Inenten, dierenarts weigert normaal?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

Inenten, dierenarts weigert normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 11:13

Vandaag liet ik de dierenarts komen voor een inenting van 2 pony's. Mini's van rond de 1 meter hoog, waarvan 1 van mij is. Deze dierenarts heeft vorig jaar ook geent en toen ging het prima. Maar die van mij is wel heel erg nerveus en staat niet stil, komt af en toe een klein beetje omhoog (maar echt net van de grond) en rent het liefst hard weg.
Deze keer was dat niet anders. Behoorlijk nerveus en stond niet stil.
Dierenarts gaat eerst rustig met de spuit naast hem staan... dat werkt bij die van mij niet. Je moet m er normaal in 1 keer erin zetten heel snel. Dus hij werd hier nog nerveuzer van.
Dierenarts zegt na 5-10 minuten gewoon: ik doe het niet want hier raakt hij alleen overstuur van.
Eindstand... ik betaal voorrijkosten en enting voor het enten van de andere pony die niet van mij is en de mijne is dus niet geent.

Ik vraag de dierenarts: en nu dan.
"Tja, is beter als hij de enting wel krijgt natuurlijk, maar ja.. ik doe dat zo niet."

Ik was toch even behoorlijk stomverbaasd. Komt dit vaker voor dat een dierenarts gewoon niet ent?
Ik heb het hier wel over een hele zachtaardige pony die gewoon alleen maar bang is en niet 1 die je verrot trapt ofzo.

Ik heb nu een andere gebeld maar wel aangegeven dat ik niet voor niks ga betalen dus dat ik er wel zeker van wil zijn dat ze gewoon enten. Desnoods doen ze er maar een uur over. Kan toch niet zo zijn dat ik mijn pony gewoon niet kan laten enten.

Wat is jullie kijk hierop en heb je het ook weleens meegemaakt?

P.s. het lijkt wel alsof hij gewoon iets tegen mannen heeft. Vrouwelijke dierenarts was geen enkel probleem, vrouwelijke hoefsmid ook niet... alle vrouwen die ik ken vind hij gewoon leuk maar bij mannen lijkt hij altijd nerveus te worden.

Hij is overigens gewoon tot nu toe elk jaar geent (vanaf 2003)
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 19-11-08 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, in het vervolg graag de editknop gebruiken.

Elma_

Re: Inenten, dierenarts weigert normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:18

Heb zoiets nog nooit meegemaakt..
Vind het ook niet normaal dat je wel gewoon voor de enting moet betalen! Ik had zeker ook gezegd of je ent hem, of ik betaal niet Lachen

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:19

Rare reactie van je DA. Laatst had ik hiet ook zo een die wilde niet spuiten tegen koliek omdat ze het niet voor elkaar kreeg. In de late dienst nogmaals gebeld en de mannelijke kreeg het wel voor elkaar.
De laatste paar keer heb ik ook speciaal om een man gevraagd. Die van mij laat zich door een vrouw niet prikken

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:19

de mijne is echt een draak met enten dus dan zou je da bij dei van mij niet in de buurt durven komen denk ik Clown
tjah vind het raar, naar mijn mening moet hij gewoon enten tenzij er natuurlijk levensgevaarlijke situaties ontstaan, dan vind ik het begrijpelijk.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:20

ik vind het niet normaal dat ie weigert. onze DA zou dat werkelijk echt nooit doen en die zou er alles maar dan ook alles aan doen om die spuit er op de 1 of andere manier in te krijgen Clown

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 11:20

Nou ja.. de enting van die andere pony... maar daar zaten natuurlijk ook voorrijkosten aan (die hier best flink zijn). Nu betaal ik die bij de volgende dierenarts ook weer dus heb ik straks onderhand 45 euro aan voorrijkosten betaald,.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:21

Ik had niet eens betaald als de reden niet echt gegrond was (al kan ik dat niet beoordelen vanaf een computer)...

