info over hoefschoenen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

info over hoefschoenen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 23:12

hallo bokt Tong uitsteken

ik heb al een tijdje een verzorgpaardje, arabisch volboedje.
sinds een paar weken rijden wij regelmatig buiten, moet wel want er is geen bak, maar dat vind ze heerlijk. laatst is ze gevallen/gestruikeld en nu heeft ze een nare schaafwond op haar knie. voor de eigenaren een goede reden om haar toch maar op ijzers te zetten (alleen voor) ook omdat haar voorhoeven erg plat zijn, achter zijn ze nog perfect. maar ze zijn bang dat haar hoeven te snel zullen slijten en dat ze er last van krijgt.
ik wil natuurlijk ook dat mijn verzorgmeisje goed loopt, want ze heeft veel plezier in het rijden.
ze loopt al sinds ik haar ken ( ong. 9 maanden) op blote voeten, maar heeft naar mijn weten wel ooit op ijzers gestaan, wanneer weet ik niet.
nou ben ik toch een beetje huiverig voor ijzers. we lopen, vrijwel aleen over het asfalt of (nat) hout ( bruggetjes) en door de berm. ik ben bang dat ze uitglijdt of er een aftrapt. ik zou graag zelf eens hoefschoenen willen proberen, maar ik ben hier nou niet echt een expert mee.

ik wil graag weten wat jullie de voor- en eventueel nadelen van een hoefschoen vinden.
hoevaak een hoef bekapt moet worden wanneer ze hoefschoenen draagt.
( mischien stomme vraag) of ze voor en achter moeten.
voorkeuren voor merken en ervaring hiermee.
welke maat ik ongeveer kan verwachten
of ze een beetje antislip zijn( vanwege het asfalt en het typische nederlandse weer )

ik wil de eigenaren, hele lieve mensen, hier binnekort een keetje over spreken, maar dan wil ik wel graag wat meer informatie zodat ik tenminste wat te vertellen heb Haha!
ohja! mochten ze dit nou willen proberen dan ga ik ze wel zelf kopen, daar hoeven zij geen geld aan uit te geven vind ik. dus als jullie de prijs (zo ongeveer) erbij kunnen vermelden dan is dat helemaal toppie, dan weet ik wat mn protomonnen te verduren krijgt.

in ieder geval bedankt, abeltje_xx

abeltje_xx

Re: info over hoefschoenen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 23:13

ohja ik heb al enkele ander topics over hoefschoenen bekeken, maar hier kon ik niet zulke specifieke informatie vandaan halen, vandaar een topic over mijn specifieke situatie Vork

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:24

Ik heb easyboot epic, alleen voor de voorhoeven.
Ze zijn goed slipvast, blijven prima zitten ook in wat zwaarder terrein.
Bij mij lopen de paarden er prima op, misschien dat ze iets meer knie-aktie hebben.
Ik heb voor 2 (dus 1 paar) bijna 150 euro betaald, maar in verhouding zijn ze goedkoper dan ijzers omdat je er veel langer meedoet (zeker 1000 km).
Mijn paarden worden tussen de 8 en 10 weken bekapt, tussendoor houd ik zelf de voeten bij met de vijl.
Ik vermoed dat je maat 1 of 2 nodig hebt, maar dat is natuurlijk maar gissen vanachter de computer. Je kunt dit heel makkelijk opmeten.
Ik heb ze gekocht bij Piaffe ruitersport. Op het andere topic over hoefschoenen worden easyboot epics maat 2 aangeboden.

