3 jarige wat voor voer? hoeveelheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ils_K

3 jarige wat voor voer? hoeveelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 19:10

Hallo bokkers,

In aug. heb ik een 3 jarige ruin gekocht.
Deze rijd ik 3 keer in de week 20 min tot een half uur.
Hij groeit aardig de luchtin maar in de breedte nog nauwelijks.
Het is echt een slungel Tong uitsteken. ( hij is nog geen 1,70 hoor)

Nu heeft een kennis ( heeft er verstand van) al gevraagt van wat krijgt ie nu voor voer en hoeveel, omdat zij al zag dat die te weinig krijgt, want hij heeft geen energie enz. om in de breedte te kunnen groeien.
Hij krijgt nu hippostar basis brok 2 kg per dag.
Dat hebben we nu al opgeschroeft naar 3 kg per dag en straks na 4 kg, nadat we hadden bekeken wat er in dit voer zit ( aan energie enz.) en dat is dus veelste weinig voor zo;n jong paard wat groeit en ook 3 dagen loopt. ( foto;s in me profiel voor de geintresseerden)

Nu ben ik dus opzoek naar een goeie sportbrok.

Wat voeren jullie je jonge paard en hoeveel?

We ( ik met die kennis die paarden hoog heeft lopen) zijn nu verschillende soorten voer aan het vergelijken en kijken waar het meeste in zit ( calcium enz., en vitamine's)

Zit zelf te denken aan havens draversbrok of equiral sports.

magic_lover

Re: 3 jarige wat voor voer? hoeveelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:17

4 kg vind ik best veel voor een 3 jarige, maar ik snap je punt, als er niet genoeg in zit dan moet je natuurlijk wat. Knipoog

zelf zou ik er idd voor kiezen om dan op een ander merk over te stappen, maar omdat je op een pensionstal staat is dat natuurlijk ook niet zo makelijk.

wij voeren equiral, daar doen ze het allemaal uitstekend op, zitten meer dan goed in de vacht, glimmen je tegemoed, en hebben allemaal ook genoeg energie.

daarvan hoeven we niet eens zoveel te voeren want zit genoeg in, de jonge paarden doen het op zo'n 1,5 kg tot 2 kg per dag (per paard verschillend, een iets meer, ander iets minder Lachen )

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:24

magic_lover schreef:
4 kg vind ik best veel voor een 3 jarige, maar ik snap je punt, als er niet genoeg in zit dan moet je natuurlijk wat. Knipoog

zelf zou ik er idd voor kiezen om dan op een ander merk over te stappen, maar omdat je op een pensionstal staat is dat natuurlijk ook niet zo makelijk.

wij voeren equiral, daar doen ze het allemaal uitstekend op, zitten meer dan goed in de vacht, glimmen je tegemoed, en hebben allemaal ook genoeg energie.

daarvan hoeven we niet eens zoveel te voeren want zit genoeg in, de jonge paarden doen het op zo'n 1,5 kg tot 2 kg per dag (per paard verschillend, een iets meer, ander iets minder Lachen )

volgens mij moet de hoeveelheid brok meer dan genoeg zijn,hoeveel ruwvoer krijgt je paard daarbij?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:26

bedoel je dat tegen mij of de ts (aangezien je mij quote) Bloos ?

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 19:27

volgens mij ben jer in de war haha. ( met de quote he)

Mijn paard krijgt ruim genoeg ruwvoer.
het gaat nu om het krachtvoer.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:31

ik vind die 4 kg ook veel... neemt ie het wel goed op? mijn 3 jarige had een tijdje geleden namelijk erg veel last van het wisselen en nam daardoor haar eten ook niet goed meer op. heb toen besloten om er slobber van te maken en sindsdien gaat het stukken beter Pling
ik ben trouwens ook erg te spreken over de havens sportbrok voor de wat jongere beestjes!
voeren blijft toch een beetje uitproberen en kijken waar je paard het het best op doet... succes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:32

Niet om één of ander, maar als die kennis met zoveel verstand echt verstand zou hebben, had deze ook geweten dat een paard óf in de hoogte groeit, óf in de breedte, maar nooit tegelijkertijd in hoogte en breedte.

