Cyste op de borst

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poema

Cyste op de borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 19:49

Hallo,

Gister (19-11) haalde ik mijn pony uit stal om te gaan rijden. Ik ontdekte een rare cyste onder aan de zijn borst, (bij zijn oksel). Hij was niet zo groot en het deed absoluut geen pijn, ook leek hij bij het lopen niets van de cyste te merken. Omdit ik deze bult toch een beetje raar vond, heb ik een altijd mensen er naar laten kijken. Ze dachten dat hij getrapt was in de wei. Toch vind ik het er niet zo uit zien. Het is meer een flubbertje wat er onder hangt. Ik ben gewoon gaan rijden, en har nergens last van. Ik ben net weer naar mijn pony geweest, en zag dat de cyste een stuk groter was. Maar het is nog steeds niet gevoelig. En ik mag er gewoon aan zitten. Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik denk niet aan een trap van een ander paard. De cyste is ook zeer plaatselijk. Ik heb het even onderzocht en nergens anders vochtbulten gevonden. Het lijkt trouwens niet echt op een bult meer op een zakje (met vocht) dat echt hangt te bungelen. Ik ben benieuwd waar aan jullie denken.
Morgen komt de dierenarts, maar ik verwacht eigenlijk niet dat deze gelijk een verklaring heeft, bij mensen kunnen immers ook zomaar cyste ontstaan. Ik wil morgen in ieder geval even weten, of het niet ernstig is.

Dus diegene die een idee heeft van wat het kan zijn, ik hoor het graag. Hyper!

Odysseus

Re: Cyste op de borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:42

Je hebt het over een cyste maar zegt dan dat je niet weet wat het is Blond
Een cyste zou namelijk al een verklaring kunnen zijn. De symptomen komen ook best overeen namelijk. Gevoelloos en groeit wel. Cystes zijn ongevaarlijk, maar kunnen op lange termijn wel last veroorzaken bij het paard...
De oplossing kan de DA geven, eventueel kan deze hem open maken en uitknijpen... Maar daarna heb je een hele grote kans dat hij terugkomt omdat het probleem in de talgklierzit. Een oplossing dan is om deze te laten verwijderen.

poema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 21:15

Focussed schreef:
Je hebt het over een cyste maar zegt dan dat je niet weet wat het is Blond
Een cyste zou namelijk al een verklaring kunnen zijn. De symptomen komen ook best overeen namelijk. Gevoelloos en groeit wel. Cystes zijn ongevaarlijk, maar kunnen op lange termijn wel last veroorzaken bij het paard...
De oplossing kan de DA geven, eventueel kan deze hem open maken en uitknijpen... Maar daarna heb je een hele grote kans dat hij terugkomt omdat het probleem in de talgklierzit. Een oplossing dan is om deze te laten verwijderen.

Ten eerste weet ik niet zeker of het een cyste is, dus vraag ik jullie wat het evt. nog meer kan zijn. Bovendien heb je verschillende soorten cyste, sommige kunnen zomaar ontstaan andere worden veroorzaakt door één of meerdere factoren.
Dus ga mij asjeblieft niet vertellen dat mijn vraag dom is, bovendien heb ik er niet zoveel aan, als ik alleen weet dat het een cyste is.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:24

Pardon?
Ik geef gewoon een mogelijke oplossing, geen bedankje, NIETS. Nee ik krijg een snauw toe dat je er niks aan hebt. Hoe kunnen wij nou vanaf een verhaaltje een mogeljke diagnose stellen? Laat dit gewoon over aan je DA asjeblieft, voor je zelf dierenarts gaat spelen.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:31

Poema wacht gewoon af wat de DA zegt, kunt zelf wel gaan lopen gissen wat 't wel of niet zou kunnen zijn heeft toch geen zin, en 't voorstel wat Focussed deed vind ik niet verkeerd...
het zou ook net zo goed 'n ontstoken talgklier kunnen zijn... (bijv, en zo kunnen 't miss wel meerdere dingen zijn)

poema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:35

Focussed schreef:
Pardon?
Ik geef gewoon een mogelijke oplossing, geen bedankje, NIETS. Nee ik krijg een snauw toe dat je er niks aan hebt. Hoe kunnen wij nou vanaf een verhaaltje een mogeljke diagnose stellen? Laat dit gewoon over aan je DA asjeblieft, voor je zelf dierenarts gaat spelen.

