Zoals CarolineP zegt heel goed de temperatuur en de klieren in de gaten houden. Ik heb vorig jaar 2 pony's met droes gehad. De een had op zn hoogst een temperatuur van 39,5 en liters snot uit de neus maar kreeg geen verdikking tussen de kaken, of niet noemenswaardig, en het brak ook niet open. Hij was er met een week of 2 al vanaf.
Mijn andere pony had het zwaarder, bijna 41 graden koorts. Ik heb ze toen 3 weken in de achtertuin gehad om besmetting te voorkomen (als het eenmaal opengebroken is is het vreselijk besmettelijk) en om ze goed in de gaten te houden. Hij kreeg wel een enorme bult die na anderhalve week openbrak. Verder was hij enorm lusteloos en wilde niks meer. Heb ervoor gezorgd dat de wond 2x per dag schoongemaakt werd met warm water en betadine. Verder omdat ze thuis stonden kon alles gelijk in de was.
Mocht je paard toch opgezwollen klieren krijgen, ervoor zorgen dat het zo snel mogelijk "rijpt" en openknapt. Dan is de kans dat het naar binnen slaat het kleinst (insmeren met laurierzalf oid)
Tips voor op stal: Paard met droes afzonderen. Geen andere paarden aaien. Geen spullen uitlenen onderling. Ze zeggen dat wanneer een paard al een keer droes heeft gehad deze het nooit meer krijgt. Misschien is nooit een groot woord maar meestal houden ze het gelukkig bij één keer.