21 jr merrie nog laten dekken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yorghos

21 jr merrie nog laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 18:45

Even een stukje uitleg:

Sinds augustus ben ik trotse eigenaresse van shetlandermerrie Puck. Puck is een zwarte merrie van nu 20 jaar oud en +- 1.10 hoog.
Het is nogal een forse dame, die al dik wordt van de lucht Lachen Ze is de afgelopen maanden wel wat kilootjes kwijt geraakt, maar blijft een zware merrie. Puck staat 24/7 buiten en krijgt nu het gras schaarser wordt, enkel wat kuil bijgevoerd + een halve Aurakoek van Pavo (vitaminen/mineralen).

Nu hebben kort geleden 2 verschillende veeartsen onafhankelijk van elkaar mij geadviseerd om haar te laten dekken. Volgens beide veeartsen zou de dracht goed zijn voor haar gewicht: haar reserves zouden naar het veulen gaan en zouden Pucks conditie ten goede komen.
Beiden hebben haar nagekeken en de conclusie was dat Puck een zwangerschap nog prima aan zou moeten kunnen. Ze heeft 6 jaar geleden haar laatste veulen zonder problemen op de wereld gezet.

Ik ben er nog helemaal niet uit.
Natuurlijk vind ik een veulentje hartstikke leuk en ik heb ook de financieën en de ruimte om het veulen zelf te houden.
Maar... Puck is nu 20, in het voorjaar (wanneer een evt. dekking zou plaatsvinden) is ze 21 en dan zou ze 22 zijn als het veulen geboren moet worden. Hoe kan ik nu inschatten of dat nog verantwoord is?

Wie heeft hier ideeën of een mening over? Of ervaringen met het dekken van een oudere merrie?

Rivendell

Re: 21 jr merrie nog laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:12

Een paar jaar terug kreeg ik ook van de DA het advies om mijn toen 2 jarige Welsh merrie te dekken omdat ze uit haar voegen groeide. Zo gezegd, zo gedaan, maar de merrie werd geen gram lichter. Nu, een paar jaar later is het nog steeds zo. Ze is nu drachtig en zogend, maar alleen beweging helpt.
Bij sobere rassen als Shetlanders, Fjorden, Welshjes etc, heeft een dracht nauwelijks invloed op de dikte.
Daarnaast vind ik het geen reden om een veulen o de wereld te zetten. Het stikt al van de shet veulens die je niet kwijt raakt.
Mijn advies: bewegen! En veel ook. Hoe weinig je ze ook voert, dit soort ponies valt alleen af als ze goed aan het werkt worden gezet (en soms zelf dan ook nog niet).

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:22

Zoals ik al zei, als er een veulen zou komen, dan mag het beestje ook lekker bij mij blijven. Dus geen ongewenst veulen als bijproduct van een dieet Lachen

Beweging is inderdaad het belangrijkste. En daar doen we ook hard ons best voor. We hebben er al heel wat kilometers op zitten, lekker wandelen. Alleen nu de dagen korter worden en het vroeg donker is, schiet het er vaak bij in doordeweeks.

Ik moet er wel bij zeggen dat de paarden in kuddeverband op een grote wei staan en er dus toch wel aardig bewogen wordt, zo door de dag heen.

Zijn er ook mensen die wel goede ervaringen hebben met dracht en afvallen?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:24

Linda, ik betwijfel of dracht haar zal helpen gewicht kwijt te raken, maar op de vraag of het nog zou kunnen; ik denk van wel. Als twee dierenartsen inschatten dat het verantwoord is, en de merrie in het verleden al eens een gezond veulen zonder problemen op de wereld heeft gezet, zou ik het denk ik wel aandurven. Maar, ik ben het ook wel met melanie5 eens; er zijn al zo enorm veel shetlanderveulentjes..