Is het nou echt een gevaarlijk paardje, dan oke, had ik daar in kunnen komen, de dierenarts kent het dier niet zo goed als jij en weet niet wat hij kan verwachten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:22

Dat is wel raar ja. Ik heb wel andere gevallen gezien die ook gewoon geënt werden door de da.
Hij had toch ook wel iets anders kunnen proberen om het paard op zijn gemak te stellen. Hij had gewoon moeten enten klaar uit.
Was het een oudere man misschien, had die er geen zin in?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:22

Elma_ schreef:
Heb zoiets nog nooit meegemaakt..
Vind het ook niet normaal dat je wel gewoon voor de enting moet betalen! Ik had zeker ook gezegd of je ent hem, of ik betaal niet Lachen

ze heeft ook niet betaald voor haar enting.. alleen voorrijkosten en enting van de andere pony!!

vind het maar vreemd, mijn DA doet niet eens 5min over 10paarden enten.. loopt ernaartoe spuit erin klaar volgende...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:23

ik had het niet gepikt.
een dierenarts is niet voor niks opgeleid...
Als het nou een ernstig aggressief dier zou zijn, maar ik begrijp dat je pony gewoon heel erg angstig is en een klein beetje heen en weer gaat staan hupsen.
dan weet iedere boeren banketstaaf toch wel dat je de spuit er beter in 1 keer in kan prikken? dan eerst rustig naast hem gaan staan enzo?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:23

Tja ik had echt even met het kantoor gebeld, desnoods met het hoofdkantoor, en het bedrag op hen verhaald.. Als er verder geen levensgevaarlijke situaties zijn geweest vind ik echt niet dat je wel voor die enting zou moeten betalen..

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 11:23

Nee, als hij gevaarlijk is snap ik het ook. Oke.. als hij nerveus is.. is hij wel sterk.. maar ik kan er alles mee verder.. ik kan er achterop gaan liggen... tegen hem aan hangen... hij geeft nooit een kick. Hij is wel ietswat eenkennig en plakt heel erg aan mij. Ik kreeg hem met een aai en wat zachte woordjes ook wel rustig maar hij bleef met zijn hand ernaast gaan voordat ie de spuit erin zette en dan kreeg hij tijd om de zenuwen weer op te bouwen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:24

Kon je hem zelf niet enten, heb ik nl wel ooit eens gedaan, omdat de DA geen eens in de buurt van het paard kon komen.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 11:28

Brainless schreef:
Kon je hem zelf niet enten, heb ik nl wel ooit eens gedaan, omdat de DA geen eens in de buurt van het paard kon komen.

Hmm.. tja.. en dan is ie straks bang voor mij? Nou ja, heb daar ook niet bij stilgestaan.. al laat ik het denk ik liever aan een ander over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:30

ik heb dit probleem ook gehad, de da heeft toen gevraagt of ik zelf wilde enten en alles uitgelegt en heb de enting zelf ook gegeven zonder problemen en daarna was ze niet bang voor mij! bij mij lag het er meer aan dat ze bang was voor mannen

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 11:33

Oke.. dus dat is niet iets raars dat paarden bang zijn voor een bepaald geslacht man / vrouw.
Het begon me eigenlijk de laatste tijd pas steeds meer op te vallen. Komen nu wat meer mannen op de boerderij waar hij staat en die vertellen me dan verhalen over dat ze niet bij hem kunnen komen waar ik dus elke keer niks van snap.
Toen ik een tijdje ziek was heeft mijn vader hem gevoerd enzo en die kreeg meteen een trap de eerste keer. En dat terwijl ik nog zo 200% zeker was dat hij niet trapte. Ik geloofde het in eerste instantie dus ook niet, maar zijn scheenbeen was flink blauw. Tja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:35

mannen of vrouwen angst komt veel vaker voor, bij mij was het zo dat de da een man was en ze accosieerde hem met pijn en wilde dus geen mannen meer om zich heen maar om heel eerlijk te zijn was die pony ook echt een krengetje hoor! behalve voor mij haha

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:36

Natuurlijk kan dat, paarden kunnen sowieso vreselijk eenkennig zijn!
Zo heeft een vriendin van me haar verzorgpony gekocht omdat die bij de oude eigenaren zou stijgeren ervandoor zou gaan en zou bokken.. nooit 1 stap verkeerd gezet bij mn vriendin..
Beetje offtopic maar om eens een voorbeeld te noemen Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:38

Mijn paard wordt ook zeer boosaardig met enten. Duivel
Daarom zet ik haar dan in de trailer, zo kan ze geen kant op en de DA loopt geen gevaar

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:39

Wij zijn er niet bij geweest, dus we weten niet hoe erg de situatie is geweest. En een pony lijkt voor de eigenaar altijd een stuk braver dan voor een buitenstaander, omdat de eigenaar 'm goed kent, en kan inschatten welk gedrag de pony nog gat vertonen.

