Paard eet weinig!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard eet weinig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:12

Okey, ik wist even geen duidelijkere titel Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb nu 3 maanden geleden een superpaard gekocht, past precies bij mij!

Maaaar, volgens mij is ze geen brok of ander voer gewend!

Ze is vrij schraal, en wil haar echt wat dikker hebben!

Nu is het probleem, dat ze opzich goed eet, tot ze 2/3e van haar voer opheeft, en dan gaat ze vrolijk verder aan haar hooi Clown

Het is dus heel duidelijk GEEN tandenprobleem, gewoon echt dat ze vol zit of iets, weet ik het Nagelbijten / Gniffelen

Ik moet het nu echt naar binnen krijgen met trucjes iedere keer, want anders krijgt ze echt niet genoeg binnen Nagelbijten / Gniffelen

Iemand DE oplossing?

dorientjuh

Re: Paard eet weinig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:29

Hooi (ruwvoer) behoort de basis van het paardenranstoen te zijn. Ik weet niet wat je paard nu krijgt, maar zet je paard in ieder geval op onbeperkt hooi. Als dat niet voldoende aanzet, dan zou ik ervoor kiezen om geweekte bietenpulp te geven, eventueel met wat olie (zonnebloemolie of lijnzaadolie) er overheen. Olie moet je opbouwen, tot maximaal 300 ml per dag. Dit moet toch echt wel gaan aanzetten. Voor de vitaminen en mineralen kun je bijvoorbeeld pavo total supply geven. http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-totalsupply.html Een mineralen liksteen is ook van belang.
Edit: ook niet te snel resultaat verwachten. Dat kan wel een paar weken duren.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:34

Je moet niet proberen haar dikker te krijgen door brok of muesli. Geef juist onbeperkt ruwvoer en dan aanvullen met krachtvoer.
Waar ik zelf heel tevreden over ben is de Subli EM Mix. Dit is op oliebasis en o.a. voor te schrale paarden. Werkt bij mijn merrie heel erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:20

Ik geef haar ruim voldoende kuil, ze krijgt senioren slobber met bietenpulp, en dan maar een halve kilo krachtvoer, juist omdat ze daar alleen maar heet van wordt Lachen

Ik ga even kijken voor die EM mix, heb ik vaker gehoord idd!

Olie zit er al doorheen Ja

Liksteen heeft ze ook al Clown

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:56

Hoeveel bietenpulp krijgt ze dan? Of is dat gewoon een onderdeel van kant en klare slobber mix?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:29

Dan ben je denk ik heel erg goed bezig TS.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:08

Mijn paard begin vaak ook halverwege het krachtvoer aan haar kuil, maar als je een paar uur later op stal komt is toch ook de voerbak leeg.
Misschien vindt jouw paard het ook fijn om afwisselend kuil en krachtvoer te eten...
Of laat ze het echt in de voerbak staan tot de volgende voerbeurt?
Misschien dat er dan iets tussen zit wat ze echt niet lekker vindt...

Jodiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:46

romeorowan schreef:
Je moet niet proberen haar dikker te krijgen door brok of muesli. Geef juist onbeperkt ruwvoer en dan aanvullen met krachtvoer.
Waar ik zelf heel tevreden over ben is de Subli EM Mix. Dit is op oliebasis en o.a. voor te schrale paarden. Werkt bij mijn merrie heel erg goed.

Ja, ik ken iemand die dat ook haar paard geeft, die zei dat het echt een geweldig product is! Haha! Vork

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:48

Ik heb net hetzelfde probleem! Ik breng hem op stal en meneer begint doodleuk aan zijn hooi nadat hij eens in zijn eetbak gekeken heeft. Hij is verkouden en moet nu dus ook wat antibiotica krijgen, groot probleem dus want hij wil zijn gewoon brok al niet. Bietenpulp met brok lust hij ook niet graag, gewoon brok met zonnebloemolie gaat ook maar traag binnen... Hij is wel 4.5j, 1.70m groot en moet nog een paar tandjes wisselen, maarja hij kan wel hooi en stro eten, waarom geen voer dan...?
En btw, kan iemand mij zeggen hoeveel ik per dag zou moeten voeren? En is het erg dat ik maar éénmaal per dag brok zou voeren? Overdag weidegang en s nachts een grote pak hooi en op stro. Is dit fout?

Edit : ik voer nu Pavo nature's best en pianissimo van cavalor, ik zou als de nature's best weer volledig overgaan op de pianissimo.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:44

dorientjuh schreef:
... Als dat niet voldoende aanzet, dan zou ik ervoor kiezen om geweekte bietenpulp te geven, eventueel met wat olie (zonnebloemolie of lijnzaadolie) er overheen. Olie moet je opbouwen, tot maximaal 300 ml per dag. Dit moet toch echt wel gaan aanzetten...

Wel rekening houden met o.a. het hoge ijzergehalte in bietenpulp. Zeker als je paard ook nog ijzerhoudend water drinkt kan dit gevaarlijk zijn. Bietenpulp bevat gem. 550 milligram per kilo; het vergiftigingsniveau van ijzer per kg droge stof is 1000 mg. Bietenpulp = gem. 896 gram droge stof/kg, dus reken maar uit. IJzervergiftiging uit zich vaak in loomheid, insulineresistentie, gewrichtspijnen, koliek, etc. Ook reageert ijzer met andere belangrijke elementen die dan niet of nauwelijks opgenomen kunnen worden.
Over olie zijn er al vele topics; olie 'verbruikt' o.a. vitamine E (vandaar dat veel sportpaarden die hoog in het krachtvoer staan vit E tekort hebben, in krachtvoer wordt erg veel plantaardige olie verwerkt).
@ TS; onbeperkt ruwvoer is het beste + mineralen liksteen. Overdoseren van supplementen is net zo schadelijk als tekorten. Wil je toch perse 'iets' bijvoeren, kijk dan naar het totaal plaatje, dus ook naar het drinkwater.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:42

dorientjuh schreef:
Hoeveel bietenpulp krijgt ze dan? Of is dat gewoon een onderdeel van kant en klare slobber mix?

Dat is een onderdeel van!

Celia: Handig zo'n paard Nagelbijten / Gniffelen

Iedereen bedankt voor alle tips!