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:26

Dat is ook wel zo, Romana. Ik wil ook geen veulentje fokken voor de heb. Enkel als het Puck zou helpen om van haar overgewicht af te komen.
Maar ik had er nog nooit van gehoord dat dit een reden kon zijn om een merrie te laten dekken. Toen de veearts het voor het eerst zei heb ik hem wel even uitgelachen. Maar hij was serieus Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:29

Mijn merries vallen wel af als ze drachtig zijn en/of een veulen zogen.
Maar daar moet ik wel bij zeggen dat mijn merries 'iets meer' werken dan de gemiddelde shet (varierend net betuigd en ingereden tot Z nivo, zomers worden ze zo'n 6 dagen in de week flink gereden, nu 3 of 4 dagen in de week).

Ik betwijfel of het zou helpen, ik denk dat ik eerder voor meer beweging en eventueel halve dagen op het land of een grasmasker zou proberen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:29

dracht en afvallen zou betekenen dat het veulen de merrie echt zou leeg moeten zuigen zoals ze dat noemen. daar lijd een pony ontzettend veel mee en ik zou het niet aan raden!
ik zou het zowiezo afraden als een pony al 6 jaar (en dan al 8 jaar) geen veulen meer heeft gehad om em te laten dekken..
er zijn genoeg oudere fokmerries, maar die krijgen dan ieder jaar een veulen en die lijden er al een hoop mee, maar daar is het geboortekanaal nog soepeler. hoe ouder het dier word hoe meer kans je hebt op problemen rond de bevalling Ach gut

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:33

MMMM...een merrie laten afvallen door dracht?? Beetje rare situatie lijkt mij dat. Veulen heeft toch de nodige voedingsstoffen nodig om te groeien lijkt mij. Hoe ga je nu bepalen waneer de merrie te dik is door de dracht of het voer?
Dat een 21 jarige shet nog een veulen kan krijgen...ik denk het wel, om een veulen te fokken om een paard af te laten vallen...ik denk het niet.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:38

Jullie geven allemaal precies mijn twijfels aan. Het lijkt mij persoonlijk ook een rare situatie om een merrie door een veulen te laten "leegeten".
Maar omdat het door 2 veeartsen werd aangeraden, wil ik toch graag weten hoe de ervaringen ermee zijn.

De veearts komt deze week nog op stal om te enten, denk dat ik hem eens om gedetailleerde uitleg ga vragen...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:30

als 2 DA S zeggen dat ze fit genoeg is mag je daar wel vanuit gaan,zeker omdat ze al veulens heeft gehad.
ik heb alleen 1 maar.....
er staat hier in de buurt een haflinger die ook gedekt word i.v.m. hoefbevangenheid.
bij die gaat het goed,maar moet dan wel elk jaar gedekt worden,echt veulen er uit,kwakje er in.
wil je dat?

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 21:40

Nee, dat zou ik zeker niet willen. Maar het gaat hier ook niet om bevangenheid. Enkel om overtollige kilo's kwijt te raken die er met dieet en beweging tot nog toe niet af willen.

A.s. vrijdag is de veearts op stal en ik ga dan eens even doorvragen over het hoe en wat. Op het moment weet ik gewoon niet wat ik ervan denken moet...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:18

nee ik weet dat het jou niet om bevangenheid gaat. Knipoog
ik bedoelde meer dat voor blijvend resultaat je haar zou moeten blijven dekken.[ben ik bang voor]
succes

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:06

Een Shetlander is van oorsprong een pony die op heel schraal land leefde.
Daarnaast is het door de mens gebruikt als trekpaardje in de kolenmijnen.
Deze pony's hebben zomers en winters genoeg aan een schrale wei, bijvoeren met hooi en kuil is overbodig.
Daarnaast is wandelen geen arbeid, want ze wandelen ook door de wei om te kunnen eten.
Wil je de pony echt laten afvallen, kijk uit voor het Shetlander probleem, vet in het bloed, zet haar aan het werk.
En dan ook echt werken, tot dat je als eigenaresse er ook moe en sterk van wordt.
Shetlandertje voor de kar is heel leuk.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 10:53

Bijvoeren is inderdaad overbodig, maar Puck deelt de wei met mijn belg en een tinker en die krijgen wel kuil bij nu het gras schaarser wordt. Van zichzelf eet ze er niet heel veel van, trouwens.