Ik ben erg enthousiast

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:13

easyboot epic of easyboot bare zijn de beste qua prijs kwaliteit, en ze schuren ook niet Lachen

Als de vorm van de hoeven van het paard erg afwijken kun je schoenen op maat laten maken door de firma Smit uit Rijssen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 10:15

nou ze wijken niet zo veel af, zeker de achterhoeven zijn prima, maar de voorhoeven zijn wat plat en vooral haar linkervoorhoef. dit omdat ze hier altijd mee naar voren staat als ze eet. ik zou dan ook willen weten welk effect hoefschoenen hebben op slijtage van de hoeven en de vorm ( weet niet hoe ik dit anders moet zeggen) ze zal ze dan alleen met rijden of wandelen dragen, maar zullen haar hoeven dan weer plat worden (of blijven) en passen de hoefschoenen wel als haar hoeven platter worden.
en hoe kan je de hoeven dan opmeten om de maat te bepalen?
en ik zou ook graag willen weten hoelang ( in tijd gemeten, niet in kilometers, daar kan ik geen wijs uit maken Vork ) de hoefschoenen meegaan.
@ romeorowan: slijten bij jou de achterhoeven dan niet te snel, ben bij haar zo bang dat als ik maar een paar aanschaf dat dan haar achterhoeven een probleem worden met te snelle slijtage of uitglijden
@arabesk: ik heb even rondgekeken en easyboot klonk mij ook heel fijn, vooral dat ze niet schuren vond ik heel prettig klinken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:22

Ik heb goede ervaringen met zowel Smit hoefschoenen als easyboots (sinds een jaar). Heb wel voor alle 4 de hoeven schoenen, maar in de praktijk gebruik ik ze achter eigenlijk nooit.

Smit hoefschoenen moet je wel inlopen, verder zijn het prima schoenen, hoewel mijn pony er wel veel meer mee struikelde dan met de huidige easyboots. Zelf vind ik de easyboots ook makkelijker aan doen dan de Smitjes, hoewel ik daar nog het oude model van heb. Het nieuwe model is soepelder.
Nadeel van Smit is ook dat je ze moet laten aanmeten en je daarvoor een andere hoefsmid dan die van jezelf moet laten komen. Kosten aanmeten zijn behoorlijk hoog.
Easyboots kun je bij iedere Harry's horse ruitersport zaak kopen/bestellen (hoefmaat te bepalen volgens tabel op de site van easyboot.com).

Ik hou de hoeven zelf bij met een vijl, hoewel ik voor de voorhoeven, vanwege een eerdere bevangenheid, nu wel een ervaren hoefsmid erbij haal.

Voordeel schoenen is dat je ze aandoet wanneer het nodig is. In de wei of op stal staat het paard gewoon lekker op blote voeten. Ik rij recreatief voor de kar en heb nog geen nadelen van de hoefschoenen ondervonden. Enige is dat ze iets minder 'sierlijk' loopt. Met de Smitjes struikelt ze dus wel eens (ze is geneigd wat te sloffen in stap en dat kan niet met die vrij lompe schoenen, dus blijft die hoef haperen zeg maar), met de easyboots maait ze wat in draf. Maar verder ... prima dingen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:32

Ik ben ook erg benieuwd naar de easyboots-epic dus volg dit even. Ben benieuwd hoe jullie de hoeven op meten en waar je ze besteld.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:41

Ik had eerst gewone easyboots. Prima schoen, maar nu ze zijn uitgelopen (en wat ruimer geworden) ben ik ze een keer allebei tegelijk bij het aanzetten in galop in het zand verloren. Da's niet komisch als je dan je paardje weer moet inhouden en terug moet en dan ook nog die schoenen weer aan moet doen in het bos. Vandaar dat ik de easyboot bare had besteld. Maar die krijg ik met geen mogelijkheid aan, dus ga ze nu ruilen voor de easyboot epic.

