paard wormen van Ezel en daardoor koliek..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

paard wormen van Ezel en daardoor koliek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 22:29

Ik heb mijn 2,5 jarige ruin geleend aan een collega van mij.
Haar paard was van de zomer overleden aan koliek en nu
hadden ze een weiland met veel gras en een eenzame ezel.
Ik wist dat de wormen van een ezel slecht kunnen zijn voor een paard
vandaar dat ik mijn ruin nog goed heb ontwormt voordat deze
naar mijn collega toe ging. Bij mijn collega had mijn paardje
het echt super voor elkaar. Iedere keer een lekker stukje gras,
een gezellige ezelin en een heerlijke stal.
En natuurlijk een blije collega die het lege gevoel van haar
paardje weer een beetje had opgevuld.
Helaas bijt mijn ruin wel de manen van de ezelin af.. dus
vroeg mijn collega dat wanneer de wei kaal was mijn ruin
weer terug naar mij kon... geen probleem.
Echter kreeg ik vandaag een telefoontje.
Vanmorgen had mijn ruin koliekverschijnselen.
De DA erbij gehaald en hij is gespoten en heeft antibiotica
gekregen. Tevens krijgt hij nu een pasta 3 dagen lang.
De DA dacht dat het wellicht van de wormen van de ezel zou kunnen
komen.. Het is nu even afwachten hoe mijn ruintje het gaat doen,
Maar heeft iemand ervaring met deze worm besmetting.
En als mijn ruin beter is wil ik hem naar huis halen maar is dat dan niet
gevaarlijk voor mijn andere 3 paarden???
De andere paarden die ik thuis heb is een 12 jarige merrie, een 4 jarige merrie en een veulen van 7 maanden....
Advies en tips kan ik goed gebruiken!!!!

Fenrir

Re: paard wormen van Ezel en daardoor koliek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:31

De schadelijke wormen die ezels bij zich kunnen dragen zijn longwormen. Maar als alles goed ontwormt is moeten er geen problemen zijn (hier gaat het al jaren goed, paarden en ezels kunnen makkelijk bij elkaar. Lachen ) Lijkt me niet dat een paard daar koliek van krijgt?

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:12

kunne die wormen dan niet in de darmen terecht zijn gekomen???

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:49

Ik heb eigenlijk maar één tip voor je: neem zelf even contact op met de DA die bij je paard is geweest. Neem aan dat hij wel een telefonisch spreekuur zal hebben?
Verder sterkte, hoop voor je dat je paardje gauw opknapt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 07:43

Het lijkt mij dat longwormen niet voor niets longwormen zijn en niks met de darmen te maken hebben. Knipoog Van longwormen krijgt het paard droge hoest/bronchitis, vaak een verminderde eetlust en kan dampig worden.
Ik denk dat het ergens anders ligt (maar ik ben geen DA, ik kan het mishebben Knipoog ). Ik zou sowieso een onderzoek laten doen naar wormbesmetting, voor de zekerheid. Lachen
Is de ezel ontwormd?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 07:44

als beiden gewoon goed ontwormd worden is er geen probleem

maar als de ene wel en de andere niet ontwormd word, dan krijg je inderdaad dit soort dingen ........

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 07:51

Een ezel heeft inderdaad een andere 'soort' wormen dan een paard. Voor een paard zijn sommige van deze wormen veel, veel schadelijker dan voor een ezel. Ezels en paarden bij elkaar is dan ook niet echt een aanrader. Als alles echt 100% correct ontwormt wordt moet het wel kunnen, maar laat dan regelmatig een mestonderzoek doen Lachen.

Fiffill: Longwormen hebben wel met de darmen te maken, want ze komen via het gras het spijsverteringskanaal binnen, migreren door de darmwand, komen via de bloedbaan in de longen terecht en worden daar weer opgehoest. Daarna weer doorgeslikt en dan planten ze zich weer voort Lachen. Bij een ernstige besmetting raakt de darmbekleding dus wel beschadigd doordat de wormen daar doorheen gaan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 07:55

@ Yinari: wat jij nu zegt over ezels en paarden klopt niet en is wat de meeste mensen denken. Lachen Ezels en paarden bij elkaar doen is zeker een aanrader want het is hartstikke leuk.
Een ezel kan longwormen bij zich dragen, die zijn voor de ezel meestal niet schadelijk (behalve in hoge mate) maar voor paarden kunnen ze wel schadelijk zijn.
Tegenwoordig heeft men van ontwormen gehoord en is het geen probleem om ezels en paarden bij elkaar te zetten (natuurlijk wel een ontwormingsmiddel dat ook werkt tegen longworm gebruiken). Lachen

Zoals ik al zei heb ik geen verstand van wormen, het leek me onlogisch maar het zou best kunnen hoor. Knipoog Dus dan zou het best kunnen dat het iets met een longwormbesmetting te maken heeft.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:00

Ik heb hett niet zelf verzonnen Knipoog. Dit is wat wij op school te horen krijgen, van iemand die al vele jaren parasitoloog is. Ik denk dat ik hem dus wel geloof Lachen.

