veulens altijd in stal, gevolgen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiirstenp

veulens altijd in stal, gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 20:49

ik kom heel vaak bij een man die in kleine pony;s handelt,
nu heeft hij een maand geleden 2 veulens gekocht,
maar ze komen helemaal NOOIT buiten,
en ze krijgen ook geen aandacht.
hij heeft geen zin om om een stuk wei af te zetten voor ze,
en hij wil ook echt niet dat ik dat doe.
nu probeer ik met de veulens te lopen aan touw,
maar een durft niet eens de stal uit,
hij weet gewoon niet wat hij ervan moet verwachten,
hij vind het echt heel eng,
maar natuurlijk moeten veulens kunnen spelen en grazen enzo,
en dat lukt gewoon niet,

het is echt vreselijk..!

heeft dit gevolgen voor later?
krijgen ze dan geen afwijkingen of blessures ofzo?
en moet ik de dierenbescherming erbij halen of kan die hier niets tegen doen?

alvast bedankt,
Kirsten.

xkimmx

Re: veulens altijd in stal, gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:17

Zolang ze een niet al te kleine stal hebben zou ik de dierenbescherming er niet bij halen. Het is niet strafbaar. ( Zover ik weet) En of ze een afwijking of blessure kunnen krijgen weet ik niet. Ik denk het niet , maar dat weet ik niet zeker.
Het is natuurlijk wel veel beter voor ze als ze kunnen spelen en grazen ja.
Misschien moet je de 2 veulens te gelijkertijd mee uit de stal nemen, altijd beter dan in je eentje. Is het toch wat minder eng.
Ik zou het wel gewoon opbouwen, paar passen eruit, peentje geven ofzo en weer terug. Dat het geen erge ervaring voor ze word.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 01:47

Het is inmiddels wel bewezen dat door te weinig beweging in de jeugd, de kans op OCD groter word. En je loopt ook de kans dat ze de spieren en gewrichtsbanden niet goed ontwikkelen, en dus altijd slapper zullen blijven. Het wil dus niet zeggen dat ze hier last van gaan krijgen, maar de kans is wel wat groter.
Ik zou als dat mogelijk is, inderdaad toch rustig blijven proberen om ze allebei de stal uit te krijgen, en te wandelen.
Het is helaas niet strafbaar om veulens op stal te houden, de dierenbescherming kan hier dus niks aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 01:49

Weet de eigenaar ervan dat je probeert met de veulens te lopen? En hoe groot is de stal?
Ik kan me er met het natte weer van de laatste tijd wel wat bij voorstellen, dat er mensen zijn die veulens tijdelijk even binnenhouden en hun grasland heel willen houden, het is verschrikkelijk hoe ze momenteel het land vernielen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 01:58

Beter de veulens heel, dan het grasland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 02:09

Veulens kunnen ook stuk gaan als ze tot over de kogels in de blubs wegzakken, Inoterry. Eén verkeerde beweging en een been ligt zo in twee stukken.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 02:30

Dan lijkt het mij verstandig om daar een passend alternatief voor te vinden. Een bak of paddock bijvoorbeeld. Een veulen veel op stal houden is in mijn ogen echt "not done". Ik heb al 3 jonge paarden die veel tijd op stal doorgebracht hadden naar de opertatietafel zien gaan. 1 Ervan kreeg zelfs speciale voeding om OCD tegen te gaan. Ik denk dat het dier meer gehad had aan beweging. Gelukkig is ht mer alle 3 wel weer goedgekomen.
Ik heb op een stal gestaan bij iemand die zelf veel fokte en opfokte. Het jonge spul staat daar gewoon tot 3 jaar dag en nacht buiten. Hij heeft er nog geen 1 met OCD gehad. En die man deed echt niet aan speciaal voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 02:36

Ik laat het jonge goedje ook bij voorkeur buiten lopen maar waar gaat het hier nou over in dit topic, de kans is groot dat het kleine veulens, ponies zijn, die tijdelijk even in een stal zitten en de zaak weer eens gigantisch wordt opgeblazen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 02:59

Die mogelijkheid zit er ook nog in inderdaad. Maar er zijn helaas nog genoeg mensen die er geen kwaad in zien om jong spul heel veel op stal te laten staan. Die stal waar speciaal voer werd gegeven had nog een paddock waar de, inmiddels 2jarige, in had gekund. Maar daar mochten geen paarden in, want dan lopen ze het kapot Gestoord .
2 Weken later liet hij de peuter keuren, en kon bijna meteen door naar de operatiekamer.
Er zijn dus ook mensen die te zuinig zijn met hun weiland/paddocks.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:24