Bovendien is 3-4 kg basis brok voldoende om een jong paard 3x per week te rijden.
Wat moet ie wel niet krijgen als hij straks elke dag een uur zware training heeft, als je em nu al op sportbrok gaat zetten??

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:14

je kan ook eerst een portie hooi voeren, en als ie dat opheeft brok, zo heeft ie een ruwe bodem in zn maag dat langer duurt om te verteren, en dan brok ernaar, dan doet ie de brok ook langer over te verteren... want brok dat wordt in de mond v h paard al een soort pap en dan hoeven de darmen enz ook al helamaal niks te doen, en neemt dus ook minder voedingsstoffen op ... en lijnzaadolie of zonnebloemolie is miss ook n tip ? en luzerne worden ze ook dik van Lachen

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:23

ik keek in je profiel; hoezo moet ie meer voer ? hij ziet er tg goed uit ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:29

UItzwaren, dus in de breedte groeien, doet een paard pas als die met in de hoogte groeien klaar is. Het schema is grofweg tot 6 jaar omhoog en dan tussen 6 en 8 uitzwaren. Een 3 jarige is een jonge (net aan) puber en het is niet raar als die er als iele slungel uitziet.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 20:36

nee maar hij heeft wel meer nodig. weet dat die eerst omhoog gaat en dan pas breder wordt.
maargoed een jong dier moet wel genoeg energie binnen krijgen om te groeien.
en dat krijgt deze op dit moment niet.

over hoe voeren kan ik niks doen, hij staat op een pension en voer dus niet zelf, dus ze krijgen tegelijk ruw en krachtvoer.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:40

Kun je mss een supplement bijvoeren waar iets extra's in zit?
Dat lijkt me voor het paard beter dan de kg's krachtvoer opvoeren.
Evt. zou je pavo condition extra kunnen gaan voeren, daar zit ook wat extra's in vergeleken met gewone brok.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:44

Van Pavo EnergyControl worden ze makkelijk wat dikker.
Mijn 3 jarige krijgt per dag 1/2 kg van die EnergyControl, een half granen en een schep muesli. Nu is mijn 3-jarige een nakomeling van HousTON en die worden heel snel te dik. Haha!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:25

Kleintje bij ons krijgt 2 kilo per dag, zit voor de helft granen in en voor de helft brok.
Ze krijgt heel veel hooi en kan ook nog knabbelen aan het stro en heeft daar duidelijk genoeg aan Ja

@Karin; ik voer Sjaak ook EnergyControl, maar ik vind dat behoorlijk eiwitrijk voer voor een 3 jarige die nog niet veel werk hoeft te verrichten..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:39

ladyzwien schreef:
nee maar hij heeft wel meer nodig. weet dat die eerst omhoog gaat en dan pas breder wordt.
maargoed een jong dier moet wel genoeg energie binnen krijgen om te groeien.
en dat krijgt deze op dit moment niet.

over hoe voeren kan ik niks doen, hij staat op een pension en voer dus niet zelf, dus ze krijgen tegelijk ruw en krachtvoer.

