Stappen onder het zadel bij dikke benen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marlis_

Stappen onder het zadel bij dikke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 15:59

Een paardje wat ik verzorg heeft dankzij mok twee dikke achterbenen. De mok word nu behandeld, en van de dierenarts moet ik haar zoveel mogelijk in beweging houden. Probleem is alleen dat ze de wei niet meer op mag omdat die te nat is. Verder heb ik weinig mogelijkheden om haar te laten lopen, dus het komt op mij en de eigenaar terecht. De eigenaar heeft weinig tijd en is er vaak niet, vandaar ook dat ik haar verzorg. Nou heb ik gelukkig best de mogelijkheid om 3 tot 4 keer per dag een half uur tot een uur aan haar te besteden alleen.... ik loop zelf kreupel!! Aan de hand stappen is dus geen optie. Longeren is helaas ook geen optie, want de vorige eigenaar heeft haar geleerd dat longeren betekend dat je heel hard rondjes moet rennen.....
We zijn er druk mee bezig om haar dat af te leren, maar voor nu met die dikke benen is dat dus ook niet een idee.

Zou het erg zijn om haar onder het zadel te stappen? Ik kan veilig met haar onder het zadel aan een lang teugeltje naar buiten, onder het zadel loopt ze wel mooi rustig, en dan kunnen we meerdere keren per dag op het harde stappen. Ik ben het gisteren vergeten aan de DA te vragen, en om hem er nu in het weekend er mee lastig te vallen vind ik ook weer zoiets.
Mijn gevoel zegt me dat het de beste oplossing is en dat het niet zoveel kwaad kan, maar ik kreeg vanochtend 2 stalgenootjes over mee heen hoe ik op het idee kwam om er op te gaan zitten.....
Voor de duidelijkheid: ik heb er dus vanmiddag 1 keer opgezeten en een half uur gestapt. Ze lijkt in elk geval geen last van me te hebben.

Wat zeggen jullie?

Naomi_Star

Re: Stappen onder het zadel bij dikke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:02

Laat ik het zo zeggen, ideale oplossing is het niet, maar loopt ze ook kreupel met haar achterbenen? Denk ook dat het eraan ligt hoe dik haar benen zijn en hoe ze loopt. Als het mijn paard zou zijn zou ik er naast gaan lopen, maar als je zelf kreupel loopt wordt dat al erg moeilijk.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:04

joun gevoel is echt heel goed hoor!! ik heb ook een paard gehad met mok. ik had het geluk dat ze hier elke dag in de wei komen. want beweging zei de dierenarts is zo belangrijk voor de doorbloeding van de benen met mok. trek je niks aan van je stalgenootjes, andere mensen om je heen weten het altijd beter, stap gerust onder het zadel, het doet alleen maar goed!

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 16:11

Naomi_Star schreef:
Laat ik het zo zeggen, ideale oplossing is het niet, maar loopt ze ook kreupel met haar achterbenen?

Ze loopt niet kreupel en lijkt er ook geen pijn aan te hebben, je mag er ook gewoon aankomen. Volgens de dierenarts is het gewoon vocht wat erin zit. Ze is in het begin een heel klein pietsje stijf met haar achterbenen, maar daarom moet ze juist die beweging krijgen.
De benen zijn wel wat dik, maar ik denk dat als je het paard niet kent het op zich nauwelijks opvalt. het is dus niet zo dat ze echt van die dikke olifantspoten heeft.
Als ik de keus had zou ik er ook niet opstappen en gewoon met haar aan de hand lopen. Alleen dat lukt me gewoon absoluut niet. De keuze is dus nu er zelf opstappen óf haar 1 tot hoogstens 2 keer per dag door iemand anders af te laten stappen. Nou ik had vanochtend ook een stalgenootje gevraagd en dan staat ze met 10 minuten weer op stal omdat men er zat van is en het zo wel weer lang genoeg is geweest..... dat schiet dus ook niet echt op.

Aan de andere kant, als het echt slecht voor haar is, wil ik er natuurlijk niet op gaan zitten. Ik wil haar absoluut geen pijn doen of het erger maken dan het is. In dat geval zou ik met de eigenaar moeten gaan overleggen of ze zolang ergens anders heen kan waar ze een stapmolen hebben, maar ik denk dat dat ook niet erg makkelijk te organiseren is. Bovendien vind ik buitenomstappen voor een paard veel fijner dan 4 keer daags een half uur rondjes in een stapmolen te stappen. Maar ik wil graag doen wat het beste voor haar is, en ik weet het gewoon even niet.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:15

Zoals je het verteld lijkt het me niet dat ze er last van heeft hoor als je er op gaat zitten, ik zou dan wel gewoon alleen stappen en verder niet te veel van der vragen. Bij vocht is beweging vaak alleen maar goed voor ze. Stapmolen zou ik persoonlijk al helemaal niet voor kiezen, geestdodend voor die beesten en kan nog gevaarlijk zijn ook. Kan je ook buiten stappen of moet dit in de bak? Want dan zou ik zelfs nog kiezen voor buiten stappen is voor beide wat leuker en minder zwaar dan in een bak.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:18

Gewoon doen! Is juist goed voor je paard om te bewegen en als ze niet kreupel is kan het zeker geen kwaad. Door de beweging wordt het vocht uit de benen gestuwd. Mijn paard heeft einschuss gehad door mok en had echt een MEGA been. Ik moest juist stappen van de veearts en hij zei erbij dat ik er gewoon op kon gaan zitten. Lekker op het harde stappen. Beterschap met je paardje Knipoog

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:22

Als ik je verhaal zo lees, lijkt me dat ze er weinig last van heeft als je erop zit! Goed kijken op hoe je paard reageert en op je eigen gevoel afgaan, jij kent dr t beste.

Alleen 3 of 4 x per dag is wel erg vaak. Ik zou dan 1 of 2 x per dag een half uurtje stappen onder het zadel en de andere keren ernaast stappen. Mijn paard zou er niet vrolijk van worden als ik haar zovaak ga zadelen.

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 18:11

Jeetje, wat een reacties zo snel al!!
En tot nu toe eigenlijk alleen reacties die overeenkomen met mijn gevoel, altijd fijn natuurlijk Vork Maar als er mensen anders over denken, dan hoor ik het ook graag! Ik wil graag een zo goed mogelijk afweging maken.

Het gaat echt alleen om buiten aan een los teugeltje stappen. Ik ben geenzins van plan om wat dan ook maar van haar te vragen, ze mag echt gewoon zo lopen zoals zij wil. Maar dan kan ze lekker buiten, op het harde, dus niet in de zware bak, mooi rechtoerechtaan, even uitwaaien (zeker met die wind van vandaag Clown ) en misschien dat er dan af en toe nog eens een ander paard mee kan.

kissielover schreef:
Alleen 3 of 4 x per dag is wel erg vaak. Ik zou dan 1 of 2 x per dag een half uurtje stappen onder het zadel en de andere keren ernaast stappen. Mijn paard zou er niet vrolijk van worden als ik haar zovaak ga zadelen.

Tja, de andere keren ernaast stappen dat gaat dus juist niet, als dat kon had ik dit hele topic niet geplaatst. Maar wat betreft dat zadel: Ze is braaf genoeg om zonder zadel erop te springen hoor.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:17

Kun je geen lange lijnen werk met haar doen? dan hoef je er niet op en ze krijgt gecontroleerd beweging

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:28

Gewoon lekker gaan stappen onder zadel.
Is alleen maar goed voor haar. Door lekker te stappen worden haar benen alleen maar sneller dun.
Succes en beterschap