Wat voeren jullie je Tinker?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Wat voeren jullie je Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 17:04

Hallo,

Wij krijgen straks onze nieuwe aanwinst bij huis een mooie tinker genaamd flannagan. Een grote COB tinker van 1,58, ruin en 11 jaar.

Maar nu onze vraag:
Wat voor voeding geven jullie een tinker? Wij hebben een oudere KWPN'er staan die krijg mueslie, brok en luzerne. Dit lijkt me wat teveel voor een koudbloed. Wie kan ons hierover advies geven?

Bij ons staan de paarden 's nachts in een open stal en overdag lekker buiten in het land (waar veel gras staat).

ikenindi

Re: Wat voeren jullie je Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:06

hooi Tong uitsteken

nee flauw, maar ligt er ook een beetje aan wat je er mee gaat doen. onbeperkt ruwvoer is t belangrijkste, en dan kun je gaan kijken of je nog iets voor mineralen moet bijvoeren ofzo.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 17:08

Ok ik dacht al wel dat ze niet zoveel aan biks e.d. kregen, maar wist het niet zeker.
Hij wordt straks door mijn vriend recreatief bereden en door mij voor de sport (dressuur)

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:27

snowdon heeft onbeperkt hooi en hij krijgt een heel klein beetje ponybrok van subli

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:31

Gewoon sober beginnen.
Handjes werk eerst denk ik.
Een goede muesli zonder melasse,of een handje onderhoudsbrokjes.
Wel lekker veel ruw voer.(liefst wat ouder hooi en wat een beetje stengelig is)

Denk gewoon dat je de eerste tijd moet gaan kijken wat hij kan behappen.
Meestal zijn ze niet echt rijk gehouden,dus wees voorzichtig ga er nou niet in enen van alles in gooien Knipoog
Naar gelang zijn arbeid en intensiviteit van de arbeid kan je op gaan voeren mocht dat nodig zijn uiteraard.

Mijn tink begon ooit op een handje muesli,die zit nu aan de kilo zwarte haver en kilo muesli , grasmix en wortels.
Maar die moet verekte hard werken nu.
Dus kijk naar je paard, voeren is aanvoelen Knipoog
Laatst bijgewerkt door roosa op 16-11-08 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

corinne1981

Harley staat overdag op de weide, krijgt 's avonds en 's nachts hooi en per dag 1 pavo summerfitkoek.

Marloes_R

Ik geef onbeperkt hooi en als ik rij krijgt ze na afloop een schepje muesli zonder haver.
Op de dagen dat ze niet werkt, krijgt ze niks bij.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 18:50

Ok bedankt voor de info Ja
bij ons staan ze overdag op het land (straks ook 'snachts) en krijgen dan op stal hooi 's avonds en 'sochtends in het land, wat ze vaak niet eens opeten... er is voldoende gras namelijk Ja

Ik denk inderdaad dat ik gewoon met het hooi begin en als er gereden is krijgt hij brokjes (ik heb eiwitarme basisbrok)
ons hooi is zeker niet oud, juist goed vers hooi, ze zijn er helemaal weg van hier Haha! maar dat is voornamelijk omdat mijn oudje het nodig heeft. vandaar dat ze het niet onbeperkt krijgen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:55

cp112 schreef:
Ok bedankt voor de info Ja
bij ons staan ze overdag op het land (straks ook 'snachts) en krijgen dan op stal hooi 's avonds en 'sochtends in het land, wat ze vaak niet eens opeten... er is voldoende gras namelijk Ja

Ik denk inderdaad dat ik gewoon met het hooi begin en als er gereden is krijgt hij brokjes (ik heb eiwitarme basisbrok)
ons hooi is zeker niet oud, juist goed vers hooi, ze zijn er helemaal weg van hier Haha! maar dat is voornamelijk omdat mijn oudje het nodig heeft. vandaar dat ze het niet onbeperkt krijgen.