Ik heb ze alle keren via internet besteld. Passen doe ik trouwens met de Smit hoefmallen, zodat de schoenen dus schoon blijven en ik ze nog kan ruilen. Als de schoenen vies zijn of licht beschadigd kunnen ze nl. niet geruild worden. Hoe de epics bevallen weet ik dus nog niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:51

jammer, zulke mallen heb ik niet!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 10:57

ik moet zeggen dat ik na alle verhalen in dit topic, maar ook amdere op bokt, en na een bezoekje naar de easyboot site de easyboots epic heel aantrekkelijk vind klinken. ik begrijp dat ze met eem soort achtersluiting komen of een gaiter, maar moet je dan met zo'n gaiter niet eerst inlopen en kan er niks tussen komen dat gaat schuren?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:59

Je kunt de hoef ook goed reinigen en inpakken in bijv. een plastic zak oid en op een schone, dus niet modderige ondergrond passen.
Voordeel van easyboot is ook dat je makkelijk inlegzolen oid erin kunt doen. Mijn pony heeft op dit moment last van haar zolen en dus heeft ze een hele tijd op haar hoefschoenen gestaan, met daarin een dikke laag watten. Dat kan in de Smitjes niet, omdat die dan niet meer passen en drukplekken (kunnen) geven.

Overigens de standaard easyboots zijn uit te breiden met een losse gaiter. Dus als het niet bevalt (het lage model) dan koop je er los een gaiter bij en schroef je die er in (ze zijn heel makkelijk zelf te monteren). En het is niet duurder. Epic kost ca. 75 euro (beetje zoeken op internet naar goedkoopste aanbieder) en de standaard schoen 50 euro. Een losse gaiter kost 25 euro.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:02

Rapido: opmeten doe je op het breedste punt van de (onderkant) hoef en in de lengte van de toon TOT de hoefballen.
Ik heb ze besteld bij Piaffe ruitersport in Kuinre. Voorzover mij bekend de goedkoopste leverancier.

Ik 1 paar epics (dus kant en klaar met gaiters) en 1 paar 'gewone' easyboots. De gewone bleven bij mijn paard niet zitten en ik heb dus nu losse gaiters besteld en die liggen nu klaar. Die moet je dan met schroefjes (die erbij zitten) bevestigen.
Mijn ervaring met de easyboots is dat je ze niet hoeft in te lopen en dat ze niet schuren.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:05

ik zelf gebruik ook de epics zijn idd erg fijn maar heb ook de mraquis voor mijn tinker vind ik ook erg fijn alleen dat oppompen is vervelend omdat het niet altijd lukt voordeel van deze aklles is vervangbaar. maar een beetje creatied met je easyboots gaan ze ook lang mee. inlegzooltje slaat ik maken bij de schoenmaker tevens ook kan die zolen erop zetten als deze helemaal versleten zijn.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 11:11

en hoelang gaan ze mee? ik zag op des ite dat ze 1000 km mee gaan, maar dat zegt mij niks. en iemand op bokt ( ben naam even kwijt) liet in een ander topic vallen dat ze ze al 4 jaar had.
ik vraag dit omdat ik niet bereid ben om , als ik ze ga kopen, ze om de paar maanden opnieuw aan te schaffen.
even ter informatie; ik doe niet aan endurance, ze zouden puur voor buitenritjes op asfalt e.d. zijn. en misschien voor een uurtje op een afgezet stukje op en betonnen plaat.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:16

Ik heb mijn Smitjes nu al 5 jaar, maar die zijn te klein geworden omdat de hoef wat is veranderd.
De easyboots heb ik nu een jaar, maar hebben nog geen slijtage plekken. Wel maak ik ze altijd schoon na gebruik en laat de schoenen goed drogen.
Kennis van me rijdt tweespan op Smitjes, ook mendurance van ca. 30 km. Traint daarvoor ca. 2 tot 3 keer in de week, ritten van ca. 2 uur of langer. Hij heeft Smit schoenen voor al zijn pony's. Het wisselt een beetje. De ene loopt al 4 jaar op hetzelfde paar, de ander heeft in die 4 jaar al een aantal schoenen versleten (niet dezelfde schoen trouwens). Dit vermoedelijk omdat die pony wat met de achterhand draait.