Maar ik kan me goed voorstellen dat je als dierenarts zegt, ik ga m'n veiligheid niet in gevaar brengen. Als het me niet op een veilige manier lukt om te enten, dan doe ik het niet. Of dat nou terecht is of niet, waarschijnlijk vond deze veearts het niet veilig genoeg.

En je hebt toch verder niets voor die enting hoeven betalen, alleen voor de andere pony? Snap trouwens niet waarom jij dan de voorrijkosten moet betalen, als dat niet eens jouw pony is, ik zou de eigenaar van die pony mooi zelf de voorrijkosten laten betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:44

CKdamour schreef:
Brainless schreef:

Hmm.. tja.. en dan is ie straks bang voor mij? Nou ja, heb daar ook niet bij stilgestaan.. al laat ik het denk ik liever aan een ander over.

Ik had het paard al eerder een AB kuur gegeven en hij vond het niet erg om door mij "geprikt" te worden.
En een enting hoeft ook niet in de ader (want dat kan/mag ik niet). Ik "sla" eerst de naald erin (als ze dan even wegspringen geeft het niet, want dan zit de naald er al in) en als er geen bloed uit de naald komt (want dan heb je een ader geraakt) dan pas de spuit er op en leeg drukken. Dat vinden ze eigenlijk nooit eng, maar de naald wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:13

Pony'tjes van ongeveer 1 meter? Ik ben wel ernstig benieuwd wat die beste arts zou doen met een bang PAARD.... Komt een beetje overdreven over dit, een kleine pony niet in durven te enten terwijl de pony in kwestie gewoon nerveus is...

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 12:22

Anoeska schreef:
Wij zijn er niet bij geweest, dus we weten niet hoe erg de situatie is geweest. En een pony lijkt voor de eigenaar altijd een stuk braver dan voor een buitenstaander, omdat de eigenaar 'm goed kent, en kan inschatten welk gedrag de pony nog gat vertonen.

Maar ik kan me goed voorstellen dat je als dierenarts zegt, ik ga m'n veiligheid niet in gevaar brengen. Als het me niet op een veilige manier lukt om te enten, dan doe ik het niet. Of dat nou terecht is of niet, waarschijnlijk vond deze veearts het niet veilig genoeg.

En je hebt toch verder niets voor die enting hoeven betalen, alleen voor de andere pony? Snap trouwens niet waarom jij dan de voorrijkosten moet betalen, als dat niet eens jouw pony is, ik zou de eigenaar van die pony mooi zelf de voorrijkosten laten betalen.

Ik vertel je hoe de situatie is geweest. En ik kan je zeggen.. ik ben bang uitgevallen! Als ik op een paardenmarkt loop en ik zie van die behoorlijk boze opgefokte shetten staan blijf ik ook uit de buurt. Hij zei niet dat hij zijn veiligheid anders in gevaar bracht. Hij zei dat het gewoon niet ging lukken omdat hij niet stil stond en weg wilde lopen. Dat hij de spuit er zo niet in kon krijgen en daarnaast dat de stress niet goed was voor de pony.. door diezelfde stress kan hij nu dus nog een keer a.s. donderdag.

Ik zou die enting van de andere pony nu betalen, omdat de eigenaresse (vrouwtje van 85) mij ook weleens tegemoet komt met bijvoorbeeld een zakje voer. Dus ik heb gezegd.. ik betaal die enting wel.. en de voorrijkosten in principe ook, maar dan was het wel de bedoeling dat ze allebei gedaan zouden worden en niet dat ik het 2 keer moest betalen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:22

wat raar zeg... is het wel een paardendierenarts, of is hij alleen kleine huisdieren gewend... hoewel een grote hond komt ook wel in de buurt van een shet kwa formaat natuurlijk.

konden jullie de pony niet met een praam of iets dergelijks wat rustig houden.

heel vaag verhaal hoor, rare da.

zelf enten heb ik ook regelmatig gedaan, stelt niet veel voor, maar er is natuurlijk altijd een risico van verkeerd prikken.. ik kan begrijpen dat je daar angst voor hebt.

succes verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:24

juval schreef:
zelf enten heb ik ook regelmatig gedaan, stelt niet veel voor, maar er is natuurlijk altijd een risico van verkeerd prikken.. ik kan begrijpen dat je daar angst voor hebt.

Je mag toch hopen dat een arts weet waar en hoe 'ie moet prikken, of het nu een Shet is of een Shire...