Olifantenklompvoet?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hanna1991

Olifantenklompvoet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 18:11

Hallo Bokkers!

Kom ik dus vrijdag bij mn paard, heeft ie een giga dik achterbeen :| vooral de kogel was dik.
ik dacht ga toch maar even rijden, want ze waren niet naar buiten geweest. en hij heeft altijd dikke benen als ie binnen heeft gestaan. ging allemaal wel prima. maar was wel gevoelig.
kom ik zaterdag weer bij mn paard, is zn achterhak ook helemaal dik! helemaal een ei aan de binnenkant. plus zn kogel ook helemaal dik. ik maar weer afspuiten. en nu dus vandaag de veearts der bij!
komt ze binnen, zegt ze.. wats er met hem gebeurt?! ze zei dus, het is een olifantenvoet? of olifantenklompvoet? ze had er een duitse term voor. maar ze legde het uit.. het is een wondje (soms een wondje wat je niet kunt zien, zoals bij mijn paard) waar viesigheid in is gekomen en daardoor zijn de lymfklieren helemaal opgezet en komt er vocht in. want ze drukte in het been, en er kwamen allemaal "putjes" in. dus een teken van vocht.
nu moet ik 2x daags afspuiten en lopen. en 3 dagen 2x per dag een spuit in de mond (antibiotica) en om de 10 dagen een pretnison spuit. en ze zei trek hier zoizo maar 2 weken voor uit dat ie weer een beetje normaal kan lopen. Huilen

mijn vraag aan jullie, heeft iemand hier ook ervaring mee? hoelang duurde het? en wat deed je er tegen?

CaWa

Re: Olifantenklompvoet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:16

Hi, volgens mij bedoel je einschluss.. mijn pony heeft daar ook last van gehad toen ze een tijd hele erge mok had. Na een week antibiotica en vochtafdrijvers ging t een stuk beter, maar dat been blijft snel dik worden... (en trekt daarna ook snel weer zelf weg).

Veel succes met je paardje!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:49

Is einschuss idd, of terwijl bloedvergiftiging. Anti-biotica is daarvoor de oplossing. Kan best even duren voordat het helemaal weg is. Moet wel duidelijk minder zijn na een week, anders moet er nog een keer ab gespoten worden.

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:11

Ooh ja! dankjewel! ik heb al wat gevonden:

Einschuss is een Duitse term en hiermee wordt het (extreem) opzwellen van het been na een verwonding bedoeld. De zwelling wordt veroorzaakt door een ontsteking van de lymfvaten. Het wordt ook wel olifantsbeen genoemd.

Dit verschijnsel kan ontstaan als een wondje of mok, hoe klein ook, ontstoken raakt. De lymfvaten voeren normaal het vocht uit been af. Als deze vaten ontstoken zijn, dan kunnen ze dat niet meer goed doen met als gevolg dat het been opzwelt. Daarom is het belangrijk om een wondje altijd goed te desinfecteren. Berucht is een wondje van de mestvork als er onzorgvuldig uitgemest wordt.

Waarschuw bij Einschuss altijd een dierenarts!

Het is belangrijk dat Einschuss snel en adequaat behandeld wordt. Het paard is er meestal flink ziek van en heeft vaak koorts. Ook kunnen de weefsels in het been door de zwelling dusdanig uitgerekt raken dat het been permanent dik blijft en dat is niet erg fraai.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:46

Juist, goede uitleg! Ben je nu een beetje gerustgesteld?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:47

Bij een kennisje dr paard hadden ze het niet optijd in de gaten,en dachten ze dat het een stalbeen was. dus is het verwaarloosd. en toen werd het dus chronische einschuss..

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:24

CaWa schreef:
Juist, goede uitleg! Ben je nu een beetje gerustgesteld?

