Help ! wat moet ik doen??? Wondje en nu dik been

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LinZZZZ

Help ! wat moet ik doen??? Wondje en nu dik been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:57

Hey Bokkers,

Afgelopen zondag heb ik mijn pony voor het eerst laten scheren. Ze was heel erg braaf, vond het scheren totaal niet erg.
Totdat degene bij haar hoofd kwam. Mijn pony ging helemaal door het lint. We hebben haar losgemaakt maar ze is daarna uitgegleden en gevallen. Ze had 3 kleine wondjes waarvan 1 op haar voorbeen. Deze heb ik gelijk ontsmet. Vanavond kom ik op stal en zie ik dat het been zeer dik is. Het hele voorbeen was dikker. Het wondje zit aan de voorkant, maar toen ik haar van stal af haalde zag ik dat het rondom helemaal opgezet was. Ik ben wel gewoon gaan rijden en heb het heel rustig aan gedaan. De zwelling neemt wel af maar is zeker nog niet helemaal weg. Rondom het wondje zie je een verdikking.
Moet ik hier een arts bij laten komen of neemt de zwelling vanzelf af?
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 20-11-08 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Thirsa_

Re: Help ! wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:58

is het hele been dik of alleen rondom het wondje?

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:59

Toen ik haar van stal haalde het hele been bij haar pezen. Na het rijden rondom het wondje. Maar het been was nog wel dikker als de andere.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:03

is waarsch. een reaktie op de wondjes.
Ik zou er niet te veel op smeren alleen zo schoon mogelijk houden(niet steeds wassen)
Hoe meer je er op smeert,hoe meer je het afdekt waardoor eventueel vuil er niet meer uit kan.
Wondjes moeten kunnen drogen aan de lucht.
Als het been echt zo dik is zou ik het even bij stappen houden.
Het moet wel met een paar dagen minder worden en de temperatuur van je pony in de gaten houden.

Succes!(en niet tè veel zorgen maken hoor,die van mij heeft elke dag wel een nieuw wondje... Knipoog )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:27

het wondje zou ik me niet druk om maken, en zo min mogelijk aan doen. hoe meer je eraan rotzooit hoe erger het wordt, negen van de tien keer. gewoon ontsmetten met wondspray oid, meer niet.

het dikke been heeft waarsch. te maken met vocht door kneuzing. persoonlijk begrijp ik niet zo goed dat je dan toch gaat rijden, het is namelijk nogal logisch dat het paard een kneuzing heeft op de plaats waarop ze gevallen is. bewegen is wel goed, maar ga dan stappen aan de hand oid.

de verdikking moet binnen een paar dagen afnemen, zo niet, even de DA bellen.

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:46

Waarom haal je er bij twijfel niet een da bij? Die ziet meteen wat er aan de hand is en kan je meteen een goed advies geven...
Hier heeft iedereen goede wil, maar je kan het niet zien en voelen...
Sterkte!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:50

Ik kan alleen maar mee gaan met bovenstaande reacties. Als jij een flinke smak op de harde ondergrond maakt dan ben je ook bont en blauw met de nodige verdikkingen. Het kan zeker nog een week duren voordat het been weer wat slinkt. Als ik jou was zou ik lekker aan de hand elke dag even 10-30 minuten stappen op de harde ondergrond. En daarna het been afspuiten met koud/lauw water ook ongeveer 10 minuten. Daarna zou het been al slanker moeten zijn als voor het lopen/afspuiten. En als je het niet vertrouwt kan je altijd nog met de da overleggen.

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:52

En toen zat er wel een ontsteking.... o.i.d

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 02:02

mijn paard had dat ook hij liep er niet kreupel op ben er mee gaan stappen echt lang en wat gedraafd naarmate werd het dunner en goed in de gaten gehouden als jij twijfelt altyd een da erbij halen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 07:00

Ik zou in elk geval niet in de bak rijden..

Ik las gisteren ook al een bokker die met een paard met een dik been was gaan rijden. Als mijn paard een dik been heeft, dan ga ik buiten op het harde stappen. Dat kan nooit geen kwaad, door het stappen op het harde word de bloedsomloop gestimuleerd, en zal het sneller genezen.

Maar door te gaan rijden, heb je grote kans dat je het erger maakt door overbelasting!!

Ik zou dus NIET rijden, niet in het zand ! En elke dag been juist wel even goed wassen, iemand opperd hier dat er niet gewassen moet worden.
Maar dat zou ik juist wel doen. Met betadineshampoo. Soms zie je niet alle wondjes, en door het hele been te wassen met betadineshampo , maak je ook de wondjes schoon die je niet ziet.
Staat ze in de wei, dan zou ik een beschermende wondspray gebruiken. Staat ze in een schone stal, dan zou ik juist niets op de wonden doen, de meeste wondmiddelen maken de wondranden te zacht waardoor de genezing juist langer duurt Knipoog

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 07:37

Euuhh...hier heb ik weinig aan

Als ik ook maar het vermoeden krijg dat er iets niet goed zit haal ik er direct de DA bij! Dat doet toch iedereen die om zn paard geeft??
Probleem is.... ik twijfel nogal vaak en het liefst haal ik de DA er altijd bij. En op aanraden van de manege eigenaar kan ik het het beste rustig aan doen en beweging geven. Ze houden het in de gaten.
De zwelling is na beweging een stuk afgenomen. Als het binnen een paar dagen niet minder is of verergerd dan komt de DA er alsnog bij.

pink_lady schreef:
Waarom haal je er bij twijfel niet een da bij? Die ziet meteen wat er aan de hand is en kan je meteen een goed advies geven...
Hier heeft iedereen goede wil, maar je kan het niet zien en voelen...
Sterkte!

