Voeren 2,5 jarige

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jamesjuh

Voeren 2,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 12:56

Hoi,

Ik heb sinds gister mijn 2 1/2 jarige op stal staan.
Die errug groot is, hij haalt de 1,78 al wel!
Ik ben 1,80 en kan niet over zijn kont heen kijken...
Maar hij wordt begin maart 3, en dan wil ik hem ook zadelmak gaan maken.
Maar wat zouden jullie hem voeren?
Ik geef hem nu sochtends en savonds een hooinet/ruif vol.
En een halve kg brok.(basis) is dit voldoende? of zouden jullie hem meer of minder geven?
Als het weer wat beter wordt wil ik hem ook in de wei doen maar wil hem eerst laten wennen.

Alvast bedankt.

Leentje_

Re: Voeren 2,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:02

als hij er goed bijstaat, voldoende energie ed heeft dan zal het wel voldoende zijn Lachen

Jamesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 13:34

Ja, hij staat er verder goed bij.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:41

Zou juist een jong paard goede mineralen voor bot groei geven. Een soort mosselextract. Dus niet extra energie maar genoeg vitaminen. Die krijgt ie met brok niet voldoende binnen. (Ben gisteren over een lezing van paarden voeren geweest)

Jamesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 09:48

Dinopino schreef:
Zou juist een jong paard goede mineralen voor bot groei geven. Een soort mosselextract. Dus niet extra energie maar genoeg vitaminen. Die krijgt ie met brok niet voldoende binnen. (Ben gisteren over een lezing van paarden voeren geweest)

Oke, wat zou je hem erbij geven dan?
Ik heb er gisteravond achter dat hij toch te weinig kreeg. geef hem nu dus een kilo sochtends en savonds.
Ik gaat even op internet speuren.
Dank je wel!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:23

brok is alleen maar energie wat je hem extra voert. Daar heeft ie op stal niet veel aan. Hij heeft juist meer mineralen nodig. Iets waar zeealgen inzit en leinolie en biergist. Kijk eens op verschillende voederfirmas die hebben meestal wel speciaal voer voor opgroeiende paarden. Om zeker te zijn dat ie genoeg heeft van alles kan je ook een voer geven waar alles inzit.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:01

2x daags een hooinet lijkt mij wat weinig, mijn e pony krijgt namelijk 3x daags een hooinet.
Maar misschien heb jij een groter hooinet?
Wat krachtvoer betreft denk ik aan anderhalf tot 2 kg per dag.
Belangrijkste is dat je paard er goed uitziet.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:07

Die van mij is ook 2,5 krijgt s ochtens en s avonds een schep basisbrok en heel veel hooi! En meestal geef ik dr zelf later op de avond ook nog wat (zodat ze wat te knabbelen heeft) Zeker een groot paard mag veel hooi hebben hoor!

Jamesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 14:47

Oke, dus veel hooi.

Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:51

Onbeperkt hooi geven, lijkt me beter dan een afgepast rantsoen...
En niet vergeten hem alle dagen beweging te geven natuurlijk.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:53

hooi is voor een beessie wat niet hoeft te werken het aller belangrijkste!
eventueel kun je nog iets van een liksteen ophangen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:55

Ik zou even contact opnemen met een aantal leveranciers, bv PAVO en het dan vragen, verder zou ik zelf op een paard dat nu al zo groot is nog niet gaan rijden, die botten hebben het nu al zwaar genoeg nu er zo hard word gegroeid, die slungels hebben gewoon de tijd nodig dan kan je er later langer van genieten.

Jamesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 18:15

Ik doe er nu ook nog niets mee, ik wil echt wachten totdat was steviger gebouwd is en totdat die 3 is.
Hij staat in een stal bij 4x4 en staat nu op stal ivm het weer en wennen aan de stal.
Maar vandaag wel met hem gestapt.
Maar hij heeft al een liksteen tot zijn beschikking.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:22

Mijne wordt in februari 2 jaar. Hij krijgt 3x daags voordroog kuil en 2x per dag 1/4 schep vipagraan en 3/4 schep reform granenmuesli, allebei van Hippstar. Het lijkt veel (qua energie), maar hij ziet er prachtig uit en is fit met genoeg energie, zonder dat ie de box uit stuitert. Daarnaast 's avonds lijnzaadolie en natuurlijk een liksteen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:49

Jamesjuh schreef:
Ik doe er nu ook nog niets mee, ik wil echt wachten totdat was steviger gebouwd is en totdat die 3 is.
Hij staat in een stal bij 4x4 en staat nu op stal ivm het weer en wennen aan de stal.

Met zo'n groot paard kan je beter wachten tot minstens 4 om erop te gaan. Zo'n grote slungel loopt al snel 1 a 2 jaar achter in de ontwikkeling op een pony (en daar zou je eigenlijk al tot minstens 4 mee moeten wachten)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:22

Piaffe schreef:
Mijne wordt in februari 2 jaar. Hij krijgt 3x daags voordroog kuil en 2x per dag 1/4 schep vipagraan en 3/4 schep reform granenmuesli, allebei van Hippstar. Het lijkt veel (qua energie), maar hij ziet er prachtig uit en is fit met genoeg energie, zonder dat ie de box uit stuitert. Daarnaast 's avonds lijnzaadolie en natuurlijk een liksteen.

