Extra vitamine

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessica4life

Extra vitamine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 20:22

Wie heeft advies voor mij ?
Mijn paarden zijn intensief aan het werk, en ik wil ze graag wat extra vitame/energie geven
Ik wil liever iets wat je door het voer kan heen mengen.

Nou..brand los Clown

Dav

Re: Extra vitamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:24

Als het paard verder gezond en fit is waarom dan extra's geven als ze het niet echt nodig hebben?
Voor extra energie kan je proberen of haver helpt.

jessica4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 20:34

nou omdat ze vele concoursen lopen, en dat vraagt veel inspanning/energie, dus wat extra vitamine kan echt geen kwaad.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:49

als jij een goede brok geeft bv draversbrok van havens is dat echt niet nodig....

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:28

hippomax ofzo.
Kijk anders eens op de site van de paardendrogist, of bel hun eens, zij kunnen je goed advies geven.
Voor extra energie zou je idd wel haver of zo kunnen geven, maar heel veel dingen hangen wel samen/af van t soort voer dat je voert en hoeveel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:33

je hebt heel veel van die korrels en kuurtjes en spuiten, maar ook ik vraag me af waarom je het zou geven... ik zou het alleen geven in overleg met da in geval van tekorten.

als het goed is zit in het voer al genoeg.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:15

Vitamines kun je beter niet zomaar extra geven. Een overdosis aan vitamines kan namelijk giftig zijn.
Voor extra energie zou je olie (zonnebloemolie of lijnzaadolie) kunnen mengen met het voer, maar dan moet je ook vitamine E bijvoeren, want olie onttrekt vitamine E aan het lichaam. Per gram Omega 3-6 (dit zit in omega olie) is minimaal 0,4 mg vitamine E nodig. Dus stel dat je 45 ml per dag geeft, dan heeft het paard hiervoor per dag 18 mg vitamine E extra nodig.
Edit: olie langzaam opbouwen tot maximaal 300 ml per dag.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:31

dorientjuh schreef:
Vitamines kun je beter niet zomaar extra geven. Een overdosis aan vitamines kan namelijk giftig zijn.
Voor extra energie zou je olie (zonnebloemolie of lijnzaadolie) kunnen mengen met het voer, maar dan moet je ook vitamine E bijvoeren, want olie onttrekt vitamine E aan het lichaam. Per gram Omega 3-6 (dit zit in omega olie) is minimaal 0,4 mg vitamine E nodig. Dus stel dat je 45 ml per dag geeft, dan heeft het paard hiervoor per dag 18 mg vitamine E extra nodig.
Edit: olie langzaam opbouwen tot maximaal 300 ml per dag.

dat is achterhaald Knipoog

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:03

Ik kan me wel voorstellen dat je extra vitamines wilt geven. Je zou eens Max H kunnen proberen. Ik geef mijn paard dit altijd en ze doet het er erg goed op. Daar zit eigenlijk alles in.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:45

Vertel Agnes! Lachen

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:27

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:32

ikenindi schreef:
je hebt heel veel van die korrels en kuurtjes en spuiten, maar ook ik vraag me af waarom je het zou geven... ik zou het alleen geven in overleg met da in geval van tekorten.

als het goed is zit in het voer al genoeg.

ben ik helemaal met je eens!

maar..............hoe weet je nou of in je voer genoeg zit?
je zult in elk geval al moeten weten van de voederwaarde van je grasland is en van je ruwvoer...
en aangezien niet alle vitamines en mineralen daar in zitten moet je dus wel aanvullen.

dat kun je doen met een krachtvoer..

alleen...hoe weet je nou hoeveel krachtvoer jouw dier nodig heeft? Verward

paarden houden is toch een kwestie van rekenen vind ik.
een gezond dier kan het prima doen op goede voeding,maar bijvooebeeld een ziek dier heeft extra's nodig en/of speciaal op hem of haar afgestemd dieet.,