bekappen/beslaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nPass

bekappen/beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 16:38

hoi,
ik had een vraagje, wat is het verschil tussen de hoeven van een paard bekappen en het beslaan van hoeven?
Groetjes

siskeh

Re: bekappen/beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:40

uhh bekappen is bijwerken en beslaan is hoefijzers eronder

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:41

Voor het beslaan wordt er ook bekapt. Elk paard wordt bekapt en van die paarden krijgt een x-aantal er ijzers onder.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:40

Uit je vraag denk ik te kunnen opmaken da je niet echt bekent bent met hoe een paard ineen zit en wat de verzorging allemaal inhoud.
Eeen paardenhoef is eigenlijk te vergelijken met de nagel van een mens, dus eigenlijk strikt genomen loopt een paard dus op zijn nagels, deze groeien ook net zoals bij de mens.
Ze groeien ongeveer 1cm per maand, maar ze slijten natuurlijk ook een deel af telkens dat het paard zich verzet of krabt tegen de grond of tijdens het lopen, ed .......
Sommige hoeven en dat hangt dus helemaal van het paard af , groeien veel meer dan ze afslijten , andere slijten meer dan ze groeien ( in dit geval moet er dus al zeker een ijzer onder ) , maar soms slijt het ook een beetje onregelmatig af , om dit dus een beetje goed te kunnen houden moet de hoefsmid dus komen, normaal moet er alle 8 a 10 weken een smid langs komen om alles even na te zien en de hoeven een beetje bij te raspen om een correcte hoefstand te kunnen behouden, en uitbrokkelen en vervormingen te vermijden.

Debora_Paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:14

Hoi , ik heb sinds een jaar ongv. een klop-hengst van 3 jaar , Hij word wel bekapt maar nog niet beslagen.. Is dat erg ? Als ie 4 is wil ik hem wel laten beslaan! Kan ik tot die tijg gewoon naar buiten zonder dat ik zijn hoeven beschadig Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:19

Laat het oordeel maar aan je hoefsmid over. Beslaan is niet standaard, het heeft alles te maken met de toestand van de hoeven, het gebruik van je paard .... van meerdere dingen dus. Zolang het paard zonder kan, houden zo!!!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:24

er zijn ontzettend veel paarden die onbeslagen rondlopen dus het zal zeker niet erg zijn dat hij nog niet beslagen is!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:46

Als je op bokt wat gaat speuren kom je echt enorm veel topics tegen over de voors en tegens van ijzers.
Heel veel leesplezier Haha!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:33

Hahahaa, "Veel leesplezier" ROFL Haha!. Zitten felle discussies tussen.

Ik ben ook niet zo weg van hoefijzers. Het is glad in de wei en niet goed voor de hoeven. Persoonlijk zou ik mn paard nooit laten beslaan, eerder hoefschoenen kopen. Je bent in een keer een hoop geld kwijt, maar doet er uiteindelijk langer mee dan met hoefijzers, is goedkoper, en de hoef van het paard wordt weinig tot niets aangetast. Je moet alleen wel juiste maat van de schoenen hebben

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:43

Debora_Paddy schreef:
Hoi , ik heb sinds een jaar ongv. een klop-hengst van 3 jaar , Hij word wel bekapt maar nog niet beslagen.. Is dat erg ? Als ie 4 is wil ik hem wel laten beslaan! Kan ik tot die tijg gewoon naar buiten zonder dat ik zijn hoeven beschadig Knipoog

natuurlijk kan dat. niet ieder paard heeft ijzers nodig, en blote voeten verdienen altijd de voorkeur. gaat het goed zonder ijzers, dan is er geen enkele reden om tot beslaan over te gaan. pas als je merkt (jij of je smid) dat het zonder ijzers niet meer wil, kan je overwegen om voor een ijzer te gaan. tot die tijd gewoon niet doen.