Tinker met slappe mest

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara04

Tinker met slappe mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 11:01

Hoi,

Heeft iemand ervanring met het volgende?
Ik heb sinds 10/11/08 een nieuwe tinkerruin,toen hij kwam is hij gekeurd en bleek spierverzuring en bloedwormen te hebben(is nu al veel beter),hij is wel te mager en is niet gewoon om elke dag musli te krijgen(hij kreeg bij zijn vorige eigenaar kuil en 3 keer per week basisbrok).Sinds de avond van de dag dat hij hier is,is hij aan de diarree gekomen,nu is het al wat beter maar nog steeds te dun.Gisteren is de veearts geweest en hij heeft nu medicijnen gekregen die hij moet opmaken(1 week),als het dan niet beter is zou hij een darmfloratransplantatie moeten?Dan gaat de veearts mest van mijn gezonde tinker vermengen met water dan zeven en dat vocht word dan via een sonde in de maag van hem gebracht, Ach gut .Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Cindy.

8nnemiek

Re: Tinker met slappe mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:10

Je voert nu dus muesli? Dat kan zeker een oorzaak zijn. Tinkers zijn vaak erg gevoelig voor suikers, en muesli zit boordevol suiker. Ook spierverzuring kan komen door teveel suiker. Probeer eens onbeperkt oud hooi te voeren, en zo weinig mogelijk voer met suikers, dus geen normale brok of muesli. Er zijn meerdere topics te vinden waar het aantal suikers voor verschillende soorten brok staat. Het voer van dodson&horrell is heel goed.
Die darmfloratransplantatie ken ik niet.
(Je hebt toch niet dierenarts Wouter he? Clown )

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:15

Heel bijzonder, die genoemde darmflora transplantatie.... Bloos
Ken ik ook niet. Ben het eens dat muesli en veel basisbrok niet echt meehelpt bij dergelijke klachten. Ruwvoer en terug naar basis is voor een tinker toch vaak het beste om vervolgens een goede aanpak te kunnen bepalen. Ik kan je misschien van een passend advies dienen, wat de moeite van het uitproberen waard is. Niks magisch of alternatiefs, maar door dierenartsen aangetoond, maar een beetje een lang verhaal Haha! . Zelf heb ik (en vele anderen) er veel succes mee gehad bij tinkers met soortgelijke problemen. Stuur me dan even een PM of mail me even via mijn website (url in onderschrift).

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 11:16

MysticTinker schreef:
Je voert nu dus muesli? Dat kan zeker een oorzaak zijn. Tinkers zijn vaak erg gevoelig voor suikers, en muesli zit boordevol suiker. Ook spierverzuring kan komen door teveel suiker. Probeer eens onbeperkt oud hooi te voeren, en zo weinig mogelijk voer met suikers, dus geen normale brok of muesli. Er zijn meerdere topics te vinden waar het aantal suikers voor verschillende soorten brok staat. Het voer van dodson&horrell is heel goed.
Die darmfloratransplantatie ken ik niet.
(Je hebt toch niet dierenarts Wouter he? Clown )

Jep die heb ik al 5 jaar, Haha! .

En die muesli,die hebben ze me juist bij de handelaar aangeraden Verward Het is 5 granenmix,en zo laag mogelijk eiwitten erin.Niet het juiste voer dus?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:22

Wormen en wormen zijn de oorzaak.
Geef hem 2 x en binnen 14 dagen nog 2 X het lichaams gewicht wormen spuit.
En daarnaast gewoon hooi met eventueel krachtvoer.
Tandjes en kiezen na late kijken door een echte paarden gebits verzorger.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 11:25

Ariebren schreef:
Wormen en wormen zijn de oorzaak.
Geef hem 2 x en binnen 14 dagen nog 2 X het lichaams gewicht wormen spuit.
En daarnaast gewoon hooi met eventueel krachtvoer.
Tandjes en kiezen na late kijken door een echte paarden gebits verzorger.

