetamol aan de beesten geeft gaat het meestal goed. Maar er is een reden dat je diergeneesmiddelen alleen bij de dierenarts kan krijgen en humane geneesmiddelen alleen bij de mensenarts. Zelf dokteren met echte medicijnen vindt ik te gevaarlijk, daarom zoek ik naar iets op homeopathische basis etc. Ik heb wel pijnstillers van de dierenarts gegeven maar ik vindt het van mezelf een beetje hypocriet dat ik haar een pijnstiller geef omdat ik wil rijden.
De dierenarts wijt haar probleem aan de hormonen, ik wil geen dingen als regumate gaan gebruiken want ik wil haar van het voorjaar laten dekken.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:38

Er is een natuurlijk middel wat hierbij helpt is veilig en makkeljk te gebruiken, als je meer wil weten kun je mij en pbtje sturen.