Ik zou eerst eens informeren WAAROM ze binnen staan ipv zelf conclusies te trekken. En ik zou zeker niet zonder toestemming met de veulens gaan wandelen.

zoals al eerder is gezegd, klopt dat het belangrijk is dat (jonge) paarden veel bewegingsvrijheid hebben ivm het verkleinen van de kans op OCD. Soms is deze vrijheid wat moeilijker te geven omdat we het weer niet in de hand hebben en soms het land/paddock echt te nat/blubberig is.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:37

Na een kijkje in het profiel dacht ik meteen Penny-alarm. Ik vind het een nogal vaag verhaal en zeker onverantwoord om zo maar met die ponies te gaan knutselen als je niet weet waarom een eigenaar iets juist wel of niet wil. Ik zou er ook geen prijs op stellen dat mijn land kapot wordt getrapt en voor weken slecht is omdat anders de dieren een paar dagen binnen moeten staan, nog afgezien van de blessures die paarden kunnen oplopen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:05

Hmm nou ik vind er niks penny's aan. Ik zie heel veel die op zo'n manier paarden en pony's houden. De boeren waar ik vroeg op de paarden reed hielden de hele winter de paarden op stal, inclusief veulens en dat doen ze nu nog steeds. Die komen zo een maand of 4 - 5 niet uit hun stal. Of het schadelijk is weet ik niet. Het lijkt me zowiezo niet gezond voor die dieren maar ik vrees dat er niks aan te doen is.
Als de eigenaar het goed vind dat je met de pony's wandeld dan is dat al heel wat voor ze natuurlijk. De pony's zijn voor de handel begrijp ik? Dan maar hopen dat ze snel een beter adres krijgen!

kiirstenp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 22:01

het is zeker geen penny-alarm,
en de reden dat hij de pony;s binnen heeft staan is dat hij ze niet meer te pakken krijgt,
en omdat ze vroeger verwaarloosd zijn denkt hij dat het goed is om ze in de stal te laten staan omdat ze dan beter wennen.
maar ze krijgen alleen maar meer energie,
en die uiten ze door elkaar te trappen.
ik haal ze er inderdaad samen uit,
maar dan gaan ze wel aan elkaar hangen en proberen steeds te ontsnappen.
en ze kunnen ook uit de paddock ontsnappen,
(dat had ik vandaag geprobeerd...)
en die man vind het wel goed dat ik ermee ga lopen hoor,
maar hij wil verder geen last van de pony;s hebben....

hm...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:03

Op zich is ie wel slim om ze op stal te zetten om ze wat handelbaarder te maken.
Ik denk dat die man heel goed weet wat hij doet. En tijdelijk even "ophokken" is niet erg.
Verder komt OCD en OC nagenoeg niet voor bij ponies.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 07:54

suleilitha schreef:
Op zich is ie wel slim om ze op stal te zetten om ze wat handelbaarder te maken.
Ik denk dat die man heel goed weet wat hij doet. En tijdelijk even "ophokken" is niet erg.
Verder komt OCD en OC nagenoeg niet voor bij ponies.

Daar zijn echt wel andere manieren voor en 1 daarvan is de tijd nemen.
Ik vind 4/5 maanden (wat jij noemt tijdelijk) ophokken, not done voor geen een paard.
Beestjes gewoon in de wei zetten en als je iedere dag het hooi of ander voer brengt komen ze steeds dichterbij en uiteindelijk heb je hun vertrouwen en vaak gaat het sneller dan dat dwangmatige gedoe.
Daarbij staat erbij dat de eigenaar weinig aandacht aan de dieren schenk, maar daarvoor staan ze wel in dat hok.