-
Laatst bijgewerkt door poema op 21-11-08 18:00, in het totaal 2 keer bewerkt

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:38

Er staat nergens dat Focussed het een domme vraag vindt hoor, niet zo happen of aangevallen voelen. Knipoog
Je hoeft niet gelijk zo heavy terug te reageren, tel tot 10 en post dan je bericht.

Ontopic: Mooi dat het geen cyste is, maar alleen een allergische reactie. Deze trekt gewoon weg neem ik aan?

poema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:47

MarrieLeen schreef:
Er staat nergens dat Focussed het een domme vraag vindt hoor, niet zo happen of aangevallen voelen. Knipoog
Je hoeft niet gelijk zo heavy terug te reageren, tel tot 10 en post dan je bericht.

Ontopic: Mooi dat het geen cyste is, maar alleen een allergische reactie. Deze trekt gewoon weg neem ik aan?

Ik weet ook wel dat ik af en toe wat boos terug reageer. Toch vind ik mijn reactie niet gek. Ik was hartstikke bezorgt om mijn pony, misschien had hij wat ernstigs. Als je dan niet serieus genomen wordt, voelt dat zwaar k.ut. Ookal bedoelde ze het niet zo, of op een andere manier. Bij mij komt het wel zo over. Als iemand tegen mij zegt dat ik een domme medische vraag stel, voel ik me aangevallen, ik wil immers dierenarts worden.

Trekt vanzelf helemaal weg, en ik kan gewoon rijden, en ook zondag op wedstrijd is geen probleem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:49

zijn wel meer dieren die als reactie op prikken een dikke bult krijgen.
mijn pony kreeg het ook als hij was geprikt in de borst, hij werd er ook vreselijk sjaggerijnig van.
reden voor mij om de dierenarts te vragen of ze in de hals willen enten,dat geeft bij mijn dier geen enkele reactie.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:51

O ik ben ook bezorgd om mijn pony hoor Knipoog . Ik bedoelde die Blond meer omdat ik het niet snapte aangezien een cyste al een diagnose kan zijn.
Gelukkig is het niks ergs Knipoog Misschien wel handig om even na te vragen wat de stof was wat de allergische prikkel te weeg bracht? Misschien kan je pony dan volgende keer geent worden met een ander middel.

poema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:59

Focussed schreef:
O ik ben ook bezorgd om mijn pony hoor Knipoog . Ik bedoelde die Blond meer omdat ik het niet snapte aangezien een cyste al een diagnose kan zijn.
Gelukkig is het niks ergs Knipoog Misschien wel handig om even na te vragen wat de stof was wat de allergische prikkel te weeg bracht? Misschien kan je pony dan volgende keer geent worden met een ander middel.

Hij krijgt een gewone inenting, en ik vind de reactie niet heftig genoeg om helemaal te onderzoeken door welke stof het komt (moet je allemaal bloedonderzoeken ondergaan). Misschien was dit wel eenmalig. Op de hals prikken wordt juist hierom niet gedaan (zei de dierenarts ten minste), want vocht in de hals is veel vervelender voor een paard. De dierenarts zij dat het op de kont ook nog kon. Volgend jaar probeer ik het gewoon nog een keer, krijgt hij weer een reactie dan maar op een andere plek.
Hij heeft er overigens helemaal geen last van, ik heb net ook gereden. Het ziet er alleen een beetje raar uit.

[offtopic] Ik vatte dat blonde poppetje op als: dom kind dat je bent. Communicatie via internet kan nog een hoop verwarring mee brengen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:09

Haha ik bedoelde 'm juist van : Hee? ik snap je niet Tong uitsteken

Mijn paard krijgt altijd een bloeduitstorting van de inentingen, die loopt altijd zo te dralen en te tieren...

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:30

gelukkig dat 't niks ernstigs is Lachen
maar is opzich niet zo moeilijk kwa 'onderzoek' naar die stof wat de allergische de DA die 'm geënt heeft, zal 't wel weten misschien Knipoog die kan je daar miss wat meer over vertellen