Allemaal allang gebeurd,de dag nadat hij hier was aangekomen.De veearts is meteen met behandelen begonnen,achter twee weken krijgt hij nogmaals een wormkuur.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:26

ROFL Wouter is echt de slechtste dierenarts die ik ken Clown
Hij is één keer bij mijn tink geweest, en dat was meteen de laatste keer. Die vent stelde zich niet eens even voor, heeft geen wóórd tegen me gezegd Nagelbijten / Gniffelen Kwam direct met de spuit aan zetten, pakt het vel van Mystic vast zonder ook maar een aai of wat, dus Mystic springt van schrik een meter opzij.. "ja" zegt ie, "die paarden zijn altijd erg bang" Nagelbijten / Gniffelen Begon hij helemaal het ras af te zeiken, dat tinkers maar lompe beesten zijn, en hij vroeg of we wel eens wedstrijden reden, en mompelde er snel achteraan 'ik denk van niet want dat kunnen ze niet' (daar kwam het iig op neer).. Ik stond echt te kijken met open mond, van wat is dít nu?! Totaal geen verstand van koudbloeden.. Hij behandelt ze ook precies hetzelfde, terwijl tinkers gewoon totaal andere voeding en verzorging nodig hebben dan een kwpn'er bijvoorbeeld..
Nee, ik zou je echt adviseren om een andere dierenarts te laten komen, al is het alleen maar voor een second opinion. Ik ken er nog eentje, niet mijn favoriet, maar wel beter dan Wouter, namelijk Bob van der Heijden (achternaam weet ik niet 100% zeker), hij heeft een paardenkliniek in Oensel (bij Nuth)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:44

Dus nog ff geduld.
Gewoon standaard voeren en afwachten.
Daarnaast ervoor zorgen dat hij een maatje krijgt.
Ook paarden hebben heel veel last van heimwee.

Vaak realiseren wij dat niet.
We kopen een paard uit een kudde en zetten hem dan helemaal alleen in een stal.
Het dier is dan helemaal van slag.
Sommige stoppen met eten, anderen worden hyper.
Het verteringsstelsel raakt van slag. dunne mest.
Allemaal kwaaltjes.
Het duurt 2 tot 3 maanden voordat het paard gewend is aan zijn nieuwe situatie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:44

Diarree heeft due van mij vorig jaar rond deze tijd ook gehad. Hij is op hooi gezet, zowiezo zou ik even de krachtvoer weglaten, door de suikers kunnen de darmen nog verder van slag raken. Eventueel Colonflora erin krijgen. Dat was voor onze tinker vorig jaar afdoende.

Op onze stal heeft 2 weken geleden een fries zo mest van een ander gekregen via een neussonde. 4 dagen achter elkaar mestzeven en geven en hij is nu na een jaar tobben eindelijk van zijn diarree af. Stalhouder had dat al heel wat eerder gedaan. Scheen vroeger vrij normaal te zijn bij diarree.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 12:06

MysticTinker schreef:
ROFL Wouter is echt de slechtste dierenarts die ik ken Clown
Hij is één keer bij mijn tink geweest, en dat was meteen de laatste keer. Die vent stelde zich niet eens even voor, heeft geen wóórd tegen me gezegd Nagelbijten / Gniffelen Kwam direct met de spuit aan zetten, pakt het vel van Mystic vast zonder ook maar een aai of wat, dus Mystic springt van schrik een meter opzij.. "ja" zegt ie, "die paarden zijn altijd erg bang" Nagelbijten / Gniffelen Begon hij helemaal het ras af te zeiken, dat tinkers maar lompe beesten zijn, en hij vroeg of we wel eens wedstrijden reden, en mompelde er snel achteraan 'ik denk van niet want dat kunnen ze niet' (daar kwam het iig op neer).. Ik stond echt te kijken met open mond, van wat is dít nu?! Totaal geen verstand van koudbloeden.. Hij behandelt ze ook precies hetzelfde, terwijl tinkers gewoon totaal andere voeding en verzorging nodig hebben dan een kwpn'er bijvoorbeeld..
Nee, ik zou je echt adviseren om een andere dierenarts te laten komen, al is het alleen maar voor een second opinion. Ik ken er nog eentje, niet mijn favoriet, maar wel beter dan Wouter, namelijk Bob van der Heijden (achternaam weet ik niet 100% zeker), hij heeft een paardenkliniek in Oensel (bij Nuth)

