paard met dikke benen op stal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_danieke_

paard met dikke benen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 07:26

mijn paard gaat bijna altijd naar buiten, maar als dat niet gebeurd en ik wil die avond rijden dan zijn de wat dik ze zijn dan ook niet warm en hij loopt ook gewoon goed. wat zou dit kunnen zijn we voeren gewoon normaal en ik rijd ook 5/6 keer in de week soms 7. heeft iemand dit ook of weet iemand wat dit is ?? alvast bedankt Knipoog

Mirjam79

Re: paard met dikke benen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 07:34

Ik zou even op Google zoeken op 'stalbenen'

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 07:52

Stalbenen en wat bij de mijne heel goed heeft gewerkt is kleefkruid voeren.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:52

Meestal hebben we het hier over een vochtophoping in de benen. Ook wel oedeem genoemd.
Als het oedeem voorkomt aan meerdere benen en het gevolg is van een of meerdere dagen te weinig beweging dan spreken we van stalbenen. De circulatie van het vocht door het paardenlichaam is niet optimaal door het gebrek aan beweging en het vocht zal onder invloed van de zwaartekracht naar het laagste punt zakken.

Beweging is de enige remedie tegen stalbenen. Zoveel mogelijk naar buiten dus.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:13

Kris schreef:
Meestal hebben we het hier over een vochtophoping in de benen. Ook wel oedeem genoemd.
Als het oedeem voorkomt aan meerdere benen en het gevolg is van een of meerdere dagen te weinig beweging dan spreken we van stalbenen. De circulatie van het vocht door het paardenlichaam is niet optimaal door het gebrek aan beweging en het vocht zal onder invloed van de zwaartekracht naar het laagste punt zakken.

ben ik het niet helemaal mee eens, die van mij loopt hele dagen buiten en heeft er dan nog last van,.... Je zou dus eigenlijk je paard hele dagen moeten laten draven en laten werken, want dan pas zakt het bij de mijne af, lijkt me niet helemaal reeel.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 15:21

die van mij staat bijna altijd buiten alleen bij slecht weer niet
maar ik zal het kleffkruid ff proberen. het gekke is hij heeft het nu sinds de herfst en daar voor nog nooit last van gehad Verdrietig

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:22

Suzan, je hebt extreme gevallen. Het stukje tekst dat ik geplaatst hebt geld voor ongeveer 95% van de paarden met stalbenen.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 15:27

kan het ook een andere oorzaak hebben ?? want wij hebben echt large stallen waar ze bij wijze van spreken in kunnen draven en komen als het goed weer is meer dan 7 uur per dag naar buiten + ik rijd ook vaak ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:06

Op dit moment zijn er meerdere paarden met stalbenen. Ook paarden die hele dagen buiten staan hebben er soms last van. Weersomslag, samenstelling voer/gras verandert rond deze tijd.

Beweging helpt, maar in sommige gevallen is intensieve beweging nodig. Kleefkruid helpt enigszins, maar doorgaans trekt het vanzelf weer weg.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:08

die van mij heeft ook stalbenen als hij zijn stal niet uitkomt..lekker een een uurtje wandelen of los in de paddock doet wonderen...of veel rijden Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:25

en: hoe rijker je voert hoe sneller en heftiger het fenomeen 'stalbenen' op zal treden. zorg dus dat het paard op zo'n 'stilsta' dag minder voer krijgt.

overigens vind ik het niet echt OK om een paard een hele dag op stal te houden, buiten het rijden om. maar goed dat is offtopic.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 08:07

hij staat ook alleen op stal al het slecht weer is

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:10

Onze merrie heeft hier ook last, we kwamen erachter dat ze slecht reageert op kuil nu krijgt ze hooi en heeft geen dikke benen meer. ( wel jammer want ze vindt kuil helemaal te gek, ze krijgt nu een handje kuil als een snoepje en dat gaat goed)

Maar ieder paard is verschillend zoals de mens

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:15

bij mijn pony die 24/7 uitloop heeft leek het idd ook een reactie te zijn op kuil. Nu krijgt ze maar een plukje en alles lijkt prima. IIg lekker in beweging houden.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:46

merrieveulen schreef:
en: hoe rijker je voert hoe sneller en heftiger het fenomeen 'stalbenen' op zal treden. zorg dus dat het paard op zo'n 'stilsta' dag minder voer krijgt.

overigens vind ik het niet echt OK om een paard een hele dag op stal te houden, buiten het rijden om. maar goed dat is offtopic.

Weideseizoen is bij ons over, dus de mijne staat de hele dag op stal, zielig? Ik weet het niet hij kan snuffelen en kijken bij de buren en naar buiten kijken en komt er iedere dag uit om te rijden, wandelen, longeren etc. En hij is het gewend, het is een sportpaard dus hij staat zijn hele leven al nagenoeg op stal. Andere paarden bij ons op stal hebben soms nog nooit een weide van dichtbij gezien...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:50

Er zijn paarden die al binnen een paar uur op stal "last" krijgen van stalbenen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:51

Suzan_bobar schreef:
Kris schreef:

ben ik het niet helemaal mee eens, die van mij loopt hele dagen buiten en heeft er dan nog last van,.... Je zou dus eigenlijk je paard hele dagen moeten laten draven en laten werken, want dan pas zakt het bij de mijne af, lijkt me niet helemaal reeel.

dan heeft dat vast ook een andere oorzaak... ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:05

stalgenootje van me haar paard had ook zomaar dikke benen.
dierenrts heeft bloed afgenomen.
en dit paard bleek een virusje te hebben en ook wat tekorten waardoor de benen dus dik weren.
denk dat als het echt plotseling is en er niks is veranderd je een dierenarts moet gaan vragen?