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 07:43

Ik ben gisteren wel gaan rijden, echter heeft dit zich beperkt tot veel stap en draf. Ik wou er toch graag even op gaan zitten. Ik heb een week niet kunnen rijden omdat er 2 wolfskiesjes bij mijn pony zijn getrokken.
Ik weet dat het toch beter is om op het harde te stappen en dit ga ik ook doen totat de zwelling helemaal is afgenomen.
Gisteren heb ik het been ook helemaal met betadine shampoo gewassen. Ze staat in een schone stal dus ik heb niets aan het wondje gedaan. Zo kan het goed luchten.

crossmonster schreef:
Ik zou in elk geval niet in de bak rijden..

Ik las gisteren ook al een bokker die met een paard met een dik been was gaan rijden. Als mijn paard een dik been heeft, dan ga ik buiten op het harde stappen. Dat kan nooit geen kwaad, door het stappen op het harde word de bloedsomloop gestimuleerd, en zal het sneller genezen.

Maar door te gaan rijden, heb je grote kans dat je het erger maakt door overbelasting!!

Ik zou dus NIET rijden, niet in het zand ! En elke dag been juist wel even goed wassen, iemand opperd hier dat er niet gewassen moet worden.
Maar dat zou ik juist wel doen. Met betadineshampoo. Soms zie je niet alle wondjes, en door het hele been te wassen met betadineshampo , maak je ook de wondjes schoon die je niet ziet.
Staat ze in de wei, dan zou ik een beschermende wondspray gebruiken. Staat ze in een schone stal, dan zou ik juist niets op de wonden doen, de meeste wondmiddelen maken de wondranden te zacht waardoor de genezing juist langer duurt Knipoog

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 07:43

Thanks!
ga ik doen!

babbii_lief schreef:
mijn paard had dat ook hij liep er niet kreupel op ben er mee gaan stappen echt lang en wat gedraafd naarmate werd het dunner en goed in de gaten gehouden als jij twijfelt altyd een da erbij halen

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:26

gaan rijden omdat je er perse op wil omdat je al een week niet gereden hebt vind ik een beetje een rare reden. gelukkig heb je wel rustig aan gedaan.
het is waarschijnlijk vochtophoping kleine wondje gaan snel dicht, en het wondvocht kan dan meer nergens heen. beweging is zeer goed voor de vochtafvoer

ukoldaatje

Re: Help ! wat moet ik doen??? Wondje en nu dik been

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:31

Persoonlijk had ik meteen nadat ik had geconstateerd dat het been dik was, een veearst gebeld. Het probleem voorgelegd en dan zou ik toch willen dat ze even langs zouden komen. Weet je een dik been, na een wondje, is ten alle tijde een reactie op het feit dat er rotzooi in het been zit. Wat er niet uit kan omdat het wondje dicht is. Zou hier zelf heel voorzichtig mee zijn. Maar misschien ben ik door mijn werk ook wat voorzichtiger, ik weet wat kleine wondjes (bij mensen dat wel) kunnen veroorzaken!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:06

Een paar maanden geleden had een van mijn paarden ook een dik been door een klein wondje. Normaal gesproken maak ik me daar niet zo druk om, maar zij was toen drachtig.
Ik heb de dierenarts gebeld en zij adviseerde om te temperaturen. Als de temperatuur van je paard tussen de 37 en 38 graden blijft is er niets aan de hand. Krijgt je paard verhoging dan betekent dat dat er een ontsteking zit die naar binnen is geslagen en dan moet de dierenarts langs komen.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 11:36

weet genoeg graag een slotje op dit topic!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:44

Ik zou 2x per dag minimaal 10 min afspuiten met koud water. Daarna wel even goed afdrogen het been. En 2x per dag een half uurtje stappen. Ik heb dit ook een week lang gedaan met mijn paard en toen was het weg.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:05

idd marlo...

verder, een einschuss been kan door het piepkleinste wondje al ontstaan. persoonlijk zou ik met een dik been geen enkel risico nemen.

vwb het beschermen met wondspray, dat kan nooit kwaad als het wondje zeer oppervlakkig is. het advies van crossmonster, ben ik het niet helemaal mee eens. tenzij je de stal goed ontsmet hebt bevat deze véél meer (gevaarlijke) bacteriën dan een weide, door de temperatuur, luchtvochtigheid en aanwezigheid van broedplaatsen in een stal is deze een uitstekende broeihaard voor bacteriën. het is niet voor niets dat men jonge hengsten het liefst op het land castreert.