Ik ben ook een fan van de Hippostar granenmix.
Voer het al 12 jaar.
De paarden glimmen en glanzen je tegemoet.
En dan voor zo'n 180 meter paard.
Een kilo of 3, 4 per dag van de granen mix.
Met minimaal 10 kg hooi per dag.

En wat heel belangrijk is, veel vrije beweging in de buitenlucht.
Dan krijg je een paard wat over twintig jaar nog de sterren van de hemel loopt.

22 jaar oud.
En krijgt de granen mix.

Afbeelding

Alleen het grijs worden in de manen houd je er niet mee tegen.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:33

je moet hem zeker 5 tot 6% van zijn eigen lichaamsgewicht aan hooi geven want hooi bevat niet zo heel veel.
het verschilt natuurlijk hoe droog het hooi is .
ik zou hem 3 keer per dag 3 a 4 kilo hooi geven en 2 keer per dag granen mix zonder haver geven en verder lekker buiten op de wei.
als hij niet op de wei alleen in de stal of paddock zou ik hem 5 keer een wat kleiner bergje hooi geven tegen de verveling en voor een betere spijs vertering .
als je echt een goed advies wil dan zou je anneke hallebeek is moeten contacteren die geeft zulke adviesen op basis van de uren dat hij naar buiten gaat en het werk wat hij verricht nu misschien nog niet maar straks wel , etc .
ze is heel bekend , heb zelf ook les van haar gehad op de isph en ze heeft ook meerdere malen in de hoefslag en bit , ids gestaan .

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:42

tamary schreef:
Jamesjuh schreef:

Met zo'n groot paard kan je beter wachten tot minstens 4 om erop te gaan. Zo'n grote slungel loopt al snel 1 a 2 jaar achter in de ontwikkeling op een pony (en daar zou je eigenlijk al tot minstens 4 mee moeten wachten)

Dat bedoel ik Knipoog

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:11

nuvel schreef:
je moet hem zeker 5 tot 6% van zijn eigen lichaamsgewicht aan hooi geven want hooi bevat niet zo heel veel.
het verschilt natuurlijk hoe droog het hooi is .
ik zou hem 3 keer per dag 3 a 4 kilo hooi geven en 2 keer per dag granen mix zonder haver geven en verder lekker buiten op de wei.
als hij niet op de wei alleen in de stal of paddock zou ik hem 5 keer een wat kleiner bergje hooi geven tegen de verveling en voor een betere spijs vertering .
als je echt een goed advies wil dan zou je anneke hallebeek is moeten contacteren die geeft zulke adviesen op basis van de uren dat hij naar buiten gaat en het werk wat hij verricht nu misschien nog niet maar straks wel , etc .
ze is heel bekend , heb zelf ook les van haar gehad op de isph en ze heeft ook meerdere malen in de hoefslag en bit , ids gestaan .

Waarom geen haver ??
In de Hippostar granenmix zit 20% witte en 20% zwarte haver.
Daarnaast graan, gerst en mais, ook 20% en een vitamine en mineralen brokje.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:17

Ik heb een 3,5-jarige D-pony (onbeleerd), ze staat dag en nacht op de wei. In de winter krijgen ze hooi bijgevoerd, en verder krijgt ze nog een halve kg Pavo Condition Extra (zitten alle vitamines en mineralen in, wordt op de site gezegd). Ik zou die van jou ook vooral ruwvoer geven, en aanvullen met iets voor voldoende vitamines en mineralen.

Jamesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 20:18

tamary schreef:
Jamesjuh schreef:

Maar hij is dus echt helemaal niet slungelig...
Hij is slank gebouwd, en compact gebouwd.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:27

Grote paarden zijn vaak pas laat rijp en volgroeit.
Als ze niet werken onbeperkt hooi of kuil. 2 kg biks eventueel is voldoende per dag. Voor de nodige mineralen en vitamines. Ik gaf mijn jonge paard tot 3 jaar Pavo Podo Grow. Dit ook ivm zijn botgestel.
Nu geef ik hem naast zijn biks( hij wordt 2 maal per week gelongeert nu) Multivit van Pavo.Dit voor de extra vitamines.

prada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:17

Interessant om te zien wat jullie je paarden allemaal voeren. Ik heb zelf ook een 2,5 jarige die elke dag onbeperkt hooi en twee keer per dag een grote hand biks krijgt en wortelen. Vergeleken met jullie is dat een beetje weinig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:35

mijn mening?
geef hem onbeperkt hooi, en geef hem een goed min/vit supplement bij
evt pavo podo oid voor jong opgroeiende paarden of een ander merk jonge paarden supplement (brokvorm is toch wel het makkelijkst)

zou kwa rijden(en trouwens ook niet longeren ) trouwens niet met drie beginnen, zeker bij die grote slungels heeft het lijf gewoon echt de tijd nodig , 4 jaar is echt vroeg genoeg, tot die tijd heeft hij meer aan zoveel mogelijk onbeperkte bewegingsvrijheid en frisse lucht met wat soortgenoten , liefst op wat verschillende ondergronden om op die manier het skelet goed te stimuleren tot mooi uitharden en spieren op te bouwen tijdens het spelen en mutsen met soortgenoen

brok zou ik er bij gaan geven als hij meer energie nodig blijkt te hebben voor het groeien