En qua beweging, het 'wandelen' dat ik hierboven noemde is wel iets intensiever dan het klinkt. Iedere avond een uur in een flink tempo, wat voor mij eerder neerkwam om snelwandelen of hardlopen.
Momenteel loop ik tegen het probleem van de korte dagen aan. Ik heb geen bak om in te werken, en de straat vind ik in het donker ook niet ideaal. Het komt nu dus echt op weekendaktiviteit neer...
Ik zit er wel over te denken om een fiets op stal neer te zetten en haar te leren aan de fiets mee te lopen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:54

Fietsen vinden ze vaak erg leuk. Als jij in een fijn tempo fiets kunnen ze vaak lekker mee draven.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:08

Ik denk niet dat je een veulen moet nemen alleen om je merrie dunner te krijgen, er zijn andere manieren om een pony af te laten vallen. Meer bewegen is denk ik de beste oplossing voor deze periode, daarnaast denk ik dat als ze 24/7 buiten staat zonder dek in de winter ze sowieso veel energie nodig zal hebben om zich warm te houden en dus wel wat zal afvallen.

Als je echt een veulentje wilt kan het wel zolang de merrie hengstig wordt, als het lichaam het echt niet aan kan geven ze dat vaak wel aan door niet meer hengstig te worden.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:12

aerdenhout1 schreef:
MMMM...een merrie laten afvallen door dracht?? Beetje rare situatie lijkt mij dat. Veulen heeft toch de nodige voedingsstoffen nodig om te groeien lijkt mij. Hoe ga je nu bepalen waneer de merrie te dik is door de dracht of het voer?
Dat een 21 jarige shet nog een veulen kan krijgen...ik denk het wel, om een veulen te fokken om een paard af te laten vallen...ik denk het niet.

Hier moet ik helemaal in meegaan, mager krijgen door een veulen kan alleen als het veulen de shet helemaal leegzuigt en of dat goed is voor een beetsje betwijfel ik ten zeerste.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 11:36

Zoals ik al eerder zei ben ik er ook helemaal niet van overtuigd dat dracht de oplossing is. Maar aangezien de veeartsen het wel adviseren... weet ik het niet meer... Ik ben er zelf niet heel positief over, in ieder geval. En als ik de reacties hier zo lees, dan geloof ik niet dat er veel mensen zijn die dit wel zien zitten.

Puck is op het moment aan de zware kant, maar ze is niet gevaarlijk dik, hoor.

Vrijdagochtend komt de veearts weer en ga ik eerst eens om meer uitleg vragen. Ik ben toch wel benieuwd waarom hij dekking adviseerd.

Bellasdodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:20

hmmm, na zoveel reacties over het verstandig is om je dier te laten dekken om af te vallen wil ik alleen toevoegen dat als je shetlander te oud zou zijn om drachtig te worden of als het te lang geleden is .. dan worden ze niet meer drachtig.. dat regelt de natuur allemaal voor je Lachen

WillyoWonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:21

Yellowfish schreef:
Linda, ik betwijfel of dracht haar zal helpen gewicht kwijt te raken, maar op de vraag of het nog zou kunnen; ik denk van wel. Als twee dierenartsen inschatten dat het verantwoord is, en de merrie in het verleden al eens een gezond veulen zonder problemen op de wereld heeft gezet, zou ik het denk ik wel aandurven. Maar, ik ben het ook wel met melanie5 eens; er zijn al zo enorm veel shetlanderveulentjes..

Hier ben ik het helemaal mee eens. Kijk eens of je een leuk veulentje kan vinden. Er zijn er zoooo veel.
Ik denk ook niet dat je haar gewicht ermee helpt. De verandering van het gewicht van de dracht kan zelfs een negatieve uitwerking hebben

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 15:06

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Jullie zeggen eigenlijk hetzelfde als wat er in mijn hoofd ook speelt.
En nogmaals: Ik ben er helemaal niet mee bezig om voor de leuk een veulentje te fokken. De enige reden dat het woord veulen ter sprake kwam was door het eerder genoemde advies van de veearts.

