Witte, zachte kroonrand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Erpel

Witte, zachte kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 18:18

Hee Lachen,

Ik zag vandaag bij m'n paard dat deze een witte, zachte kroonrand had. Had gelezen dat het kan komen door een natte ondergrond. (is dit waar ofniet?)
Kan ik iets aan de hoeven doen? Misschien toch een laagje vet op de kroonrand? Ben er normaal niet zo'n voorstander van.
Graag informatie erover, ideeën en tips gevraagd!

Hoop dat het duidelijk is, je ziet het bij de kroonrand en aan de onderkant van de hoef bij de hoefballen (dacht dat het zo heette).
Ze loopt trouwens verder niet kreupel of iets.

Lise81

Re: Witte, zachte kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:13

Hoeft niet perse te komen van een natte ondergrond (kan wel), maar het kan ook komen door intensieve verzorging waardoor de kroonrand geiriteerd wordt (borstelen/invetten -ook al maak je eerst de hoeven nat). De hoeven wassen met groene zeep en in masseren met zuivere vaseline of babyzalf schijnt te kunnen helpen.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 22:32

Invetten doe ik nooit, en vaak schoonmaken doe ik ook niet echt. Dus daar zou 't niet van kunnen komen.
Iemand anders nog tips wat ik er aan kan doen?

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:23

Nikkel schreef:
Invetten doe ik nooit, en vaak schoonmaken doe ik ook niet echt. Dus daar zou 't niet van kunnen komen.

Als ik het zo lees denk ik dat dat gewoon van een vochtige wei komt en daar is niks mis mee!
Waarom wil je daar iets aan doen?

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:26

Mijn paard had het ook wel eens, nooit iets vreemd aan gemerkt, dan werd het ook zomaar weer minder. Volgensmij niet iets om je druk over te maken.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 13:12

Janneke148 schreef:
Nikkel schreef:

Als ik het zo lees denk ik dat dat gewoon van een vochtige wei komt en daar is niks mis mee!
Waarom wil je daar iets aan doen?

Dacht dat het beter was als het wat sneller overging. Maar goed, dan ben ik genoeg geïnformeerd!
Dank jullie wel! Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:46

inderdaad, dit is geen enkel probleem. op een wei met nat gras is het nu eenmaal niet anders. vergelijk het maar met je eigen vel, als je lang in bad gezeten hebt. het vel wordt week. op zich is het geen probleem, alleen is het buitenlaagje wat kwetsbaarder. ga bijv. niet de hoeven schoonborstelen met een erg harde borstel. in principe hoef je aan een natte kroonrand niets te doen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:29

zorgen dat de hoeven droog zijn en dan even teer erop smeren..
wel zorgen dat ze goed droog zijn want teer sluit de hoef af zodat er geen vocht meer bij kan komen waardoor de hoef zacht word..
en anders je paardje op biotine(poeder) zetten..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:31

brenniie schreef:
zorgen dat de hoeven droog zijn en dan even teer erop smeren..
wel zorgen dat ze goed droog zijn want teer sluit de hoef af zodat er geen vocht meer bij kan komen waardoor de hoef zacht word..
en anders je paardje op biotine(poeder) zetten..

teer OP de hoeven? lijkt me niet zo'n goed plan.

nogmaals, een week wordende kroonrand is een doodnormaal verschijnsel als het gras bijv nat is, dus laat 'm gewoon met rust. hoe meer je eraan doet hoe slechter het over het algemeen wordt. gewoon lekker zo laten.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:23

haha sorry ik had het verkeerd gelezen en dus mijn verkeerde conclussie getrokken..
inderdaad een witte KROONRAND kan niet zoveel kwaat:P..zodra je paard een tijdje droog staat droogt de kroonrand ook vanzelf weer op..

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:29

mijn paard heeft ook iets dergelijks, maar dan op de achterkant van de hoef...is zo zacht dat je de bovenste laag gewoon eraf kunt wrijven als je er met een handdoek overheen gaat. Ik maak het goed droog na het afspuiten en doe er dan talkpoeder op....eens kijken of het helpt...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:58

precies hetzelfde, niks aan doen. dat wat je eraf wrijft is gewoon dood weefsel, als jij het er niet afwrijft valt het er vanzelf een keer af. hoe meer je eraan doet hoe minder het wordt, talkpoeder droogt te boel uit en komt de huid niet ten goede, hiermee kan je kloven veroorzaken welke weer kunnen doorwerken tot mok. gewoon niets aan doen dus.