verband tussen zweten en conditie hebben?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn_Goos

verband tussen zweten en conditie hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 19:57

Hoi,

Ik vroeg me af, is er een verband tussen het zweten van het paard en zijn/haar conditie?

Ik rijd twee paardjes behoorlijk intensief. Mick die van mezelf, hij zweet nooit.. (heeft ook een superconditie, is nooit "buiten" adem en is niet moe te krijgen!)
En Morgan die zweet al na een rondje stap.. Haar conditie is minder goed, ze is snel moe en wat voor haar intensief is, is voor Mick net het begin..

Ik heb op de manege (oei wat is dat lang geleden!) wel gehoord dat het een "slecht" teken is als het paard snel schuim heeft (bijv. tussen z'n billen), maar weet ook niet of dat wel helemaal klopt?

Nou graag wat meer helderheid Clown

Ik weet niet of het hier goed staat, sorry..

Groetjes Jasmijn.

CM_

Re: verband tussen zweten en conditie hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:59

Na een rondje strap al zweten is helemaal niet goed, dan is er dus echt iets mis met de conditie, of beter gezegd met de gezondheid.

Er zijn wel paarden die veel sneller zweten dan anderen, dit is bij mensen evenzo.
Maar na een rondje stap al zweten is extreem... daar zou ik de dierenarts eens naar laten kijken, en ff een bloedje af laten nemen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:03

Misschien heb je iets aan de uitleg in dit (oude) topic?

[END] zweten

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 20:04

crossmonster schreef:
Na een rondje strap al zweten is helemaal niet goed, dan is er dus echt iets mis met de conditie, of beter gezegd met de gezondheid.

Er zijn wel paarden die veel sneller zweten dan anderen, dit is bij mensen evenzo.
Maar na een rondje stap al zweten is extreem... daar zou ik de dierenarts eens naar laten kijken, en ff een bloedje af laten nemen.

Het was meer bij wijze van spreken..

Maar na een paar rondjes draven zweet ze al Ja
Ze heeft heel lang stil gestaan waardoor haar conditie gewoon 0.0 is..
Ik ben dat dus voorzichtig aan het opbouwen, ook voor de spieren ed..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:22

Zweten zegt niets concreets over conditie. Sommige paarden zweten sneller en sommige paarden zweten nauwelijks. Bouw en ras spelen hierbij wel een grote rol. Arabier hebben een kleine massa in verhouding met het huidoppervlak, dus meer huidoppervlak om warmte kwijt te raken, ze hebben veel fijner haar, daarbij is de huid dun en liggen de aderen dicht onder de huid waardoor ze ook weer makkelijk warmte kwijt raken. Een arabier raakt dus niet zo snel te warm en het lichaam gaat pas zweten als het te warm is.

Een zwaarder types daaraantegen (andere uiterste, een trekpaard) heeft veel massa in verhouding met het huidoppervlak, ze hebben een veel dichtere vacht, de huid is dikker en de aderen liggen minder dicht onder de huid. Allemaal om te voorkomen dat ze in koude tijden teveel warmte verliezen, maar bij warm weer en/of werken krijgen ze het sneller te warm en gaat het lichaam oa koelen door zweten.

KWPNers zijn ontstaan uit verschillende rassen, dus het ene paard heeft meer van het ene type en het andere paard heeft meer van het andere type, daarom kan er veel verschil zitten tussen de ene KWPNer en de andere.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:14

En ook de gemoedstoestand in de zin van stress/enthousiasme kan de mate van zweten beïnvloeden, al is dat aan de buitenkant nou wel of niet te zien.

M'n NRPS-er kan een half uur draven en niet zweten, galoppeer ik daarna 2 rondjes dan begint ze al nat te worden ... omdat ze in de galop enorm enthousiast wordt.
Of als ik bijv. naar het bos ga ... dat is op 5 minuten stapafstand, je ziet op zich niet zo heel veel aan haar ... maar ze zweet wel al als we bij het bos aankomen ... ook puur omdat ze heel enthousiast buiten is.
M'n 4 jarige .. die zweet niet zo hele gauw, maar die is ook veel koeler in de kop Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:40

Ook de voeding kan de mate van zweten beinvloeden.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:41

Mijn haf heeft een super conditie momenteel. Toch zweet hij ook snel. Zijn vacht is ook wel onwijs dik. Maar zweten is toch goed? Warmte kwijt raken?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:43

Zweten is op zich wel goed, maar teveel zweten niet. Tenminste: uitdroging en te weinig elektrolyten kunnen dan voorkomen.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:45

Het is opzich niet té veel zweten. Maar hij zweet wel veel. Dit trouwens pas wel na draf/galop.
Een voorbeeld van zijn conditie, bij voorkeuring SGW Vlietlanden was hartslag 60, bij keuring na SGW was hartslag ook 60.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:22

De meeste paarden hebben niet zomaar te maken met uitdroging en elektrolyten tekort hoor. Daar moet je je pas echt zorgen over gaan maken als je echt veel vraagt van je paard of als je bij extreme weersomstandigheden rijdt. Is dat niet het geval dan zijn teveel elektrolyten alleen maar belastend voor de nieren.

Wees voorzichtig als je paard zo erg gaat zweten dat het zweet er in straaltjes afloopt, dan zul je hem wat moeten helpen met koelen.

_Mel, lees mijn berichtje hierboven. Haflingers zijn gemaakt voor kou, dwz veel massa, weinig huidoppervlak, dikke huid, dichte vacht... Dus snel warm en snel zweten