Hoe Sarcoid vaststellen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mag

Hoe Sarcoid vaststellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 21:12

Het paard wat ik train, heeft al een lange tijd op verschillende plaatsen op zijn lichaam kale (wratachtige) plekken.
Er zijn inmiddels 4 verschillende veeartsen naar komen kijken, foto's zijn opgestuurd naar Utrecht.
Er is een bloed en haarmonster opgestuurd. En op kweek gezet.

Niemand weet wat hij heeft, ook uit de monsters is niks uitgekomen.
We staan voor een raadsel. Verschillende da's zeiden dat het schimmel was. Heb gewassen met immaverol, alles ontsmet, hij heeft 3! entingen tegen schimmel gehad. Maar niks heeft geholpen.

Nu lijkt 't van de foto's wat op een sarcoid (maarja ben geen veearts) Is een Sarcoid vast te stellen door huid en bloedmonsters of alleen via een speciale procedure oid?
Ben aan het twijfelen om Ditton Creme aan te schaffen. (maar wil er liever ook niet allerlei middeltjes op smeren)
Voor geintresseerden die mij mischien meer kunnen vertellen kan ik evt foto's sturen. (zet ze liever niet op internet)

Nikka

Re: Hoe Sarcoid vaststellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:15

Ben geen dierenarts. Diagnose wordt meestal a vue gemaakt, lukt dat niet dan doen ze dat volgens mij dmv een punctie.
Voor een sarcoid zijn meerdere behandelingen mogelijk, chirurgisch, inspuiten, bevriezen en een zalf.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 21:18

wat is a vue Bloos

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:26

Gewoon bij inspectie, bekijken. In Utrecht zit trouwens mevrouw Sloet, die is erg goed met Sarcoiden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:32

Ik neem aan dat er door biopten toch uitsluitsel moet geven: een sarcoid moeten ze zo toch wel herkennen.
Maar aangezien ze bij jouw paard niets hebben kunnen vinden wat dat betreft, zal het inderdaad wel iets anders zijn. Dan zou ik er ook zeker niets opsmeren wat je normaal voor een sarcoid gebruikt!

Op het eerste gezicht leek mijn pony ook een sarcoid te hebben: had er alle kenmerken van. Maar uit de biopten bleek het om een zeer zeldzame kwaadaardige tumor te gaan! Zo zie je maar weer dat alleen bekijken niet alles is.
Dus ook al lijkt het sprekend op een sarcoid, het hoeft het zeker niet te zijn!

Kan het niet zijn dat als het een zeer hardnekkige schimmel is dat het vanzelf toch uiteindelijk weggaat? Wat zegt de DA erover?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:37

Tja maar een schimmel zou je op een huidschraapsel moeten zien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:39

Ja inderdaad... net zoals dat je het bij een sarcoid ook zou moeten zien.

Dus wat zou het dan zijn Verward

Kun je niet je paard naar utrecht laten gaan voor een goed onderzoek?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:42

Dat zou ik ook doen eerlijk gezegd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:45

sarcoids zijn normaal gesproken goed te herkennen.
Ook een biopt kan uitsluitsel brengen. Maar bedenk wel dat als je een biopt neemt van een sarcoid deze ook actief kan worden en veranderen van soort naar een meer agressieve vorm.

Behandelmethoden staan o.a. in de wiki (foto's zijn van de behandelingen van mijn paard).
En dit is de site van de expert o.g.v. sarcoids

http://pcwww.liv.ac.uk/sarcoid/Index.ssi
Laatst bijgewerkt door Anya op 20-11-08 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:46

Ga ik lezen. Mijn merrie heeft er 1 in de hals.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 08:48

Er is op schimmel getest en dat is het dus absoluut niet.
Is getest in Utrecht en bij een gezondheidscentrum. (heb de brief in het paspoord gestopt, zodat ik op wedstrijd kan bewijzen dat hij niks besmettelijks heeft)
Ik ben helaas niet de eigenaar van het paard, kan er dus ook niet mee naar Utrecht. Paard heeft er verder geen last van.
De verschillende DA's weten het niet meer. Ook zijn er foto's naar Utrecht gestuurd.
De man die de entstoffen tegen schimmel maakt, is ook komen kijken en snapte niet dat de entstof niet werkte.
Andere paarden waar hij mee op de wei staat hebben er geen last van. Het groeit ook niet snel. Eigenaar wil er verder niks aan doen. Verschillende onderzoeken hebben al veel geld gekost, en heeft niks opgeleverd. Paard heeft er geen last van, ziet er alleen niet zo fraai uit. Hij zit verder wel goed in z'n "vel".