De inlegzolen voor de easyboots heb ik zelf gemaakt van vilten ondertapijt. Ideaal spul en goed op maat te knippen en dik/dun genoeg zodat de schoenen prima blijven passen.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:17

abeltje ik gebruik ze voor mennen dus alleen voor op het asfalt zeg maar en bevalt prima en gaan zeker 2 jaar mee (en loop wat kilometers) maar als je echt twijfelt moet je de marquis nemen zijn de zolen ook vervangbaar.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:21

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 11:29

fijn om te horen dat ze wel even meegaan. dit is niet mijn eigen pony maar ik hou wel veel van haar en ik ben helemaal niet te beroerd om een investering in haar te doen. als ik het er uiteindelijk maar weer uit krijg( met fijne buitenritten zonder gevoelige hoeven bijv. Lachen )
ik wil graag nog wat weten: een hoef groeit natuurlijk tussen bekapbeurten, zorgt dat ervoor dan de hoefschoen dan minder goed past of gaat knellen?

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:31

tja ik bekap maar eens in de 4 a 6 maanden en houd ze zelf dus bij dmv vijlen enzo. dus dat zou je zelf meoten doen of anders de smid elke 8 weken laten komen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 11:35

tja zelf vijlen ben ik een beetje huiverig voor, ook omdat ze niet van mij is natuurlijk, maar vooral omdat ik daar gewoon te weinig verstand van heb en te bang ben dat ik iets verkeerd aanpak. dus dat zou dan hoefsmid elke 8 weken worden. iid bedankt chevano Lachen

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 11:42

wanner is trouwnes het beste moment om hoefschoenen te kopen. ik denk zelf na het bekappen omdat haar hoeven weer netjes bijgewerkt zijn. maar de hoeven groeien en veranderen na het bekappen dus misschien is het beter als ze ze aangepast krijgt een paar weken na het bekappen. ik weet het eigenlijk niet, wat zeggen julie?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:57

de mijne heeft easyboots voor vooraan; hij wandelde er zo mee weg en je kan ze gewoon uitdoen na het rijden (een groot voordeel tov ijzers imo) uiteindelijk waren ze ook niet zo duur... als je bekijkt wat beslag vooraan kost... 2 a 3 keertjes laten beslaan en je easyboots zijn betaald.
mijn paard mag intussen stilaan weer aan het werk na een serieuze blessure aan zn hoeven en hij vond het meteen geweldig dat ie met die dingen aan lekker over het asfalt kon heen stampen zonder dat het pijn deed Vork

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:59

abeltje_xx schreef:
wanner is trouwnes het beste moment om hoefschoenen te kopen. ik denk zelf na het bekappen omdat haar hoeven weer netjes bijgewerkt zijn. maar de hoeven groeien en veranderen na het bekappen dus misschien is het beter als ze ze aangepast krijgt een paar weken na het bekappen. ik weet het eigenlijk niet, wat zeggen julie?

meet anders twee keer? een keertje voor en een keertje na het bekappen. zo weet je hoeveel verschil er op zit en dan kan je in de maattabel kijken met welke maat dat overeen komt?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:25

https://www.easycareinc.com/Our_Boots/E ... izing.aspx
Op deze link kun je zien hoe je moet meten (voor easyboot hoefschoenen).
Als je tussen 2 bekappingen doormeet heb je ongeveer het gemiddelde wel van de hoef.
In de lengte van breedte en lengte mag 1 maat verschil zitten. Kies de grootste maat (stel de lengte valt in maat 1 en de breedte in maat 2 dan heb je 2 nodig. Zou de breedte in maat 3 vallen, dan wordt afgeraden easyboots aan te schaffen).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:25

Heb idd volgens de instructie de voeten van mn paard gemeten lengte en breedte. Hij was 3 weken geleden bekapt dus dat is wel O.K dacht ik. Ik wil ze ook gaan bestellen want het lijkt me ideaal voor lange ritten.