Paard deken op: vit D tekort?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Paard deken op: vit D tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 16:58

Ik vroeg me af of het zo is dat paarden een vitamine D tekort kunnen krijgen doordat ze te weinig zonlicht krijgen (teveel binnen staan) of doordat, wanneer ze buiten komen altijd (of in de winter in ieder geval) een deken op krijgen?

Want onder invloed van de zon maakt de huid zelf vitamine D aan, net zoals de mens. Maar wanneer de mens alleen maar bijna volledig bedekt buiten komt, zoals vaak bij moslims het geval is, kunnen zij door vitamine D gebrek de Engelse ziekte krijgen.

In deze link http://www.horses.nl/verzorging/artikelen/5358/vitamines-voor-je-paard staat dit:
Via zijn eigen productie en via brok, levertraan en zongedroogd hooi krijgt het paard voldoende vitamine D binnen.

Dus: als je paard voldoende hooi eet, krijgt het geen vitamine D tekort? En hoe zit dat dan met paarden die wel hooi eten, maar geen brok krijgen? Krijgen die dan toch een vitamine D tekort?

madamX

Re: Paard deken op: vit D tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:45

dorientjuh schreef:
Ik vroeg me af of het zo is dat paarden een vitamine D tekort kunnen krijgen doordat ze te weinig zonlicht krijgen (teveel binnen staan) of doordat, wanneer ze buiten komen altijd (of in de winter in ieder geval) een deken op krijgen?

Want onder invloed van de zon maakt de huid zelf vitamine D aan, net zoals de mens. Maar wanneer de mens alleen maar bijna volledig bedekt buiten komt, zoals vaak bij moslims het geval is, kunnen zij door vitamine D gebrek de Engelse ziekte krijgen.

In deze link http://www.horses.nl/verzorging/artikelen/5358/vitamines-voor-je-paard staat dit:
Via zijn eigen productie en via brok, levertraan en zongedroogd hooi krijgt het paard voldoende vitamine D binnen.

Dus: als je paard voldoende hooi eet, krijgt het geen vitamine D tekort? En hoe zit dat dan met paarden die wel hooi eten, maar geen brok krijgen? Krijgen die dan toch een vitamine D tekort?

Gezien je opleiding moet je toch een antwoord op je vragen kunnen krijgen via je opleiding??????
Zongedroogd hooi bevat vit D2; in de huid wordt onder invloed van ultraviolette stralen van de zon vit D3 gevormd (zit dus verschil in). Vit D kunnen paarden niet opslaan, dus moet het dagelijks worden aangevuld. Ook hier geldt weer: beter via ruwvoer + weidegang dan via krachtvoer en/of supplementen. Een overmaat (geldt voor bijna alle vitaminen) vit D is giftig, dus ga niet rotzooien met supplementen zolang niet bekend is wat de exacte waarden zijn in het hooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:57

volgens mij geldt het dan ook alleen maar voor paarden die met een hals op staan en beenbescherming onder?

een moslima is niet te vergelijken met een paard.
bij moslim is alleen het gezicht vrij en een paard onder deken heeft altijd nog de volledige hals en de benen bloot..

zat genoeg hoor om vitamine d op te nemen.

zou mijn poown wel een probleem hebebn want die staat het hele jaar rond onder de dekens omdat hij ook nog es zomereczeem heeft. Knipoog

bij mensen is 15 minuten per dag met handen en gezicht in de zon al voldoende om genoeg vitamine d aan te maken.

dus die keren dat je rijd op je paard en het dus zonder deken is dan zal dat ook wel het een en ander opleveren denk ik?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:26

Ik houd me ook al een poosje met die vraag bezig. Ik heb zelf een vitamine B12 en D3 tekort. Mijn paard heeft eczeem en staat altijd met een eczeemdeken op. Ik denk toch echt wel dat een paard daar tekorten in kan oplopen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:32

ellepel schreef:
bij mensen is 15 minuten per dag met handen en gezicht in de zon al voldoende om genoeg vitamine d aan te maken.

humm kom per dag minimaal uur (oplopend tot 3 a 4 tot meer ) buiten
slik al jaren vit d en eet gewoon margarine op mijn brood ..en toch kom ik vit d te kort ..

