Bultjes op de rug

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yfande

Bultjes op de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:46

Ik kwam een ander topic tegen maar vond de titel "Snel Paard" misleidend, vandaar
dat ik dit topic geopend heb.

Bij mijn 5 maanden drachtige merrie voelde ik 2 weken geleden aan weerskanten van
de schoft kleine bultjes, mijn eerste gedachte was eiwitbultjes, maar begon toch te twijfelen,
dus zadel erop gelegd en mijn eerste indruk (heb ook stalgenoten ernaar laten kijken) was
dat het niet aan't zadel lag. Voor alle zekerheid toch maar mijn zadelmaker laten komen en
die liet mij zien dat het idd niet door het zadel veroorzaakt kan zijn, het zadel lag prima.
Heb dus al bijna 2 weken geen zadel erop gehad, wel gelongeerd, afgelopen weekend
vond ik dat de bultjes wat minder werden, maar op die plekken kwam, als ik erover heen
wreef per bultje 1 plukje van 3-5 haartjes los met een vettig zakje eronder, toen ik het
haar wegstreek lag er een klein rond plekje onder, de huid was mooi donker, geen schilfers
of rode kringen, niets, gewoon een klein kaal plekje, aan de oppervlakte zie je een lichtere
kleur haar, als een soort van "vlek" en dat heeft zij ook als zij van haar verwisseld, maar
dat kan ik mij nu toch ook niet meer voorstellen.
Yf heeft geen pijn aan die plekken, dat is zeker.

DinaxUllie

Re: Bultjes op de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:49

Die van mij heeft dat ook.. die bultjes..
maar bij mij is dat wel eiwit/talg.
gebruik je heel lang het zelfde dekje voordat je het weer wast?
ik gebruik elke dag een schoon dekje en het verdwijnt goed..
wat ook nog wel wil werken is baby olie er op smeren verdwijnen ze ook van..
je kan het tenminste altijd proberen, want babyolie is toch niet slecht voor ze..
het duurt wel week tot 2 weken totdat je verschil ziet..

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:51

kan idd een soort talg zijn

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:52

die van mij heeft er ook last van dat zijn puistjes - verstopte porien je moet ze met lauw water en groene zeep met een borsteltje inwrijven en een paar x doen dan gaan ze weg

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 22:05

DinaxUllie, nee, dekjes gaan hooguit 2-3 keer mee, als ze echt hard heeft gezweet
gaat er de volgende dag een nieuwe op.

Spitenmazz, vind het alleen vreemd dat ze dat nu krijgt, nooit eerder gehad.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:23

ja die van mij heeft het in het begin ook niet gehad..
sinds vorig jaar is het eigenlijk pas begonnen

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:29

Mijn paard heeft het ook, vooral in de winter. Volgens de zadelmaker en dierenarts komt het door ingegroeide haren. Zij raden allebei aan dekjes met zo min mogelijk stiksels te gebruiken. Ik rij nu meestal met een zadelvormig bontje van christ of een anky-dekje en het is wel minder geworden maar gaat niet helemaal weg.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 12:26

Jamaika, ik heb alleen dekjes met zo weinig mogelijk stiksels,
maar dit zou wel een plausibele verklaring kunnen zijn.

didigirl_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:38

Vreemd, kwam er vandaag ook achter dat mijn paard het op zn rug onder het zadel had. En volgens mij jeukt het ook want als ik erover heen ga staat hij gewoon helemaal te genieten. Dus ik ga even dit toptic volgen.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 07:28

Sprak gisteren avond nog een stalgenote die opperde dat het misschien een schimmel kon zijn,
heb Yf uit voorzorg de plekken met Imaverol afgesponst en alle borstels etc de wasmachine
ingemikt, baat het niet schaadt het niet, over 3 dagen weer met Imaverol behandelen en 3
dagen later nog eens, en dan zien we wel. Zij heeft iig geen jeuk en de huid eromheen ziet er
heel rustig uit.

WillyoWonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:55

die van mij heeft precies hetzelfde. Er loopt hier een leerling dierenarts rond en die zij dat het allergiebulten waren. Bij kwam het iig niet door het zadel

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:22

Lastig Yf,....
Heb je wat verandert in de voeding???

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:28

Mijn pony heeft ook bultjes. De zadelmaker zij dat het verstopte porien/talg was. Ze heeft ze al een halfjaar er komen er nu niet meer maar ze gaan ook niet weg... heeft iemand een idee hoe ik ze weg kan halen.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 23:40

Suzan, nee in haar voeding is niets veranderd, of de dracht dat veroorzaakt ? ik heb geen idee !

