Vetranquil (muisjes) waar te krijgen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Vetranquil (muisjes) waar te krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 08:57

Help Haha!

Ik heb een paard op boxrust staan die alleen aan de hand wat mag stappen. De eerste 3 weken ging dat prima, maar sinds vrijdag ontploft hij volledig. Ik heb contact gehad met de behandelend VA in Bodegraven die adviseert om hem iig nog een maand te stappen en dan maar te sederen.
Mijn VA thuis heb ik gebeld om wat op te halen maar die gaf aan dat sedalin/sedasan niet echt een optie is om een paard een maand mee te sederen. Hij ging proberen of hij nog ergens aan 'muisjes' kon komen maar wist niet of het hem zou gaan lukken. Dus ik doe zelf ook nog maar een poging Lachen

Als iemand weet waar of hoe dat nog te verkrijgen is, hoor ik het graag!

Alabaster

Re: Vetranquil (muisjes) waar te krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:59

Rust composium van de paarden drogist gebruikte wij ,voor de periode van box rust.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:02

Wij proberen de muisjes nog even uit te stellen ( ik kan het volgens mij gewoon bij de da ophalen?), met Bach remedie. Ik wil de chemische troep zo lang mogelijk buiten de deur te houden. Misschien een idee voor je? Het is te verkrijgen bij de natuurdrogist ( maar ga liever naar iemand die wat speciaal voor dieren kan samenstellen, dat zal beter werken ).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:03

Volgens mij is dat niet meer te verkrijgen. Misschien in Belgie nog?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:06

Ik zou een Belgische dierenarts bellen of het daar nog te verkrijgen is.

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:07

ik weet waar je het kunt halen, ik stuur je wel ff een pb.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:29

Bedankt voor de tips Lachen

Homeopatisch is allemaal leuk en aardig, maar in dit geval niet zo zinvol waarschijnlijk. Tuurlijk is het allemaal troep die sederende middelen, maar liever wat troep en straks weer een goed paard. Dan geen troep en een paard dat zichzelf nog verder sloopt. En mij erbij met een beetje pech Clown Haha!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:41

in nederland is het inprincipe niet meer te verkrijgen maar sommige da's hebben het nog wel.

je kan trouwens ook met tranquigel verdoven. een uur van te voren moet je dan ongeveer 1 of 2 streepjes geven, ligt aan je paard en dan kan je veilig stappen.
in het topic in mijn onderschrift zijn er trouwens ook een heleboel waarvan het paard op boxrust moest en die dus ook moesten gaan verdoven. misschien dat je je vraag daar ook nog een keer kan stellen. weet zeker dat ze wel antwoord willen geven.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:44

Tranquigel was volgens mijn VA geen goede optie om hem een maand lang mee te sederen Lachen En ik ben bang dat ik aan 2 streepjes ook niet voldoende heb bij hem Bloos

Bedankt! Mocht ik er niet uitkomen nog met de tips die ik nu gehad heb, dan zal ik het zeker daar nog even voorleggen Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:52

sommige paarden uit dat topic zijn maanden lang iedere dag verdoofd met tranquigel en dat ging goed. die paarden stonden ook al een tijd op boxrust en sommige van die paarden hebben, zonder verdoving, sommige baasje een gebroken iets (waren geloof ik ribben enzo) geschopt omdat ze als F16's uit de boxen kwamen. en met tranquigel en dan 2 streepjes was dat over.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:56

Het is te proberen natuurlijk Lachen Ik zal het iig even onthouden!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:57

Denk dat je DA wel aan die muisjes kan komen hoor Knipoog
Ze kunnen vrijwel overal aankomen, ookal is t illigaal Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:15

Richtje schreef:
Het is te proberen natuurlijk Lachen Ik zal het iig even onthouden!

als je het gaat gebruiken is het het beste om met 1 streepje te beginnen en dan even te kijken hoe je paard gereageerd. sommige zijn namelijk van 1 streepje al helemaal van de wereld terwijl een ander wat meer nodig heeft.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:02

Volgens mij heb ik iets teveel tranquigel gegeven Bloos , een halve spuit. Ze was wel lekker rustig. Cool
Maar ook ik stel het liever zo lang mogelijk uit.
Ik geef nu Bach remedy.

Maar zodra ik weer langer mag stappen dan tien minuten, of dat we weer onder het zadel mogen. Denk ik dat ik met alleen Bach druppels het niet red.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:13

Wij halen muisjes in duitsland, daar kun jehet namelijk nog steeds krijgen, net als Sedalin en domosedan.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 20:17

Mijn VA belde vandaag dat hij een kliniek gevonden heeft waar ik het op kan halen Lachen Dus dat ga ik morgen even doen!

Bedankt voor het meedenken allemaal!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:19

fijn dat je va muisjes heeft gevonden bij een kliniek. hopelijk werkt het voor je paard. lessy ging er namelijk dwars doorheen. maar dat verschilt echt heel erg per paard. de een wordt er mega lam van en de ander merkt er niks van.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:21

Wat is dan het verschil tussen de muisjes en tranquigel(sedasan)
muisjes lijkt mij veel lastiger te doseren.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:42

taverno schreef:

Volgens mij is het beide hetzelfde.