En daarbij: omdat ocd en oc bijna niet voorkomt bij de kleine pony's is het dus geen probleem om ze in een hok te zetten, ik vind dus wel degelijk van wel.
En hier wordt alleen maar gepraat over lichamelijke dingen ook al eens gedacht aan het geestelijke.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:22

Van in een weiland zetten worden ponies niet makker, ookal breng je ze voer. Als je ze met dit weer buiten zet is je land binnen de kortste keren onbegaanbaar en wordt het helemaal een sneue toestand voor die beesten. Moeten ze dan ten koste van alles buiten? Dacht het niet. Lijkt mij nog steeds dat meneer helemaal niet verkeerd bezig is met deze ponies en waarschijnlijk gewoon geen zin heeft in (Penny)gezeik. Ik vind het kwalijker dat die beestjes dus met een meisje buiten rondwandelen zonder dat ze er echt iets van leren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:00

daniella74 schreef:
Van in een weiland zetten worden ponies niet makker, ookal breng je ze voer. Als je ze met dit weer buiten zet is je land binnen de kortste keren onbegaanbaar en wordt het helemaal een sneue toestand voor die beesten. Moeten ze dan ten koste van alles buiten? Dacht het niet. Lijkt mij nog steeds dat meneer helemaal niet verkeerd bezig is met deze ponies en waarschijnlijk gewoon geen zin heeft in (Penny)gezeik. Ik vind het kwalijker dat die beestjes dus met een meisje buiten rondwandelen zonder dat ze er echt iets van leren.

Ik heb het bewijs toch echt zelf staan dat op de wei mak krijgen makkelijk gaat.
Dus volgens jouw moeten die dieren de hele winter in een stal staan omdat de wei kapot gaat.
Ik kan het nog steeds niet bevatten dat er mensen zijn die opsluiting beter vinden dan meer vrijheid en dit heeft niks met penny te maken maar met een fijn leven.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:10

Waar haal jij in hemelsnaam vandaan dat ik vind dat paarden de hele winter binnen moeten staan?
Ik vind er alleen wel wat voor te zeggen om ze niet ten koste van alles buiten te zetten, van een korte periode krijgen ze echt niets hoor.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:14

Te klein behuisd remt de groei, dat is bij mijn vorige pony ook gebeurd.Het scheelde al snel 10 cm of misschien wel meer.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:15

Ik denk wel dat de veulens er afwijkingen van kunnen krijgen. Heb het zelf ook eens een keer van dichtbij meegemaakt, zelfde situatie, dat veulen was tot zijn 1,5 jaar nooit buiten geweest, altijd op stand gestaan. Toen ze verkocht werd, kon ze helemaal niet lopen, ten eerste begreep ze niet wat de bedoeling was, maar de benen zagen er ook heel raar uit, net alsof ze vergroeid waren. Maar da's ook wel logisch natuurlijk, want veulens groeien snel, als ze dan niet bewegen dan groeit het vast.

Ik zou bij de DB eens informeren of ze niet eens langs kunnen komen gewoon om met die man te praten. Misschien dat dat helpt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:26

daniella74 schreef:
Waar haal jij in hemelsnaam vandaan dat ik vind dat paarden de hele winter binnen moeten staan?
Ik vind er alleen wel wat voor te zeggen om ze niet ten koste van alles buiten te zetten, van een korte periode krijgen ze echt niets hoor.

Hier staat nergens dat het ten kosten van zou zijn dat de veulens buiten komen en het is ook helemaal niet erg als ze met vies weer binnen komen maar om deze dieren nou maandenlang in dat hok te laten staan zonder ook maar even buiten te komen, vind ik geen optie.
Als deze man er nou gewoon meer aandacht aan zou besteden zouden de dieren al wat makker zijn en gewoon lekker naar buiten kunnen.
Maar ik blijf erbij mak maken gaat ook als ze op wei staan het kost geduld maar uiteindelijk heb je wel echt hun vertrouwen.

Mijn shet heb ik als veulentje gekocht als maatje voor mijn merrie ik ben amper aan hem kunnen komen voor ik hem kocht.
Hij is bij mij in de wei gezet terwijl veel mensen me gek vonden want zij zouden hem eerst twee weken op stal zetten.
Ik kon in het begin niet eens wijzen naar hem dan was ie al weg.
Twee keer per dag ging ik voeren (geen snoepjes maar veulenbrokjes en hooi) en iedere dag zag je vooruitgang, toen kwam het aanraken en ineens liet hij alles toe.
Toen kon je merken dat hij me vertrouwde.
Vanaf toen volgd hij me overal ook nu we op een pensionstal staan als hij de auto hoort komt hij al.
Dit heeft te maken met een band die opgebouwd is uit vertrouwen en dit heeft wederom niks met penny te maken maar met nadenken.