Mede door de reacties hier word ik er zelf steeds negatiever over, maar ik ben nog altijd wel benieuwd naar de redenering van de veearts. Als ik hem heb gesproken, zal ik hier even updaten wat zijn uitleg is...

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 19:01

De veearts was vandaag op stal om te enten en ik heb nog eens gevraagd hoe en wat.

Volgens de veearts is dracht weldegelijk een manier om een sobere pony van (gevaarlijk) overgewicht af te krijgen. Zeker omdat het hier gaat om een pony die toch al sober wordt gehouden en geen topsport hoeft te beoefenen.
Het klopt wel wat hier wordt gezegd dat het veulen de merrie ahw leegzuigt. Maar... volgens de veearts is dit de natuur en gebeurt dat eigenlijk in iedere dracht.
Hij acht Puck lichamelijk nog wel in staat om een veulen te krijgen en is nog steeds positief over dekken bij een te dikke pony.

Ik zelf weet het nog altijd niet.
Ik ga eerst eens in overleg met de verhuurder van mijn stal. Naast mijn wei ligt nog een kleiner landje waar nu 2 shetten op lopen. Dit stuk is een stuk kleiner dan mijn eigen wei en heeft minder gras. Mijn eerste idee is nu om te vragen of Puck voorlopig op dat stukje mag lopen, samen met de andere shetten.
Ik heb zelf een ruime 2ha, maar ook als het gras schaarser wordt, kan Puck zich daar nog helemaal rond eten. De eerste stap wordt dus om te proberen haar nog soberder te houden.

Daarnaast ga ik hard mijn best doen om haar ook buiten de weekenden wat meer aan het werk te zetten.

En die dekking: dat is in het voorjaar tijd genoeg om serieus over na te denken....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:15

Als er te kort gras staat kan het fructaangehalte erin te hoog oplopen en zit je met een hoefbevangen pony.

Die 2 hectare die je noemt is dat jouw land? Mag je dat helemaal zelf indelen en aanpassen? Dan kan je nl een paddock maken, heel beperkt gras bij geven (strookbegrazing = ook beter voor je wei)en verder oud hooi in een speciale hooikast voeren zodat ze veel langer over haar eten moet doen.

Afvallen is inderdaad primair te doen door veel beweging, dat verbrand meer energie, ze moet er van uitrusten, dus dan eet ze niet en de tijd dat ze loopt kan ze ook niet eten. Minimale hoeveelheid slaap/rust ligt genetisch vrij vast, dus de tijd dat ze werkt gaat af van de tijd dat ze normaal zou eten.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:18

Goed van je dat er serieus dingen aan het overwegen bent. Een ander stukje land kan al een oplossing zijn en idd, veel bewegen.
Fietsen, hardlopen of voor de kar beleren en dan vinden ze vaak ook nog erg leuk om te doen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 19:24

Ik heb een paddock, maar die is lager gelegen en is op het moment 1 groot modderbad. Normaal gesproken zou dat een mooie oplossing zijn, maar is nu echt te nat.

Fructaangehalte is op het kleine stuk hetzelfde als op mijn eigen weide, is dezelfde grond, zelfde grasmengeling. Alleen dus een kleiner stuk waardoor het begrazen beter in de hand te houden is.
Op 2 ha waar weinig gras staat, kan mijn dametje nog steeds de hele dag eten. Ze moet er iets meer moeite voor doen, maar ze staat de hele dag met haar neus aan de grond. Op een kleinere wei heeft ze minder gelegenheid.

De 2ha huur ik in zijn geheel, maar er is momenteel geen mogelijkheid om een kleiner stuk af te zetten. Dit gaat in het voorjaar wel gebeuren, maar dat is nu geen oplossing.

Ik hoop dat ik dit weekend iets voor mijn dametje kan regelen. En dan heb ik bij deze toch nog een goed voornemen voor het nieuwe jaar Lachen