paard kreupel, hoe merk je het en wat kan je er aan doen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Espiranza

paard kreupel, hoe merk je het en wat kan je er aan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 09:11

Hallo,

ik heb een groot probleem ik heb een laesepaard van me manege in spijkenisse en ik heb het gevoel dat ie kreupel is want toen ik gister opsteeg en begon met rijden was er nog niets aan de hand maar toen ik wilde draven kwam het probleem (eerst ging het nog wel goed) maar toen ik van been wilde veranderen toen schoot hij ineens in de stap ik kreeg hem wel in draf maar heel moeilijk (het was wel al 8 uur in de avond en heel de dag had ie nog niet gereden ik weet niet of dat ook een orzaak is) in galop ging ie wel goed maar toen in draf ging het weer moeilijk.
Heeft iemand nog een idee wat het geweest kan zijn want ik moet vanavond lessen (gister heb ik vrijgereden in de bak maar vandaag weer lessen!!.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!:) Knipoog

geerke

Re: paard kreupel, hoe merk je het en wat kan je er aan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:21

je kunt het best even vragen of iemand rechtuit wil draven met hem,zonder iemand erop....het is niet zo heel simpel om hier even uit te leggen hoe je ziet of een paard kreupel is....stokkreupel is makkelijk te zien,maar om een lichte onregelmatigheid te zien moet je echt ervaring hebben...
Je kunt om te beginnen op het hoofd letten,bij een paard wat rad loopt blijft het hoofd stil,loopt hij kreupel dat "knikt"zijn hoofd naar beneden bij een bepaald been naar voren zetten.
Het word al moeilijker als het om een achterbeen gaat,dan moet iemand er mee wegdraven op een recht liefst hard stuk en jij moet dan kijken of zijn heupen niet"zakken"......dit valt haast niet uit te leggen!
Heb je niemand die er verstand van heeft op de manege?

Espiranza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:21

geerke schreef:
je kunt het best even vragen of iemand rechtuit wil draven met hem,zonder iemand erop....het is niet zo heel simpel om hier even uit te leggen hoe je ziet of een paard kreupel is....stokkreupel is makkelijk te zien,maar om een lichte onregelmatigheid te zien moet je echt ervaring hebben...
Je kunt om te beginnen op het hoofd letten,bij een paard wat rad loopt blijft het hoofd stil,loopt hij kreupel dat "knikt"zijn hoofd naar beneden bij een bepaald been naar voren zetten.
Het word al moeilijker als het om een achterbeen gaat,dan moet iemand er mee wegdraven op een recht liefst hard stuk en jij moet dan kijken of zijn heupen niet"zakken"......dit valt haast niet uit te leggen!
Heb je niemand die er verstand van heeft op de manege?

me rijinstructriese heeft er wel verstand van maar haar zie ik vanavond pas weer in de les.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:18

als je weet hoe je paard normaal loopt..en je ziet er verschil in..(mank,onregelmatig,enz) dan kan dat duiden op kreupelheid..
ik zou inderdaad even advies van iemand op stal vragen..