Je heb ook goed oud hooi(van vorig jaar wat ik bedoel) Knipoog allen dat is minder rijk,en kunnen ze dan de hele dag door eten.
Maar ze staan lekker op het land bij jou ,dus helemaal goed!
Succes verder met je mooie tinkie

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:57

Eigenlijk is oud, stengelig hooi het beste inderdaad. Als je voorjaarshooi of kuil voert kun je inderdaad het beste niet onbeperkt geven, dan krijgen ze toch wat teveel suiker binnen. Het is wel goed om ook wat echt ruw voer te geven, bijvoorbeeld een hand stro elke dag. Das goed voor de darmen.
Qua brok is het per paard verschillend inderdaad, maar het liefst wel zo suikerarm (heeft niet zo veel met eiwitten te maken, de boosdoener is de suiker/zetmeel/melasse/fructaan/glucose..) Die van mij kan helemaal niet goed tegen suiker, en krijgt sinds een half jaar de safe&sound van dodson&horrell. Twee keer per dag een flinke hand. Maar voor de tinkers die wel wat suiker kunnen verdragen vind ik kruidenmuesli erg fijn voor na het rijden. Heel goed voor de luchtwegen en spieropbouw en snel spierherstel Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:34

wij hebben op stal vier tinkers staan.
twee ervan krijgen alleen gras en voordroogkuil.

eentje word ongeveer 3-4x per week bereden (buitenrit en 1x naar manege)en krijgt na het rijden een dike halve schep onbderhoudsbrok.
in de weide staat nog gras en ze krijgen savonds wat voordroogkuil
we hebben ook een drachtige merrie staan die van mij 3x per week na het longeren een halve schep onderhoudsbrok krijgt.
meer hebben ze nu nog niet nodig, ze doen het allemaal goed bij ons.

wat krijgt flannagan nu dan voor voer?
mooiste is als je daar op kunt aansluiten, als hij het daar verder prima op doet moet je niet tevel gaan veranderen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:39

Amy krijgt op dit moment veel hooi, toch wel 4x daags een grote bult..
Verder krijgt ze 2x daags een kilo schep met Pavo Liga brok.

Ze verricht op dit moment wegens tijdgebrek en dikke vacht minder gereden dan normaal, ze word nu 3 á 4 keer per week gereden en verricht daarbij lichte tot matige arbeid.

Over een aantal weken gaat ze van de Liga over op Merriebrok ivm dracht.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:29

Ziggy krijgt heel veel ruwvoer. Vaak hooi, nu hebben we toevallig voordroog.
Hij krijgt nu af en toe een beetje musli of subli basisbrok.
Als hij wat meer aan het werk gaat, krijgt hij meer brokken.
Hoe meer werk hij doet, hoe meer brokken. Bijvoorbeeld in de zomer loopt hij veel voor de kar, en dan krijgt hij 2 kilo basis brok per dag

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:42

Hier voor mijn 2 dames onbeperkt hooi (2008, 2e snede, grofstengelig) en 's morgens en 's avonds een handje eiwitarme muesli.
Let in het begin vooral op eiwitten, veel koudbloeden zijn daar toch gevoelig voor.
Verder gewoon op het oog voeren, dat werkt toch nog altijd het beste, vind ik. Maar ik vind het wel belangrijk dat ze - met name in de koudere periode - onbeperkt ruwvoer kunnen eten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:30

Chubby is nu 4,5 maanden drachtig, staat 24/7 op het land te lanterfanten en werkt eigenlijk niet Bloos Zij krijgt 's morgens met 3 weidegenootjes een volle kruiwagen kuil, 's avonds 3 plakken hooi (da's een heel behoorlijke bult), 3 a 4x per week een winterpeen en 3 a 4x per week een halve schep Marstall Optimal met een paar handjes luzerne.

Toen ik haar intensiever reed, kreeg ze dagelijks 2 kg brok, een halve schep kruidenmuesli en wat appels en penen naast haar ruwvoer.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:38

De tinkers hier krijgen meestal zo'n 1-2 kilo muesli zonder haver en 2 x per dag kuil

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 10:42

Ok hij heeft gisteravond wel wat brokjes gehad, maar alleen de brok vond meneer niet lekker dus heb er wat luzerne door gedaan.
Ik kan hem niet niks geven want mijn andere krijgt ook en anders wordt er 1 jaloers oid. zelfs de shetlander krijgt wat, anders gaat hij stelen Vork

ik zie wel even hoe hij het erop doet. volgens mij heeft hij ook al een tijdje niet meer in het gras gestaan dus daar zal hij wel even van aan de schijt gaan Vork

ik heb trouwens net foto's van hem gemaakt, staan in mijn onderschrift Ja

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:47

Whitney krijgt onbeperkt hooi , 2x per dag kuil , en 1 kilo musli ( voor nerveuze paarden - zonder haver )

Maar ivm afspenen krijgt ze nu enkel onbeperkt hooi , 2x kuil

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:56

Het beste is inderdaad op het oog voeren en oppassen met teveel aan eiwitrijke brok, e.d.

