1.5 jaarig paard vrijspringen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShenaBell

1.5 jaarig paard vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 21:24

Mijn paardje is nu ruim 1.5 jaar en ik gooi hem vaak los in de bak
Maar kan ik ook met hem gaan vrij springen ( niet zo hoog natuurlijk cm of 20 denk ik )
Is dat wel goed voor hem of moet ik daar nog ffies mee wachten tot hij wat ouder is??

Sappos

Re: 1.5 jaarig paard vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:24

Nee ik zou daar nog lekker eventjes mee wachten. Ook al is het niet hoog, een 1,5 jarige hoort niet te springen maar lekker op het land te staan met leeftijdsgenootjes.

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 19:02

vanaf welke leeftijd kan dat dan wel?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:04

Het beste kan dat pas vanaf een jaar of 4.
Laat 't beestje eerst lekker uitgroeien joh! Voordat je hem zo zwaar gaat belasten.

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:07

wij hadden pas een boom die was omgewaaid en lag in het land ons veulen ook van 1,5 ging er overheen, we hebben hem snel weggehaald want is niet bepaald veilig.

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 19:10

lonniejj schreef:
Laat 't beestje eerst lekker uitgroeien joh! Voordat je hem zo zwaar gaat belasten.

Tja dit is zo goed als mijn eerste paardje en heb niet veel ervaring dus daarom dat ik het ook vraag!!

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:12

Een anderhalfjarig paard is geestelijk en lichamelijk nog niet toe aan zulke oefeningen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:12

ShenaBell schreef:
lonniejj schreef:

Tja dit is zo goed als mijn eerste paardje en heb niet veel ervaring dus daarom dat ik het ook vraag!!

Waarom dan'n jong paard kopen ipv een doorgereden paard waarvan jij veel kan leren?

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 19:13

Waarom dan'n jong paard kopen ipv een doorgereden paard waarvan jij veel kan leren?[/quote]

Dat is weer een heel ander verhaal

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:15

Dav schreef:
ShenaBell schreef:

Waarom dan'n jong paard kopen ipv een doorgereden paard waarvan jij veel kan leren?

Inderdaad, wat had je verwacht toen je dit beestje kocht. De eerste 3 jaar kan je er helemaal niks mee. gooi dit beestje lekker in de opfok.

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 19:18

Hij staat zo goed als al in de opfok maar ik vroeg het me gewoon af!
Ik wil zeker het beste voor mijn paard

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:25

Tuurlijk kan dat, maar ik raad t je wel af..

Laat um lekker jong zijn Lachen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:28

Ach, een keertje over een hobbeltje heen kan echt geen kwaad hoor .

Als het ding op een lekker plekje staat dan kan hij heus wel soms wat met je doen hoor Ja. Al is het wandelen/poetsen of een keer een huppeltje. Zolang je niet overdrijft gaat het allemaal prima! Ik vind persoonlijk 4 jaar ook wel wat overdreven lang om daar allemaal mee te moeten wachten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:31

offtopic : ik word er eigenlijk best wel moe van als mensen info vragen over een jonge pony en gelijk te horen krijgen waarom koop je dan geen ouder paard of wat dan ook :S.. grr word daar echt moe van.

ontopic: ikzelf zou het niet doen, lekker door laten groeien en kleine dingen doen zoals voetjes oppakken etc. maar springen pas mee beginnen als je er echt de basis in hebt zitten onder het zadel dus zo'n rond 4 jaar beter nog is 5 jaar Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:09

springen, met 4 jaar is vroeg zat. dwz, gericht springen, met hindernisjes opzetten en noem het allemaal maar. eerder zijn de hogere botten van het voorbeen namelijk niet volgroeid, en het spronggewricht, wat zwaar belast wordt bij de afzet, ook niet.

natuurlijk is het geen ramp als je paardje uit eigen beweging ergens overheen hopt, in de wei maken ze ook flinke bokkesprongen immers. zelf heb ik er één van 2,5 en wij wandelen geregeld in een bosje waar ook een boom over het pad ligt. mijn veulen loopt daar vaak los en draaft de paden af, daarbij springt hij dan ook over dat boompje. maak ik me echt niet druk om. als er in de bak gesprongen wordt mag hij meedoen tot de balk van de grond gaat. meerennen met zijn weidegenoot (bak ligt in de weide) mag best, maar als er gesprongen gaat worden moet veulenlief de bak verlaten.

je hebt dus springen en springen, ik vind een tak in de wei of een bokkesprong of een boompje iets heel anders dan gericht bezig zijn met vrijspringen.