Tja dat is jou mening over Wouter(als we het over dezelfde hebben),mijn mening is totaal anders,kan alleen maar blij zijn met hem,en hij is altijd zeer rustig en lief met alledrie mijn paarden,dus geen idee waar dat bij jou dan vandaan kwam,zo ken ik hem dus helemaal niet,integendeel,ik zou geen andere arts willen.En gelukkig dat we niet allemaal dezelfde goed vinden,anders had ik waarschijnlijk de grootste moeite een afspraak met hem te krijgen, Clown , Knipoog .
Maar dit is helemaal offtopic natuurlijk,

Groetjes Cindy.

eike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:18

Heb ook een merrie met hetzelfde probleem gehad ook eerst alles geprobeerd, van poeders ontwormingen en dergelijke tot de dierenarts als laatse alternatief ook het mestopgieten. En werkelijk het helpt en is dan nog is de goedkoopste oplossing. Ben heel blij dat ik dit laten doen heb waren er al twee jaar met aan het sukkelen. Het probleem ligt eigelijk bij de moeder want heb nog een nakomeling van haar met hetzelfde probleem.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:35

Tja, mijn hafje heeft ok last van die vervelende 'slappe mest' we hebben er vanalles aan gedaan zelfs een poos van het voer af moeten zetten maar niks dat helpt, ik hoorde dat het ook kon liggen aan 'de overgang van zomer naar winter'? misschien is dat ook bij jouw tinker zo?

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:26

Als een dier verandert van omgeving en voeder is het normaal dat die een tijdje diaree hebben. Dit komt door de verandering van microflora. Je tinker heeft resistentie opgebouwd tegen de micro-organismen van zijn vorige eigenaar , nu hij in een nieuwe omgeving is , zijn er andere micro-organismen aanwezig waartegen hij nog geen resistentie heeft kunnen opbouwen , dan is het normaal dat hij wat last heeft van diarree , hetzelfde met veranderen van voeder.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:28

Nog iets vergeten : Diarree in de winter moet niet noodzakelijk van het voeder komen , het kan ook een infectie aan de darmen zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:12

Lijnzaad koken en dat 2 weken elke dag geven wil nog wel eens helpen om eventueel zand uit de darmen te halen, waar ze dun van kunnen gaan mesten.
je kan zelf een zandtestje doen , een paar mest bollen in een laagje water gooien dat even roeren en laten zakken en dan het water weggieten en kijken heoveel zand er over blijft.
Mijn tink was ook altidj aan de dunne, ik heb druppels gehad van Laarakker , volgens mij hete het miltcompositie , maar dat zou ik even na moeten kijken, dat heeft echt super geholpen de darmen weer tot rust te brengen en nu mest ze mooier dan ooit.
Van die darm flora operatie heb ik ook nooit gehoord, terwijl ik toch al aardig wat paardje smet koliek heb gezien.
Ik zou dus toch ook nog even een andere DA laten komen.
Of een keer naar Laarakker gaan met je paardje , ik heb een aantal tinks laten behandelen en heb er echt super resultaat mee.
Sucses en hopen dat het snel over is.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:02

Alsje muesli zonder melasse voert is dat altijd goed juist de melasse zorgt voor veel suikers. Voor de diaree kan je ook door de muesli een handje droge zemelen doen werkt erg goed.