maar okee dat zal wel een ander verhaal zijn

inprincipe als paard halve dag (als in daglicht dag) buiten komt
+ goed hooi \voordroog daar kan een paard inprincipe op leven

als extra (of als paard daadwerkelijk gebruikt word ..
een topsporter heeft uiteraard meer nodig dan een huisvader)
kan biks of meusli of voederkoek of you name it ..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:06

maar nicky-u:

vaak zijn dat soort tekorten toch het gevolg van onder andere auto-immuun ziektes?

kijk een gezond lichaam kan makkelijk vitamine D uit dat kwartiertje halen.,.daar gaan ze denk ik ook vanuit.
maar als je niet fit bent of wat dan ook dan heb je extra nodig..
denk dat dat ook zo is bij onze paarden, zieke dieren hebben extra nodig net als jonge dierne.
weer een kwestie van goed kijken en rekenen wat een paard moet hebben

hier staat wel info:
http://www.vita-send.nl/vitamined.htm

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:49

Oké bedankt!
MadamX: ik zou dat inderdaad op school kunnen vragen maar:
A) bokt is een forum waar je over het algemeen zeer snel antwoord krijgt
B) school helemaal gek van mij zou worden als ik voor elke paardenvraag die ik heb naar hen toe stap
C) ik deze week (vanaf) gisteren thuis thuis ben en dus niet in staat ben om even de school in te stappen.

Knipoog

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 05:06

Inderdaad, een paardenlichaam wat gezond is heeft voldoende aan een half uur (dus langer dan een mens) daglicht.
Zitten wel een paar haken en ogen aan... Vitamine tekorten kunnen ook parten spelen wanneer het lichaam niet goed functioneerd (dus ook ondanks dat men vitaminen via het voer toevoegd).
Eczeem paarden hebben al last van een slecht functionerend lichaam (vandaar het eczeem), meestal veroorzaakt door voeding (is ook op te lossen dmv voeding). Dan worden die paarden ook nog eens ingepakt tegen de mugjes... 1 + 1 = 2 maw: paard functioneerd al slecht, krijgt deken op dus extra handicap = nog meer tekorten, zeker aan vit D. Paard komt dus in neerwaartse spiraal terecht... Dit is typisch een voorbeeld van korte termijn oplossingen: paard beschermen tegen mugjes maar aan de andere kant wordt de vit D aanmaak zeer beperkt...
Vitaminen tekorten ontstaan ook vaak door 'antagonisten', dus wederom gerelateerd aan voeding.
@ dorientjuh: als de school 'gek' zou worden van jou vragen, waarom zijn zij dan nog steeds een school??? Ze moeten juist blij zijn met leerlingen die veel vragen (teken van motivatie).

kysia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:00

depressie kan ook ontstaan bij een te kort aan vitamine d bij de mens
nu heb ik een paard staan wat in de winter altijd kwaad,sagarijning,en zelfs op de top van de winter agressief word...
vorig jaar hebben we zijn deken afgelaten ,en hem omegaolie 3-6-9 bij gevoerd
het paard was die winter in zijn `normale doen` en hebben geen afwijkend gedrag waar genomen
deze winter is hij ingegaan met deken en omegaolie, en is redelijk acceptabel
maar moet zeggen dat hij vorig jaar toen hij een hele dag `bloot` in de paddock stond beter te pruimen was..
ik ben dus van mening dat het aanvullen van vit D toch wel heel belangrijk is zeker als de paarden `ìngepakt`buiten staan,ook omdat ze in de winter maar een beperkt aantal uren buiten kunnen
ook zitten we te overwegen om een daglichtlamp in zijn stal te hangen voor s`avonds tervervanging van de normale gloeilamp die nu ophangt

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:10

Ik geef mijn eczemer ook een omega 3-6-9 olie, juist omdat dit bij hem de jeuk verminderd. Geef het ook de hele winter door, gaat toch af en toe schuren als ik stop of een andere vergelijkbare olie geef. Hoop maar dat dit genoeg is, want die van mij staat echt het hele jaar door ingepakt.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:17

ellepel schreef:

ha. en laten bij een moslima nou precies de handen en het gezicht de 2 dingen zijn die onbedekt mogen blijven buitenshuis.
sorry het is off topic maar dit kon ik niet laten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 20:22

Ehm Zaina (om maar ff offtopic te blijven gaan), bij een hoop fundamentalistische moslima's is ook het gezicht bedekt.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:24

dat weet ik , heb een paar vriendinnen met een gezichtssluier