Hengsten tanden bij merrie.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Hengsten tanden bij merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 21:32

Ik heb een merrie van 9 die hengsten tanden krijgt, wat normaal op een leeftijd van 4/5 gebeurt.
Ik merkte van de week dat de zijkanten van haar tong wat ruw en rood waren.
Ook bij haar dochter van 4 1/2 komen ze door toen ik in haar mond keek,
Het zijn beide tinkers met heeel erg veel mannelijk hormoon in hun lijf, want zodra er een merrie hengstig staat springen ze er boven en maken ook echte dek bewegingen Clown geen gezicht natuurlijk Haha!
Ik heb gelezen dat hengsten tanden niet verwijdert worden, maar bijgevijlt.

Ik ga maandag de tandarts even bellen, want vind het sneu als steeds haar tong kapot is, want ze zijn behoorlijk scherp.
Een paar maanden geleden zijn er al wolfstandjes verwijderd, dit zijn echt hengsten tandjes.

Vind het zo apart dat ze nu op bijna 10 jarige leeftijd nog gaan doorkomen, heeft iemand dit eerder gehoord?

ellepel

Re: Hengsten tanden bij merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:37

ik heb geen idee, of daar een tijdsbestek aanvast zit, of dat je ze misschien moet vergelijken met verstandskiezen?
die komen bij de een veel eerder dan bij een ander.

wij hebben ook 2 merries op stal staan met hengstentanden.
dat ze veel mannelijk hormoon hebben betwijfel ik want die 2 bij ons zijn juist schatten van paarden en supergoede moeders.
hengstentanden worden meestal even rond gevijld juist tegen de scherpe randjes, mijn tandarts doet het tenminste elke keer,

oh enne:
ik had er zelf ook al es een topic over geopend:
[MD] merries met ruinentand/hengstentand

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 21:55

Ja de oudere merrie is ook een super moeder en het zijn beide schatten,maar ze reageren heel erg heftig als er een merrie henstig is, kan toeval zijn, maar ik heb 9 merries en deze 2 zijn best behoorlijk store als er een hengstig staat.

Ik had al wel gezocht ,maar jou topic denk ik over het hoofd gezien, kwam alleen hele oude tegen.

Ik kwam op google tegen dat de leeftijd meestal tussen de 4/5 is , klopt bij de ene merrie dus goed, maar haar moeder word 10 en heeft ze echt nog niet lang, want anders had de tandarts en ikzelf dat toch veel eerder moeten zien.
Dus was benieuwd of iemand die ook wel eens is opgevallen, bij merrie of hengst of ruin,dat ze zo laat doorkomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:43

apart dat ze er de tong kapot van krijgen. Die van mij hebben beide hele kleine puntjes, maar hebben daar geen last van.
TA zei dat dominantie merries hengstentanden krijgen....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 23:40

stef schreef:
apart dat ze er de tong kapot van krijgen. Die van mij hebben beide hele kleine puntjes, maar hebben daar geen last van.
TA zei dat dominantie merries hengstentanden krijgen....

Ja haar tong is aan de zijkant echt rood en ruw .
Het is zijn niet echt dominante merries vind ik.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:50

Oewh, ik had ook ergens iets gelezen over dat paarden in hun leven op verschillende momenten plots een tand(en) extra krijgen en die ook uit 'zichzelf' weer verdwijnen. Ergens in mn syllabus staat dat.. Helaas heb ik die niet bij de hand.
Kans dat dit dat is?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:50

Mijn ruin had met 2,5 jaar al hengstentandjes Clown . Ze zitten precies op zijn lagen, maar gelukkig rij ik bitloos. Ik kan ze er uit laten trekken, maar zie er het nut niet van in om hem dat aan te doen. De tandarts houdt het goed in de gaten verder en krijgt hij er last van, is het vroeg genoeg om ze er uit te trekken. Is gelukkig niet aan de orde.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 08:48

Ja ze zitten idd precies op de lagen, nu rij ik ook heel veel bitloss, maar haar tong gaat ervan kapot, dus ze moeten bijgevijlt, want ik heb ergens gelezen dat ze hengste tanden niet kunnen verwijderen omdat ze schuin in de kaak zitten en het risico groot is dat er iets beschadigt,

@ Rianneh, maar hopen dat zo ook zelf weer weg gaan, ik heb er nooit over gehoord , zal mijn tandarts eens vragen als ik hem bel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:01

Is dat zo? Dat ze hengstenkiesjes er niet uit kunnen halen? Hmmm, Sam's tandarts heeft me de optie gegeven om ze weg te halen, maar heeft ook gezegd dat het behoorlijk vervelend is voor hem ALS hij ze trekt. Daar kan ik me iets bij voorstellen Verdrietig . Aangezien ik direct aangaf toch bitloos te gaan inrijden, was zijn advies om ze gewoon lekker te laten zitten. Want hij heeft nu nergens last van, ook niet met zijn tong.
Ze worden zeker bijgevijld, indien nodig.

Ik ben toch van plan nooit een bit te gaan gebruiken. Zou ik dat wel doen, moeten ze er echt uit, anders krijgt hij zeker last, want ze zitten echt op een vervelende plek.......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:05

onze haflinger merrie had ze ook, alleen onder, en heel klein. het schijnt dat één op de zes merries hengstentandjes ontwikkelt. bij deze merrie vielen ze er vanzelf uit, ze zaten al los toen we ze ontdekten (was toen nog maar sinds kort VZ pony van mijn zusje), en bij eraan zitten vielen ze eruit.

mijn tienjarige ruin heeft behoorlijk forse, en ja ze zitten praktisch midden op de lagen maar als je je bit op de goede hoogte hangt komt het bit er niet eens in de buurt. althans bij mijn paard, ze zitten dus absoluut niet in de weg.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:06

weet je zeker dat het hengstentandjs zijn twiggy?
die worden eigenlijk nooit wegehaald en indien wel nodig gebeurd dat zover ik weet alleen operatie in de kliniek. Knipoog
best kans dat je toch wolfstandjes hebt zitten. Haha!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:22

wolfstanden zitten tegen de voorste kies aan he..
en ja, die van mij, had ook op 3 jarige leeftijd die tanden al, maar ken ook paarden die het ook pas rond de 8 krijgen.. hoe dit zit weet ik niet, maar is neit ernstig, wel verstandig om het bij te laten vijlen als het scherp is Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 17:20

Wolfs tanden en hengste tanden zijn niet hetzelfde, de wolfstanden zijn een aantal maanden geleden al verwijdert en toen had ze die andere nog niet.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:37

klopt, om zeker te weten dat we het allebei over de hengsten tanden hadden Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 13:31

Ik heb de tandarts gebeld en di ekomt van de week even de scherpen kantjes eraf vijlen.
Bij een merrie kunnen ze soms ook wel verwijderd worden, omdat daar vaak geen grote wortel aan zit wat bij een hengst wel het geval is.
Ook blijven ze bij een merrie wat kleiner.
Dus hoop dat het helpt het vijlen en dat haar tong niet ruw er meer van word.