wat te doen aan stalbenen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rochjuh

wat te doen aan stalbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 19:36

sinds mijn pony verplicht een aantal weken boxrust moest hebben heeft hij achter stalbenen gekregen (ongeveer een jaar geleden). eerst waren dit alleen zijn achterbenen maar het valt me nu op dat ook zijn voorbenen (sinds een week) wat dikker zijn als hij 's ochtends zijn stal uit komt, en dat hij er nu wat last van krijgt. overdag staat hij de heledag lekker buiten (zomers in een wei en nu in de paddock) en na een aantal rondjes gelopen te hebben is het ook eigelijk altijd weg.

nu mijn vraag:
kan ik er iets aan doen dat er 's nachts niet zo veel vocht ophoopt in zijn benen?
is er een huis-tuin en keukenmiddeltje voor? of gewone medicijnen?
iets wat mijn pony 's nachts help?

groetjes

IvoIce

Re: wat te doen aan stalbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:36

Ik ben heel benieuwd, mijn pony heeft er sinds dit jaar ook wat last van, dus even een 'stipje' Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:38

In de stalbandages zetten s nachts.
Bij mijn paard helpt dat goed.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:39

Loopt de temperatuur eronder dan niet erg hoog op?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:41

Ik kan natuurlijk heel flauw zeggen, lekker buiten laten, maar goed daar zit je vast niet op te wachten...

Ik zou zorgen dat ie meer beweegt in de stal voor zover mogelijk. Voerbal? Hooinetten op verschillende plaatsen zodat ie heen en weer moet lopen? Dat soort dingen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:43

Beweging is het allerbeste.
Verder zou je kunnen kijken bij de paardendrogist. Ik zou niet zomaar wat bestellen, maar even contact met hun opnemen. Ze kunnen aangeven waar ze goede berichten over hebben gehoord en wat veel verkocht wordt. http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6462

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:45

ik geloof dat ze bij ons op stal nog eens natte lappen met azijn inbandageerde, een paar n8en achter elkaar en dan was het weer een tijd weg.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:48

kimmysan schreef:
Loopt de temperatuur eronder dan niet erg hoog op?

Nee valt reuze mee.
dikke lappen eronder en niet te strak bandageren.
Mijn paard heeft een vochtbult zitten die niet weggaat, nu moet ik haar van de DA snacht inbandageren van onder naar boven.

wat Li_lee_yang kan ook heel goed helpen.

rochjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 19:51

de hele winter buiten laten staan is inderdaad geen optie aangezien hij ook geschoren is... zomers gebeurd dit wel met mooi weer..

hoe werken stalbandages? en hoe doe je die om? (heeft iemand misschien een foto?)

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:53

Is er niemand op stal die het uit kan leggen?
het is net als gewoon bandageren iets dat wel goed uitgelegd moet worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:56

Mijn paard heeft er ook heel lang last van gehad, totdat ik een andere smid kreeg en mijn paard beter op zijn voeten neerzette, dus de gewrichten goed op elkaar. Hij had zelfs gallen, nu heeft hij nooit meer een klein beetje ook maar stalbenen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:58

rochjuh ;
staat het dier nog steeds met rust?
je zou de voeding wat aan kunnen passen,soms helpt het als ze wat minder krachtvoer krijgen.
stalbandages zou ik persoonlijk niet voor kiezen, risico op te strak bandageren bestaat wel en dan heb je nog meer problemen

stalbenen is een foutje in de stofwisseling
drainage compositum van de paardendrogist vind ikzelf een heel fijn middel.
het helpt het lichaam wat beter te werken,en zo stalbenen tegen te gaan....

rochjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 20:02

nee inmiddels zijn we weer een klein jaartje aan het werk.. maar hij heeft de stalbenen nog steeds.

(toen hij een jaar geleden stil stond kreeg hij ook alleen maar veel hooi, wortels en pavo koeken voor de mineralen).
nu staat hij weer gewoon op krachtvoer en zijn we weer lekker aan het rijden.
drainage compositum voert dat extra vocht af?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:03

moet je even kijken op de site van de paardendrogist,daar staat alle info wel op die je nodig bent.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:19

Ik bestel bij de paarden drogist altijd Easy action en dat helpt super tegen stalbenen, tenminste bij mijn paard. Ik merk het meteen als ik het een keertje vergeet te geven.
Stalbandages werken natuurlijk ook heel goed alleen moet je ze wel goed kunnen aanleggen en altijd onderlappen eronder voor de druk verdeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:23

Stalbandages zijn heel slecht dat mensen dat bedacht hebben. Je knelt de benen af. Dat de pezen overvult raken heeft een oorzaak en die oorzaak moet je wegnemen. Als eerste zorgen dat de voeten goed staan, dan natuurlijk zorgen voor een stal waar een paard zich in kan bewegen en voor genoeg beweging.

