Sinds augustus ben ik trotse eigenaresse van shetlandermerrie Puck. Puck is een zwarte merrie van nu 20 jaar oud en +- 1.10 hoog.
Het is nogal een forse dame, die al dik wordt van de lucht
Ze is de afgelopen maanden wel wat kilootjes kwijt geraakt, maar blijft een zware merrie. Puck staat 24/7 buiten en krijgt nu het gras schaarser wordt, enkel wat kuil bijgevoerd + een halve Aurakoek van Pavo (vitaminen/mineralen).Nu hebben kort geleden 2 verschillende veeartsen onafhankelijk van elkaar mij geadviseerd om haar te laten dekken. Volgens beide veeartsen zou de dracht goed zijn voor haar gewicht: haar reserves zouden naar het veulen gaan en zouden Pucks conditie ten goede komen.
Beiden hebben haar nagekeken en de conclusie was dat Puck een zwangerschap nog prima aan zou moeten kunnen. Ze heeft 6 jaar geleden haar laatste veulen zonder problemen op de wereld gezet.
Ik ben er nog helemaal niet uit.
Natuurlijk vind ik een veulentje hartstikke leuk en ik heb ook de financieën en de ruimte om het veulen zelf te houden.
Maar... Puck is nu 20, in het voorjaar (wanneer een evt. dekking zou plaatsvinden) is ze 21 en dan zou ze 22 zijn als het veulen geboren moet worden. Hoe kan ik nu inschatten of dat nog verantwoord is?
Wie heeft hier ideeën of een mening over? Of ervaringen met het dekken van een oudere merrie?