Bouierenaat, dat kan zeker, heb helaas geen idee hoe je ze weg kunt krijgen

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:02

Mijn paard heeft al een jaar 3 bultjes aan de rechterkant van zijn rug. 1tje is vd week open gegaan.
Ze gaan niet weg. DA raadde hydrocortederm aan en anders wist hij het niet. Hielp geen moer.

Geen idee hoe je er vanaf kan komen.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:12

babyolie werkt wel goed
ik smeer het er ook op en de meeste zijn al verdwenen..
ze waren laatst weg maar nu is er weer eentje terug gekomen
kgaa nu weer babyolie erop smeren..
werkt echt

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 22:50

Heb de plekken nu voor de 2e keer met Imaverol gedept, de bultjes zijn weg,
en er valt geen haar meer uit, volgens de geleerden was het idd een schimmel
die nu goed aan't genezen is.
Nog een tip van mijn instructrice gekregen bij schimmels met een droge huid
deppen met een verdunde azijnoplossing, schimmels houden niet van zurige
ondergrond..............al doende leert men Haha!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:35

De mijne heeft ook bultjes, maar daar zit waarschijnlijk meer achter, misschien wel lever- of nier problemen door teveel eiwit. Ik ga iig mijn dekjes sneller uitwassen. morgen de DA bellen voor bloedonderzoek. Heb een bericht geplaatst bij de topic 'nier- en/of leverproblemen'. De bultjes liggen nét onder de huid en het zijn er ondertussen al meer dan 40 denk ik. Ze zijn de afgelopen 2 maanden steeds groter en meer geworden..

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:29

CCindy, sterkte ermee

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:41

Mijn paard heeft ook last van deze bultjes. Alhoewel het zijn eigelijk geen bultjes (het paard vind het zelf niet fijn als ik eraan komt) maar ik plukte ze er wel eens af en dan heb ik een klein bosje met haar met onderaan een vettige zooi. Ook mij is verteld dat dit door teveel eiwitten komt heb al van alles geprobeerd maar het gaan niet weg. Hij heeft het vooral op zijn schoft en op de bovenkant van zijn billen ..

Maar azijn oplossen in water zou dus moeten helpen? Want waar die bultjes zitten ziet de vacht er ook heel onrustig uit, beetje stekelig etc .. Ik ga het morgen eens proberen!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:51

Ik weet natuurlijk niet zeker of we het over dezelfde bultjes hebben maar........
Mijn zadelmaker was twee weken terug bij ons om de zadels te checken en twee van mijn paarden hadden ook een paar kleine bultjes op de rug daar waar het zadel op ligt. Hij gaf aan dat de huid daar wat gevoelig is. Om de huid iets minder gevoelig/steviger te maken gaf hij als tip om na het rijden als het paard gezweten heeft het ruggedeelte waar het zadel op ligt te behandelen met een liter lauw water met een kopje azijn daar aan toegevoegd. Heb sinds vandaag mijn zadel weer terug dus zodra ik weer gereden heb ga ik deze tip zeker uitproberen.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:02

De azijntip is alleen goed als het een droge schimmel is, dus beslist niet gebruiken
bij wondjes of etterige plekken !!!!!!!!!!!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:35

Ja inderdaad. Mijn pony vindt het ook fijn als ik eraan krabbel want hij heeft er jeuk aan. Het doet geen pijn. Maar het zijn er echt een stuk of 40. Het is zeker dat het door teveel aan eiwitten is. Wil snel dat bloedonderzoek doen. Ben bang dat die never- en/of nierproblemen door teveel aan eiwitten kloppen.. DA moet vandaag nog terugbellen als het goed is.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:52

yfande schreef:
De azijntip is alleen goed als het een droge schimmel is, dus beslist niet gebruiken
bij wondjes of etterige plekken !!!!!!!!!!!

..........zei ik ook niet Knipoog

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:05

GABY19 schreef:
Mijn paard heeft ook last van deze bultjes. Alhoewel het zijn eigelijk geen bultjes (het paard vind het zelf niet fijn als ik eraan komt) maar ik plukte ze er wel eens af en dan heb ik een klein bosje met haar met onderaan een vettige zooi. Ook mij is verteld dat dit door teveel eiwitten komt heb al van alles geprobeerd maar het gaan niet weg. Hij heeft het vooral op zijn schoft en op de bovenkant van zijn billen ..

Maar azijn oplossen in water zou dus moeten helpen? Want waar die bultjes zitten ziet de vacht er ook heel onrustig uit, beetje stekelig etc .. Ik ga het morgen eens proberen!

Ik moet zeggen dat dit exact klinkt als wat mijn pony heeft gehad; regenschurft ( / rain rot)..