Voedingsadvies

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kraaiennest

Voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 10:50

goedenmorgen,

binnenkort komen er twee shettendames bij ons op stal. We hebben hier wel al jaren paarden, maar shetten zijn toch weer anders qua
lijf, gestel en werk.
Ik ben dus op zoek naar goed voedingsadvies.
Ze komen eerst (vanaf jan.) veelal op stal (en paddock) te staan
Komend voorjaar gaan ze dan mee de wei op (natuurlijk opbouwend)

Kunnen jullie hier een algemeen voedingsadvies op geven? Ik heb wel wat ideeen maar ik hoor dit graag (bevestigd, of niet) van ervaringsdeskundigen

ik hoop van jullie te horen.

Alvast bedankt

Brainless

Re: Voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:53

Continu ruigvoer (hooi) en dat mag best wel wat ouder zijn (=minder voedingsstoffen) als ze de neiging hebben om te dik te worden.
Daarnaast een mineralen blok of summerfitkoeken om aan de dagelijkse vitaminen en mineralen te voldoen.
In de paddock kun je bv wilgentakken leggen dat vinden ze lekker en hebben ze wat te doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:54

gewoon hooi,en ook niet teveel.
ook het weiland niet te groot maken in het voorjaar,een shet moet je eigenlijk schraal houden,anders worden ze snel te dik....net als de mijne dus..

Kraaiennest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 11:01

dat van 'vooral ruwvoer' dacht ik zelf ook inderdaad. En ik heb het niet helemaal goed gezegd; komend voorjaar komen ze op een aparte lange smalle strook samen.. het is zeker ruim genoeg maar geen never-ending-weiland en dus goed af te zetten. Ik had het inderdaad ook begrepen dat het 'neiging tot dik worden' een aandachtspunt is.... Mensen verder nog tips?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:02

geweekte pulpbrokken, lekkere maagvulling en gezond. Idd even goed opletten op te vet worden en teveel eiwitten. 2 plakjes roggebrood als je bang bent voor tekort aan vitamine en mineralen. Shets hebben ook vaker problemen met kleine stukjes wortel/appel enz.(voor het geval je een snij iemand bent).
Je moet per pony gewoon kijken of ze meer of minder moeten hebben net als met alle paarden/pony's. Bij ons op stal staan 7 shets en allemaal hebben andere voer hoeveelheden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:03

oppassen met superkort gras ivm hoefbevangenheid

Kraaiennest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:05

kijk.. bedankt allemaal voor de adviezen. Maar bluestar.. kun je dat van de stukjes en het snijden even toelichten? Hebben ze er juist problemen mee als je fruit/groente in stukjes snijdt? Normaal doe ik dat inderdaad om verslikken te voorkomen.. wat is dan het probleem bij de shetten en hoe ondervang je dat?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:16

Mooncoon ik bedoel idd het snijden van kleinere stukjes. Shets hebben sneller een verslikking door kleine stukken. Mij is verteld dat het te maken zou kunnen hebben met een net andere kaakbouw ofzo. Bij ons op stal staan 7 shets, en door verslikking en dus paar dagen dierenkliniek, wordt er bij ons niet meer klein gesneden voor de shets. Terwijl mijn welsh weer juist kleinere stukken moet hebben ivm zijn korte boven voortanden.

Pony's en paarden bijten van een wortel net zo een stuk af als ze kunnen verwerken zonder problemen. Dikke wortels kan je door het midden heen snijden (lengte) doen ze er iets langer over om het op te peuzelen. Appels gaan door 2 of grote door 4.
Ik had er ook nooit van gehoord hoor, maar gelukkig ben ik nog steeds niet te oud om te leren.
En een verslikking (eigenlijk vasthangen van een stukje) is erg naar voor de pony en natuurlijk voor ons.

Kraaiennest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:52

dank je voor de toelichting. Ik ben een snijder, maar ik snij de appels in 2e of 4e. Dus ik maak geen tuttifrutti. De grote wortels breek ik meestal twee keer (in 4e dus)...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:15

kijk ook eens bij de vernieuwde voedingscalculator van paardnatuurlijk link staat in mijn onderschrift

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:21

Arabesk schreef:
kijk ook eens bij de vernieuwde voedingscalculator van paardnatuurlijk link staat in mijn onderschrift

Dit is idd een leuke meter, je kan grofweg kijken of je een beetje zit aan wat je paard/pony moet hebben.
Ik gooi het advies maar naast me neer Vingers aflikken
Volgens deze lijst kom pony vitamine, mineralen te kort. En zou mijn pony 57% hebben aan energiewaarden, en zou afvallen op dit voer.
Ik kan helaas dus niet invullen wat hij ernaast nog krijgt, appels, wortels, roggebrood, muslie en biks van havens.pulpbrokken en 2 soorten hooi en wanneer aanwezig brood en eikeltjes of fruit van het seizoen Bloos

Lol we moeten juist nu even aankijken of hij niet te vet wordt, of dat hij het buffertje nodig heeft voor de zetting van de wintervacht. Ik heb een welsh die zodra hij de wintervacht echt inschiet broodmager kan worden. We voeren verdeelt over 3 voedingen en 4 hooi momenten.

Maar goed ik snap dat het een hou vast is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:31

je paard krijgt dus te weinig ruwvoer. Met krachtvoer kan je NIET ruwvoer vervangen!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:56

Pony eet veel stro, krijgt dit ook aangeboden bij het hooi als hij op de paddock staat.
Is er naast stro en grof stengelig hooi en fijn maaihooi nog een ander alternatief? Ik hoop dat je me er mee kan helpen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:16

Verplaatst: VSW --> VS

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:21

Ze zijn niet drachtig neem ik aan?Dan moet goed hooi voldoende zijn.
af en toe een stuk summer fit en dan kijken of ze goed in conditie zijn.

Kraaiennest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 15:49

nee, ze zijn niet drachtig inderdaad.