Zweetaanval

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pliennie

Zweetaanval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 21:51

Mijn pony (16 jaar) heeft ongeveer 5 jaar geleden ineens een zweetaanval gehad tijdens het losstappen bij het rijden. Dit, zonder enige verandering van voer of rijden.

De dierenarts is langs geweest en gezegd dat het komt door te veel eiwitten. Dus opletten met voeren qua eiwitgehalte. Jarenlang goed gegaan en nu heeft hij 2 x deze maand 's ochtonds vroeg weer zo'n zweetaanval gehad.
Ik doe dan een zweetdeken op, geen voer geven en met hem lopen. Hij knapt dan zienbarend op en is daarna eigenlijk weer gewoon fit en heeft eetlust.
hij heeft een deken op en hij staat op vlas. Overdag kan hij in een paddock..ik heb hem echter nooit betrapt op het eten van zand of vlas..lijkt me ook sterk omdat hij altijd hooi kan eten

heeft iemand hier ervaring mee of idee wat het kan zijn?

ellepel

Re: Zweetaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:04

zweetaanval?
leg es uit wat er dan precies gebeurt?

bedoel je spierbevangen?
dan moet je je voeding aanpasen aan de hoeveelheid beweging die je dier krigjt dacht ik.

maar als je dier spontaan staat te zweten kan het toch ook een koliekaanval zijn?

vandaar dat ik wel benieuwd ben naar wat duidelijkere uitleg.

wat voer je je dier?

Pliennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:05

de eerste keer dat het gebeurde was het dus gewoon tijdens het stappen, ik had dus nog eigenlijk niets gedaan met hem en hij begon ontzettend te zweten. Beetje vreemd natuurlijk als hij nog amper iets gedaan heeft...?

nu heeft hij het deze maand dus 2 x gehad 'sochtends vroeg, werd nl uit m'n bed gebeld door de staleigenaar en nadat ik dan een zweetdeken opdoe en met hem ga stappen knapt hij direct op. Ik voer strucomix van Cavalor. Maar ik denk niet dat het door de voeding dus komt, want dan zou hij het vaker moeten hebben lijkt mij. Hij heeft het hiervoor al jaren niet meer gehad..

vandaag heb ik ook gereden met hem en hij was gewoon lekker fit en wilde maar al te graag rijden buiten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:59

Ik heb ook meer de indruk dat het een koliek aanval is.
Misschien heb ik het mis hoor maar extreem zweten zonder aanleiding is een signaal dat er iets fout is en niet een ziekte op zich.Een beetje hetzelfde als koorts, het wordt ergens door veroorzaakt. Vaak hoort zweten bij koliek,spierbevangenheid o.i.d.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:00

Bedenk me net nog wat; hoe zijn de temperatuur en hartslag op dat moment.
Heb je dat wel eens gecontroleerd?

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:04

dat zou ik volgende keer idd ook doen en volgens mij is het meer koliek omdat je zegt dat hij ook opknap als je er mee wandelt!

Pliennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 11:11

hij heeft geen koorts op dat moment, temperatuur blijft onder de 38 graden..
hij ademt op dat moment wel sneller.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:36

wat ik me nog bedenken kan is dat het misschien met het hart te maken zou kunnen hebben..

maar dan zou de dierenarts weer moeten komen en dat nakijken

Pliennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 13:49

ik houd het inderdaad nu goed in de gaten, maak me wel zorgen Boos! Huilen

ik heb ook gekekekn naar de symptonen voor koliek, maar het is niet dat hij extreem veel rolt en hij schopt ook niet naar zijn buik. Hij fleemt daarentegen wel weer regelmatig, maar dat doet hij bijvoorbeeld ook altijd als ik zijn bit in wil doen.
Hij loopt wel goed met me mee als hij zo'n aanval heeft gehad, dus het is niet dat ik hem mee moet sleuren.

bedankt voor het meedenken in ieder geval Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:02

rollen hoeft niet bij koliek te horen hoor.
mijn eigen pony heeft es koliek gehad en rolde ook niet, andere pony op stal begon alleen heel erg te zweten en te trillen toen en rolde ook niet..
denk toch haast dat het wel in de richting van buikpijn gaat hoor,maar het kan zijn dat het een lichte vorm is.
als je dan gaat lopen dat stimuleerd alleen maar.

flemen kan wel een uiting van ongenoegen zijn.en kan bij buikpijn horen.
niet elk paard reageerd hetzelfde op buikpijn, is maar net hoe ze met de pijn overweg kunnen.
ik heb wel redelijk vaak koliekpaarden gezien en er is toch wel verschil in de uiting van pijn

kan zijn dat je dier misschien de dag ervoor minder beweging gehad heeft?

Pliennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 14:12

dag ervoor had hij alleen buiten gestaan inderdaad..ik heb verder idd geen ervaring met koliek, dus bedankt voor je info Lachen
vraag me wel af hoe ik dit kan voorkomen en of het komt door te weinig beweging of door toch misschein eht eten van vlas of zand uit de paddock. ik ga even zijn mest nakijken vanavond, heb op internet iets gevonden waardoor je kan checken of er teveel zand in zit..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:17

wat ik weet is dat je je voeding een beetje moet afstemmen op de hoeveelheid beweging...en andersom natuurlijk.
mijn pony heeft ooit krampkoliek gehad, dat was op een tijd dat het erg vies weer buiten was en ze weinig buiten kwamen en daarbij ook nog es stil stonden....

als het nu weer rotweer is,krijgt hij de helft van zijn krachtvoer en ook minder hooi.
op mijn huidige stalling zetten ze hem dan zo lang mogelijk buiten zodat hij toch nog wat beweegt en de darmen dus wel blijven bewegen.

altijd goed om te kijken of er zand in de mest zit,als dat het probleem is dan kun je dat wel verhelpen.

Pliennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 14:31

ja ik ga er nu zeer goed op lette, omdat ik nu weet dat hij er gevoelig voor is. wel vreemd dat het jaren wel weer goed is gegaan. Maar ja bij mensen kan het ook opkomen en tijdje wegblijven denk ik dan maar?
het lijkt mij alleen dat rijden dus wel kan na zo'n aanval (een dag erna dan minimaal..)? omdat hij dan in beweging is. ik maakte het niet te gek met rijden, maar hij wilde maar al te graag..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:33

houd het gewoon goed in de gaten,blijft het toch terugkomen dan is de dierenarst toch het beste om die alles na te laten kijken

Pliennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 14:40

doe ik zeker, als ik nieuwe symptonen zie zal ik je ff berichtje sturen.
De DA komt al over 3 weken op stal, heeft die daarvoor weer een aanval laat ik hem al eerder komen..

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:34

Ineens flink zweten, flemen en opknappen als je met hem gaat stappen lijkt mij toch echt bij koliek horen.