Ga waarschijnlijk wel binnenkort met hem naar een homeopaat mischien dat hij het herkend. Iemand daar ervaring mee?

(zal er vanavond toch wat foto'tjes opzetten mischien dat iemand toch iets herkend)

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 18:12

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:15

dat lijkt heel erg op de sarcoid zoals die van Lan er in het begin uitzag. In mijn lekenblik zijn dit sarcoids.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 18:20

Ja had jouw foto's op wiki gezien, daarom dacht ik ook aan sarcoid. Wel raar dat verschillende da's het niet herkend hebben.

Anya: hoe begon bij jou zo'n plekje te groeien?
Ik zie eerst een donker stukje haar. En dat gaat dan schilferen, na verloop van tijd ontstaat een kale wratachtige plek......

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:28

Volgens mij begon het met een bultje dat aan de zijkant een soort gaatje leek te hebben. Of er wat uitgekropen was. Dat werd idd donker. Kaal en toen wratachtig. Maar Lan had maar één zo'n plekje. Ik heb er in het begin niet zo op gelet omdat ik dacht dat het wel weer weg zou trekken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:45

Lijkt ook op het sarcoid dat mijn paard had eerlijk gezegd. Alleen was de huid bij die van mij iets knobbeliger.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:42

Ditton creme heeft de pukkel van mijn paard aanzienlijk doen slinken en wat die pukkel was, weet ik nog steeds niet. Het is op kruidenbasis en je hoeft het maar een paar keer te gebruiken. Ik begon er aan zonder resultaat te verwachten.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:52

Ditton bevat o.a. ook het homeopatische middel Thuja, dat inderdaad specifiek gebruikt kan worden bij wratten. Een homeopaat zou al snel ook aan dat middel denken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:55

sorry mensen. Een sarcoid is een gezwel dat zich ter plaatse als kanker gedraagt. Het mag dan lijken op wratten (in de minst erge vorm) Sarcoids zijn geen wratten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:47

Sarcoid is in plat gezegd een goedaardige tumor en daarmee zou het ook te herkennen moeten zijn via een biopt. Dus ik denk dat het daarom ook echt geen sarcoid is! Hoezeer het er ook op kan lijken, maar de biopt wijst het simpelweg niet uit.
En aangezien het ook geen schimmel is...

Sja, homeopaat erbij halen kan zeker geen kwaad Lachen Als de DA en utrecht het ook niet weten: niet geschoten is altijd mis!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:49

Voor zover ik kan lezen heeft er geen biopt plaatsgevonden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:54

Er is geen biopt genomen voorzover ik kan lezen.
En een biopt nemen bij een sarcoid betekent dat je ook direct acuut moet behandelen en direct de goede methode moet kiezen. Sarcoids hebben de neiging te veranderen in een minder fijne vorm na een biopt.

En er bestaat niet zoiets als een goedaardige tumor Ter plekke kunnen sarcoid hele nare dingen worden. Het enige is dat ze niet uitzaaien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:56

maar een huidtest op kweek zetten is toch ook een biopt?
TS: is er alleen een schaapsel genomen, of echt een stuk van de huid weggesneden/geknipt?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 14:57

Er zijn haar/ huid en bloedmonsters genomen (dat is toch een biopt?). Schimmel is uitgesloten. Weet niet of ze ook op sarcoid getest hebben. Als je monsters opstuurt testen ze dan niet op alles?
Ik ga de foto's opsturen naar homeopaat, en evt. kan ik er over 2 weken naar toe.

edit: dacht alleen een schaapsel. Hij had een klein schaafwondje op de plek en een stukje ernaast (was er zelf niet bij).

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 15:00

Ik heb nog eens de brief van het onderzoek erbij gepakt.
Er staat op: Schimmelonderzoek (kweek): niets aangetoond
't lijkt erop of ze alleen op schimmel getest hebben. Verward