Wormenkuur.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Wormenkuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 23:31

Is het erg als je paard voor 200 kg teveel wormenkuur krijgt ?

geerke

Re: Wormenkuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:34

hoe oud is je paard,en wat voor werkzame stof zit er in de wormenkuur?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 00:06

Niet mijn paard, van een vriendin maar ik wist haar ook geen antwoord te geven, het paard is 2 of 3 jaar oud, het wasbanminth pferdepaste

yrantelpamoaat ofzoiets

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:57

even opgezocht:onderzoek bij overdosering van honden waren er geen bijwerkingen...dus waarschijnlijk bij een paard ook niet.
Bij de honden werd zwaar overgedoseerd..90x hoger dan de aanbevolen hoeveelheid...(en dat 14 dagen lang...)en dat heb jij nieteens gedaan..
Wel rekening houden dat pyrantel niet werkzaam is tegen de horzellarven,en dat maar 6 weken werkt....na 6 weken weer ontwormen,met liefst een ander middel natuurlijk..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:29

Ik zal het haar zeggen.

M_anoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:35

ja, wel een beetje ja, want een wormen kuur is alleen maar een gifdodendmiddel

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:36

Er kan wel degelijk wat gebeuren bij een overdosering hoor!! Toevallig ben ik daar gister achter gekomen in de kliniek. Mijn paard is van de een op de andere dag begonnen met rodeo rijden Huilen
Ik heb dit een week aangekeken, aangezien het ook hormonen konden zijn (merrie). Blaadjes vallen van de bomen enz.

Maar het ging niet beter, ben er in totoaal 11x afgestuiterd. Bloos Ik heb haar niet op dr donder verkocht omdat ik twijfelde of het niet iets anders was. Knipoog

Gister naar de kliniek geweest voor een scan en bloedafname. Op de scan konden we zien dat mijn paard een dikke darm ontsteking had. hiervoor krijgt ze nu antibiotica.
In de bloedwaardes konden we zien dat er teveel ontwormingsmiddel inzat, waardoor er een allergische reactie was ontstaan in de bloedbanen. Hiervoor krijgt ze nu een middel dat het ontwormingsmiddel zo snel mogelijk uit de bloedbaan wordt geleid. Hierdoor zal haar lichaam weer opnieuw in balans moeten worden gebracht. Ik mag haar voorlopig niet ontwormen en in januari/februari pas weer voor het eerst, maar dan met een mindere dosis.

Wanneer je een overdosis hebt gedaan (kan niet altijd kwaad), dan kan het zijn dat je paard de eerste dagen suffig is en minder goed allert. Dit was bij mijn paard ook het geval, maar ik zelf had niet gedacht aan de ontworming. Dus mijn advies is pas daar wel goed voor op....Ik ben nu een hoop wijzer geworden en zal mijn paarden ook niet meer overdoseren met ontwormen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:44

natuurlijk kan overdoseren kwaad...het verschilt wel per werkzame stof...over pyrantel kon ik geen bijwerkingen vinden betreft overdoseren....en een allergische reactie tja,dat kan altijd gebeuren,bij ieder medicijn...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:46

piewie, maar heeft jouw paard dan niet uberhaupt een allergische reactie gekregen op dat middel?

Ik overdoseer altijd, nooit problemen mee gehad.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:46

Teveel is nooit goed.
Het kan wel's per ongeluk gebeuren maar om er iets standaards van te maken onder het motto van 'beter teveel dan te weinig'' dan ben je verkeerd bezig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:52

dat geld niet voor wormkuren...daarbij is een beetje teveel beter dan te weinig....bij te weinig werk je resistentie in de hand...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:58

Precies. Hetzelfde princiepe met een vaccinatie, dit geef je te weinig, zodat je weerstand kan opbouwen.

Exact doseren is met een wormenspuit bijna niet te bereiken, de werkzame stof zit verspreid, en ik ben nog geen wormenspuit tegengekomen die zo vloeibaar is dat je hem prima kunt schudden. In dit geval geld dus, overdoseren. Mijn veearts heet beaamt dat het geen probleem is.

En wat denk je als je paard daadwerkelijk wormen heeft (ik zie overigens geen heil in preventief ontwormen, maar dat terzijde). Dan dien je over te doseren.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:15

Utixo schreef:
piewie, maar heeft jouw paard dan niet uberhaupt een allergische reactie gekregen op dat middel?

Ik overdoseer altijd, nooit problemen mee gehad.

Mijn merrie heeft nog nooit zo'n heftige reactie erop gegeven hoor, ik overdoseerde meestal ook, maar nu dus echt niet meer.
Ik gebruik al jaren dezelfde spuiten, wel afwisselend, maar wel met dezelfde bestandsdelen erin. Mijn merrie heeft er nog nooit een reactie opgegeven.
En nu dus wel... het kan van de een op de andere dag voorkomen zei de DA. En dat is dus bij mijn merrie het geval. Vandaar dat ik wel adviseer oppassen met overdoseren.
Ik doe het in ieder geval niet meer!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:23

mijn verzorg paard heeft ook teveel wormenkuur gekregen. ze kreeg koort en ze was sloom en keek dof uit haar ogen. Nu is ze weer helemaal beter

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:26

Ik kan je met 100 procent zeker vertellen dat het niet erg is, het is zowiezo raadzaam om altijd iets meer dan het gewicht te geven ipv te weinig maar voor 200 extra kan echt geen kwaad.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:47

Maakt niets uit om te over doseren met een wormenspuit.
Heb het zelfs een keer meegemaakt bij een veulen van 10 dgn oud. De afstel schroef zat niet goed vast.
Hup, voor 600 kg wormpasta erin.
Hengstje is nu een grote ruin.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:33

Ariebren schreef:
Maakt niets uit om te over doseren met een wormenspuit.
Heb het zelfs een keer meegemaakt bij een veulen van 10 dgn oud. De afstel schroef zat niet goed vast.
Hup, voor 600 kg wormpasta erin.
Hengstje is nu een grote ruin.

Dat is fijn om te lezen, ik heb net een wormenspuit van 700 kg in m'n pony gespoten, die maar 400 nodig heeft.. de schroef zat ook niet goed vast..
Ik bel morgen voor de zekerheid wel nog even de dierenarts..

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:37

Ik heb datzelf ook wel eens gehad, ook schroef los en het moet geen kwaad kunnen alleen je moet er geen gewoonte van maken (waren de woorden van mijn dierenarts toen)

Edit meschien beetje offtopic maar pas op met honden, mijn hondje, een jackie heeft wel een fijn op een wormspuit liggen kauwen met als gevolg op sterven in de dierenkliniek, alleen omdat ik het metteen neit vertrouwde en hem direct daar naartoe heb gebracht hebben zijn leven gered dus mensen pas gewoon op het blijft wel gif natuurlijk.
Overdoseren kan in de praktijk geen kwaad en met wormspuiten moet je ook altijd of de juiste doses of iets meer geven maar het mag nooit gemakzucht worden en er zo maar iets in spuiten