Van alles en nog wat. Pony sloom en kortademig

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iersas

Van alles en nog wat. Pony sloom en kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 16:01

Hallo allemaal,

De laatste tijd is mijn pony (haflinger) wat sloom en kortademig.. Gisteren en vandaag stond ze te zweten en was ze nog korter aan het ademen.. Dus meteen de veearts gebeld, dr temp. was 37,9 dus redelijk.. en veder eet en drinkt ze goed..

Er zit ook nog een ´somer´ verhaal aan haar, van de zomer was ze ook erg ziek geweest, ze heeft in 1,5 maand tijd een worminfectie, koliek aanval, bloedarmoede, benauwd, kreupel enz.

Ze is op dit moment ook drachtig en moet in Februari bevallen..

Maar goed, Vanmorgen was de veearts er.. Hij ging luisteren en hoorde ook inderdaad dat haar longen niet helemaal goed klonken, hij dacht aan een bronchitus.. Maar ook vanwege haar verleden keek hij ook naar haar slijmvliesen en die reageerde erg slecht, dus ook dacht hij weer aan bloedarmoede.. Hij heeft bloed afgenomen en ze heeft een prikje gekregen voor wat meer lucht en hopen dat ze daardoor wat actiever word..

Morgen ochtend moet ik weer bellen..

wat vinden jullie er van?

groetjes, Sacha
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 17-11-08 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

manutjuh

Re: Van alles en nog wat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:07

Vervelend zeg. even afwachten wat er uit het bloedonderzoek komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:01

ja zou ik ook even op wachten,denk dat je dier nog een nasleep heeft van de bloedarmoede etc..
maar ik neem wel aan dat je dier daarvoor nu toch speciaal voer krijgt?

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 21:38

ze krijgt geen speciaal voer, maar van de zomer dat ze bloedarmoede had kreeg ze eerst een speciaal siroop die ik een tijd moest geven toen ging het super goed en moest ik er mee afbouwen en overgaan op gewoon kruiden zeewier door het gewone voer heen.. en het ging goed.. maar nu dus niet meer..

Iersas

Re: Van alles en nog wat. Pony sloom en kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 13:10

Bloeduitslag is bekent normaal paard heeft kwa bloed 0,32 en mijn pony heeft nu 0,26 dat is wel heel erg laag. Dus ze heeft bloedarmoede. En er is ook uit gekomen dat ze een luchtweg infectie heeft. Nu weer aan de medicijnen en ijzerdrank en hopen dat ze snel weer opknapt!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:52

Als je haar met ademen ziet pompen bij de liezen, dan moet je mss zelfs aan dampigheid denken.
Helaas had mijn ijslander dat. Die was ook kortademig, snel moe en buiten adem, snel zweten. Maar als die ademde, dan zag je de hele liezen in en uitgaan, alsof hij de lucht eruit moest persen Huilen .

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 09:01

Ja, ik dacht er ook even aan.. Maar ze heeft zoiets ookal eerder gehad, en nu toch uit de bleod test erbij is er toch luchtweg infectie uit gekomen..