Gevoelige luchtwegen. Wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Gevoelige luchtwegen. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 14:32

Hallo, mijn paard heeft als sinds vorige zomer een stofallergie. Nu staat hij, zo goed als, stofvrij (pensionstal) en komt hij veel buiten. Ook rij ik veel buiten, zo heeft hij minder last van de stof in de piste.
Nu door die stofallergie heeft hij gevoelige luchtwegen gekregen. Bij gevolg als er 1 pony of paard in de stal een hoestje heeft, heeft hij er na een paar dagen ook last van. Nu de DA is geweest voor zijn spuitjes en natuurlijk kijkt die ook de longen even na. Nu die zijn heel zuiver (gelukkig) maar als je op zijn keel duwt komt er wel een hoest tevoorschijn. Nu hij hoest over het algemeen alleen tijdens het werk en niet als hij gewoon op stal staat. Nu behandel ik het met Breathe-Easy en vlierbessensiroop een uurtje voor het rijden en dat werkt ook vrij goed.
Maar nu was mijn vraag of jullie misschien enkele (liefst natuurlijke) middeltjes kennen om de luchtwegen te versterken? Zodat hij niet meer bij het minste hoestje in de stal ook weer last heeft.

AaronYve

Re: Gevoelige luchtwegen. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:39

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:45

24/7 buiten zetten en voeren vanaf de grond

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 10:59

Ja, 24/7 buiten zetten gaat niet (pensionstal) Ik doe mijn best al om hem zoveel mogelijk frisse lucht te geven. Hij krijgt eten in een bak en kuil op de grond.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:03

De site van simicur is wel interessant! Die hoestmix lijkt me wel wat. Maar is het de bedoeling dat je dat blijft geven of moet je gewoon een kuur doen bv 2x per jaar?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:05

Zoveel mogelijk buiten, als hij op stal gaat liefst op vlas, en niet vegen en dergelijke in zijn buurt.
Voeren met kuil, en eventueel een hoestmix als hij er last van heeft.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:07

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:16

Cassano1 schreef:
De site van simicur is wel interessant! Die hoestmix lijkt me wel wat. Maar is het de bedoeling dat je dat blijft geven of moet je gewoon een kuur doen bv 2x per jaar?

Ja die hoestmix is fijn. Ik geef hem zelf ook in het voorjaar.
Gewoon de pot opmaken. En idd dan is het misschien beter om 2x per jaar 1 pot op te maken.
Je kan ook je vraag stellen op de site, bij spreekuur. Daar staan ook vragen van andere mensen die paarden met problemen aan de luchtwegen. Vaak wordt aangeraden om hem eerst te laten stomen want dan werkt ook de hoestmix nog beter.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 14:44

Ja we mesten en vegen en spinnenwebben wegdoen altijd als hij buiten is. Hij krijgt al kuil, dus das goed. Hij staat op stro, omdat alle paarden in de stal op stro staan kunnen ze bij hem niet zomaar vlas gooien. Ze hebben nogal strenge regels. Ik sproei het stro wel altijd wat nat als het pas is opgestrooid, dan blijft het stof toch een beetje weg.
Ja denk dat ik de hoestmix ga bestellen! Bedankt voor de tips!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:03

Cassano1 schreef:
Ja, 24/7 buiten zetten gaat niet (pensionstal) Ik doe mijn best al om hem zoveel mogelijk frisse lucht te geven. Hij krijgt eten in een bak en kuil op de grond.

tja dan kun je alleen de gevolgen bestrijden, de oorzaak wordt niet weggenomen op deze manier

probeer door te zoeken naar een plekje waar je paard wel meer naar buiten kan

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:06

kuil kan soms nog te droog zijn dus nat maken.en frisse lucht als hij op stal staat en veel buiten laten staan dat doe ik ook daar knappen ze echt van op

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:18

www.paardendrogist.nl die hebben een erg fijne liksteen voor gevoelige luchtwegen,wel wat duurder als een gewone blok,maar dat komt omdat er de medicijnen inzitte,en hij ruikt heerlijk!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 15:53

Ja, ik weet als ik hem thuis kan zetten, bij mijn 2 andere paarden dat het hoesten dadelijk is opgelost, maar ik heb geen plaats voor nog een paard erbij. En op de manege rij ik al mijn hele leven, heb al mijn vrienden daar en heb het paard daar ook gekocht. Ik heb er alle mogelijkheden die ik moet hebben om te rijden en de verzorging, het is kort bij en ze zijn er wel super verzorgd. Mijn mijn werk en het gebrek aan een bak thuis om te rijden is dit de enige oplossing. En hij is er opgegroeid, dus hij is er wel gelukkig. Ik ga toch de hoestmix eens proberen, als hij wat meer weerstand heeft hervalt hij misschien niet zo snel.
Bedankt voor de reacties!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:20

Je zou ook nog kunnen denken aan het opkrikken van zijn algehele weerstand zodat hij niet meteen elke virusje wat de ronde doet oppikt. Ik zit dan te denken aan echinaforce bijv.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:41

Je kan hem ook kruidenmuesli gaan voeren als je dat nog niet deed. Werkte bij mijn hafje goed, ze hoest in de zomer snel van een stoffig land( staat wel 24/7 buiten). Er zitten kruiden in die ook goed op de luchtwegen werken. Ik ben t op advies van een vriendin gaan voeren en na een weekje was t hoesten over.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:33

Je kunt ook vitamine C geven. Dat versterkt het herstel van gezond longweefsel.