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 09:27

StalNollie schreef:
offtopic : ik word er eigenlijk best wel moe van als mensen info vragen over een jonge pony en gelijk te horen krijgen waarom koop je dan geen ouder paard of wat dan ook :S.. grr word daar echt moe van.

Daar ben ik het helemaal mee eens iedereen heeft zijn eigen reden om een jong paard te kopen zo heb ik mijn eigen redenen!!

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:44

Ik vind haar nog wat te jong voor losspringen! Ik vind dat een paard van 1,5 nog een kindje is en echt nog niet aan het werk moet hij moet straks als hij ouder is al genoeg aan het werk.

Mijn paard heb ik af en toe laten losspringen toen ze 3 was. Het schijnt ook wel goed voor de rug te zijn als je het maar niet hoog doet. Als je er dan maar nog niet op gaat zitten.

innetrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:50

Absoluut niet doen aub! wacht er aub een poos mee. Waar is het in hemelsnaam goed voor!?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:53

Jullie zitten allemaal wel nee nee nee.
maar met losgooien een hindernisje in de bak is echt niet erg hoor Lachen maar ga hem niet "laten" vrijspringen.
geef hem zelf de mogelijkheid wel of niet eroverheen.. laat hem de hindernis onderzoeken.

dier in de natuur van 1,5 gaat ook echt niet de kudde verliezen omdat er een op of afsprong is, of in de kudde een andere weg nemen omdat er een grote boomstam ligt Knipoog

innetrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:54

paarden in de natuur leven dan ook minder lang..

Ik vind hetzelf absoluut niet kunnen, laat het veulen lekker met rust en laat em opgroeien zoals het hoort.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:01

In de natuur zal een veulen moeten springen over die boomstam, anders wordt hij achtergelaten door de kudde en zal van de honger omgaan.
Nee dan wij die voor ons plezier een veulen ergens overheen laten springen, das gezond joh.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:31

volgens mij zeg ik juist dat er geen dwang moet zijn, maar dat je het dier zelf wel kan laten experimenteren met een hindernisje. zet m op 20 cm en zie wat hij ermee doet. Lezen is moeilijk begrijp ik?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:44

Ik vind helemaal niets mis mee, om hem na nieuwjaar es te laten vrijspringen.

Let wel: een keer, maximum 5 keer, maar niet elke week hé!

Hier in Oost-Vlaanderen zijn zelf wedstrijden voor jonge paarden (2jr & 3 jr) en zelf op jumping Mechelen wordt een wedstrijd gehouden, voor paarden van 2,5 jaar oud.

Mocht dit allemaal zo slecht zijn, zouden er dan nationale competities gehouden worden?!

Maar overdaad schaadt, dus vind ik het goed om ze es los te laten springen, enkel om ze te laten wennen (zodat ze later niet overvallen worden); maar maak er aub geen gewoonte van!

(vermoed dat ik nu bakken kritiek ga krijgen, hou mijn hart al vast)

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:44

Een keer een sprongetje kan volgens mij geen kwaad. Bij jonge springpaarden wordt soms op heel jonge leeftijd al gekeken hoe hun techniek is en hoe deze ontwikkeld. Er is zelfs onderzoek geweest over springtechniek van veulens tot volwassen paard genaamd Jumpex. Bedenk wel, dat wordt gedaan door mensen met veel ervaring en kennis en gaat meer om centen naar mijn idee.

Ik zou zelf niet serieus gaan vrijspringen met een jong dier. Het kan een goede ervaring zijn, maar het kan ook een slechte ervaring zijn als je het verkeerd aanpakt.
De belasting die het met zich mee brengt daargelaten, dat is afhankelijk van duur, intensiteit, de ondergrond en hoogte e.d.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:57

Wij laten ze ook - voor zover ze bij huis staan - heel af en toe een sprongetje maken, kan absoluut geen kwaad. Je moet het gewoon netjes doen, in een vertrouwde en goed afgesloten bak. Lintje langs de hindernis, eerst alleen over een balkje en als dat goed gaat een paar keer over een stijltje van 40 cm of zo, met goede veiligheidslepels aan de staanders. Als ze bang zijn direct stoppen natuurlijk, maar dat heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt, meestal vinden ze het wel leuk.
Ik hoop trouwens wel dat jouw paard niet alleen er uit komt als je 'em losgooit, enters horen echt in de wei!

Bij Stal Roelofs worden ze volgens mij ieder half jaar even geprobeerd, en daar passen ze echt wel goed op hun jonge beestjes!