Enkele jaren terug heeft mijn paard ook maanden op stal moeten staan wegens een fractuur. Uiteindelijk mocht ze dagelijks een paar minuten stappen. Lang leve de Sedasan. En dan was op advies van mijn DA. Anders mocht/kon ik niet eens met haar stappen. Dit heeft ze lange tijd gehad.
en verkeerde sprong bij haar en het kon afgelopen zijn. Ik had dus ook geen keus.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:31

taverno schreef:

weet niet wat precies het verschil is qua inhoud. maar weet wel dat muisjes eigenlijk verboden zijn in nederland en tranquigel niet, dus er zal vast wel verschil in zitten.

muisjes is ook wel makkelijk te doseren. zit gewoon een schepje bij en je paard moet zoveel schepjes per dag hebben en dan ook een uur voor dat je gaat stappen. lessy ging alleen dus dwars door de muisjes heen tijdens de boxrust dus toen hebben we besloten om hem op een klein stukje afgezet land neer te zetten waar hij niet uit zijn dak kon gaan, maar wel de andere paarden kon zien en met ze kon snuffelen en dat werkte super. hij was toen wel rustig en ik hoefde ook ging kalmeringsmiddelen te gebruiken met stappen. hij is de hele verdere periode rustig gebleven.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:09

Maar als muisjes en tranquigel hetzelfde is begrijp ik niet waarom je dan enorm veel moeite gaat doen om muisjes te zoeken terwijl tranquigel zo voorhanden is. Huilen

En dan vind ik het raar dat de DA van TS zegt dat tranquigel niet goed is bij langdurig gebruik en muisjes wel.

De meeste DA`s raden tranquigel gewoon aan,ook voor langdurig gebruik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:23

acepromazinemaleaat ... dat is de werkstof van zowel Vetranquil and Tranquigel - er zit dus exact hetzelfde in. Ik zou zelf de voorkeur geven aan Tranquigel, omdat de werkstof al 'opgelost' is in een gel en dus minder belastend is voor de maagwand van het paard - Vetranquil moet in de maag nog uitelkaar vallen en dat kan ( net zoals bv asperines) de maagwand beschadigen bij veelvuldig en langdurig gebruik. Bij het ouderwetse middel zou je dus eigenlijk ook Gastro Guard moeten gaan geven om de maag te beschermen.

Hoe lang moet je paard nog op boxrust? Van een aantal maanden Tranquigel gaan ze echt niet over de kop hoor als het noodzakelijk is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:38

Rolleyes ik ben echt stom verbaasd.

Zonder enige kennis van het betreffende paard, zijn ziektebeeld, zonder te weten welke medicijnen het paard al heeft gehad, etc. en tegen het advies van de VA in, geven een aantal mensen zomaar tips wat wel te gebruiken. Er staat in het bericht van TS alleen dat het paard boxrust heeft, verder staat er helemaal niet bij of het peesproblemen heeft of hoefbevangen is geweest, of andere stofwisselingszieket, etc.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:29

Eh Janouk... de vraag van de TS ging toch over een specifiek onderwerp, nl. waar de 'muisjes' nog te krijgen zijn en eveneens dat ze - met medeweten van en in overleg is met haar DA? Ik begrijp niet zo goed waarom je stomverbaasd bent als de TS gerichte antwoorden op haar vraag krijgt?

Citaat:
Ik heb contact gehad met de behandelend VA in Bodegraven die adviseert om hem iig nog een maand te stappen en dan maar te sederen.
Mijn VA thuis heb ik gebeld om wat op te halen maar die gaf aan dat sedalin/sedasan niet echt een optie is om een paard een maand mee te sederen. Hij ging proberen of hij nog ergens aan 'muisjes' kon komen maar wist niet of het hem zou gaan lukken. Dus ik doe zelf ook nog maar een poging

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:59

dolor schreef:
in nederland is het inprincipe niet meer te verkrijgen maar sommige da's hebben het nog wel.

je kan trouwens ook met tranquigel verdoven. een uur van te voren moet je dan ongeveer 1 of 2 streepjes geven, ligt aan je paard en dan kan je veilig stappen.
.

@ janniepaulie
Ik maak me druk om dit soort berichten. Zonder enige kennis waarom het paard op boxrust staat en zonder te vragen waarom de VA Tranquinel of Seladin niet goed vindt voor dit paard, wordt aangeraden het toch te geven.
Ik weet niet wat het paard van TS heeft, maar het kan wel net geopereerd zijn of een stofwisselingsziekte hebben. Verder staat het paard blijkbaar onder behandeling bij Bodegraven en ik denk dat TS zich beter dan kan informeren over de mogelijkheden van sedatie voor haar paard. Zij zijn op de hoogte van de diagnose.