Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Kris schreef:Meestal hebben we het hier over een vochtophoping in de benen. Ook wel oedeem genoemd.
Als het oedeem voorkomt aan meerdere benen en het gevolg is van een of meerdere dagen te weinig beweging dan spreken we van stalbenen. De circulatie van het vocht door het paardenlichaam is niet optimaal door het gebrek aan beweging en het vocht zal onder invloed van de zwaartekracht naar het laagste punt zakken.
Beweging is de enige remedie tegen stalbenen. Zoveel mogelijk naar buiten dus.

merrieveulen schreef:en: hoe rijker je voert hoe sneller en heftiger het fenomeen 'stalbenen' op zal treden. zorg dus dat het paard op zo'n 'stilsta' dag minder voer krijgt.
overigens vind ik het niet echt OK om een paard een hele dag op stal te houden, buiten het rijden om. maar goed dat is offtopic.

Suzan_bobar schreef:Kris schreef:Meestal hebben we het hier over een vochtophoping in de benen. Ook wel oedeem genoemd.
Als het oedeem voorkomt aan meerdere benen en het gevolg is van een of meerdere dagen te weinig beweging dan spreken we van stalbenen. De circulatie van het vocht door het paardenlichaam is niet optimaal door het gebrek aan beweging en het vocht zal onder invloed van de zwaartekracht naar het laagste punt zakken.
Beweging is de enige remedie tegen stalbenen. Zoveel mogelijk naar buiten dus.
ben ik het niet helemaal mee eens, die van mij loopt hele dagen buiten en heeft er dan nog last van,.... Je zou dus eigenlijk je paard hele dagen moeten laten draven en laten werken, want dan pas zakt het bij de mijne af, lijkt me niet helemaal reeel.