(Gejat van wikipedia Clown )
Jawel, maar ben toch nog steeds benieuwt hoe lang het gaat duren

Snackie schreef:
Bij een kennisje dr paard hadden ze het niet optijd in de gaten,en dachten ze dat het een stalbeen was. dus is het verwaarloosd. en toen werd het dus chronische einschuss..

Ooh, nu ben ik niet meer zo gerust gesteld Verdrietig

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:26

Maris schreef:
Is einschuss idd, of terwijl bloedvergiftiging. Anti-biotica is daarvoor de oplossing. Kan best even duren voordat het helemaal weg is. Moet wel duidelijk minder zijn na een week, anders moet er nog een keer ab gespoten worden.

Einschuss is geen bloedvergiftiging, het is een ontsteking in de lymfevaten. kijk maar even op de wiki, mijn paard had het van de zomer ook heel heftig (incl koorts e.d.) de foto op de wiki is ook mijn paard.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:27

Bij mijn paard heeft het ongeveer ene week geduurd voordat zijn been weer normaal was.

Hij heeft dan wel de hele week ook zware antibiotica gehad.

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:45

cp112 schreef:
Bij mijn paard heeft het ongeveer ene week geduurd voordat zijn been weer normaal was.

Hij heeft dan wel de hele week ook zware antibiotica gehad.

Oh okee, een week valt dan wel weer mee.
maar wat voorn antibiotica kreeg ie dan? gewoon via spuiten in het bloed?
want die van mij krijgt het via zn mond spuiten. en moet het 3 dagen 2x per dag.
maar heeft daarnaast ook nog 3 pretnison spuiten gehad.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:16

cp112 schreef:
Maris schreef:

Einschuss is geen bloedvergiftiging, het is een ontsteking in de lymfevaten. kijk maar even op de wiki, mijn paard had het van de zomer ook heel heftig (incl koorts e.d.) de foto op de wiki is ook mijn paard.

Echt waar ? dat wist ik niet, dacht dat het hetzelfde is ! Ontsteking komt doordat er bacterieen van buitenaf ( door wondje ) in het bloed komen. Dacht ik.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:06

Die van mij kreeg eerst penicilline in spuiten on de bloedbaan , eerst in de borst maar daar ging de zwelling ook heen, dus in de bilspier maar dat had hij naar 1 keer wel gezien. toen orale spuiten, hetzelfde als wat jij hebt en 3 dagen lang 2 x daags Ja
ook kreeg hij 4 dagen langs metacam, dit is pijnstilling (hij liep op 3 benen) en hij kreeg 1 keer een hele heftige ontstekingsremmer, die mogen ze ook echt maar 1 keer. die ging wel in de nek.

@Maris, een ontsteking komt inderdaad van buitenaf af maar is iets anders dan een bloedvergiftiging. Bij een gewone ontsteking wordt het rond de wond iets dik en word de huid roder (lastig te zien door vacht maargoed Vork) de ontsteking zit dan gewoon in de bloedvaten.
Bij einschuss slaat dit door naar de lymfevaten, de lymfevaten zorgen voor de vochtafvoer bij een ontsteking, wanneer de lymfevaten dus ook gaan ontsteken wordt het vocht niet meer afgevoerd en zwelt het been.

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 18:07

Even iedereen weer op de hoogte brengen:

Ik kwam gister bij mn paard, en toen was de zwelling al flink afgezakt. dus het gaat met de dag vooruit!
hij draaft ook weer heerlijk naar het land toe ipv strompelend op 3 benen.
dus het gaat toch redelijk snel! en maar door hopen dat het nog sneller over gaat.

Doei!

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:41

Goedzo! Ben blij dat t wat beter met m gaat Ach gut Hou zo vol zou ik zeggen!

Michelliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:18

Fijn dat het weer beter gaat Haha!

Michelliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:18

Trouwens grappige naam: olifantenklompvoet.