Ook kruiden als knoflook, anijs, en oregano kunnen ondersteunend werken.

Bron: paardendrogist en eigen kennis Lachen

marielle76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:51

De producten van simicur zijnn inderdaad goed.
Wat je daarnaast zou kunnen doen is het paard behandelen met eterische olieen mocht je hier meer over willen weten dan hun je me pb sturen ok{ te lang verhaal voor hier met de doseringen ed}. Ook kruiden helpen goed maar let wel op met knoflook aangewien je dat niet altijd kan blijven geven aangezien dat op lange termijn schade kan aanrichten bij het paard . het dood namelijk bacterien maar op de lange duur ook de goede {darmflora} die het paard nodig heeft.

veel succes

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:07

Ik ben geen DA, maar als hij ieder hoestje oppikt, lijkt het mij, dat hij naast een luchtweg probleem ook een weerstand probleem heeft. Je zou hem daarvoor na kunnen laten kijken door een holistische DA.
Als hij een weerstand probleem heeft, is het raadzaam om het daarvoor regelmatig iets voor te geven. Zelf heb ik goede ervaring met kruiden van de paardendrogist (ben de naam even kwijt), en opkikker. Ook een reinigingskuur 1 keer per jaar kan dan helpen.

Edit, ik heb het even opgezocht, het heet booster.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:13

Ken het probleem.
pony stond op stal, buiten stal met luik naar buiten.
Op vlas, at kuil (echter zeer wisselende kwaliteit, soms bijna hooi)
Van de zomer hele zomer in de wei gestaan, problemen weg!
Komt terug op stal, binnen 2 wkn weer trammelant.
Reden dat ik dus ben verhuisd, madam staat nu in een container met uitloop en ziedaar!
Probleem weer verdwenen.

Als jij een paard hebt met een echte stof allergie, begin dan met van stro af,
hoe lastig dat ook kan zijn. (ivm stalhouder etc)
Door bv stro irritatie van luchtwegen, en eventueel beschadiging, daardoor veel
gevoeliger voor infecties.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:20

In sommige gevallen is een hoestmix niet zo'n goed idee. Als er slijmen in de longen aanwezig zijn en je neemt de hoestprikkel weg dan krijgt je paard die slijmen niet meer opgehoest en dat maakt de zaak nog erger... Dus ik zou eerder slijmverdunners of oplossers geven dan een hoestdrank.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:56

Het enige wat echt werkt is zoals al gezegd 24/7 buiten houden, of geheel stofvrij in de stal (wat in een pensionstal meestal gewoon niet kan). Mijn paard heeft dezelfde klachten gehad, heel veel paarden kunnen overigens niet tegen stof. Staat nu buiten en super in conditie. Ik zou wel goed laten controleren of het probleem echt in de longen zit of in de voorste luchtwegen. Als het echt in de longen zit zou ik een andere plek voor het paard gaan zoeken, als het alleen een irritatie van de voorste luchtwegen is dan zijn "lapmiddelen" bijvoorbeeld kruidenmengsels of bijvoorbeeld goedkope kruidvat hoestsiroop naar mijn mening ook acceptabel.

marielle76 schreef:
Ook kruiden helpen goed maar let wel op met knoflook aangewien je dat niet altijd kan blijven geven aangezien dat op lange termijn schade kan aanrichten bij het paard . het dood namelijk bacterien maar op de lange duur ook de goede {darmflora} die het paard nodig heeft.

Onzin (sorry beetje bot). Knoflook is gewoon gezond en kun je het hele jaar door blijven voeren.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:10

Nee Tjolieke dat is niet zwaar.
Knoflook kan zeker schadelijk voor je paard zijn op lange termijn

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:34

Hele andere discussie, maar wil er wel wat over zeggen Clown
Knoflook is niet goed om langdurig bij te voeren. Zijn genoeg topics over geweest met ervaringen.

Ontopic:
Ik zou je paard meer buiten zetten, vooral lekker beweging blijven geven en eventueel iets slijmverdunnend geven. Bij voorkeur homeopathie.
Site die hier wordt genoemd heb ik nog niet bekeken.
Belangrijkste is wel om de oorzaak weg te nemen, anders blijf je "water naar de zee dragen".. of je geld voor niks uitgeven aan medicatie.
Dus veel naar buiten, goed hooi/stro/kuil/voordroog etc..
Kwestie van vicieuze cirkel doorbreken en daarnaast ondersteunende medicatie. Persoonlijk ben ik erg pro homeopathie!

Heel veel succes en beterschap.