Maar uit de rest van je post begrijp ik dat we er eigenlijk precies hetzelfde over denken. Ik schreef namelijk dat bij heel correct ontwormen ezel en paard wél bij elkaar kunnen Haha!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 09:29

bedankt voor jullie adviezen.. ga zo even bij mijn mannetje kijken. hoorde net al dat hij al iets was op geknapt. Maarrrr het is dus niet gevaarlijk om hem weer op stal te zetten tussen andere paarden???

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:42

Je weet natuurlijk niet met zekerheid dat het van wormen komt (toch?). Maar als het dat wel is, is het niet gevaarlijk. Zorg alleen dat hij wel goed ontwormd is, dat is alles Knipoog, vooral voor het veulen Lachen . Hopelijk gaat het goed met je ruin?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:51

Ze kunnen ook zeker bij elkaar, en helaas wordt het nog vaak fout verteld zelfs op scholen (bijv. dat ezels altijd schadelijke wormen bij zich dragen en absoluut niet bij paarden kunnen... niet iedereen luistert naar het Nederlands Ezelstamboek etc. helaas).

Hoe gaat het nu met het paard?
En je hebt nog geen zekerheid inderdaad, ik zou het wel gaan uitzoeken. Knipoog En wordt die ezel nooit ontwormd ofzo. Verward

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:59

Niet alleen het paard, de ezel had beslist ook ontwormd moeten worden, en ik haal dat ook niet uit de tekst, dat dat gebeurd is...Als je alleen het paard ontwormd, en de ezel niet, dan schiet je er weinig mee op, dan wordt het paard iedere keer opnieuw besmet, en dat gevaar is er niet als de ezel ook wordt bijgehouden met ontwormen.
Verder zijn er nog een heleboel andere oorzaken voor koliek mogelijk.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:21

Ik heb zelf geen ezel. Mijn buurvrouw wel en die heeft ook 4 ijslanders daarbij staan. Bij haar zijn er nooit problemen geweest, maar ze ontwormd wel heel nauwkeurig en één keer per jaar doet ze een mest onderzoek. Voor mij een voorbeeld dat het dus wel goed kan gaan, maar je wel voorzorgsmaatregelen moet nemen.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:58

Nou met mijn ruin gaat alles weer goed. En hij heeft nu een pasta kuur van 3 dagen maar in de mest zitten GEEN wormen dus wellicht was het toch een ander soort koliek. De DA kan het niet met zekerheid zeggen. In ieder geval zijn zowel de ruin als de Ezel geheel ontwormt en lijkt de ruin aardig te zijn opgeknapt. Hij moet nog 2 dagen op stal ter controle van mest..
ag ja, een ezel stoot zich in ieder geval niet 2x aan dezelfde steen hahaha:)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:10

Oke, fijn dat het goed gaat! Lachen
Ik had ook niet echt verwacht dat de koliek van de wormen zou zijn eerlijk gezegd. Dan had je waarschijnlijk al eerder iets moeten merken qua andere klachten. Maar voortaan beide goed ontwormen!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:42

Gelukkig maar! Helaas kun je de wormen niet altijd in de mest aantonen, maar als ik het zo hoor verdenkt je DA hem niet echt (meer) van wormen, dan zit het wel goed Lachen. Fijn dat hij weer in orde is Ja

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:03

Eigenlijk, als ik het zo lees, is het gewoon niet belangrijk dat het om een ezel gaat, slechts toevallig. Want of je nu je paard bij een niet-ontwormde ezel of niet-ontwormd paard zegt, dat maakt niet uit, dat geeft bij beide problemen.

Dat het om een ezel gaat, doet er nu niet toe.

Hier staat paardjelief ook al jaren bij 2 ezels. Worden gewoon gelijk ontwormd, geen probleem.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:43

Als je het zo zegt....ja, klopt Knipoog

Het verschil zit hem erin dat, wanneer de ezel met deze wormen besmet is er eigenlijk niet echt een probleem is. Het dier heeft er nauwlijks last van. Wanneer een paard met dezelfde wormen besmet wordt kan deze daar al snel (letterlijk) doodziek van zijn.

Omdat de ezel slecht 'laat blijken' een wormbesmetting (met deze specifieke soort, een ezel kan natuurlijk ook veel last hebben van (andere) wormen) is het gevaar dat je paard ongemerkt besmet raakt groter.

Maar als je beide goed in de gaten houdt (mest e.d.) is er inderdaad geen probleem.