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 10:28

Edit: kom ik savonds weer op stal, is zn been weer giga dik. en gloeide helemaal. weer halfuur koud water erop gedaan. en aan de longe laten stappen op harde ondergrond. hij ging ook een stukje draven omdat hij natuurlijk heel fris is, nu die niks meer doet. en hij liep helemaal niet kreupel, wel wat gevoelig natuurlijk, maar hij liep in het begin bijna op 3 benen toen ie wou draven. dus wel iets vooruit gang. maar zo jammer dat het dan weer zo dik word en zo gloeid. gelukkig komt de veearts vrijdag weer met pretnisonspuiten. en dan hopen dat het snel overgaat

Doei, doei

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:38

Haal zo snel mogelijk een DA erbij .. Ik heb een paard gehad met Einschuss.. en die heeft het uiteindelijk niet overleefd. Hier een plaatje van het been van mijn overleden paard
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:57

Inderdaad direct de DA erbij! niet wachten tot vrijdag. Meet ook zijn temperatuur even.

Mijne heeft het gelukkig wel overleefd maar had niet veel gescheelt.... Denk dat de grootste reden dat hij het wel gehaald is omdat ik binnen 3 dagen wel 4 keer een dierenarts erbij heb gehaald. Iedere keer als zij temperatuur weer omlaag ging of hij ook maar iets achteruit ging stond ze erweer. Kijk heeel goed uit hoor, het lijkt alleen maar in de benen te zitten maar het kan zo uitbreiden. Bij mijn paard werd het been ook zo dik dat het vocht er door de huid uitkwam. Weet je ook waar het wondje zit? die ontstoken is? Die moet je goed schoonhouden en kijken of er prut (pus) uitkomt, zoja dan proberen dat leeg te halen. Ook de kleur hiervan goed in de gaten houden, Wit pus is 'beter' dan klan oranje (dat had die van mij)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:58

trouwens, heb je hem op stal staan? het beste is om ze zoveel mogelijk lekker buiten te hebben, dan hebben ze contstant beweging en dat is goed voor de doorbloeding van de benen

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 15:55

Jannepauli schreef:
Haal zo snel mogelijk een DA erbij .. Ik heb een paard gehad met Einschuss.. en die heeft het uiteindelijk niet overleefd. Hier een plaatje van het been van mijn overleden paard

Jeetje wat dik!
zo dik is zn been niet geweest hoor,

cp112 schreef:
Inderdaad direct de DA erbij! niet wachten tot vrijdag. Meet ook zijn temperatuur even.

Mijne heeft het gelukkig wel overleefd maar had niet veel gescheelt.... Denk dat de grootste reden dat hij het wel gehaald is omdat ik binnen 3 dagen wel 4 keer een dierenarts erbij heb gehaald. Iedere keer als zij temperatuur weer omlaag ging of hij ook maar iets achteruit ging stond ze erweer. Kijk heeel goed uit hoor, het lijkt alleen maar in de benen te zitten maar het kan zo uitbreiden. Bij mijn paard werd het been ook zo dik dat het vocht er door de huid uitkwam. Weet je ook waar het wondje zit? die ontstoken is? Die moet je goed schoonhouden en kijken of er prut (pus) uitkomt, zoja dan proberen dat leeg te halen. Ook de kleur hiervan goed in de gaten houden, Wit pus is 'beter' dan klan oranje (dat had die van mij)

Ik heb het plekje nog niet gevonden, maar ik heb wel een heel klein bobbeltje gevonden. hier zit veder geen korsten of wat dan ook.

cp112 schreef:
trouwens, heb je hem op stal staan? het beste is om ze zoveel mogelijk lekker buiten te hebben, dan hebben ze contstant beweging en dat is goed voor de doorbloeding van de benen

Hij gaat elke dag van 10 tot 4 naar buiten. dus beweging krijgt ie genoeg Knipoog

Edit: Vrijdag kwam de DA dus weer, heeft ie zn laatst spuit gehad.. en ze zei, hij moet zo veel mogelijk beweging hebben, dus begin maar weer met rijden enz.. dus ik vrijdagavond erop. ging opzich wel redelijk. kon wel merken dat hij der nog last van had, maar draven wou die maar al te graag. khad ook 2 rondjes gedraaft, had ie zn oortjes helemaal naar voren Verdrietig zo zielig, als ie wel wil maar niet kan.

