Ruin groeit langer door dan hengst?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Ruin groeit langer door dan hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 16:53

Gisteren zei iemand tegen mij dat als je een paard castreert,
dat hij dan tot z'n 6de ongeveer doorgroeit en als je een paard
hengst laat, dat hij dan tot z'n 3de groeit..
Zou wel een klein verschil zijn, maar toch wel wat..
Is dat zo? Lachen

Splash_

Re: Ruin groeit langer door dan hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:55

Nee, het is genetisch bepaald hoe groot een paard word. Je weet namelijk toch ook niet hoe groot de hengst geworden zou zijn als je die niet geruint had?

Wel is het zo dat na de castratie de meesten echt een groeispurt krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:57

Bij een hengst gaat meer energie zitten in het breder worden en het hengsten gedrag dan in de hoogte. Een hengst zou (in theorie) kleiner blijven dan een ruin.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:03

Dat dacht ik ook ja. Het is een hormonenkwestie. Het scheelt maar een paar centimeter en het is natuurlijk ook afhankelijk van de leeftijd waarop ze geruind zijn.
De vader van mijn paard is groter dan de meeste merries die hij gedekt heeft en toch zijn vrijwel al zijn zonen (ruinen) groter dan hij.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:38

De hengst word inderdaad breder en stopt energie in z'n hengsten gedrag, een ruin blijft vaak ieler wat ik persoonlijk wel jammer vind.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:42

hormoon kwestie, dus ook afh. van leeftijd van castratie, maar dan
kunnen de pijpbeenderen soms wat langer worden dan als hij niet
gecastreerd zou zijn (heeft te maken met sluiten van groeischijven).
Hebben ze mij ooit eens wijsgemaakt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 01:29

Een hengst is veel drukker in zijn gedrag dan een ruin.
Dus een ruin gebruikt zijn voeding voor de groei.
Maar een goed gevoerde hengst wordt vaak veel mooier en sprekender dan de flegmatieke ruin.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 01:57

Ze zeggen dat een ruin meer groeit dan een hengst omdat een hengst zijn energie in zijn hormonen gebruikt, en niet zozeer dat hij minder langer groeit. Elk paard hengst/merrie/ruin is pas uitgegroeid tussen de 6 en 8 jaar, dus doe je een hengst alsnog castreren daarvoor heb je kans dat hij toch nog wat meer groeit. Hetzelfde met een merrie, wanneer deze jong wordt gedekt zeggen ze dat deze ook kleiner blijft. Echter de uitstraling " hengst " en dat het breder zijn ed verdwijnt na de catratie toch weer dus om hem om die reden zolang mogelijk hengst te laten is onzin.

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 06:51

Ruinen worden inderdaad groter dan hengsten.
Door de hormonen sluiten de gewrichten eerder,en al die botjes boven elkaar scheelt zo een 1 a 2 cm.
Dit is dus niet van "ze zeggen" maar medisch onderbouwd!!
Natuurlijk is elk individu genetisch bepaalt , de omstandig heden waarin een paard opgroeid is ook een factor.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 09:34

En is het ook zo dat als je bijvoorbeeld een hengst op z'n 6de castreert, dat dan zijn hengsten uiterlijk ook verdwijnt?

Bedankt allemaal voor de reacties trouwens!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:02

het klopt niet helemaal. dat ruinen vaak ietsje hoger worden dan hengsten zou wel kloppen volgens de theoriën, maar geen enkel paard is met drie jaar uitgegroeid. uitgroeien gebeurt op z'n vroegst met ongeveer 6 jaar. grote hoge paarden, en dan met name de ruinen, groeien het laatst uit. hengsten groeien relatief vroeg uit, maar ook niet voor het zesde levensjaar.

hengsten uiterlijk (hengstenhals etc.) zie je bij ruinen inderdaad niet of minder. hoe eerder je castreert hoe minder dit ontwikkelt. een forse hals is met training echter ook deels te bewerkstelligen, en natuurlijk ook rasafhankelijk. de hengstenlook van een PRE is bijvoorbeeld niet te vergelijken met die van een KWPNer.