Groeistop in de winter is normaal en voor een sterk paard ook noodzakelijk. Doordat het groeien even stilstaat kunnen de spieren en pezen zich aanpassen en de kleine beschadigingen herstellen van het constante getrek dat het groeien met zich meebrengt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 06:36

kies gewoon voor een aanvullend supplemt.
pavo vital is wel een goede.
als je gaat aanvullen met een supplement zit je ook niet met het verhaal dat via de brokken/muesli teveel rommel binnen krigen.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:26

onze 3 jarige andulusier (1.50) krijgt elke dag muesli en brokken, daarnaast onbeperkt hooi. En dan ook nog de nodige wortels, appels en mais. Dat geeft ook een hoop energie.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:39

mijn driejarige ( arabier ) krijgt ongeveer 2 kilo ontsloten vipagranen en na de arbeid een extra schep met carvalor arti base voor de gewrichten, banden en pezen.. hij doet het er super op, glimt, groeit en heeft genoeg energie

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:15

Dan krijgt mijn 3 jarige wel weinig.
Hij word 2x in de week 20 a 30 min gereden en 1x in de week gelongeerd ook 20 a 30 min. Staat overdag op een kale wei met vriendjes. En krijgt op stal een pluk kuil en onbeperkt hooi. Hij krijgt s'ochtends en s'avonds 3/4 schep meusli met een klein beetje haver. Hij is nu ongveer 1.65 en doet het hier gewoon goed op.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:31

felicity schreef:
Hij word 2x in de week 20 a 30 min gereden en 1x in de week gelongeerd ook 20 a 30 min. Staat overdag op een kale wei met vriendjes. En krijgt op stal een pluk kuil en onbeperkt hooi. Hij krijgt s'ochtends en s'avonds 3/4 schep meusli met een klein beetje haver. Hij is nu ongveer 1.65 en doet het hier gewoon goed op.

Als je paard het daarop goed doet, gewoon lekker houden zo Haha!
Ik ben van mening dat er vaak te veel krachtvoer in wordt gestopt.. zeker bij een jong dier.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:49

felicity schreef:

vind dat ook prima porties Ja

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:09

sjaantje schreef:
@Karin; ik voer Sjaak ook EnergyControl, maar ik vind dat behoorlijk eiwitrijk voer voor een 3 jarige die nog niet veel werk hoeft te verrichten..

Is ook zo, ik denk ook dat ik voor de mijne beter onderhoudsbrok kan gaan halen. Dikker worden hoeft hij zeker niet en energie heeft hij ook meer dan genoeg.
Maar het is gewoon makkelijker zo omdat ik de ander dat ook geef. Lachen
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 22-11-08 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:15

heb ook een 3 jarige maar ik kijk juist naar de werking van het voer. Ik heb liever dat hij veel hooi of kuil krijgt dan biks. De biks word in de dunne darm verteerd en daar heeft een paard niet zoveel van waardoor en weinig van verteerd word en kan het toch ook leiden tot koliek. Mijn paard krijgt zo'n 1 to 2 kg biks en voor de rest hooi.

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:25

Mijn driejarige krijgt genoeg ruwvoer en hiernaast Luzerne. Zij was echt haast te mager en is echt gegroeid nu ze Luzerne krijgt. Ik geef helemaal geen krachtvoer, ze is anders echt niet te rijden. Ze kreeg eerst een kilo per dag, maar toen kon ik er niet op zitten! Nu krijgt ze een handje muesli als ik heb gereden. Ik rijd trouwens ook ongeveer drie per week ongeveer 20 minuten. Ze is ongeveer 1.70m.
Hoe meer brok je trouwens voert, hoe minder ruwvoer ze opnemen. Dus bij sommige paarden helpt meer brok voeren helemaal niet. Knipoog Uiteindelijk moet je dit probleen niet alleen in de brok zoeken. Je kunt Luzerne ook als extra voeren naast je brok (en ruwvoer uiteraard) Kijk maar eens op http://www.hartog-lucerne.nl/lucerne-mix_nl.html
Laatst bijgewerkt door replaym op 24-11-08 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:31

replaym schreef:
Je kunt Luzerne ook als extra voeren naast je brok (en ruwvoer uiteraard) Kijk maar eens op http://www.hartog-lucerne.nl/lucerne-mix_nl.html
Ik voer trouwens niet zo veel als ze adviseren, ik voer twee voerscheppen per dag.