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:48

ook even de benen met koud water afspuiten voor je ze op stal zet. dat stimuleert de bloedomloop.

stalbenen worden veroorzaakt doordat het bloed minder goed en snel terugstroomd omdat er geen pompbeweging word gemaakt door de hoeven.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:55

ik ken het probleem ook, mijn paard kan momenteel niet meer dan 6, hooguit 7 uur op de wei. hij moet nl met een kap oplopen en mag niet eten op de wei. 's morgens als ik hem buiten ga zetten heeft hij iets opgelopen benen, dit is altijd zo weg, dat wel, maar ik zou niet weten hoe ik het kan voorkomen. hij krijgt alleen hooi gevoerd, een mineralenkorrel en een brok van gras, geperst op hete lucht (gelijk aan hooi, arm voer dus). hij krijgt geen krachtvoer en ik rijd hem voorlopig nog even niet. longeren heb ik van de week voor 't eerst gedaan maar hij loopt niet fijn dus ook dat wordt lastig. wandelen kan overigens wel.

mijn paard stond hiervoor 24/7 op de wei dus ik weet wel wat de oorzaak is, het probleem is alleen om het te verhelpen/ voorkomen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:01

Het eenvoudigste is niet binnen zetten. Het tweede-eenvoudigste een stal die zo groot is dat hij flink rond kan lopen, formaat van drie 'klassieke' boxen bijvoorbeeld. Als die twee dingen niet lukken zou ik zeggen: zo veel mogelijk beweging, en verder niet aan zitten, geen smeersels, geen bandages, het is vocht wat er uit moet en dat kan maar op één manier: stappen. Wat goed helpt en op sammige stallen wel eens gedaan wordt is paarden samen zetten, ze hebben per paard niet meer plaats dan, maar wel meer ruimte om met twee in rond te bewegen, en omdat ze met twee zijn zijn ze veel actiever bezig in een beperkte ruimte.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:15

Bandida schreef:
Het eenvoudigste is niet binnen zetten. Het tweede-eenvoudigste een stal die zo groot is dat hij flink rond kan lopen, formaat van drie 'klassieke' boxen bijvoorbeeld. Als die twee dingen niet lukken zou ik zeggen: zo veel mogelijk beweging, en verder niet aan zitten, geen smeersels, geen bandages, het is vocht wat er uit moet en dat kan maar op één manier: stappen. Wat goed helpt en op sammige stallen wel eens gedaan wordt is paarden samen zetten, ze hebben per paard niet meer plaats dan, maar wel meer ruimte om met twee in rond te bewegen, en omdat ze met twee zijn zijn ze veel actiever bezig in een beperkte ruimte.

dit is bij ons dus zowiezo niet mogelijk, met stappen is het inderdaad zo weg maar de dag erna is het er weer. vooralsnog is het maar minimaal, ik ga dus niet aan het bandageren oid. mocht het meer worden of langer blijven bij het lopen raadpleeg ik gewoon mijn DA...

wat ze bij ons weleens gedaan hebben bij een paard met boxrust is vochtige bladeren (die niet in het zand gelegen hebben want mijn paard mag dus geen korrel zand krijgen, zie onderschrift) ipv stro op de vloer. of het echt helpt weet ik niet maar dat was een tip waar bij ons gebruik van gemaakt werd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:42

Daar zou ik mee opletten met een koliekpaard. Mijn paarden zouden de hele stal leegeten. Ze houden de hele weide ook mooi blaadjesvrij.

CARM_DAYZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:12

mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan, heb toen bij de paardendrogist zeewier en appelazijn besteld dit is goed voor de doorbloeding, sinds ik dit geef heeft ze er geen last meer van gehad.

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:20

minder eiwitten en meer beweging

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:08

ellepel schreef:
rochjuh ;
staat het dier nog steeds met rust?
je zou de voeding wat aan kunnen passen,soms helpt het als ze wat minder krachtvoer krijgen.
stalbandages zou ik persoonlijk niet voor kiezen, risico op te strak bandageren bestaat wel en dan heb je nog meer problemen

stalbenen is een foutje in de stofwisseling
drainage compositum van de paardendrogist vind ikzelf een heel fijn middel.
het helpt het lichaam wat beter te werken,en zo stalbenen tegen te gaan....

Ja
Omdat ik dat ook had gelezen, krijgt mijn merrie sinds kort een kuurtje Drainage Compositum, en als ik nu op stal kom zijn haar benen amper volgelopen! Ik weet niet zeker of het door die druppeltjes precies komt, maar vind het wel 'toevallig'. Ze staat nu weinig buiten, krijgt nog hetzelfde 'volle' voer, maar haar pootjes zijn minder vol.

Het beste is idd beweging, en wat minder 'rijk' voer. Hier krijgen ze altijd van de koeien, wat behoorlijkrijk is, en dan heeft ze altijd flink dikke benen dan dat ze meer hooi erbij hebben gekregen. Maar goed, dat heb ik niet echt in de hand, dus moet ik maar mee leven. Maar het lijkt erop dat Drainage wel helpt.

In bandageren kan ook. Ik heb een tijdje voor een paard gezorgd die zonder stalbandages over de nacht flink dikke benen kreeg, maar bandageren met flink dikke onderlappen en niet te strak had ze nog steeds mooie dunnen beentjes. Zelf ben ik echter niet echt een fan van bandageren, zou mijn paard daar niet een hele nacht mee op stal durven te laten... Vanwege eventeuel aftrekken maar toch ook vanwege eventueel oplopende temperaturen.