zelf heb ik twee ruinen, ééntje is gecastreerd met 2,5 jaar en heeft een wat forsere hals, de andere is met 10 maand ongeveer gecastreerd en die heeft nog steeds een ieler nekje. de tweede is nu 2,5 jaar oud. deze is ook erg de hoogte ingegaan, het is een Welsh A en zijn moeder is 1,19 hoog en zijn vader 1,22. Snatje zelf is nu dus 2,5 jaar en 1,24 hoog.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:48

Het is inderdaad genetisch bepaald. Maar het is wel raar dat men er word gezegd dat een ruin langer doorgroeid dan een hengst. Misschien lijkt het zo, omdat een hengst ook meer de breedte ingaat! Gemiddeld groeit elk paard door tot aan zijn 6de/7de levensjaar. Ongeveer tot hun 4de/5de de hoogte en in de laatste jaar tot 2de jaar in de breedte. Dit is bij elk paard verschillend, maar dit is een gemiddelde schatting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:50

Het is wel degelijk waar, alleen de leeftijd waarop je laat castreren is een belangrijke factor!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:52

Geen idee, maar bij mij gaat 't voor allebei m'n twee ruinen op. Zijn beide tot en met hun 3e jaar hengst geweest (en dus uitgegroeid volgens de vraag van TS) en daarna geruind. Nou echt geen cm meer gegroeid hoor Sigaar

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:53

Ik las laatst ook ergens dat als je een hengst tussen z'n 12e en 18e maand castereerd, hij vooral de hoogte in gaat. Als je hem dus later castereerd, heeft hij dan geen extreme groeispurten meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:56

Als je ze op driejarige leeftijd castreert krijgen ze inderdaad geen extreme groeispurten meer en dit levert vaak sterkere paarden op. Ik ben zowiezo geen voorstander van vroeg castreren.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:57

@ seleilitha : waarom geen voorstander van vroeg castereren dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:59

Over het algemeen levert dat vaak slungeliger paarden op en ik vind zelf dat er teveel temperament verloren gaat. Een paard wat toch wat meer hengstvoorkomen heeft, past beter bij mij dan een vroeg gecastreerde. Verder hou ik van paarden met temperament en mijn ervaring is dat dat toch voor een deel verloren gaat bij een vroege castratie.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:01

dus vooral een persoonlijke mening Knipoog er zijn verder geen medische argumenten aan verbonden ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:04

Niet echt, behalve dat een "vroege ruin" niet zo gespierd en sterk is. Het is maar net wat je wilt...

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:07

oke Lachen want ik ben namelijk wel van plan mijn hengst aan de vroege kant te castereren Knipoog
en aangezien het mij dan niet zoveel uitmaakt dat er dan aardig wat temperament verloren gaat, maakt het dus niet zoveel uit Lachen

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:03

Mijn 3-jarige is april dit jaar pas gecastreerd. Hij is inderdaad niet groot (1.62) en ook niet echt meer gegroeid sindsdien (ik blijf hopen op extra cm!) wel is hij in de omvang veel meer paard dan de meeste 3 jarige, flinke nek en billen. In de omgang kan hij zich ook echt nog als een hengst gedragen, kan hem nog niet bij een merrie zetten.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:05

bungie schreef:
Ruinen worden inderdaad groter dan hengsten.
Door de hormonen sluiten de gewrichten eerder,en al die botjes boven elkaar scheelt zo een 1 a 2 cm.
Dit is dus niet van "ze zeggen" maar medisch onderbouwd!!
Natuurlijk is elk individu genetisch bepaalt , de omstandig heden waarin een paard opgroeid is ook een factor.

Klopt, dit heeft mijn veearts me ook verteld

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:07

Ik heb van mijn dierenarts begrepen dat als je je paard hengst laat hij wat kleiner uit zou kunnen vallen omdat veel gaat naar het hengst zijn. Een ruin heeft dat niet en zou dus groter kunnen worden. Ga dus mee met de reactie van Bungie

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:09

Mijn paardje is vorig jaar gecastreerd op 3,5 jarige leeftijd
en ik kan wel zeggen dat hij een enorme groeispurt heeft ondergaan. Jaar geleden was hij 1.48 en nu 1.53 en volgens de veearts nog niet uitgegroeid (Ze schat hem uiteindelijk op 1.56)
Weet alleen niet of dit zelfde was geweest als hij hengst was gebleven...