droes op stal, ervaringen of nog meer tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romy83

droes op stal, ervaringen of nog meer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 23:13

hey,

Bij ons op stal is er een pony met droes.
Nu hou ik mijn paardje (21jr) goed in de gaten temp. opnemen enzo.
Ze heeft geen koorts (37.4) maar nu vraag ik me af of ze altijd koorts krijgen bij droes of dat er ook gevallen zijn dat ze geen koorst krijgen(bij een licht vorm ofzo).
Dacht vanaaf ook te zien dat ze een iets dikkere keel had dan anders, maar kan ook aan mij liggen.
Ik mag er gewoon aanzitten en ze doet niet anders dan anders. eten en rijden gaat net als anders.

Wie heeft raad naars de gewone maatregelen bij droes op stal?

gr.

CarolineP

Re: droes op stal, ervaringen of nog meer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:20

Als het goed is, staat de zieke pony apart van de anderen.
Droes is heel besmettelijk, dus moet de zieke door 1 persoon verzorgd worden,die verder niet in aanraking komt met de andere dieren.
En idd 2 keer per dag temp. opnemen en direct waarschuwen als die oploopt.
Verder geen paniek, in verreweg de meeste gevallen loopt het goed af!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:23

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:26

Zoals CarolineP zegt heel goed de temperatuur en de klieren in de gaten houden. Ik heb vorig jaar 2 pony's met droes gehad. De een had op zn hoogst een temperatuur van 39,5 en liters snot uit de neus maar kreeg geen verdikking tussen de kaken, of niet noemenswaardig, en het brak ook niet open. Hij was er met een week of 2 al vanaf.
Mijn andere pony had het zwaarder, bijna 41 graden koorts. Ik heb ze toen 3 weken in de achtertuin gehad om besmetting te voorkomen (als het eenmaal opengebroken is is het vreselijk besmettelijk) en om ze goed in de gaten te houden. Hij kreeg wel een enorme bult die na anderhalve week openbrak. Verder was hij enorm lusteloos en wilde niks meer. Heb ervoor gezorgd dat de wond 2x per dag schoongemaakt werd met warm water en betadine. Verder omdat ze thuis stonden kon alles gelijk in de was.

Mocht je paard toch opgezwollen klieren krijgen, ervoor zorgen dat het zo snel mogelijk "rijpt" en openknapt. Dan is de kans dat het naar binnen slaat het kleinst (insmeren met laurierzalf oid)

Tips voor op stal: Paard met droes afzonderen. Geen andere paarden aaien. Geen spullen uitlenen onderling. Ze zeggen dat wanneer een paard al een keer droes heeft gehad deze het nooit meer krijgt. Misschien is nooit een groot woord maar meestal houden ze het gelukkig bij één keer.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:29

romy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 23:34

die foto is idd een beetje vies.
die site heb ik al bekeken net als een hoop andere, toch bedankt.
zal morgen ochtend nog even goed kijken en voelen.
Ze heeft altijd al een beetje een snotneusje vooral als ze weer naar binnen gaat, dat is gewoon helder en als ik d'r neus schoon heb gemaakt is het weg ook de rest van de dag.
Ik hou haar goed in de gaten, wat het is alleen maar ellende voor de eigenaar maar zeker voor je beestje.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:47

Bij mijn opa op de fokkerij hebben we een keer te kampen gehad met droes.

Wij hadden de pony op een apart stukje buiten gezet, zo ver mogelijk van de andere pony's vandaan, maar uiteindelijk zijn er meerdere pony's besmet geraakt. De droes waaide misschien toch gewoon over, zeg maar.

In totaal waren vier ponytjes de banketstaaf. Maar het verschilde wel behoorlijk in mate. Last van koorts en vergrote lymfeknopen kregen ze allemaal. Éen van hen kreeg een abces. Volgens mij hangt het heel erg af van de gezondheid en weerstand van je paard in welke mate hij het krijgt.

Sterkte ermee in ieder geval. Het voorval bij mijn opa is al héél wat jaar geleden, maar ik weet nog heel goed wat een rotvirus het is Boos! !

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:13

Droes topics mag niet op bokt. Dit ivm met de hoge paniekzaai factor dit soort topics vaak met zich mee brengt. Je kan droes melden aan 1 van de MD-mods. Die maken een melding in het centrale droes topic. Kijk ook eens in de wiki, hier staat veel handige info.