Maar goed, kga gewoon zo een beetje door met rijden, halfuurtje stappen en 2 rondjes draven, en dan maar kijken hoe het op knapt. het is nu redelijk rustig, maar nog wel iets dik.

Doei, doei

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:02

Mijn paard heeft ook Einschuss gehad. De dierenarts moest toen een week lang iedere dag ontstekingsremmers, antibiotica en pijnstillers komen spuiten. Vorstin is er weer helemaal bovenop gekomen, maar het been blijft snel dik worden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:10

Mijn paard heeft ook einschuss gehad. Hijwas zo ziek en het was zo pijnlijk dat hij echt niet op dat been kon staan.
Hij heeft 9 dagen op de zelfde plek in zn stal gestaan, te ziek om te vervoeren.
Op woensdag avond rond 22.00 was er niks aan de hand, donderdag ochtend 7.00 was het paard doodziek.
Elke dag een Da er bij, en na 9 dagen was hij eindelijk goed genoeg om (op 3 benen) de trailer in te gaan naar de kliniek. Daar heeft hij nog 2 weken gestaan.

Hoe het verloopt is echt paard afhankelijk. Belangrijk is bewegen, maar soms is dat echt veeeeel te pijnlijk.
Mijn paard liep zelf niet meer naar de voer bak of drinkbak, dat moest naar hem komen.
Bij het dwingen te lopen liet hij zich vallen of stond hij te gillen van de pijn (en dat klinkt echt oorverdovend).
Mijn paard heeft nog steeds een dikbeen, maar geen last er van. Gewoon een schoonheidsfoutje

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 18:57

ma_rie_tje schreef:
Mijn paard heeft ook einschuss gehad. Hijwas zo ziek en het was zo pijnlijk dat hij echt niet op dat been kon staan.
Hij heeft 9 dagen op de zelfde plek in zn stal gestaan, te ziek om te vervoeren.
Op woensdag avond rond 22.00 was er niks aan de hand, donderdag ochtend 7.00 was het paard doodziek.
Elke dag een Da er bij, en na 9 dagen was hij eindelijk goed genoeg om (op 3 benen) de trailer in te gaan naar de kliniek. Daar heeft hij nog 2 weken gestaan.

Hmm geen leuke verhalen allemaal Verdrietig

Edit: Ik kwam weer eens op stal. had de hele week der op gezeten. halfuurtje stappen en 2 rondjes draven. ging goed na mijn idee.. had ie savonds toen ik kwam weer zoon giga been!! hoor ik dus later dat ze nu een baal in het land hebben en staat ie daar dus de hele dag bij Clown hopeloos ook.. zo komt ie dus niet meer aan zn beweging.. maar goed, ik had toch maar even gelongeert.. en toen ik klaar was, been was weer helemaal normaal! echt niet te geloven. Dus hij moet toch maar even door de pijn heen van het lopen. want daar word het stuk beter van.

Doei! Doei, doei

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:19

Scheelt dat het paard idd nog kan lopen!
Mijne kon dat dus echt niet, wat de dikte van zn been alleen maar erger maakte....

Wij zaten dus wel aan (dag en nacht) stalbandages vast voor een paar maanden.
Nu nog steeds welis een weekje. Zn been wordt gewoon heeeeeel moeilijk weer dun (lees na een uur stappen/rijden is het nog niet helemaal dun). Af en toe wordt het echt te dik, en wordt het helemaal niet meer dun, dan krijgt meneer weer een bandage om, soms alleen snachts, soms een weekje dag en nacht. Dan kan hij er weer even tegenaan Knipoog