Fayette is een 8 jarige Tinkermerrie (rijpaardtype) en bijna 6 maanden drachtig. 's Avonds bij op stal gaan krijgt ze een handje brok (op dit moment Derby Country) en ca. 0.25 kg muesli. Qua training staat ze op het moment vrij laag (ook door mijn eigen zwangerschap): 1-2 keer in de week rijden/mennen, 1-2 keer in de week longeren. Verder staat ze van half 8 's ochtends tot een uur of 2/3 's middags op de bak met hooi, daarna mogen ze op de wei tot een uur of 8 's avonds.
Van het voorjaar en zomer stond ze echter 24/7 op de wei en kreeg ze helemaal niks bijgevoerd ondanks dat ze toen ook drachtig was en flink in training stond (5-6 keer in de week rijden, incl. 1 keer clubles en 1 keer prive-les). Zou ik haar nog brok bijvoeren dan wordt mevrouw veels te heet Clown

Dunla is onze 2,5 jarige Tinkermerrie en krijgt 's avonds bij op stal komen 0.25 kg brok + 0.25 kg muesli. Omdat ze op dit moment weer in een groeispurt zit heeft ze dit echt nodig naast het gras en onbeperkt goed hooi. Een maand geleden vond ik haar te schraal worden en ben haar toen met brok en muesli bij gaan voeren (toen stond ze nog 24/7 op het weiland en kreeg ze niks bijgevoerd). Nu is ze weer mooi, niet te dik en niet te schraal. Gewoon netjes voor een 2,5 jarige Lachen

Mijn tips: op het oog voeren, oppassen met eitwit- en suikerrijk brok, probeer haver te voorkomen in muesli, veel hooi en voldoende weidegang.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:16

TI-->VS

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:20

bailey krijgt onbeperkt hooi, en 1 x per dag klein beetje kuil

2 x per dag een halve kilo biks en een halve kilo zwarte haver, voor de rest wat appels en peen voor de lekkers

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:46

Ik voer mijn 3,5 jarige Black (die nog niet aan het werk is) 's ochtend 2 kilo droge kuil met een plak stro erdoor gemixt + 3 appels + 3 penen + 1 Pavo aura koek en 's avonds nog een keer het zelfde minus de koek.

Black staat 24/7 buiten met de staldeur open maar gras is er niet meer, heeft meneer allemaal opgegeten... (ik noem hem Snack a Black)

Ik vind het erg moeilijk om uit te vogelen wat genoeg is maar blijkbaar doe ik wat goed want hij zit prima in z'n vel.

Succes en ik vind dat jullie een super nieuwe aanwinst hebben. Van de eerste foto van de galloperende kudde moest ik glimlachen, ziet er zo leuk uit samen.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:35

Brian krijgt 3 x 1/4 biks.....en rest van de dag hooi.
Soms wat penen en andere lekkers.

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:27

Hallo,

Ik was benieuwd of dit de tinker is die bij janssen van den hout staat en mijn vraag is: hebben zij de site niet geupdate? Of heb je hem al weer verkocht en zo ja waarom?
Groetje,
git

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:07

rover is 13 jaar en ontzettend gevoelig voor suikers (we denken nu aan insulineresistentie) en dus snel hoefbevangen. We ozuden hem graag met zn vrienden op de wei gooien maar helaas is het dan gelijk afgelopen met m. Hij staat dus op een schrale wei, en krijgt sinds deze week marstall voer speciaal voor paarden die gevoelig zijn voro bevangenheid, dus met heel weinig suikers, maar wel de vitamines erin. Dit aangevuld met magnesium en natuurlijk voldoende ruwvoer (ouder hooi, waar hij veel van kan hebben zonder dat hij vet wordt)